Morgen komt een Portugese droom uit...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:11

Van hárte gefeliciteerd met je nieuwe liefde!
Ik, ook iemand die Lusitana heel dankbaar is, heb ook in jouw situatie gezeten. Wachtende op mijn nieuwe paard die Simone voor me gevonden had. Jouw topic deed me denken aan de mijne over Urb, toen der tijd.
Geniet van het moment dat hij aankomt bij jou! Ik vergeet nooit meer het beeld hoe Urbino bij ons aankwam, het was december en heel koud.... De John Parker vrachtwagen met alle lampjes kwam aanrijden in het donker., waar mijn Urbino vervolgens werd uitgeladen ( * zucht *.... :D <3 )

Heel veel geluk met hem, het is een prachtige hengst aan de foto's te zien.

maudk123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:19

Wat knap van je dat je alles zelf hebt geregeld en alles zelf betaald! Ik hoop dat mij dat ook lukt (ik moet eerst zien of ik wel een baantje kan nemen i.c.m. school). Mag ik vragen waarom je ervoor hebt gekozen om een pony uit portugal te kopen?
Ik hoop voor je dat alles goed gaat en veel plezier met je pony!

tessyke

Re: Morgen komt een Portugese droom uit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:23

hihi ik bekeek de foto's en dacht al dat ik lusitana herkende :D

wat een knapperd zeg!!!
Spannend dat hij vandaag bij jou al is :D

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:25

Gefeliciteerd !

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 14:31

maudk123 schreef:
Wat knap van je dat je alles zelf hebt geregeld en alles zelf betaald! Ik hoop dat mij dat ook lukt (ik moet eerst zien of ik wel een baantje kan nemen i.c.m. school). Mag ik vragen waarom je ervoor hebt gekozen om een pony uit portugal te kopen?

Vanwege het Garranotopic. Daar zag ik het ras en was gelijk: WAUW! Ben zoiezo fan van Iberische rassen en dit was er 1 in mijn maat. Ik combineer het met 3x folders/postlopen en zaterdag tot 2 uur sorteren/post.

En nogmaals bedankt voor de leuke reacties <3 Komen natuurlijk een hele hoop fotos en een heel verhaal :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:37

Wauw wat een prachtige man! :D

Ben helemaal happy voor je, het is je gegund zo te horen! <3 Hoop dat je er heel veel en heel lang plezier van mag hebben!

En ik kijk nu al uit naar je foto's en verhaal van aankomst :)

maudk123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:38

Juangi schreef:
maudk123 schreef:

Vanwege het Garranotopic. Daar zag ik het ras en was gelijk: WAUW! Ben zoiezo fan van Iberische rassen en dit was er 1 in mijn maat. Ik combineer het met 3x folders/postlopen en zaterdag tot 2 uur sorteren/post.

En nogmaals bedankt voor de leuke reacties <3 Komen natuurlijk een hele hoop fotos en een heel verhaal :)

Het is inderdaad een hele mooie pony!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:38

jes_sira schreef:
Nou Lusitano, wanneer ik de mogelijkheid heb er nog een pony (of 2 :D ) bij te nemen, zal ik bij je gaan informeren.
Heb al vaker gekeken (via jouw) naar dit ras en ben er echt weg van!!
Ik lees nu dat er 2 types zijn. Is er een site waar je meer info kunt halen?

Thanks alvast!

De officiële site van het stamboek bestaat niet meer en alle sites waarop info staat zijn in het Portugees.
De twee types worden niet gescheiden voor het stamboek, het is meer dat je twee types kunt treffen. Men kan dus niet zeggen dat ze altijd het uiterlijk van een Hackney hebben, en ook niet dat ze altijd het uiterlijk van een oerpony hebben. De maat is ook zeer variabel van een meter tot 1.50m, maar alleen die onder de 1.35m zijn als volwassen pony kunnen worden ingeschreven.
Men heeft gekozen om het stamboek zo zuiver mogelijk te houden en er worden DNA proeven gedaan en ze moeten echt strikt aan het plaatje voldoen om ingeschreven te kunnen worden. Maar dat wil niet zeggen dat er geen dieren geboren worden die niet aan het plaatje voldoen! Deze hebben dan de pech dat ze niet geregistreerd worden, maar het zijn wel Garranos. Deze zijn het goedkoopste in aanschaf.
Overigens hebben ze het in de bergen niet zo goed, ze worden regelmatig afgeschoten door boze boeren als ze aan oogsten zitten bv. Verder vallen veulentjes nog wel ten deel aan wolven, komen ze wel een songelukkig ten val en loopt er een snelweg door het natuurgebied. Er is een verlies van ongeveer 20% van de dieren per jaar!
Ik trek me het lot van vooral de wilde (lees in het wild gehouden)ponies erg aan.
Er zijn geen stoeterijen, ze worden door particulieren gefokt, die ze of in de bergen houden of bij huis.
Ik heb een topic geopend om de belangstelling te peilen voor een excursie naar het gebied om kennis te maken met het ras. (Zie onderschrift)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:55

