Rijden op Vegas het paard van een vriendin (dressuur)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ingeb0rg

Re: Rijden op Vegas het paard van een vriendin (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:12

hè? en het paard van ciska dan? dus liesbeth rijd geen paard meer?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:20

Mensen, ze weet het nu wel weer. Niet iedereen hoeft 100 keer hetzelfde te herhalen. Hij loopt misschien wel wat diep maar goed, het was eenmalig.En kom op zeg, als jullie in Eva's haar schoenen zouden staan, zouden jullie die kans ook niet laten missen neem ik aan, ze komt van de manege af en was blij dat ze eens op zo'n goede leerpony mocht rijden. Sorry hoor, maar er word wel weer erg overdreven gereageert :n

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:30

Nou heel eerlijk. Rijtechnisch ziet het er niet geweldig uit. Maar ik kan me toch goed voorstellen dat het een super ervaring was voor je. Je vriendin is natuurlijk ook hartstikke trots op de pony (wat een heerlijk ding trouwens :9 ) en wilt zijn "kunstjes" tonen aan jou. Ik zag een ander topic van je waarbij je springt met een manegepony, dus ik neem aan dat je op een manege rijdt. Snap wel dat het dan super gaaf is als je alle Z-oefeningen een keertje kan rijden, terwijl je normaal nooit de kans zou krijgen. Ik heb zelf ook nog nooit een galop appuyement gereden, maar het lijkt me best gaaf om eens op zo'n ervaren paard te rijden waar alle knopjes opzitten. :D Ik begrijp dat het een eenmalige actie was, dus ik kan me goed voorstellen dat je al die oefeningen wel wilt proberen met zo'n ervaren pony onder je.
De video waarbij je zonder hoofdstel rijdt, vind ik er trouwens wel erg leuk uitzien! Diertje loopt vrij ontspannen daar en beweegt lekker! En meis, wie weet krijg je ooit nog de kans om een leuk paard tegen te komen waarbij je met training echt deze oefeningen netjes kan rijden! :j
Edit: Het enige wat ik wel jammer vind, is dat mij direct bij het afspelen van het filmpje opviel dat de pony erg onregelmatig loopt. M.i. had je vriendin daar wel op moeten reageren.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:33

Je kunt de dingen bot brengen, maar je kunt ze ook vanuit een andere ooghoek brengen. Je verplaatsen in iemand is een kleine moeite. Girl in the mirror; mooi gebracht! Mijn respect! :D

Girl In The Mirror schreef:
Nou heel eerlijk. Rijtechnisch ziet het er niet geweldig uit. Maar ik kan me toch goed voorstellen dat het een super ervaring was voor je. Je vriendin is natuurlijk ook hartstikke trots op de pony (wat een heerlijk ding trouwens :9 ) en wilt zijn "kunstjes" tonen aan jou. Ik zag een ander topic van je waarbij je springt met een manegepony, dus ik neem aan dat je op een manege rijdt. Snap wel dat het dan super gaaf is als je alle Z-oefeningen een keertje kan rijden, terwijl je normaal nooit de kans zou krijgen. Ik heb zelf ook nog nooit een galop appuyement gereden, maar het lijkt me best gaaf om eens op zo'n ervaren paard te rijden waar alle knopjes opzitten. :D Ik begrijp dat het een eenmalige actie was, dus ik kan me goed voorstellen dat je al die oefeningen wel wilt proberen met zo'n ervaren pony onder je.
De video waarbij je zonder hoofdstel rijdt, vind ik er trouwens wel erg leuk uitzien! Diertje loopt vrij ontspannen daar en beweegt lekker! En meis, wie weet krijg je ooit nog de kans om een leuk paard tegen te komen waarbij je met training echt deze oefeningen netjes kan rijden! :j
Edit: Het enige wat ik wel jammer vind, is dat mij direct bij het afspelen van het filmpje opviel dat de pony erg onregelmatig loopt. M.i. had je vriendin daar wel op moeten reageren.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 21:36

