Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:43

Ik ken Kim IRL omdat ik op de manege werk waar Kim staat en zie haar dus zeer regelmatig. Normaal is zij echt de rust zelve en enorm koel. Ze staat altijd gewoon lekker rustig aan de stang, ook als de manege vol is met leskindjes die voor de nodige onrust en vreemde geluiden zorgen. Ik heb net het filmpje gekeken en vind het heel vreemd dat ze dit gedrag vertoond maar ik kan je niet helpen Tineke, geen idee waarom ze dit doet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:45

Troi: Het had gekunt, maar dat is niet het geval geweest bij Kim en mij.
Grondwerken ga ik wel mee door.. les nemen gaat helaas niet.
Tegenover Kim ben ik trouwens niet onzeker en ik let ook erg op mijn lichaamstaal..

Diesuus: Nee.. geen van allen. :\

Tja, misschien wil ik inderdaad wel teveel.. ik was er ook vanuit gegaan dat ze gewoon weer zichzelf zou zijn.
Ik denk dat ik morgen maar eens in de bak aan het werk ga.. ook daar poetsen.. gewoon relaxen.

Ik weet zo niemand die mij kan begeleiden en eerlijk gezegd zie ik dat ook niet zo zitten.
Ben dan veel te bang dat Kim diegene verwond.
Niet bewust, maar ik zou mezelf dat niet vergeven.

Jildau, dat klopt.. er kan een bom af gaan of wat dan ook, maar ze kijkt nergens van op.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:47

haha de lesgever verwonden, daar heb je geen groot sterk paard voor nodig :D volbloedje van mijn vriendin heeft in haar overijverige bui de parelli instructrice een kopstoot gegeven op zoek naar een snoepje (foutje van de eigenaresse) met een hersenschudding als resultaat

ik hoop voor jou dat dit gedrag snel weer omslaat

vencedor

Re: Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:52

het gedrag opzich valt nog wel mee vind ik, maaaar je hebt het hier natuurlijk over een heeeel flink paard en daar kan je dit soort gedrag niet van hebben omdat het te gevaarlijk is voor jou en je omgeving. Ik hoop voor je dat ze wat bij gaat draaien

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:53

Ok dit is mijn mening,
Je bent gaan rijden dinsdag, paardje is wat drukker jij wordt wat angstiger paard krijgt bevestigd dat er iets is dus paard wat nog nerveuzer waar jij weer op reageerde.
Diezelfde dag ben je terug gegaan naar het paadje en heeft kim zich losgetrokken. Dat is nu dus het probleem. Kim snapt donders goed dat als zij maar lekker nerveus doet jij niet goed meer weer wat te doen en dus gaat ze haar eigen weg. Het is een slim paardje die weet echt wel dat er niks aan de hand was. Ik vrees dat je hier gewoon doorheen moet, en echt streng moet optreden. Haal haar met het hoofdstel uit de wei met zweepje. Zorg dat ze weer respect voor je krijgt want dit is 1000kilo wat zich tegen je keert.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:59

Goh, koudboeldkim, dat is allemaal niet leuk wat er nu gebeurd.
Ik kan me zo voorstellen dat ze ergens bang voor is, en dat mag, maar het naar buiten sleuren van de baas mag niet. Daar zul je echt mee aan de slag moeten ben in bang. Hoe het ook gaat lopen, ik wens je heel veel succes met haar, dat alles maar weer snel bij het oude mag zijn, en jij weer van je paard kan genieten.
groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:03

Petitparis: Een Shetlander kan inderdaad ook mensen verwonden. :j
Maar Kim is mijn verantwoordelijkheid en als zij iemand of iets 'beschadigd', ben (en voel!!) ik daar verantwoordelijk voor.

Randie: Dat hoop ik ook.

Chocobroodje: Wat jammer dat je dat zo opvat.. want het tegengestelde is juist waar.
Kim was inderdaad frisser, máár ik ben heel bewust blijven rijden zoals ik normaal rijd.
Ik ben ook niet terug gegaan naar de pad, maar alleen naar het begin van de weg (niet de weg waar Kim bang was).