En en en en en en? Is ie al ge arriveerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:57

denk dat TS nu dolgelukkig is en voorlopig de stal niet meer uitkomt haha.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:05

Gefeliciteerd met je bijzondere aanschaf van ver weg!
Hopelijk gaat hij je veel plezier brengen!

Wel heel gedurfd ongezien kopen!

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:11

TS komt voorlopig niet online denk ik. Zou ook zo lang mogelijk op stal rond blijven hangen.

Ben benieuwd naar de foto's

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:20

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst
Hoe gaat het met hem? staat hij een beetje rustig op stal?

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:38

TS komt vast de komende dagen niet op bokt. Die is lekker aan het genieten van d'r paard.
En als ze wel komt worden we vast overladen met foto's :D

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 21:29

Zo, ik ben eindelijk ook thuis gekomen. Was nog een lange rit!

Hij is echt superleuk, kwam bij de stal aan en daar stond hij, met zn manen helemaal onder het stro. Hij heeft een ontzettend lange voorpluk, tot over de neusriem van het halster en erg lange manen. Heel nieuwsgierig kwam hij kijken, toen ging ik naar binnen en was hij wel iets schuwer. Maar toen ik stilstond zette Meneer al gauw wat stapjes naar mij om mij te komen onderzoeken. Heeft gelijk een appeltje gekregen, dat ging er wel in. Hij is heel nieuwsgierig, nog wel wat 'verlegen'. Maar wel echt hengst, liet gelijk merken dat hij de man was :D Toen zijn we de stal uitgelopen, liep netjes mee totdat we een paar meter van de stal waren. Zijn vriendinnetje, met wie hij naast transport en op stal stond begon te hinniken en meneer deed mee. Liep toen even moeizaam mee, maar na een paar meter kwam de vaart erin en stapte we twijfelend de trailer op. Stonden namelijk naast de trailer een aantal paarden in de wei waarbij Cas (jorge) wel even moest duidelijk maken dat hij er was. Daarna weggereden, even wat bij de Mac gegeten (waarbij nog een klein meisje kwam kijken) en gelijk door naar stal. Van de trailer af gaf wat probelemen. Hij durfde niet naar achteren, maar uiteindelijk lukte het. Daarna heb ik even met hem in de longeerbak gelopen, stond geen stroom op en de omheinig was erg laag dus durfde het niet aan om hem even los te gooien. Komt nog wel. Daarna op stal gezet,trekker die bezig was was wat eng. Hij liep zo in een keer zijn stal in en begon gelijk van de klaargezette biks te eten en een appeltje. Hij heeft een mooie ruime stal gekregen.

Hij is kleiner dan gedacht, nog wat ielig. Maar ach, dat komt er wel aan, want hij was wat schraal. Verder stond hij goed in zijn vacht, al heeft hij wel nodig een poetsbeurtje nodig. Kwamen een hoop haren vanaf.

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:32

jeee pris eindelijk meis! :):)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:35

Wat een pennyverhaaltje :) Geen foto's :oo ?

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:37

Heey meis, heel erg gefeliciteerd met je pony! Ik weet hoe het is hoor, alles geregeld en zegt mn vader eneens nee. Tja, er toch doorgedrukt omdat ik het toch echt allemaal zelf ga betalen en nu vind hij het eneens wel leuk..
Geniet er maar van, het is je gegunt!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 21:42

Dankjulliewel, foto's zijn aan het laden!

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:47

spannend spannend.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 22:04

Laatst bijgewerkt door Juangi op 02-09-10 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:06

Je moet je profiel aanpassen hoor, daar ben je nog (verzorg)paardloos!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:07

Die foto s laad hij niet bij mij GRRRR

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:08

Meis, wat een leuk dierr!!!! GEFELICITEERD!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:09

Zeg hij is wel ingevallen door de reis, hoor. Zooooo mager was hij niet. Beetje hooi en water er in en morgen ziet het er al gevulder uit, hij heeft nu echt lege darmen zo te zien (met name op de foto bij de trailer).

(Hij heeft nog nooit zo'n grote stal gehad :D )