overdrijven is ook een vak appart.
Dit is toch echt dressuur rijden, niet perfect. Maar vind dit een beetje ver gaan. :(
btw. ik ken Eva, en ze is een goede ruiter, dus je ziet een goede ruiter onder een goede pony.
Alleen moeten ze nog evenals iedereen veel leren!
esmir schreef:
ik vind dit ook helemaal niets met dressuur rijden te maken hebben.. waarom zou je die oefeningen willen rijden als je het niet kan? je denkt toch hopelijk niet dat dat goed is voor de pony(mét blessure).. Ik vind dit typisch zo'n gevalletje van : "een pony is speelgoed".. behandel hem als beest en niet als ding..
wel vind ik het een hele mooie pony, en ook ik ben benieuwd naar hoe de pony onder een goede ruiter is..

ik begrijp dat je je aangevallen voelt, maar ik neem ook aan dat je inziet, dat dit niet helemaal is zoals het hoort. en als je dan vervolgens ook nog termen aan foto's gaat plakken zoals "ampuyementje" waar een scheve pony te zien is..kan ik het niet meer serieus nemen..

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:09

Wat een nare foto's.. aller eerst zou ik je teugels alvast tien meter korter vastpakken.. ik zou ook meer aan je houding gaan werken.. en vooral je benen! die vind ik echt slecht.. duw je hakken naar beneden.. laat in vervolg je paard naar de onspanning lopen.. wil het niet.. trek heb daarom nog niet in de krul!

volgende keer ook je cap op doen :j

MaritBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:10

Goed gezegt col! het kan best wat netter ja!
Ik zou het ook geweldig vinden als ik op zo'n leerpony mocht rijden. En dan open je enthousiast een topic en dan krijg je zo iets!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:16

maar als je een leerpony hebt.. moetj e dan zo beroert er op zitten en zo veel druk aan de teugels hebben??

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:26

weet niet of het al genoemd is, zo ja dan heb ik er over heen gelezen, maar het valt me op dat de bak waarin je deze pony rijdt, er heel zwaar uit ziet! en aangezien de pony een blessure gehad heeft lijkt me dit niet zo lekker! verder commentaar is al gegeven en ga ik in mee..

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:35

hm... k wee nie, maar ik vind dit niet rijden eigenlijk.
hoe krijg je een paard in de krul *zaagzaagzaag*

t is al heel vaak gezegt dus veel ga ik niet zeuren

@ trekpaardluf, 10 meter? k dacht meer aan 20 meter :+

handen hoger en naast elkaar en zelf ook eens onspannen.
t lijkt een fijne pony, als de ruiter er op maar ontspant.

en idd, hij lijkt kreupen op het filmpje..

verder vind ik zonder cap rijden eigen verantwoording. ik ga ook niet zeggen je moet met cap want dat doe ik ook niet altijd :+

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:47

om heel eerlijk te zijn vind ik het nog niet zo heel verkeerd uitzien,
je rijd best netjes vooral omdat je niet vaak rijd,
ook een hele mooie pony,
dat de pony niet zuiver loopt kan zijn omdat de pony niet goed rechtgericht is,
als je dan rechtdoor rijd ziet het uit alsof hij kort loopt maar als ware is hij scheef,
wat minder streng zijn in je hand en dan komt dat wel goed hoor,
veel succes.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 22:59

Dankjewel voor de reacties met opbouwende kritiek! Dat van me cap is mijn eigen verantwoordelijkheid

Waar ik me wel heeel er over verbaas is dat er wat gezegt word over inde krul trekke en zagen! Dut zou ik nooit doen, bovendien vertelde de eigenaar dat ie dan ging bokken. Voor de rest heeft iedereen zijn eigen mening maar dat soort dingend als zagen is banketstaaf ik deed in het begin zelfs te weinig. En spelen met je handen kan echt geen kwaad!

Over die bak is waar. Maar dat is niet mijn verantwoordelijkheid

Over dat kreupellopen weet ik niet dat zal ik wel even aan de eigenaar vragen

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 23:01

Wat ik ook raar vind en wat de eigenaar ook zegt is dat jullieceerst zeggen dat ik niet op dit niveau moet rijden en word ik afgekraakt en vervolgens beoordelen jullie (niet iedereen) me wel op dat niveau....

