Met dikkie dik op stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:50

corinepgek schreef:
Even een tipje, http://www.stal-mair.nl/teugelsafe.htm Dit dingetje kun je aan de teugels maken en dan aan een ringetje klikken zodat je ze niet meer verliest! Je kan het kopen maar je kan ook gewoon een haarelastiekje met een karabijnhaakje van de gamma eentje maken :P.

He wat grappig daar komt mijn paardje vandaan, van Stal Maïr. Die man heeft veel dingen ontwikkeld. :j

Youknowme

Re: Met dikkie dik op stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:57

Misschien nog een tip voor als je de teugelsafe vergeet ;
als je gewoon het uiteinde van je teugels vast houd samen met je neckrope heb je ook niet de kans dat ze glijen.

Verder leuke foto's, ik wou dat ik zonder zadel kon rijden.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 21:16

Anne. schreef:
Wat een leuke plaatjes zeg. Hoelang moet je verzorgdikkiedik nog?
Mijn verzorgtink had dat acht nietmeer gedaan met zo'n dikke buik. :P

Ik sluit me wel aan bij de kritiek. En áls je teugel gebroken is, laat hem dan ook niet zo hangen zoals je deed, zo kan het gewoon nóg een keer gebeuren..

Geen idee hoe lang ze nog moet :P ze heeft vorige zomer de hele zomer bij de hengst gelopen, ze is een paar keer hengstig geweest toen ze al een paar keer gedekt was, maar dat heeft ze soms ook weleens als ze al drachtig is, dus het is afwachten geblazen. Ik merk wel dat ze steeds sneller uitgeblust geraakt, maar als ze de grond goed vindt aanvoelen om te galopperen... je voelt de energie zo onder je opbollen :D ik laat 'r zo snel gaan als ze zelf wil, wil ze racen dan mag ze dat (behalve in de bochten natuurlijk :P daar moet ze altijd al vertragen en daar is ze ondertussen veel te stijf voor), zit 'r buik in de weg dan kiest ze maar een rustiger tempo.
Met de gebroken teugel kon ze niks mispeuteren hoor, het vaste stuk hing hoog genoeg en het losse deel hing niet op de grond dus erop trappen kon ze niet en aangezien het los hing kon erin blijven hangen ook al niet.

@Lizzylover: beiden vasthouden is niet zo heel handig, allereerst hou ik ook mijn neckrope niet altijd vast (die kan enkel draaien) en is het moeilijker om beiden te gaan grabbelend dan om 1 te gaan grabbelen, maar daarnaast is het touw van de neckrope alleen ook al redelijk dik en als de teugels tov de neckrope dan nog gaan schuiven... ik doe het weleens hoor, maar handig is het niet. Ik laat de teugelsafe dan gewoon aan men teugels hangen, dus vergeten zal nog niet zo snel gebeuren :D

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 21:23

IndianLady schreef:
Ik kan je eerlijk vertellen dat ik nooit dingen gedaan heb die onverantwoord waren. Ik ben altijd er vanuit gegaan dat het verkeer of mijn pony mij dood wilde. Ik ben nooit ergens gaan galoperen waar het niet mocht of niet kon. Ik ben nog nooit met ondeugdelijk tuig gaan rijden of wandelen.

Een flinke dosis gezond verstand zou jij niet misstaan :n

Ervan uitgaan dat het verkeer of je pony je dood wilt en toch in het verkeer en op je pony gaan rijden en dan zeggen dat iemand anders geen gezond verstand heeft :D...

Verder galopeer ik niet waar het niet kan of mag en rij ik niet met ondeuglijk tuig? :)

Onali

Re: Met dikkie dik op stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:36

Ik bedoel daarmee te zeggen dat je ten aller tijde overal op bedacht moet zijn. Als mijn fjord schrikt (als) zal hij totaal geen acht op mij slaan en als een gek dwars door het verkeer rennen. De bussen en vrachtwagens en trekkerscombinaties haalden je af en toe zo dichtbij in, dat als je je tenen maar iets naar buiten staken je geraakt zou worden.

