Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Juul schreef:Oh mijn god.. ik schrik hier eerlijk gezegd best wel van.. Paardje heeft artrose (gehad) en mag nu weer rustig aan het werk. Vervolgens wordt hij compleet in de krul getrokken zodat straks z'n nek en rug 't niet meer doen.. Je handen zitten letterlijk op je benen.Sorry voor m'n misschien wat harde reactie, maar heb je les??
Mindfields schreef:Oei....zonder nu als azijnpisser uit de hoek te willen komen vind ik het toch wel bedroevend dat een instructrice je vertelt dat je je handen zo moet houden.
Stel je het even zo voor: Als je je handen naar beneden drukt, beweeg je je onderarm naar achteren, dus in feite ben je dan onbewust aan het trekken. Daarnaast trek je zo het bit op de lagen en op de tong, ipv in de veel minder gevoelige mondhoek een nette hulp te geven zoals het zou moeten.
Helemaal met een paard met arthrose is het belangrijk dat hij zijn lichaam goed gebruikt omdat hij anders zijn lijf verkeerd belast en er dus weer sneller slijtage/pijn optreedt.
Juul schreef:Oh mijn god.. ik schrik hier eerlijk gezegd best wel van.. Paardje heeft artrose (gehad) en mag nu weer rustig aan het werk. Vervolgens wordt hij compleet in de krul getrokken zodat straks z'n nek en rug 't niet meer doen.. Je handen zitten letterlijk op je benen.Sorry voor m'n misschien wat harde reactie, maar heb je les??
xSaarSaar schreef:Sorry hoor maar wij proberen de ts alleen maar te helpen. Als de ts niet tegen commentaar kan moet ze geen topic openen op bokt,
En met deze reactie van jou help je de ts en haar paard echt niet, want je ziet toch dat haast iedereen door heeft dat dit echt niet goed voor het paard kan zijn.
kim1207 schreef:Ga alsjeblieft les nemen bij iemand die je helpt het paard recht te richten, dit paard is zo scheef als een hoepel waardoor waarschijnlijk ook de artrose is ontstaan, ik zie het dier in alle wendingen omvallen, hij moet naar gedragenheid toe vanuit achteren en dat red je niet door hem van voren in de krul te trekken. Ook niet in een les... snel een andere instructeur zoeken!!! dus... paard heeft pijn en als je op deze manier blijft rijden is hij zo weer krom. Hoe lang is t geleden dat hij ingespoten is?? dan mag je 6 weken niets doen nl ( dat vergeten dierenartsen er vaak bij te zeggen, van cortico injecties degenereert het gewricht! kraakbeen wordt sponsachtig en de banden week waardoor inspuiten op langere termijn absoluut ongewenst is! het maakt het gewricht zwakker) dus alsjeblieft, denk goed na hoe je dit paard heel wil houden. ik ga er namelijk vanuit dat je het een leuk dier vindt anders had je het niet gekocht. wees er zuinig op, er zijn totaal andere manieren dan op deze manier aanklooien
Julia_14 schreef:xSaarSaar schreef:Sorry hoor maar wij proberen de ts alleen maar te helpen. Als de ts niet tegen commentaar kan moet ze geen topic openen op bokt,
En met deze reactie van jou help je de ts en haar paard echt niet, want je ziet toch dat haast iedereen door heeft dat dit echt niet goed voor het paard kan zijn.
Ik denk he, dat als iedereen nou gewoon eens zou beginnen met goed het topic doorlezen voordat ie een reactie geeft, ons dat allemaal een heleboel nare, beschuldigende en vooral ook nutteloze opmerkingen zou schelen
De TS help je door haar advies te geven, dat doen de meesten ook echt wel, maar er zijn er maar zat die het een beetje anders aanpakken![]()
De TS kan juist wel tegen commentaar! Als je goed leest en goed oplet had je dat ook gemerkt, want ze heeft al een paar keer aangegeven dat ze gaat overleggen met haar instructrice. Verder geeft ze ook aan dat ze zich ervan bewust is dat haar rijstijl momenteel zeker niet perfect is, en dat ze nog een lange weg te gaan heeft. Perfect toch?
En als je weer een keer beter had gelezen, had je gezien dat Joline_ in haar eerste reactie al wat tips heeft gegeven over hoe ze Royal de volgende keer nageeflijk kan rijden. Bovendien beantwoord ze een heleboel vragen van een aantal bokkers hier, aangezien het ongeveer een maand geleden nog haar paard was.
I don't see the problem
xSaarSaar schreef:Volgens mij kon je zelf beter het topic lezen, ik was een van de eersten die een reactie gaf, dus toen viel er nog niet zoveel te lezen hé!
Prisca schreef:[naam] schreef:Oh mijn god.. ik schrik hier eerlijk gezegd best wel van.. Paardje heeft artrose (gehad) en mag nu weer rustig aan het werk. Vervolgens wordt hij compleet in de krul getrokken zodat straks z'n nek en rug 't niet meer doen.. Je handen zitten letterlijk op je benen.Sorry voor m'n misschien wat harde reactie, maar heb je les??
