De zoektocht naar ons perfecte paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Re: De zoektocht naar ons perfecte paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 12:53

Okee, even goed nagedacht en over jullie tips/advies. We gaan wel kijken, want ben inderdaad erg benieuwd met wat zei bedoelt met:''hij kan niet galopperen''. Ze komt eerlijk over, en ik wil met eigen ogen zien en voelen of ze ook echt eerlijk is geweest. Mocht het niets worden (wat er natuurlijk wel inzit) dan zijn we een ervaring rijker en gaan we verder kijken, ook als er een klik is of als we wel tevreden zijn, gaan we toch nog verder kijken. We hebben geen haast met een paard kopen, of hij er over 2 weken staat, volgende maand of de maand daarop, maakt niks uit. Het moet een paard worden voor het leven en niet voor even. :)

PEET_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:55

Je laatste opmerking is zeer verstandig!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 12:59

Dankje, maar zo denken we er ook echt over, al is die voorspanning wel heel erg leuk en kunnen we natuurlijk niet wachten tot het perfecte paard er is, maar geduld is een schone zaak. :D

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:02

Ik was niet gaan kijken. Dit paard vldoen volledig niet aan je eisen.
Ik zou iemand met veel verstand van paarden vragen of die jullie kan helpen met een geschikt paard vinden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:03

En vergeet ook niet het is heel normaal om tig paarden te zien voordat je echt een leuke tegekomt die voldoet aan je eisen..

Veel plezier met je tocht!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:06

Weetje, ik vraag mij af waarom een paard van 8 niet kan galoperen?

Toen ik mijn vorige merrie kocht op 8 jarige leeftijd was al jaaaaren niet gereden.
Die was zadelmak gemaakt op 3 jarige leeftijd en keruingsklaar.
Maar toen ik 5 jaar daarna er voor het eerst opstapte kon ik gewoon galoperen!

Ik denk echt dat er iets medish is.

Mijn 5 jarige kan een M proef lopen,,, en dan zou een 8 jarige niet eens een basisgang kunnen?

PEET_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:26

Ik heb er nog eens over nagedacht en ik was ook niet gaan kijken..........
Het is denk ik verstandiger om alleen te gaan kijken bij paardjes die aan AL je eisen voldoen, dan zul je evengoed nog genoeg teleurstellingen te verwerken krijgen.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:33

neem ook evenen schriftje mee met vragen die van belang kunnen zijn. dat lijstje vragen zal hoe meer je bent wezen kijken vanzelf uitbreiden.
Denk dan aan dingen als:
- is het paard ooit ziek/kreupel geweest?
- zijn er wedstrijden mee gereden
- hoe is het paard op de trailer/vrachtwagen
-is het paard al eens eerder gekeurd en wat waren de bevindingen van die keuring?

Verder is het belangrijk dat je er echt van overtuigdt ben dat het voor jullie 3en een geschikt paard is. En wat hiervoor al gezegdt is : ga bij een goede betrouwbare handelaar kijken en vergelijk daar de paarden met elkaar. Hoe is de stand van de benen/hoe is de rug ,korte dikke nek of een lange dunne hals is het een langgelijnd dier of staat het in het vierkants model enz zodat je ook kijk krijgt op de bouw van een paard en daar de voor en nadelen van weet.
Neem vooral de tijd!

Succes en veel plezier met het uitzoeken van jullie aanstaande paard.
Hester

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:28

troi schreef:
En vergeet ook niet het is heel normaal om tig paarden te zien voordat je echt een leuke tegekomt die voldoet aan je eisen..

Veel plezier met je tocht!

Hier ben ik het mee eens.
Ik denk wel dat je goed bezig bent. Rustig op je gemak een paard zoeken.
Juist doordat mensen zo snel mogelijk een paard willen hebben kopen ze juist een verkeerde of eentje waar achteraf meer aan mankeert dan ze dachten.
Pas nog gezien mensen wilde zo snel mogelijk een paard en wat er nu allemaal mee aan de hand is en voor het geld wat ze betaald hebben hadden ze iets veel beters kunnen uitzoeken wat echt bij ze paste maarja de haast tegenwoordig.

Ik ben benieuwd hoe het afloopt als je bent wezen kijken vind het ook wel raar dat een 8 jarige de galop niet kan of niet onder controle heeft is toch wel een zeer onervaren paard en lijkt me dus niet helemaal geschikt voor wat jullie zoeken.
Zolang je je maar niet laat leiden door je gevoel en je verstand blijft gebruiken komt het vast goed.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 19:13

Hier de update.

