Painted White vrij springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:33

lirote schreef:
MiniMouse schreef:
@Lirote
Ten eerste heeft mijn paard geen peesblessures gehad, nooit niet.
Maar weet wel door mijn ruime ervaring dat dit soort korte stops en draaiacties niet goed zijn voor je pezen. Algemeen bekend ook, zeker bij zo'n jong beestje.
Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen hoor, ik zou zeggen verdiep je er eens in en reageer dan nogmaals :o Je ziet mij nergens zeggen dat jullie kwaad in de zin hebben of het dier mishandelen dat zijn jullie eigen woorden. Ik opper alleen om je er eens in te verdiepen hoe een pony netjes vrij te laten springen. Dan zul je zien dat het voor jullie beide leuker en beter word!
Dus dat vond ik wel nuttig om te vertellen ;)
Succes!!

dit komt uit jou profiel
Mivia!
Een gelderse stermerrie..Moest nog 1 punt voor het M1, toen kreeg ze helaas een peesblessure. Mivia, een paard met een echt gelders karakter maar wel een knuffel.
Helaas jaren later overleden aan een koliek aanval. Er loopt nog wel ergens een veulen rond van haar!
en bij leren van jou is niet nodig
en mee lezer ben ik ja maar ook eigenaar van de pony
en nu ben ik het zeuren zat ik heb nog een paar paarden te doen vandaag en nog een nachtdienstje te draaien
veel geluk in je verdere leven

Mivia was een manegepaard die ik een aantal keer gestart heb :+
Maar buiten dat heeft dat helemaal niks met dit topic te maken en zover ik me kan herinneren was mijn eerste reactie met tips niet eens voor jou bedoelt.

Wat reageer je flauw zeg... }:0 En je voelt je erg aangevallen dat zegt ook al wat....je bent blijkbaar erg onzeker
Gelukkig zijn meerdere mensen het met mij eens. Mijn advies is te lezen op de vorige pagina...Waarin ik beschrijf hoe je een paard makkelijker en veiliger vrij kan laten springen.
Maar blijkbaar word dat hier niet gewaardeerd en maakt het verder niet uit hoe een paard vrijspringt, het is in dit geval alleen maar dat hij vrijspringt, maakt niet uit hoe als hij het maar leuk vind.
IK ben van mening dat iets altijd zowel voor paard als ruiter makkelijk en veilig moet gaan.
Overigens zie je mij nergens zeggen dat het paardje het niet leuk vind, wat je telkens maar blijft herhalen, hij zal het vast en zeker leuk vinden! Maar dat is nergens mijn punt geweest, enkel de veiligheid en gemak voor beide.
Succes met het paardje!
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 16-05-10 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:43

@TS
Gisteren heb ik ook dit topic gelezen en wil eigenlijk geen kritiek leveren over het springen maar meer over dat PW laat zien dat hij heel graag uit de paddock wil. Vind ik een beetje jammer dat jullie dat niet willen zien. Paardje is nog jong en de kans op blessures is dan groter met het draaien en keren zoals hij doet. PW spring goed maar hij spring er volgens mij eroverheen omdat hij toch daar loopt ;) en de hindernis tegenkomt.

Ik denk dat je beter de hindernis ergens anders neer moet zetten en PW moet leren dat hij ook achterin de paddock kan zijn er niet ''eng'' is.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:45

hokke schreef:
@TS
Gisteren heb ik ook dit topic gelezen en wil eigenlijk geen kritiek leveren over het springen maar meer over dat PW laat zien dat hij heel graag uit de paddock wil. Vind ik een beetje jammer dat jullie dat niet willen zien. Paardje is nog jong en de kans op blessures is dan groter met het draaien en keren zoals hij doet. PW spring goed maar hij spring er volgens mij eroverheen omdat hij toch daar loopt ;) en de hindernis tegenkomt.

Ik denk dat je beter de hindernis ergens anders neer moet zetten en PW moet leren dat hij ook achterin de paddock kan zijn er niet ''eng'' is.

*\o/*

lirote

Re: Painted White vrij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:49

mini mouse ik heb je een pb gestuurd
ik ben het geruzie van je zat

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:56

@Lirote Gelukkig krijg ik meerdere pb-tjes van mensen die het met mij eens zijn }:0
Neem eens een voorbeeld aan dat onderschrift van je ;)
Dit was mijn laatste reactie.