Atrose gaat nooit over(moet je weten??) en met inspuiten geeft het de ruimte waardoor het heel lang goed kan gaan maar geeft geen garantie. En waarom zou een paard na inspuiten niet gewoon gereden kunnen worden??. Mijn oude paard heeft er nog 8 jaar meegelopen en L2 dressuur geworden.
Met in de krul trekken zou ze haar handen hoog houden en dan de neus naar de borst getrokken worden. Dit is hier niet het geval.
Kent niemand op dit moment dat breed en laag rijden?. Bit ligt dan op een betere plek dan wanneer je je handen hoog houdt.
Vergeet niet dat als een paard lang niets gedaan heeft ze graag de neus naar de borst zetten ipv eruit. Gewoon lekker rustig doorgaan je hebt gelukkig geen haast ene niets is moeilijk een paard te rijden na revalidatie en ook nog wat ouder is en in de sport heeft gelopen.
lucifertje schreef:Wat ik op de foto's kan beoordelen vind ik dat het paard niet op een juiste manier gereden wordt. Hij moet meer van achter naar voren gaan en wat minder streng aan de voorkant.
Over het inspuiten. Ik denk dat TS genoeg verstand heeft om te kunnen beoordelen of het paard wel of niet kan werken. Imo is namelijk stilstand, achterstand.
Vergelijk het met een oud persoon. Deze moeten ook op gang komen en in beweging blijven omdat anders de gewrichten stram gaan worden!
vancky2005 schreef:Beweging kan ook het weiland, nota bene. Beter voor het paard want dan beweegt hij op zijn eigen ritme en dat is beter dan onder de ruiter gedwongen geplooid lopen in een plooi die het paard niet aankan. Maar ja, elk zijn eigen mening, spijtig genoeg vinden sommige paardenbezitters het niet nodig enige informatie in te winnen. Zolang ze maar op het paard kunnen rijden, no matter what....
Joline_ schreef:vancky2005 schreef:Beweging kan ook het weiland, nota bene. Beter voor het paard want dan beweegt hij op zijn eigen ritme en dat is beter dan onder de ruiter gedwongen geplooid lopen in een plooi die het paard niet aankan. Maar ja, elk zijn eigen mening, spijtig genoeg vinden sommige paardenbezitters het niet nodig enige informatie in te winnen. Zolang ze maar op het paard kunnen rijden, no matter what....
Zo interpreteer jij dat, je hebt geen idee welke informatie de TS wel en niet heeft ingewonnen.
Mindfields schreef:Oei....zonder nu als azijnpisser uit de hoek te willen komen vind ik het toch wel bedroevend dat een instructrice je vertelt dat je je handen zo moet houden.
Stel je het even zo voor: Als je je handen naar beneden drukt, beweeg je je onderarm naar achteren, dus in feite ben je dan onbewust aan het trekken. Daarnaast trek je zo het bit op de lagen en op de tong, ipv in de veel minder gevoelige mondhoek een nette hulp te geven zoals het zou moeten.
Helemaal met een paard met arthrose is het belangrijk dat hij zijn lichaam goed gebruikt omdat hij anders zijn lijf verkeerd belast en er dus weer sneller slijtage/pijn optreedt.
vancky2005 schreef:Beweging kan ook het weiland, nota bene. Beter voor het paard want dan beweegt hij op zijn eigen ritme en dat is beter dan onder de ruiter gedwongen geplooid lopen in een plooi die het paard niet aankan. Maar ja, elk zijn eigen mening, spijtig genoeg vinden sommige paardenbezitters het niet nodig enige informatie in te winnen. Zolang ze maar op het paard kunnen rijden, no matter what....
Joline_ schreef:vancky2005 schreef:Beweging kan ook het weiland, nota bene. Beter voor het paard want dan beweegt hij op zijn eigen ritme en dat is beter dan onder de ruiter gedwongen geplooid lopen in een plooi die het paard niet aankan. Maar ja, elk zijn eigen mening, spijtig genoeg vinden sommige paardenbezitters het niet nodig enige informatie in te winnen. Zolang ze maar op het paard kunnen rijden, no matter what....
Zo interpreteer jij dat, je hebt geen idee welke informatie de TS wel en niet heeft ingewonnen.
hexodrien schreef:vancky2005 schreef:Beweging kan ook het weiland, nota bene. Beter voor het paard want dan beweegt hij op zijn eigen ritme en dat is beter dan onder de ruiter gedwongen geplooid lopen in een plooi die het paard niet aankan. Maar ja, elk zijn eigen mening, spijtig genoeg vinden sommige paardenbezitters het niet nodig enige informatie in te winnen. Zolang ze maar op het paard kunnen rijden, no matter what....
Hier ben ik het niet mee eens. Mijn paard (met artrose) loopt dagelijks zo'n 10 uur op de wei. Toch loopt hij met een half uurtje lichte arbeid per dag (rijden of dubbele lijnen) beter dan als ik dit niet doe. Dit is ook wat de veerarts mij geadviseerd heeft. Dit heeft echt niks te maken met perse op mijn paard te willen rijden, rijden komt bij mij namelijk pas op de laatste plaats. Ik heb hem ook periodes op rust gehad (alleen op de wei) maar hierdoor ging hij zichtbaar achteruit.