Bovendien moest ik wel door het drukke verkeer om uberhaupt ergens te geraken.
Inmiddels woon ik al 2 jaar aan de Veluwe en hebben we geen last meer van zulk soort taferelen.

Maar jij ziet gewoon (of wilt niet inzien) dat jij altijd verantwoordelijk bent voor wat er met jou en je paard gebeurd. Ook al schrikt zij nooit eens ergens van, ze zal maar eens ergens van schrikken. Jij vliegt eraf en zij rent naar huis.
Enig idee wat er zou kunnen gebeuren?!

Zeg nooit nooit, ik dacht ook dat mijn fjord niks zou doen. Hij heeft zich tot 2 keer toe losgerukt en is over de hei en door het bos naar huis gegalopeerd. 2 keer op dezelfde dag want ik liet me niet kennen en ging resoluut terug.

Ik ging met de lange lijnen aan de slag maar hij dacht er anders over. Ik had toch echt niks te vertellen zo. Iemand heeft hem gevangen en ik kwam ze tegen. Stond te shaken op mn benen, maar ben toch teruggegaan (lopend naast hem) Norvid draait voor me langs en trekt zo het halstertouw uit mn handen en weg was hij voor de 2de keer.
Gelukkig is hij weer gepakt door iemand, maar hij liep al over de rotonde tijdens spitsuur op een 80 km weg.

Echt waar, je hart zit in je keel en je verwacht elk moment DE klap te horen waarvan je weet dat dat het einde is.

Nooit zal ik meer zeggen dat hij zoiets niet zal flikken bij mij :n

Ik heb mn lesje geleerd. En ik was niet eens onverantwoord bezig.

Als ik jouw topics zo zie en ik lees dan dat een paard zich op stal heeft losgerukt omdat het schrikt en de weg op rent en doodgereden wordt, dan vind ik het jammer dat het jouw paard niet is.

Het spijt me om te zeggen, maar er zijn mensen heel serieus met hun dieren bezig en zijn zich met elke stap bewust van de risico's die het met zich meebrengt. En juist hun overkomt zoiets. :(:)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 22:02

IndianLady schreef:
Ik bedoel daarmee te zeggen dat je ten aller tijde overal op bedacht moet zijn. Als mijn fjord schrikt (als) zal hij totaal geen acht op mij slaan en als een gek dwars door het verkeer rennen. De bussen en vrachtwagens en trekkerscombinaties haalden je af en toe zo dichtbij in, dat als je je tenen maar iets naar buiten staken je geraakt zou worden.

Bovendien moest ik wel door het drukke verkeer om uberhaupt ergens te geraken.
Inmiddels woon ik al 2 jaar aan de Veluwe en hebben we geen last meer van zulk soort taferelen.

Maar jij ziet gewoon (of wilt niet inzien) dat jij altijd verantwoordelijk bent voor wat er met jou en je paard gebeurd. Ook al schrikt zij nooit eens ergens van, ze zal maar eens ergens van schrikken. Jij vliegt eraf en zij rent naar huis.
Enig idee wat er zou kunnen gebeuren?!

Zeg nooit nooit, ik dacht ook dat mijn fjord niks zou doen. Hij heeft zich tot 2 keer toe losgerukt en is over de hei en door het bos naar huis gegalopeerd. 2 keer op dezelfde dag want ik liet me niet kennen en ging resoluut terug.

Ik ging met de lange lijnen aan de slag maar hij dacht er anders over. Ik had toch echt niks te vertellen zo. Iemand heeft hem gevangen en ik kwam ze tegen. Stond te shaken op mn benen, maar ben toch teruggegaan (lopend naast hem) Norvid draait voor me langs en trekt zo het halstertouw uit mn handen en weg was hij voor de 2de keer.
Gelukkig is hij weer gepakt door iemand, maar hij liep al over de rotonde tijdens spitsuur op een 80 km weg.

