nieuwe topper @ work

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

XxDiandraxX

Re: nieuwe topper @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 00:25

tuurlijk.. niemand is perfect en ik zeker niet..:P

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 00:35

Op zich is het wel goed om een paard met artrose wat hier niet erg op kreupelt, beweging te geven. Rust roest bij deze paarden. Mijn paard (heeft artrose maar is niet ingespoten) loopt veel beter als ik hem dagelijks een half uurtje (niet intensief) rijd, dan dat ik er een paar dagen niet op rijd.
Naar de manier van rijden kan uiteraard nog gekeken worden (maar hier is denk ik al genoeg over gezegd).

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:04

Juul schreef:
Oh mijn god.. ik schrik hier eerlijk gezegd best wel van.. Paardje heeft artrose (gehad) en mag nu weer rustig aan het werk. Vervolgens wordt hij compleet in de krul getrokken zodat straks z'n nek en rug 't niet meer doen.. Je handen zitten letterlijk op je benen. :oo Sorry voor m'n misschien wat harde reactie, maar heb je les??

Atrose gaat nooit over(moet je weten??) en met inspuiten geeft het de ruimte waardoor het heel lang goed kan gaan maar geeft geen garantie. En waarom zou een paard na inspuiten niet gewoon gereden kunnen worden??. Mijn oude paard heeft er nog 8 jaar meegelopen en L2 dressuur geworden.

Met in de krul trekken zou ze haar handen hoog houden en dan de neus naar de borst getrokken worden. Dit is hier niet het geval.

Kent niemand op dit moment dat breed en laag rijden?. Bit ligt dan op een betere plek dan wanneer je je handen hoog houdt.

Vergeet niet dat als een paard lang niets gedaan heeft ze graag de neus naar de borst zetten ipv eruit. Gewoon lekker rustig doorgaan je hebt gelukkig geen haast ene niets is moeilijk een paard te rijden na revalidatie en ook nog wat ouder is en in de sport heeft gelopen.

Mindfields schreef:
Oei....zonder nu als azijnpisser uit de hoek te willen komen vind ik het toch wel bedroevend dat een instructrice je vertelt dat je je handen zo moet houden.

Stel je het even zo voor: Als je je handen naar beneden drukt, beweeg je je onderarm naar achteren, dus in feite ben je dan onbewust aan het trekken. Daarnaast trek je zo het bit op de lagen en op de tong, ipv in de veel minder gevoelige mondhoek een nette hulp te geven zoals het zou moeten.

Helemaal met een paard met arthrose is het belangrijk dat hij zijn lichaam goed gebruikt omdat hij anders zijn lijf verkeerd belast en er dus weer sneller slijtage/pijn optreedt.

Ik heb dus gemerkt als je je armen breed en laag zet je juist NIET kan trekken en dus een betere inwerking heb. Je kan daar geen kracht zetten kan je dat wel zit je niet meer in je zadel en je houding moet correct blijven.
Ik heb hiervoor altijd met handen hoog gereden wat dus op een gegeven moment mis ging.
Nu gaat het juist weer goed en wordt hij fijner.

Gelukkig zijn jullie allemaal Z ruiters en hebben met 2 klikjes het paard rond en nagevelijk maar er zijn ook andere ruiters die er meer moeite mee hebben en niet de ervaring hebben als jullie.
Je kan niet verwachten dat zo'n paard na dit met een nieuwe ruiter opeens goed kan lopen kost tijd en dat is absoluut niet schadelijk.
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 07-05-10 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:45

Juul schreef:
Oh mijn god.. ik schrik hier eerlijk gezegd best wel van.. Paardje heeft artrose (gehad) en mag nu weer rustig aan het werk. Vervolgens wordt hij compleet in de krul getrokken zodat straks z'n nek en rug 't niet meer doen.. Je handen zitten letterlijk op je benen. :oo Sorry voor m'n misschien wat harde reactie, maar heb je les??

Dat in de krul trekken moet je me toch nog eens uitleggen hoor, want dat zie ik hier echt niet.

Wat ik wel zie:
- iemand die een ongelofelijk lief paard (ja ik ken 'm ook <3 ) een nieuwe kans geeft en dat op een geweldige manier doet.
- Een paard wat hele dagen op een enorm weiland staat met 2 vriendjes, een paar keer per week lekker het bos in gaat en zo af en toe les heeft samen met zijn eigenaresse.
- Een ruiter die haar eigen fouten en haar eigen zwakke kanten ziet en er mee bezig is, die commentaar en soms best vervelende opmerking incasseert, adviezen aanneemt en er ook echt wat mee wil gaan doen.