Git: Bedankt.. ik moet ook gewoon moed houden.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:04

Zo aan een touw vast op stal, daar zie ik helemaal niets geks in. Ze kan ook alle kanten opdraaien. Kun je haar niet poetsen op een poetsplaats? Als ze daar zo heen en weer wiebelt als je er naast staat, kan je haar makkelijker zeer consequent, corrigeren.
En ja, buiten, dat ze zicht lost rukt. Kan me voorstellen dat je deze potige tante, niet houden kan. Waarom doe je geen hengsten kettinkje onder haar kin, totdat ze weer gewoon naast je kan lopen? En dan niet terug trekken als ze sterk wordt, maar een paar flinke rukken geven. Ze gaat met jou mee,en jij niet met haar.
Verder heeft het opjagen in zowel de binnenbak als in het land, uit jouw frustratie, geen enkele zin. En paard kan deze link helaas niet leggen. In plaats van jij als vertrouwens persoon, jaag je haar nu weg. Dat snapt ze echt van geen meter.

Rijkema

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:06

Tineke, nu niet het hoofd laten hangen hoor. Hoeveel goeie dagen heb je wel niet gehad met Kim, nu heb je even 2 klotendagen gehad. Komt vast weer goed.
Ze weet na vanmorgen haar plaats weer, consequent blijven nu... Volhouden, je weet toch dat de aanhouder wint nietwaar?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:09

Ze lijkt mij niet bang, wel nerveus en ongeduldig, maar zeker niet bang. Ze walst gewoon over je heen omdat ze even geen zin heeft om te doen wat jij wilde beginnen.
Je zegt dat het de eerste keer is dat ze zo doet, maar in het watertopic sleurt ze je ook mee naar de kant, als zíj vindt dat het lang genoeg geduurd heeft.

Haar een keer goed op haar plaats zetten, een keer een tik geven is echt geen schande, mijn paard walste vroeger ook over mij heen, en die kan ik nu aan zijn manen meenemen, ze vecht rangorde uit.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:11

Citaat:
We waren al weer ter hoogte van de manege toen ik voor de laatste keer aan wilde draven, maar ik merkte dat Kim iets spannend vond.
Nek omhoog, oren naar voren, gespannen stapjes.. dus ik probeerde haar gerust te stellen, maar daar reageerde ze deze keer totaal niet op.
Ineens stond ze stil, maakte een draai van 180 graden en sprinte weg.. ik had haar wel snel terug en heb haar, al piafferend en snurkend, het grindpad opgestuurd.
Ook dat was eng en Kim zou het liefst keihard de andere kant zijn opgerend, maar dat liet ik haar niet doen.

Uiteindelijk ben ik toch maar afgestapt,
Met babystapjes toch de manege bereikt, maar ook op het terrein was Kim alles behalve rustig..
In de binnenbak gezet, afgezadeld, nog even laten rennen en uiteindelijk weer rustig gekregen.
Ik besloot om het er niet bij te laten zitten en ben nog even met haar richting de weg gelopen, maar daar raakte Kim weer in paniek en ik kon haar niet meer houden.
Ze draafde richting wasplaats en daar was gelukkig iemand die haar pakte..
Met tranen in mijn ogen richting binnenbak gelopen, maar daar gebeurde het weer..

Ik quote alleen even wat ik relevant vind anders wordt het zo onoverzichtelijk. Maar hieruit maak ik op dat je angstig werd want je bent afgestapt. De reden waarom begrijp ik prima maar dat kun je niet aan Kim uitleggen. Zij ziet alleen dat je afstapt en dus bevestig je haar op dat moment, vervolgens trekt ze zich 3x los en dat is voor haar genoeg om te weten dat als zij zich zo gedraagt ze lekker haar zin kan doen. Ze heeft geleerd de 1000 kilo te gebruiken om aan de wandel te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:13

Johanna59: Ehh.. op stal? Ze staat gewoon op de poetsplaats hoor.. :)

Martina, ik ga ook zeker wel volhouden. :j
Maar soms zakt de moed me even in de schoenen.