Echt waar, je hart zit in je keel en je verwacht elk moment DE klap te horen waarvan je weet dat dat het einde is.

Nooit zal ik meer zeggen dat hij zoiets niet zal flikken bij mij :n

Ik heb mn lesje geleerd. En ik was niet eens onverantwoord bezig.

Als ik jouw topics zo zie en ik lees dan dat een paard zich op stal heeft losgerukt omdat het schrikt en de weg op rent en doodgereden wordt, dan vind ik het jammer dat het jouw paard niet is.

Het spijt me om te zeggen, maar er zijn mensen heel serieus met hun dieren bezig en zijn zich met elke stap bewust van de risico's die het met zich meebrengt. En juist hun overkomt zoiets. :(:)

Ik onderschat de risico's heus niet :) maar het feit is, dat als een paard schrikt en op hol slaat, je 'm nog halfdood mag rukken in z'n mond, op zen neus, aan zen hals, je er uiteindelijk niks aan kan doen en je blij mag zijn als je nog kan sturen. Dat gebeurt nu eenmaal met paarden en dat heeft niks met verantwoordelijkheid te maken, alles met de natuur van een paard. De meest verantwoordelijke personen komen dit tegen en wat kan je hun dan gaan verwijten? Kan je het jezelf verwijten?
Ik ben met Marie hier ooit gaan wandelen, een longe aan haar halster en een aan 'r bit, want ik wist dat ze zich weleens sterk maakte en toch is ze gaan lopen, ik heb er zeker 20 meter achteraan gebengeld omdat ik niet wou loslaten, ik moest haar zo wel kunnen houden, maar daar ging ze en nog eens 100 meter verder knalde ze tegen een auto. Ze had enkel een glaswonde op 'r schouder, maar ik zag echt niet in wat ik meer kon doen. Ik heb een heel eind niet meer met 'r naar buiten gedurfd; heb het eigenlijk nooit meer gedaan zonder zadel, maar ondertussen heb ik een veel betere band met 'r gekregen en nu zou ik zo met 'r weer aan de hand op straat durven gaan (afhankelijk van 'r bui natuurlijk)

Wat ík heb gemerkt is dat ik nu een stuk meer te zeggen heb dan vroeger, toen ik met zadel en hoofdstel reed en zij lekker 'r zin deed en vooral geen rem had. Als het nodig is, heeft m'n bit of touwhalster veel meer effect dan wanneer ik altijd met bit rij en ze gewoon 'dood' wordt. Nu ontspant ze zich tenminste en heeft ze plezier. Ook als ze schrikt zal ik haar nu veel beter kunnen houden dan pakweg 2 jaar geleden, de rem is nog steeds weleens zoek, maar het stuur blijft. 2 jaar geleden had ik nooit kunnen zeggen dat ik 'r met m'n knieën midden op straat leukweg een rondje zou kunnen laten maken...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:05

Kijk dit vind ik persoonlijk al een veel fijnere reactie dan voorheen +:)+
Ben blij dat je gegroeit bent in die 2 jaar :j

Is voor jou en je paard toch veel prettiger?

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:18

Ronne schreef:
Pfff stelletje hypocrieten weer hier!!

Ik vind het inderdaad niet echt slim van je, die teugel. Maar goed, ik heb zelf vroeger ook de nodige stomme dingen gedaan en nu nog wel eens denk ik 'ai, had ik van tevoren toch iets beter over na moeten denken'. Daar leer je van. De volgende keer gebeurt je dat niet meer.
Hoe zij nu in dit topic meldt dat de teugel is gebroken, maakt het voor de pony echt niet pijnlijker of minder pijnlijk! Ik vind juist dat TS heel schappelijk reageert door meteen positief te reageren op andere voorstellen. Ze geeft aan dit zeker te doen, dus het probleem is de wereld uitgeholpen.
Daarnaast vind ik dat ze erg netjes blijft, terwijl jullie je ronduit onbeschoft gedragen!