Wat willen we nou nog mooier? :D

TS, ik ken Royal ook en heb meerdere malen op hem gereden. Het is inderdaad zoals Joline al zegt geen makkelijk paard, en al helemaaaal niet als je een pony gewend bent ;) Ikzelf rijd ook altijd op een lekkere ronde pony van 1.40m, dus iedere keer was het een enorme cultuurshock als ik op Royal ging zitten :+ Hij heeft wat dat betreft vrij ruime gangen die moeilijk uit te zitten zijn, dus ik vind dat je het helemaal niet slecht doet. Je kent hem immers ook nog maar heel kort.
Het rijtechnische commentaar is al meerdere malen gegeven, en daar ga ik ook in mee. Maar jij gelukkig ook! Dus ik kan je allemaal maar heel veel succes en plezier wensen, en dat zal vast wel lukken met zo'n lief en werkwillig paard als Royal :))

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:53

xSaarSaar schreef:
Sorry hoor maar wij proberen de ts alleen maar te helpen. Als de ts niet tegen commentaar kan moet ze geen topic openen op bokt, ;)
En met deze reactie van jou help je de ts en haar paard echt niet, want je ziet toch dat haast iedereen door heeft dat dit echt niet goed voor het paard kan zijn.

Ik denk he, dat als iedereen nou gewoon eens zou beginnen met goed het topic doorlezen voordat ie een reactie geeft, ons dat allemaal een heleboel nare, beschuldigende en vooral ook nutteloze opmerkingen zou schelen :)

De TS help je door haar advies te geven, dat doen de meesten ook echt wel, maar er zijn er maar zat die het een beetje anders aanpakken ;)
De TS kan juist wel tegen commentaar! Als je goed leest en goed oplet had je dat ook gemerkt, want ze heeft al een paar keer aangegeven dat ze gaat overleggen met haar instructrice. Verder geeft ze ook aan dat ze zich ervan bewust is dat haar rijstijl momenteel zeker niet perfect is, en dat ze nog een lange weg te gaan heeft. Perfect toch?

En als je weer een keer beter had gelezen, had je gezien dat Joline_ in haar eerste reactie al wat tips heeft gegeven over hoe ze Royal de volgende keer nageeflijk kan rijden. Bovendien beantwoord ze een heleboel vragen van een aantal bokkers hier, aangezien het ongeveer een maand geleden nog haar paard was.

I don't see the problem :)

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:00

kim1207 schreef:
Ga alsjeblieft les nemen bij iemand die je helpt het paard recht te richten, dit paard is zo scheef als een hoepel waardoor waarschijnlijk ook de artrose is ontstaan, ik zie het dier in alle wendingen omvallen, hij moet naar gedragenheid toe vanuit achteren en dat red je niet door hem van voren in de krul te trekken. Ook niet in een les... snel een andere instructeur zoeken!!! dus... paard heeft pijn en als je op deze manier blijft rijden is hij zo weer krom. Hoe lang is t geleden dat hij ingespoten is?? dan mag je 6 weken niets doen nl ( dat vergeten dierenartsen er vaak bij te zeggen, van cortico injecties degenereert het gewricht! kraakbeen wordt sponsachtig en de banden week waardoor inspuiten op langere termijn absoluut ongewenst is! het maakt het gewricht zwakker) dus alsjeblieft, denk goed na hoe je dit paard heel wil houden. ik ga er namelijk vanuit dat je het een leuk dier vindt anders had je het niet gekocht. wees er zuinig op, er zijn totaal andere manieren dan op deze manier aanklooien

http://www.stalmireille.nl/images/Rechtrichten.doc lees dit voor je zo verder je paard kapot rijdt, het is al pijnlijk om naar te kijken, laat staan dat het heel moeilijk en pijnlijk is voor het paard.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:03

even heel nieuwsgierig maar wat doet dat inspuiten voor een paard?
werkt het de artrose tegen of maakt het de gewrichten soepeler?