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:02

@lirote

DIT is geen geruzie we willen alleen geen paardje die na twee jaar al kreupel is omdat hij toch iets fout heeft gedaan in zijn jonge jaren!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:05

Moderatoropmerking:
Houden jullie het een beetje vriendelijk hier? Opbouwend commentaar geven is uiteraard toegestaan, anderen afkraken en in herhaling vallen is echter niet nodig.
Verder is het niet de bedoeling teksten uit profielen erbij te halen, of om off-topic te gaan door over andere paarden/situaties te discussieren. Bij deze het verzoek on-topic en vriendelijk verder te gaan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:16

Mallow schreef:
Vind je advies ook niet misplaatst, en stuk minder 'aggressief' dan menig andere posts, maar blijf t er niet mee eens zijn :)

Dat mag maar dan hoef je nog niet zo te reageren op iemand goed bedoelde advies, is niet zo netjes. Zo kun je wachten op 'onaardige' reacties. ;)

lirote

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:19

hokke schreef:
@lirote

DIT is geen geruzie we willen alleen geen paardje die na twee jaar al kreupel is omdat hij toch iets fout heeft gedaan in zijn jonge jaren!!!!!

dat is goed bedoeld van je en het gaat ook niet om goed bedoelde adviezen maar om mensen die net doen of het beestje wordt mishandeld
dit is een filmpje aan elkaar geplakt en is geen goed beeld van het geheel
maar het diertje is niet bang hoor ze is gewoon druk ze kan soms gewoon om niets rondjes gaan rennen
ze heeft nu voor het eerst een hindernisje gesprongen en vond het erg leuk kon je ook aan haar zien
en oke ze heeft een paar keer een stop gemaakt dat doet ze niet uit angst hoor als ik de wei in kom komt ze ook op deze manier naar me toe de andere trouwens ook
ik heb al bijna 40 jaar paarden heb er nooit problemen mee gehad niet dat het niet kan gebeuren het zijn en blijven dieren die toch zwak zijn
helaas heb ik nu er een bij staan die hk 4 heeft
op speciaal beslag kan ze nog even van haar oude dag genieten (zolang ze zelf nog gelukkig is en niet door pijn wordt gepest )
maar nogmaals ik begrijp goed bedoelde kritiek neem het ook mee
maar vind het gewoon niet leuk als er iemand zo wordt afgezeikt alleen omdat ze trots zijn en dan kom ik er voor op

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:20

Hoe reageren?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:23

Dat hij ook kan struikelen over een takje. ;)

Chanel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:27

>;) Pff wat een gezeik zeg
Als de 1 begint is zielig dan gaat de volgende mee.
Ik zie hier niks verkeerds aan hoor :Y)
Zie alleen een paardje die het naar haar zin heeft.
En als ze het echt niet leuk had gevonden was ze er echt niet overheen gegaan ;)
Zie ook niet dat de meiden haar aan het opjagen zijn.

Mijn paardje is ook 3 en maakt ook van die noodstoppen.
Ze kunnen nou eenmaal nog niet goed inschatten wanneer ze moeten stoppen ;)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:55

Citaat:
Houden jullie het een beetje vriendelijk hier? Opbouwend commentaar geven is uiteraard toegestaan, anderen afkraken en in herhaling vallen is echter niet nodig.
Verder is het niet de bedoeling teksten uit profielen erbij te halen, of om off-topic te gaan door over andere paarden/situaties te discussieren. Bij deze het verzoek on-topic en vriendelijk verder te gaan.[/mod]
Dank u

Misschien moeten mijn berichten nogmaals gelezen worden, Ik zie nergens geschreven dat het paardje niet goed behandeld word, zielig is, binnen gehouden moet worden, geen plezier heeft etc....etc.(alles wat zo'n beetje wat er uit reacties word gehaald. Ik zeg enkel wat ik zie en wat er evt. aan verbeterd kan worden om het veiliger en makkelijker te maken voor jullie allen. Meer niet. Als dat als ruzie zoeken word gezien door deze of gene dan weet ik het ook niet meer.
Reeds ook in een teruggestuurd PB'tje aan Lirote uitgelegd dat bokt nou eenmaal een forum is waarop mensen elkaar (goedbedoelde) adviezen en tips kan geven. Wil je dat niet dan moet je dat duidelijk maken dat je geen adviezen wil en dus ook niet aanneemt. Dit was echt mijn laatste word hierover.
Succes

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:29

het is de toon die de muziek maakt. zullen we weer ontopic gaan zoals de moderator ook al voorstelde?