Paard heeft (voor zover wij dat konden meemaken) een lief karakter, geïnteresseerd in je en nieuwschierig. Hij had ook een leuk aanspreekbaar koppie. Onder het zadel liep hij, maar daar was ook alles mee gezegt. Het was voor mijn gevoel meer een boerenpaard, erg lomp en log. Hij liep niet lekker, wilde wel de hele tijd aanspringen in galop, maakte dan 2 galopsprongetjes en dan ging die weer over in heel hard draven.

Hij kwam van de Universiteit in Wageningen waar ze proeven hadden gedaan (mest onderzoek etc), en ook de eigenaar was naar mijn idee echt een paardenleek. Mijn ouders waren het volkomen met me eens, dit paard is niet geschikt voor ons. Er is gewoon echt, maar dan ook echt niks meer mee gedaan.

Heb de eigenaresse bedankt voor haar tijd, gezegt dat ik er niet warm voor liep en dat de klik er niet was.
Wij gingen er met een heel nuchter gevoel heen, en liepen dus niet hoteldebotel, we zijn inidegeval wel een ervaring rijker.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:20

Het begin is er!

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:32

Dan eigenlijk nog de gouden tip:
NEEM IEMAND MEE DIE ER ECHT VERSTAND VAN HEEFT!

ik ben zelf ook op zoek en echt geen paardenleek (na > 20jr rijden en werken op een stal)..maar..voor aankoop neem ik altijd mijn instructrice mee, zij weet precies hoe ik rij , wat bij me past, en de goede vragen te stellen zonder dat ze er emotioneel bij betrokken is.
Ben zelf al eens helemaal verliefd op een paard geworden en dankzij haar vragen en onderzoek kwamen we erachter dat het paaard niet helemaal o.k. was. als ik alleen was geweest had ik hem zeker gekocht.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:36

goede beslissing heb je gemaakt! lekker verder kijken zijn zat leuke paarden op de wereld :). En niet gallopperen omdat een paard niet doorgereden zou zijn...IEDER paard kan gallopperen onder het zadel tenzij er iets niet in orde is. Ik heb meerdere jonge dieren gereden en die galloppeerde echt wel allemaal.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:39

zoekend76 schreef:
Dan eigenlijk nog de gouden tip:
NEEM IEMAND MEE DIE ER ECHT VERSTAND VAN HEEFT!

ik ben zelf ook op zoek en echt geen paardenleek (na > 20jr rijden en werken op een stal)..maar..voor aankoop neem ik altijd mijn instructrice mee, zij weet precies hoe ik rij , wat bij me past, en de goede vragen te stellen zonder dat ze er emotioneel bij betrokken is.
Ben zelf al eens helemaal verliefd op een paard geworden en dankzij haar vragen en onderzoek kwamen we erachter dat het paaard niet helemaal o.k. was. als ik alleen was geweest had ik hem zeker gekocht.

Ja ik rij ook al 20 jaar.
Heb al 15 jaar eigen paarden.
heb op een africhtingsstal gewerkt, maar ook ik neem iemand mee met verstand van paarden en handelen.

Bij mijn vorige merrie hebben wij ongeveer 20 paarden bekeken.
1 paard heb ik alleen gekeken, ik wilde hem kopen, echt een leuk paard.
2de keer kijken iemand mee die verstand had van paarden.

Eerst de eigenaar voorrijden.
In een groot weiland, ze maakte gebruik van het hele weiland, reed grote lijntjes.

Ik erop, en natuurlijk ook lekker grote lijnen gereden.
Zegt mijn instructrise.. en nu pakken we hem even op en zetten hem aan het werk.
Nou na 10 minuten wat kleinere voltes en wat verzameling was hij stokkreupel.

En dan rij je al 20 jaar paard, je werkt op een africhtingsstal waar wekelijks nieuwe paarden binnenkomen.
En dan laat je je toch bedonderen.

Overigens vind ik dat TS echt de juiste keuze gemaakt heeft.
En het dier heeft laten staan.