Oakland1990: Ik hén haar aangepakt en echt tikken uitgedeeld..
Maar op de één of andere manier lijkt niemand dat te lezen/snappen.

Chocobroodje: Ik was niet bang, maar vond het ook niet verantwoord om op haar rug te blijven zitten.
Ik ben dan ook afgestapt op het moment dat zij netjes stil stond.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:14

Je kunt er gewoon niet omheen dat je bang bent nog een paard te verliezen aan een auto ongeluk en juist daarom ga ik ook met chocobroodje mee. Dit heb je zelf aangegeven :) Paarden voelen dondersgoed van alles en nog wat aan.

Kijk naar alles, sluit niks uit, want ik krijg nu echt het idee dat je bepaalde dingen niet onder ogen durft/wilt zien :)

Rijkema

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:16

Tineke je hebt PB

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:19

phormicola schreef:
Je kunt er gewoon niet omheen dat je bang bent nog een paard te verliezen aan een auto ongeluk en juist daarom ga ik ook met chocobroodje mee. Dit heb je zelf aangegeven :) Paarden voelen dondersgoed van alles en nog wat aan.

Kijk naar alles, sluit niks uit, want ik krijg nu echt het idee dat je bepaalde dingen niet onder ogen durft/wilt zien :)

Ik ga daar niet in mee. Juist omdat je dan wel eventueel problemen kunt krijgen onder het zadel maar ze is gewoon te voet terug gegaan zonder al te veel problemen dus daar lijkt mij het probleem niet liggen anders was paard wel alleen terug naar stal gelopen.
Als ik goed begrijp gebeurde het lostrekken pas op stal dus heeft dat op dat moment daar niet meer mee te maken want dat is dan allang vergeten door het paard.

Ik kan het ook niet echt plaatsen op de filmpjes is ze niet echt bang maar wel oplettend en ongerust net of ze denkt dat er iets gaat komen. Ik hoop in ieder geval dat dit snel opgelost wordt. En dat je weer lekker aan het werk kan met haar.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 12-08-10 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:20

Als ze je zo meetrekt of er vandoor gaat, rent ze dan terug naar de wei?
Sommige paarden worden echt helemaal gek als ze alleen op de poetsplaats zijn of alleen buiten moeten rijden. Misschien had ze hiervoor geen last hiervan, maar dat kan natuurlijk plotseling veranderen.

Ze moet jou dan meer als soortgenoot gaan zien. Ik zie dat je al grondwerk met haar doet dus dat is al goed ;) Neem enge dingen mee voor in de bak (aluminiumfolie is een hele goede ;) ) En laat haar zien dat ze jou kan vertrouwen en dat enge dingen niet eng zijn als jij erbij bent ;)

Ik hoop dat je snel je oude paardje weer terug hebt!

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:21

ook ik zie absoluut geen paniek,
gewoon een paard wat iets teveel energie heeft en geen
respect voor zijn baasje
(nu tenminste even niet)
volgens mij is ze je echt aan't testen en mag je haar best eens wat harder aanpakken!
(kunnen ze wel tegen hoor, op de wei vallen hele andere klappen!)
Succes!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:23

Johanna59 schreef:
Verder heeft het opjagen in zowel de binnenbak als in het land, uit jouw frustratie, geen enkele zin. En paard kan deze link helaas niet leggen. In plaats van jij als vertrouwens persoon, jaag je haar nu weg. Dat snapt ze echt van geen meter.

Mijn idee. Je reageert puur je frustratie af op haar, ze zal de link niet leggen met haar gedrag van daarvoor.
Dat kun je dus beter niet meer doen.