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 21:37

Jolliegirl schreef:
Ik heb het nergens over wegjagen met een zweep.
Oke ik zeg eht anders ;) je stuurt haar voorwaarts.

maar zoals ik al zei, hou me wel stil.
Weer een bokker die niets wilt aannemen ;) zelfs geen goed bedoelde adviezen ;)

Het gaat me erom hoe de meeste mensen het hier brengen, dat neem ik dan niet als goed advies nee..

Opbouwend commentaar is iets heel anders..

Mensen lopen hier constant te zeuren over dat ik haar tegen een muur jaag, maar waarschijnlijk verder niet doorlezen.

Dus even nogmaals.. Dit doet pw ook als ze los in de paddock staat, zonder iemand in de paddock, zonder zweep, en ga zo maar door. Dan heeft ze ook precies dezelfde houding, en ze crosst hard, en ze maakt dezelfde noodstops. Dat ik soms ook denk van, pw ga je nog stoppen op tijd? :P

@ Mallow: Ja stel je voor, ik sla dit paardje helemaal bont & blauw _O- Vind t allemaal nogal een beetje dramatisch..
Maargoed, jij weet volgens mij wél hoe goed pw het heeft :D
Pw in IM, jemig zeg, overdrijven is ook een vak!
Ga je is druk maken om échte paardenmishandeling, als ik pw 1 keer in de zoveel weken laat springen, daar krijgt ze niets van hoor.

Opbouwend commentaar vind ik niets mis mee, maar sommigen hier kunnen nogal reageren als dramaqueens!

@ Hokke: Kijk dat bedoel ik dus, dat is tenminste een normale reactie! :Y)
Maar zoals ik al eerder in dit topic zei, en dus hierboven herhaalt heb, pup maakt altijd van die rare draaien e.d.
Dus dat is in principe hetzelfde.
Het is inderdaad een goed idee om de volgende keer de hindernis anders neer te zetten, wat meer naar de achterkant van de paddock, en niet tegen de wand. Dankjewel voor de tip ;)

@ hannah_menno, chanel, bedankt voor de normale reacties ;)

@ Suus: Dankjewel! Slaag krijgt ze inderdaad niet haha.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:15

Leuk beestje! Veel plezier gewenst met hem (maar dat hebben jullie al zo te zien).

Ik heb het filmpje nog eens goed bekeken en ik zie een paardje dat er geen enkel probleem mee heeft om het hindernisje te springen. Hij doet het ook met gemak.

Ergens hierboven werd gezegd dat het misschien slim zou zijn om de hindernis eens aan de andere kant te zetten, daar ben ik het wel mee eens. Dan kan je je paardje meer door de hele bak laten galopperen ipv op één lange zijde (als dat lukt, maar dat kan je ook oefenen).

Wat ik alleen niet begrijp is waarom in het filmpje bij 2.44 opeens het meisje aan de kant in het roze het paardje met een zweep meent een tikje te moeten geven. Hij doet het al zo braaf. Het is geen harde tik of zo, maar nogal onnodig in mijn ogen.
Afbeelding

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:32

Pff gaan we weer.
Bokt houdt gewoon van suikerpaardjes.. stel je voor het paard stoot zich 'ns een keer..

Als er 3 had gestaan was er nergens een probleem geweest.
ik vind het er gewoon leuk en goed uitzien.. Serieus alsof het paard dood gaat van 30 cm van de grond afkomen.

Als ik soms zie wat hier in de paddock gebeurd met de 2 jonge hengsten samen.. paarden kunnen heus wel tegen een stootje hoor en die breken niet bij het geringste en smelten ook niet bij een regendruppel.

Dat je lichaamstaal wellicht niet correct was.. goed dat kan, dan weet je dat nu kun je het filmpje er nog eens op nakijken en het voor volgende keer verbeteren.

En het bak uitwillen? Als ik mijn paard los zet en laat losspringen gebeurd dat ook wel eens hoor, dan zijn ze lekker op gang, misschien iets te snel? En dan komen ze naar de bakrand toe.. (over het algemeen rent ELK paard de hoek in als je 'm los hebt en even wilt laten lopen) overigens is die van mij bijna 7 en ze leeft nog steeds..

Meid, maak je niet zo druk over de reacties hier. Het ziet er goed uit.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 23:17

@ Monica: Ja daar was ik het ook al mee eens, dat zijn tenminste tips waar je wat aan hebt! Dus de volgende keer zet ik de hindernis zeker meer naar achter :j

@ Nagini: Inderdaad, paarden in de wei bijvoorbeeld kunnen ook fikse schoppen krijgen of wat dan ook, er kan altijd iets gebeuren..