Quincy1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 23:12

Ja hoor, dat kan ik heel goed uitleggen. Ik denk dat je dan niet goed de berichten hebt gelezen. Ik ben zelf de verkoper van de caravans en auto's waar ik het in een eerder bericht over had en reageerde hierbij op Esther. Ik heb helemaal geen paard!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 23:16

Quincy1974 schreef:
Ja hoor, dat kan ik heel goed uitleggen. Ik denk dat je dan niet goed de berichten hebt gelezen. Ik ben zelf de verkoper van de caravans en auto's waar ik het in een eerder bericht over had en reageerde hierbij op Esther. Ik heb helemaal geen paard!

Auto's, caravans en paarden handelen kun je niet verglijken.
Dat is het zelfde als appels met peren verglijken.

En ik heb dus anders dan jou, wel paarden verkoct en gekocht.
En ik kan je zeggen dat het over het algemeen niet een gewoonte is bij paarden om eerst een bieding te plaatsen en dan pas kijken/kopen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 23:27

Hier weer een kleine update.

We hadden hem al zien staan, een mooi gebouwde vosruin, hele aansprekende advertentie, maar er zit hem mischien één ding tegen en dat is de leeftijd. Na het eerste bekeken paard ben ik wederom even een paar keer de advertentie gaan lezen en gaan nadenken, zou dit wat voor ons zijn? Er stond in dat het een veelzijdig paard was, braaf onder het zadel en in de omgang. Als ik de advertentie lees voldoet hij aan al onze eisen. Voor degen die zijn afstamming interessant vinden: Indoctro x Animo. Eerlijk gezegt zegt het mij op het eerste moment niks, maar met afstammingen heb ik me ook nooit bezig gehouden. Hij is 4 jaar.

Toch maar besloten om te bellen, we gaan dinsdag- of donderdagavond kijken. Dus ben benieuwd, toch een beetje nieuwschierig aangezien hij natuurlijk nog jong is en het altijd aangeraden word om een ouder paard te kopen.

We willen dolgraag iemand (met verstand en een goede kijk) bij de 2de keer meenemen als een paard bevalt, maar kunnen niet zo goed bedenken wie. Heeft iemand suggesties?
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 08-08-10 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 23:32

Heb je geen instructrice die mee kan kijken?
En 4 jaar lijkt me wat jong voor je zusje en moeder, ik denk dat je beter een wat meer ervaren paard kan kopen.
En waar komt je paard te staan? Op een pensionstal met begeleiding? Want als dit je eerste paard wordt heb je wel begeleiding nodig.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 23:36

xx_Kelly_xx schreef:
Hier weer een kleine update.

We hadden hem al zien staan, een mooi gebouwde vosruin, hele aansprekende advertentie, maar er zit hem mischien één ding tegen en dat is de leeftijd. Na het eerste bekeken paard ben ik wederom even een paar keer de advertentie gaan lezen en gaan nadenken, zou dit wat voor ons zijn? Er stond in dat het een veelzijdig paard was, braaf onder het zadel en in de omgang. Als ik de advertentie lees voldoet hij aan al onze eisen. Voor degen die zijn afstamming interessant vinden: Indoctro x Animo. Eerlijk gezegt zegt het mij op het eerste moment niks, maar met afstammingen heb ik me ook nooit bezig gehouden. Hij is 4 jaar.

Toch maar besloten om te bellen, we gaan dinsdag- of donderdagavond kijken. Dus ben benieuwd, toch een beetje nieuwschierig aangezien hij natuurlijk nog jong is en het altijd aangeraden word om een ouder paard te kopen.

We willen dolgraag iemand bij de 2de keer meenemen als een paard bevalt, maar kunnen niet zo goed bedenken wie. Heeft iemand suggesties?

Misschien een instructeur benaderen?
Je zusje lest nog op de manege, misschien weten zij iemand of is daar iemand die je kan begleiden.
Ik denk dat dat heel belangrijk is.
Ik zou zelf niet snel voor 4 jarige gaan.
Natuurlijk heb je altijd uitzonderingen en van die super brave dieren.
Maar ik heb toch de ervaring dat als iemand die nog niet veel ervaring heeft (lees alleen verzorgpaarden of manege lessen)
Dat het dan in het begin goed gaat, maar naar een paar maand word het paard lastig en moeilijk te berijden door de nieuwe eigenaren.