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:07

was je er bij dan? nee ;)

bokt houd veel van overdrijven :))
trekpaardluf schreef:
maar als je een leerpony hebt.. moetj e dan zo beroert er op zitten en zo veel druk aan de teugels hebben??

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:11

dat je commentaar geeft, oke, daar ga ik verder niet al te veel op in.
maar zou eerst eens goed op dat filmpje kijken voordat je derest van bokt meepraat.

btw, ik vind het gene wat ik dik gedrukt gemaak heb erg flauw en onvolwassen. even grappig doen hoor en laten zien hoe goed jezelf wel niet bent. Bovendien zit Eva er ontspannen op, dat is iets waar je absoluut niks van kan zeggen, ze straalt lacht en doet. dus wat dat betreft..
lovemario schreef:
hm... k wee nie, maar ik vind dit niet rijden eigenlijk.
hoe krijg je een paard in de krul *zaagzaagzaag*

t is al heel vaak gezegt dus veel ga ik niet zeuren

@ trekpaardluf, 10 meter? k dacht meer aan 20 meter :+

handen hoger en naast elkaar en zelf ook eens onspannen.
t lijkt een fijne pony, als de ruiter er op maar ontspant.

en idd, hij lijkt kreupen op het filmpje..

verder vind ik zonder cap rijden eigen verantwoording. ik ga ook niet zeggen je moet met cap want dat doe ik ook niet altijd :+

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:12

xXEviIXx schreef:
dankje!
ja ik ben ook helemaal niet goed in dressuur, dat soort dingen lukken me nooit!
daarom was ik blij, dat wijken en alles deed ik voor het eerst.
die gallopswissel was echt een gallops wissel, jammer dat er geen filmpje van is

Nee. Daar galoppeert hij overkruist.

Dit is een foto van een correcte galopwissel, je ziet dat de twee benen aan elke kant op hetzelfde moment omspringen, op jouw foto springt het voorbeen wel om maar het achterbeen niet:
Afbeelding

Ik ben het met de rest eens, ga eerst eens aan de basis werken want je bent erg onrustig met je handen en je geeft op veel foto's totaal tegenstrijdige hulpen.

Het is wel een heel leuke pony om te rijden denk ik he? Hij is ook erg mooi om te zien. :))

suz_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:12

Wat Asterid op pagina 2 ook al zegt:
Wie vind het nou niet super leuk op die leeftijd om op een pony te rijden die al veel kan en al helemaal de oefeningen gaan doen die je vriendin vraagt dat je die wel even kunt proberen,!!
Iedereen heeft wel eens op een beestje van een ander gezeten.. Dit is voor haar de eerste keer, nou dat doet ze het al super netjes, tuurlijk zijn er dingen die verbeterd kunnen worden maar dat heeft iedereen daarvoor neem je ook les...
Maar om nou zo tekeer te gaan in die berichtjes.. :S

Meid je doet het heel leuk, lekker door blijven lessen en genieten van het rijden.. :D

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 23:14

Mee eens
en ik heb ok heeel erg genoten en geen veret oud gemerkt bij Vegas

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 23:15

Dat was over dat van nicole

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 23:16

Mindfields schreef:
xXEviIXx schreef:
dankje!
ja ik ben ook helemaal niet goed in dressuur, dat soort dingen lukken me nooit!
daarom was ik blij, dat wijken en alles deed ik voor het eerst.
die gallopswissel was echt een gallops wissel, jammer dat er geen filmpje van is

Nee. Daar galoppeert hij overkruist.

Dit is een foto van een correcte galopwissel, je ziet dat de twee benen aan elke kant op hetzelfde moment omspringen, op jouw foto springt het voorbeen wel om maar het achterbeen niet:
Afbeelding

Ik ben het met de rest eens, ga eerst eens aan de basis werken want je bent erg onrustig met je handen en je geeft op veel foto's totaal tegenstrijdige hulpen.
Ik zat daarna in de goede gallop zonder in draf over te gaan oid dus het was wel degelijk een gallopswissel
maar het is idd een geweldige pony

Het is wel een heel leuke pony om te rijden denk ik he? Hij is ook erg mooi om te zien. :))