Bedankt voor je reactie!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:42

Jullie hoeven het neit in te willen zien, maar als de pony het los ook doet betekend het toch niet dat het dan goed is ;) het is net zo goed vluchtgedrag wat het dier vertoont omdat ze niet op haar gemak is.
Ik heb het filmpje eigenlijk niet eens afgekeken:
Jullie dwingen haar de kant van de hindernis op met je lichaamshouding waar de pony overheen gaat en na de hindernis de uitvlucht zoekt tot jullie haar weer richting hindernis wijzen. Let op: jullie jagen en slaan het dier wellicht niet, maar een 2 jarige staat nog onderaan in de kudde en staat zijn mannetje vaak nog niet hoog, dus op 1 beweging hoort het diertje weg te gaan voor de hogere rangen, bedenk je goed dat jullie in een gezonde situatie ook een hogere rang hebben dus dit dezelfde reactie geeft!

een 2 jarige pony zo veel laten springen vind ik trouwens ook niet zo verstandig, julile hebben het over de hengstenkeuring, besef wel dat de dieren daar niet vaak enkel hoog springen ;) en dat ze dit niet wekelijks doen maar puur om op de keuring te scoren!

Verder zijn jullie bezig met longeren en willen haar van de zomer inrijden.
Longeren begin ik pas enkele weken voor ze onder het zadel moeten mee, waarom: het is handig met zadelmak maken maar zooo slecht voor de pezen op deze leeftijd!
hebben ze het door? dan geen longeren meer tot het zadelmak maken.

Verder las ik ook dat ze in juli 3 word, ik zou nog even wachten met erop gaan, pas als ze ruim 3 zijn dr is op hangen en kijken hoe t gaat.

Mijn tip is om met dit dier lekker te gaan wandelen! Om de pezen sterker te maken kan je best over harde ondergrond draven en stappen. Het voordeel hiermee is dat je ook nog een goede band krjigt en het dier goed leert te kennen.
Het energie gooien ze er wel uit in de wei, en verder bouw je wel een lichte conditie op voor het zadelmak maken.

Verder is het ook handig om los in de bak de comando's : halt stap draf galop op puur en alleen stem aan de leren, stokstijf staan je paard moet het op stem doen.
Hierbij wel de gehele rijbaan rond, en dus neit heen en weer!

dan even op Nagini reageren, mij hoor je niet over je paard is over 30 cm te laten springen, sterker nog mijn paardje van 4 springt 1 keer per maand los en red de 1,20 met gemak. 2 keer eroverheen en we zijn klaar lekker kwartier buiten over het harde uitstappen.

Het gaat ons bokkers erom dat ze een goede houding tegenover het paard heeft wat haarzelf enkel helpt bij het beleren van de pony!

Niets dan goed bedoelde adviezen van wellicht ervaren personen ;)

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 07:27

smurffie schreef:
Jullie hoeven het neit in te willen zien, maar als de pony het los ook doet betekend het toch niet dat het dan goed is ;) het is net zo goed vluchtgedrag wat het dier vertoont omdat ze niet op haar gemak is.
Ik heb het filmpje eigenlijk niet eens afgekeken:
Jullie dwingen haar de kant van de hindernis op met je lichaamshouding waar de pony overheen gaat en na de hindernis de uitvlucht zoekt tot jullie haar weer richting hindernis wijzen. Let op: jullie jagen en slaan het dier wellicht niet, maar een 2 jarige staat nog onderaan in de kudde en staat zijn mannetje vaak nog niet hoog, dus op 1 beweging hoort het diertje weg te gaan voor de hogere rangen, bedenk je goed dat jullie in een gezonde situatie ook een hogere rang hebben dus dit dezelfde reactie geeft!

een 2 jarige pony zo veel laten springen vind ik trouwens ook niet zo verstandig, julile hebben het over de hengstenkeuring, besef wel dat de dieren daar niet vaak enkel hoog springen ;) en dat ze dit niet wekelijks doen maar puur om op de keuring te scoren!

Verder zijn jullie bezig met longeren en willen haar van de zomer inrijden.
Longeren begin ik pas enkele weken voor ze onder het zadel moeten mee, waarom: het is handig met zadelmak maken maar zooo slecht voor de pezen op deze leeftijd!
hebben ze het door? dan geen longeren meer tot het zadelmak maken.