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:13

atrose gaat niet meer weg, het is een woekering van het beendergestel, onstaan door slijtage, trauma of breuken. Het infiltreren maakt alleen de gewrichten soepeler, maar inderdaad met cortisone is meestal het begin van het einde. Het vreet het kraakbeen kapot maar is een sterke onstekingsremmer en pijnstiller. Zodoende overbelast je het paard zonder dat hij het voelt eigenlijk. Je kan ook laten infiltreren met glucosamine of een infuus met Tildren, dan beschadig je het kraakbeen niet maar het is niet altijd even effectief. Cortisone heeft altijd resultaat maar is schadelijk.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:48

Cortisone is inderdaad slecht voor het paard, je hebt er een hele korte tijd plezier van en dan gaat het alleen maar slechter. Vandaar dat hij ook niet is ingespoten daarmee, maar met Hyaluronzuur. Dit zorgt er echter wel voor dat het paard pijnloos kan lopen en houd verdere slijtage (voor een gedeelte) tegen.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:35

bla bla bla echt bokt weer hoor, meer commentaar ook al weten we niks van ts en haar paard. makkelijk he mensen van foto´s beoordelen of paard in de krul wordt getrokken of het paard pijn heeft en niet lekker loopt ??? Ik zie het namelijk niet.

Ik ga verder helemaal mee met PRISCA in haar zegje in dit topic.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:36

Julia_14 schreef:
xSaarSaar schreef:
Sorry hoor maar wij proberen de ts alleen maar te helpen. Als de ts niet tegen commentaar kan moet ze geen topic openen op bokt, ;)
En met deze reactie van jou help je de ts en haar paard echt niet, want je ziet toch dat haast iedereen door heeft dat dit echt niet goed voor het paard kan zijn.

Ik denk he, dat als iedereen nou gewoon eens zou beginnen met goed het topic doorlezen voordat ie een reactie geeft, ons dat allemaal een heleboel nare, beschuldigende en vooral ook nutteloze opmerkingen zou schelen :)

De TS help je door haar advies te geven, dat doen de meesten ook echt wel, maar er zijn er maar zat die het een beetje anders aanpakken ;)
De TS kan juist wel tegen commentaar! Als je goed leest en goed oplet had je dat ook gemerkt, want ze heeft al een paar keer aangegeven dat ze gaat overleggen met haar instructrice. Verder geeft ze ook aan dat ze zich ervan bewust is dat haar rijstijl momenteel zeker niet perfect is, en dat ze nog een lange weg te gaan heeft. Perfect toch?

En als je weer een keer beter had gelezen, had je gezien dat Joline_ in haar eerste reactie al wat tips heeft gegeven over hoe ze Royal de volgende keer nageeflijk kan rijden. Bovendien beantwoord ze een heleboel vragen van een aantal bokkers hier, aangezien het ongeveer een maand geleden nog haar paard was.

I don't see the problem :)

Volgens mij kon je zelf beter het topic lezen, ik was een van de eersten die een reactie gaf, dus toen viel er nog niet zoveel te lezen hé! ;)

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:44

Ik vind het er leuk uit zien :)
Alleen zou ik je handen laag en bij het zadel houden
Zo heb ik ook een poosje gereden paard loopt helemaal lekker :)
Nu doe ik steeds een beetje me handen verder omhoog :)
Heel veel plezier verder nog :)

RSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:35

Wat doet artose bij een mens precies hetzelfde als bij een paard! uiteindelijk zitten je gewrichten waar de artrose zit, helemaal vast!
Het is noujuist aangeraden om in beweging te blijven!!!!
Of het op de juiste manier gebeurd bij dit paard, hoor je mij niks over zeggen! Ik weet wel dat lichte beweging wel goed is tenzij het paard aangeeft dat het niet gaat (en nee dat zal hij niet persoonlijk zeggen, maar als je je paard een beetje kent dan zie je dat wel aan hem)

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:21

xSaarSaar schreef:
Volgens mij kon je zelf beter het topic lezen, ik was een van de eersten die een reactie gaf, dus toen viel er nog niet zoveel te lezen hé! ;)

Ik heb je eerst reactie gelezen hoor, en die was top, zouden bokkers een voorbeeld aan kunnen nemen! Maar alleen jammer dat je dan daarna andere mensen en ook de TS in mijn ogen een beetje aanvalt terwijl dat toch niet nodig is :)

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:14

Ik kan alleen maar zeggen: fijn dat het dier een nieuw thuis heeft bij iemand die het paard een lekkere ''oude'' dag geeft.
Zelf ben ik niet zo'n voorstander van de handen breed.
Ben wel een voorstander van beweging en dat doe je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:29

Prisca schreef:
[naam] schreef:

Atrose gaat nooit over(moet je weten??) en met inspuiten geeft het de ruimte waardoor het heel lang goed kan gaan maar geeft geen garantie. En waarom zou een paard na inspuiten niet gewoon gereden kunnen worden??. Mijn oude paard heeft er nog 8 jaar meegelopen en L2 dressuur geworden.

Met in de krul trekken zou ze haar handen hoog houden en dan de neus naar de borst getrokken worden. Dit is hier niet het geval.