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:18

Een galopwissel hoort in 1 keer met twee benen tegelijk omgesprongen te worden. Niet eerst het voorbeen en daarna het achterbeen pas.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 23:19

never_no schreef:
Wat Asterid op pagina 2 ook al zegt:
Wie vind het nou niet super leuk op die leeftijd om op een pony te rijden die al veel kan en al helemaal de oefeningen gaan doen die je vriendin vraagt dat je die wel even kunt proberen,!!
Iedereen heeft wel eens op een beestje van een ander gezeten.. Dit is voor haar de eerste keer, nou dat doet ze het al super netjes, tuurlijk zijn er dingen die verbeterd kunnen worden maar dat heeft iedereen daarvoor neem je ook les...
Maar om nou zo tekeer te gaan in die berichtjes.. :S

Meid je doet het heel leuk, lekker door blijven lessen en genieten van het rijden.. :D

Dankjewel dit doet me goed en zo bedoelde ik het ook ik ga ook dressuurles nemen in een goede les ipv kinderles daar leer je niks! Zo zie je maar weer..,

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 23:22

xXEviIXx schreef:
dat klopt ook wel maar omdat hij zo altijd gereden is moest ik me handen zo doen.
normaal rijd ik met me handen dichterbij elkaar en hoger.
dit was een momentopnamen, je weet dus niet hoe het er uit zag de hele tijd...

Dan moet je je handen juist niet zo doen, je bent zo erg dwingend met je handen.
Als je je handen op de normale plek houd en een stuk vriendelijker bent zal het paard een veel natuurlijkere houding aannemen.
Bij het wijken zet je je hand vast op je bovenveen, op vrijwel alle foto's zit je verkrampt en teveel voorover.
De galopwissel is geen wissel, je paard springt alleen voor over.
Je hebt nog een hoop om aan te werken voor je dingen als travers en wissels kunt doen.

Wat denk jij dat contravers is?

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 10:16

Ik vind het geen excuus dat onder het mom 'uitproberen knopjes dressuurpaard' een paard op die manier gereden wordt.
Dat betekent dus dat het pelzier van de ruiter belangrijker is dan het welzijn van het paard.
Als de ruiter begeleid was had ze er wellicht wat uit kunnen rijden op een correcte wijze, maar nu lees ik ineens dat de TS haar handen zo laag moest doen van de begeleidende persoon?..

Ik begrijp dat de TS nog jong is en veel kan leren, gezien ze geen particuliere paarden rijdt, maar juist dán moet er goed begeleid worden. Trouwens, manege paarden horen ook niet zo in de bek getrokken te worden, het is gewoon niet correct..

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 12:03

Vind dit heel lastig moet ik zeggen....
Snap allebei de kanten, de positieve en de negatieve.

Laat ik voorop stellen dat ik heel goed begrijp dat het heel leuk is om op een pony van dat niveau te mogen rijden en natuurlijk wil je dan de 'trucjes' doen!
En die ene keer dat ie dan onduidelijke hulpen krijgt kan niet zoveel kwaad, maar het is natuurlijk alles behalve prettig voor de pony!

Want ik moet toch zeggen dat het in zo'n geval wel heel belangrijk is om goede begeleiding te hebben. Je zit op veel momenten wel zijn rug, mond en dus ontspanning te belemmeren. Je zegt heel erg verbaasd te zijn dat bokkers je wijzen op 'in de krul' trekken, maar ik ben verbaasd dat jou dat verbaasd :+
Zal wel commentaar krijgen maar iedereen met ook maar een klein beetje inzicht in paarden ziet dat dit zeker in de krul trekken is!
xXEviIXx schreef:
Afbeelding

en dit kan dus wel kwaad, naast het feit dat verkeerde of onduidelijke hulpen niet leuk is voor de pony, is dit echt niet goed voor een paard met een blessure verleden en die idd zoals op de filmpjes te zien al onregelmatig loopt.

Volgende keer als je een pony of paard van dat niveau mag rijden, zorg dat je goede begeleiding hebt zodat je gewoon correct kan rijden.
Is niet alleen beter voor het paard, het is voor je zelf ook veel leuker en je leert de hulpen tenminste goed!