Verder las ik ook dat ze in juli 3 word, ik zou nog even wachten met erop gaan, pas als ze ruim 3 zijn dr is op hangen en kijken hoe t gaat.

Mijn tip is om met dit dier lekker te gaan wandelen! Om de pezen sterker te maken kan je best over harde ondergrond draven en stappen. Het voordeel hiermee is dat je ook nog een goede band krjigt en het dier goed leert te kennen.
Het energie gooien ze er wel uit in de wei, en verder bouw je wel een lichte conditie op voor het zadelmak maken.

Verder is het ook handig om los in de bak de comando's : halt stap draf galop op puur en alleen stem aan de leren, stokstijf staan je paard moet het op stem doen.
Hierbij wel de gehele rijbaan rond, en dus neit heen en weer!

dan even op Nagini reageren, mij hoor je niet over je paard is over 30 cm te laten springen, sterker nog mijn paardje van 4 springt 1 keer per maand los en red de 1,20 met gemak. 2 keer eroverheen en we zijn klaar lekker kwartier buiten over het harde uitstappen.

Het gaat ons bokkers erom dat ze een goede houding tegenover het paard heeft wat haarzelf enkel helpt bij het beleren van de pony!

Niets dan goed bedoelde adviezen van wellicht ervaren personen ;)

Longeren we elke dag? Nee. Meestal ongeveer 1 keer per week, omdat we haar niet teveel in 1 keer willen laten doen.
Ja we hebben haar wat teveel sprongetjes laten maken, dat was al duidelijk hoor. Dat weten we zelf ook wel, we waren gewoon nogal enthousiast omdat het goed ging..

Wordt een beetje moe van mensen die alles 20x moeten herhalen terwijl het al vaker in dit topic staat..
Lees dan eerst heel het topic door voordat je reageert :)
Anyway; je denkt echt dat ik er gelijk op ga zitten de dag dat ze 3 wordt? We hebben er geen haast bij hoor, alles op z'n tijd. Eerst moet het longeren helemaal goed gaan, ook qua stem commando's e.d.

Wandelen doen we allang trouwens, dus dat is niets nieuws..

En je zegt energie kwijt op de wei, bij ons is de wei nog te nat (begint nu op te knappen), en de omheining is nog niet in orde, dus kunnen ze de wei nog niet op, makkelijk praten dus ;) Ze staat een groot deel van de dag lekker in een andere paddock (die is wat kleiner). Ook daar rent ze lekker, maar daar raakt ze echt niet al haar energie in kwijt.. Jullie weten niet hoe pw is, en wij wel. Pw is vaak ontzettend druk, ook met wandelen. Ze heeft haar rustige dagen, maar niet altijd.. Dus gooi ik haar regelmatig los in de paddock van het filmpje, zodat ze daar haar ei kwijt kan..

En trouwens, niet op elke stal hebben ze een wei hoor.. Hoe zou het dan moeten?? :=

En 'ons bokkers' vind ik nogal overdreven, ken je ze allemaal dan? :P
Het gaat me erom hoé sommige mensen reageren, dan ga ik daar echt niet serieus op in als op opbouwend commentaar..

De post van Hokke bijvoorbeeld, daar hebben we wat aan! Ik noem maar een voorbeeld :)

lirote

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:35

@ vero
niet meer op reageren joh
want hier kan je ook weer wat uithalen om te zeuren
gewoon niet meer happen

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:14

lirote schreef:
@ vero
niet meer op reageren joh
want hier kan je ook weer wat uithalen om te zeuren
gewoon niet meer happen

goede instelling als mensen willen helpen;) thuis zal ik uitgebreid reageren, maar nu geen tijd.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:06

Ambrasoft schreef:
Is nét drie jaar niet iets te jong voor het paardje? Ik zou nog een jaartje gewacht hebben. :j

Verder ziet het er erg leuk uit!

Ik ben een keer naar een hengstenkeuring geweest en daar lieten ze een veulen van rond de 1 a 2 weken over een klein kruisje springen en dat was ook 1 keer.

Mooi paardje.. ze kan leuk springen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:16

Veulen van 3 weken bij ons in de wei springt ook 1000 keer per dag over de greppel. En nog vrijwillig ook :)).

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 22:20

suus_ schreef:
Veulen van 3 weken bij ons in de wei springt ook 1000 keer per dag over de greppel. En nog vrijwillig ook :)).

[sarcasm] Weet je zeker dat je dat hier neer zet, dat is zielig hoor ! :)) [/sarcasm]