Je moet (weer) de baas worden over dit paard. Nu doet het waar het zin in heeft.
En het is haar al een paar keer gelukt... Over het rijden heb ik het dan niet. Nu praat ik puur over wat ik gezien heb in het filmpje. Het is niet normaal dat ze zo over je heen walst. Ze moet respect voor je krijgen. Ik zie ook geen bang paard op het filmpje. Wel een hele ongeduldige die op dat moment liever ergens ander is...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:26

Tineke heeft ook al aangegeven dat ze op het filmpje (dus de tweede dag) NIET IN PANIEK is maar gewoon vervelend. In paniek was ze de eerste dag.

excuus voor mijn schreeuwen :o
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 12-08-10 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:26

Kan het zijn dat ze na het weekje vakantie op het land weer heel erg moet wennen aan het in de paddock staan?
Staat ze nog in precies dezelfde groep of is er een paard in of uit de groep gegaan?

Ziet er bij mij inderdaad uit als een ongeduldig paard dat graag ergens naar toe wil (maar niet bij het baasje wil blijven).

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:28

Tigra_ schreef:
phormicola schreef:

Ik ga daar niet in mee. Juist omdat je dan wel eventueel problemen kunt krijgen onder het zadel maar ze is gewoon te voet terug gegaan zonder al te veel problemen dus daar lijkt mij het probleem niet liggen anders was paard wel alleen terug naar stal gelopen.
Als ik goed begrijp gebeurde het lostrekken pas op stal dus heeft dat op dat moment daar niet meer mee te maken want dat is dan allang vergeten door het paard.

Ik kan het ook niet echt plaatsen op de filmpjes is ze niet echt bang maar wel oplettend en ongerust net of ze denkt dat er iets gaat komen. Ik hoop in ieder geval dat dit snel opgelost wordt. En dat je weer lekker aan het werk kan met haar.

Volgens mij moet je dan de OP eens opnieuw lezen want volgens TS zijn ze met babystapjes terug gegaan en op het terrein zelf was ze ook niet rustig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:29

Phormicola: Natuurlijk ben ik bang dat Kim niet aan ouderdom dood gaat.
Maar dat heeft niks te maken met de manier waarop ik omga met haar.

Bedankt Martina..

Tigra_: Dat idee had ik zelf ook, maar ik heb overal gekeken en er was niks, er was zelfs niemand anders op de manege.

Ninajojo: Dat ligt eraan waar ze staat.. ze is één keer terug naar de wei gerend en ze stopte ook een keer gewoon halverwege op het terrein.
Ik hoop het ook. :j

Natje82: Jammer, jammer, jammer.. lees alsjeblieft mijn posts eens door.

Pollewoppy: Dat snap ik.. daar ben ik me ook van bewust, maar ik lees in je reactie nergens tips of mogelijke oplossingen.

Slimmerik, bedankt.. :o

Apple: Ze staat in dezelfde groep.. er is verder niks veranderd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-08-10 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:30

KoudbloedKim schreef:
Phormicola: Natuurlijk ben ik bang dat Kim niet aan ouderdom dood gaat.
Maar dat heeft niks te maken met de manier waarop ik omga met haar.

Bedankt Martina..

Tigra_: Dat idee had ik zelf ook, maar ik heb overal gekeken en er was niks, er was zelfs niemand anders op de manege.

Ninajojo: Dat ligt eraan waar ze staat.. ze is één keer terug naar de wei gerend en ze stopte ook een keer gewoon halverwege op het terrein.
Ik hoop het ook. :j

Natje82: Jammer, jammer, jammer.. lees alsjeblieft mijn posts eens door.

Pollewoppy: Dat snap ik.. daar ben ik me ook van bewust, maar ik lees nergens tips of mogelijke oplossingen.

Slimmerik, bedankt.. :o

Apple: Ze staat in dezelfde groep.. er is verder niks veranderd.

Dat is niet waar ik heb al genoeg tips voorbij zien komen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:31

chocobroodje schreef:
Tigra_ schreef:

Volgens mij moet je dan de OP eens opnieuw lezen want volgens TS zijn ze met babystapjes terug gegaan en op het terrein zelf was ze ook niet rustig

Ja maar babystapjes lijkt me geen probleem als een paard wat bang is. Als ze er in volle vaart vandoor vliegt dat is een probleem niet dat je met babystapjes naar huis moet liever dat dan dat je er achter aanvliegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:31

Dat weet ik.. maar ik heb het over haar reactie.. zal het even aanpassen.