En over dat 'racen' over de paden: Kom op zeg! Tis een paard! Geen glazen beeldje! Hoe denk je dat paarden in de wei doen??? Mijn pony flikkert elke week wel een keertje onderuit met haar maffe gedrag in de wei. Weet je wanneer je een paard blesseert? Als je hem de hele dag op stal houdt, hem altijd een dekentje omdoet en hem verder alleen maar flink verantwoord traint voor dressuurwedstrijden!

Ik vind het jammer voor jullie dat jullie nooit lekker uit je plaat zijn gegaan met je pony. Jullie (en ook jullie paarden) hebben duidelijk wat gemist!

Pardon, hoe weet jij nou weer dat ik nooit ''uit me plaat'' ga met mn paarden, ik rij bijna iedere week 1x buiten om lekker te gaan ontspannen buiten, maar wél op een verantwoordelijke manier ;) niet met los zwevende teugels waar me paarden hun nek in breken.
wat te gaat dat jou paard elke week wel ''om flikkert'' doet hij zelf, een pony die zelf valt weet zich ook wel te redden, dat doen ze eenmaal niet als ze opeens in een teugel stappen en over de kop vliegen, dat paard raakt in paniek, probeert weg te komen, meisje leg onder het paard, en zo gaan de gevolgen verder ;)
En wat te gaat het glazen beeldje, dekentje, barbie paard idee, natuurlijk staat mijn paard nu nog met een gevoerde regen deken op het land, toen ik haar namelijk zonder deken had gezet werden we gebelt dat mijn paard op dr benen stond te trillen en dat we dringend moest gaan stappen en dr deken om doen.
Nou dan maar een barbie paard, dan dat ik haar de volgende dag onderkoeld in de wei zou vinden ;)
Over die dressuur wedstrijden nog, ik heb liever dat mijn paard volledig haar rug/nek spieren ontspant, dat dat ze alles vast houd door middel van zonder zadel rijden, een paard kan nooit volledig haar rug en nek ontspannen als er 2 zitknobbels in dr rug worden geprikt, en dat constant.
ik rij mn paard zo opgericht mogelijk zodat ze wel alle spieren die ze in het wild ook veel gebruiken, onder het zeggenschap van mensen ook sterk kan maken, en dat doe je niet door zonder zadel als een idioot rond te crossen :).

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 18:49

IndianLady schreef:
Kijk dit vind ik persoonlijk al een veel fijnere reactie dan voorheen +:)+
Ben blij dat je gegroeit bent in die 2 jaar :j

Is voor jou en je paard toch veel prettiger?

Het is zeker veel prettiger :) daardoor ben ik ook nogal kritisch geworden tegenover mensen die zo rondrijden 'onverantwoordelijk' vinden. Mijn paard vertelt me dat ze het zo veel liever heeft dus dan doe ik het ook zo. Verder luistert ze ook gewoon veel beter dan wanneer ik op een standaard wijze zou rondrijden, dus onverantwoordelijk ...
zelfs al is ze door een fout in 'r teugel getrapt, ze is niet in paniek weggeschoten, ze is niet bokkig gaan doen, ze heeft geen kik gegeven. Moest dat vroeger eens gebeurd zijn...
Verder zie ik 'r oogjes glinsteren en 'r oren bijna tegen elkaar komen van opwinding als ze mag galopperen, dat ga ik haar echt niet ontnemen :+ zij is de koning te rijk als ze mag racen en ze luistert en blijft luisteren.

@desperado: geloof je nu echt dat ze 'r rug helemaal kan ontspannen als dr een veulen aan hangt? :+ wat ik weet is dat ze zonder zadel veel ontspannener is dan met, ik rij geen dressuur met 'r, zo te zien is ze perfect gelukkig zo en ze zal in elk geval beter lopen dan veel paarden die op de verkeerde manier dressuurmatig bereden worden. Als jij niet rond wil gaan crossen is dat jou keuze, maar ik zie liever een gelukkig paard dan een paard dat volledig correct loopt en bereden wordt, maar niet gelukkig is.