Wij hebben zelfs een jong braaf paard verkocht aan een meisje van 16 die bij de pony's in de Z reed.
Maar dit paard kwam na 2 maand in staking.
Paard weer terug, 1 week gereden en weer braaf terug gegaan.
1 maand later weer terug, weer lastig.
2 weken goed doorgereden, haar nog wat na begleiding gegeven (lessen)
Maar na een poosje was het weer raak.
Die hebben toen besloten het dier te verkopen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 23:41

Ik kan eventueel een instructrice benaderen, heb alleen (nog) geen les van haar gehad, dit was wel de bedoeling maar het is er dus niet van gekomen omdat ik het heel druk had. zij weet dus niet hoe ik rij, is het dan verstandig haar te vragen?

Inderdaad 4 is erg jong, maar hij voldoet aan alle eisen, de eigenaresse gebelt en die vertelde ons dat hij ook bij kleinere kinderen super leuk loopt. Dus toen hebben we toch besloten te gaan kijken.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 08-08-10 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 23:42

Goed dat je toch gaat kijken hoor..
Het is heel goed meerdere paarden te gaan bekijken, zo zie je heel goed de verschillen en ontdek je wat je wel en niet wil.
Wat betreft de leeftijd: je hebt lieverds van 4 jaar (die vaak nog wel heel veel moeten leren natuurlijk) en draken van 8 jaar, zegt echt niet altijd wat.

Ik zou inderdaad een instructrice of iemand anders die je vertrouwd vragen om mee te gaan.

Een proeftijd van 2 weken vind ik niet meer dan normaal. Dat geeft jullie de tijd om aan elkaar te wennen.

En bij twijfel, niet doen.. er komt vanzelf iets op je pad dat helemaal bij jullie past, al duurt het misschien wel een jaar!

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:26

meid ik zou zeggen ga gewoon kijken. toen ik vorig jaar mei op zoek ging naar mijn eerste eigen paard wilde ik ook een wat ouder paard. tussen de 8 en de 15 zoiets. uiteindelijk ben ik bij een net 3 jarige fjord gaan kijken echt net onder het zadel.
toen ik bij hem was was de klik er direct. alhoewel allebei groen redden we ond super samen door zijn geweldige karakter. hij is zeker geen trage slome fjord maar super voorwaarts!!!!!! wat ik hier mee wil zeggen is dat ook hele jonge paarden vreselijk braaf kunnen zijn dus ga gewoon kijken en ga op je gevoel af.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:55

Ik vind het zelf onverstandig om een 4-jarig paard als eerste paard te nemen. Hij gaat straks puberen en dan moet je heel wat in huis hebben. Verder moet zo'n paard nog veel leren, terwijl jullie zelf nog zo heel veel moeten leren.
Je kan echt veel beter een wat ouder, goed doorgereden paard nemen. Daar kunnen jullie zelf heel veel van leren.

Neem samen met je moeder een paar lessen op de manege, zodat de instructie of manege eigenaar jullie ook ziet rijden en zij kennen de rijstijl van je zus al. En bespreek dan welk soort paard het beste bij jullie past.
De een vindt een snel, loperig paard fijn, terwijl de ander liever op een paard rijdt dat wat cooler is in zijn hoofd.
Karakter en temperament moet bij jullie en jullie rijstijl passen.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:19

Schakel je instructeur in of de eigenaar van de Manege. Hiermee zul je een iets duurder paard kopen omdat ze er vaak zelf ook wat aan moeten verdienen, maar de kans dat je verschrikkelijk genaait wordt is dan een stuk geringer.

Succes!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:19

4 jaar zou ik ook niet zo geschikt vinden. Ik heb net het topic ook even helemaal doorgelezen. :)

Over dat bieden op Marktplaats: Het is in de paardensector niet gebruikelijk om eerst te bieden. Ik schakel het bieden dan ook altijd uit. Een mail sturen is wel gebruikelijk met wat extra vragen en dan even vragen of je met een budget van .... euro kunt komen kijken is wel gebruikelijk.

Ik zou zoeken om een paard van 6 jaar + die al wat wedstrijdervaring heeft, liefst L1 dres. met wp of hoger geklasseerd. Dan kun je er eerst ook nog wat van leren en is het paard gewend nageeflijk te lopen en beheerst het alle basisgangen gewoon goed.

Neem inderdaad even een kundig persoon mee die echt objectief naar het paard en jullie rijden op het paard kan kijken en laat het voor je het koopt klinisch keuren bij je eigen DA.

Heel veel succes; ik hoop dat jullie een heel leuk en geschikt paard vinden waar je nog heel veel plezier van gaat krijgen. :)