Kent niemand op dit moment dat breed en laag rijden?. Bit ligt dan op een betere plek dan wanneer je je handen hoog houdt.

Vergeet niet dat als een paard lang niets gedaan heeft ze graag de neus naar de borst zetten ipv eruit. Gewoon lekker rustig doorgaan je hebt gelukkig geen haast ene niets is moeilijk een paard te rijden na revalidatie en ook nog wat ouder is en in de sport heeft gelopen.

Ik weet dat artrose niet overgaat, met gehad bedoel ik dat hij er na het inspuiten tijdelijk blijkbaar geen last van heeft (anders zou ze dr niet op gaan zitten).

Dit is geen breed en laag rijden, dit is een strenge hand die helemaal op het been van de ruiter ligt. En daarbij komt ontspanning nog altijd van achteren.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:38

Wat ik op de foto's kan beoordelen vind ik dat het paard niet op een juiste manier gereden wordt. Hij moet meer van achter naar voren gaan en wat minder streng aan de voorkant.

Over het inspuiten. Ik denk dat TS genoeg verstand heeft om te kunnen beoordelen of het paard wel of niet kan werken. Imo is namelijk stilstand, achterstand.
Vergelijk het met een oud persoon. Deze moeten ook op gang komen en in beweging blijven omdat anders de gewrichten stram gaan worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:40

lucifertje schreef:
Wat ik op de foto's kan beoordelen vind ik dat het paard niet op een juiste manier gereden wordt. Hij moet meer van achter naar voren gaan en wat minder streng aan de voorkant.

Over het inspuiten. Ik denk dat TS genoeg verstand heeft om te kunnen beoordelen of het paard wel of niet kan werken. Imo is namelijk stilstand, achterstand.
Vergelijk het met een oud persoon. Deze moeten ook op gang komen en in beweging blijven omdat anders de gewrichten stram gaan worden!

Beweging helemaal prima. Daar ben ik zeker ook een voorstander van! Maar wel op de goede manier....

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:18

Beweging kan ook het weiland, nota bene. Beter voor het paard want dan beweegt hij op zijn eigen ritme en dat is beter dan onder de ruiter gedwongen geplooid lopen in een plooi die het paard niet aankan. Maar ja, elk zijn eigen mening, spijtig genoeg vinden sommige paardenbezitters het niet nodig enige informatie in te winnen. Zolang ze maar op het paard kunnen rijden, no matter what....

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:29

vancky2005 schreef:
Beweging kan ook het weiland, nota bene. Beter voor het paard want dan beweegt hij op zijn eigen ritme en dat is beter dan onder de ruiter gedwongen geplooid lopen in een plooi die het paard niet aankan. Maar ja, elk zijn eigen mening, spijtig genoeg vinden sommige paardenbezitters het niet nodig enige informatie in te winnen. Zolang ze maar op het paard kunnen rijden, no matter what....

Zo interpreteer jij dat, je hebt geen idee welke informatie de TS wel en niet heeft ingewonnen.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:50

Joline_ schreef:
vancky2005 schreef:

Zo interpreteer jij dat, je hebt geen idee welke informatie de TS wel en niet heeft ingewonnen.

Ik baseer mij op wat ik zie. Daarom heeft TS ook foto's geplaatst in de eerste plaats. Opinies die volgen is het logisch gevolg.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:00

Mindfields schreef:
Oei....zonder nu als azijnpisser uit de hoek te willen komen vind ik het toch wel bedroevend dat een instructrice je vertelt dat je je handen zo moet houden.

Stel je het even zo voor: Als je je handen naar beneden drukt, beweeg je je onderarm naar achteren, dus in feite ben je dan onbewust aan het trekken. Daarnaast trek je zo het bit op de lagen en op de tong, ipv in de veel minder gevoelige mondhoek een nette hulp te geven zoals het zou moeten.

Helemaal met een paard met arthrose is het belangrijk dat hij zijn lichaam goed gebruikt omdat hij anders zijn lijf verkeerd belast en er dus weer sneller slijtage/pijn optreedt.

Helemaal mee eens. Daarbij wil ik dan even toevoegen dat het als je het heel simpel bekijkt het gewoonweg in de krul trekken is. Ik zie op geen enkele foto ruggebruik, ontspanning of een gebruikte achterhand. Dit paard wordt verkeerd gereden, te veel van voor, te weinig van achter.

Ook helemaal niet gecharmeerd van deze beelden, zeker niet van een paard met medische problemen. En als de deeloorzaak hiervan, je instructrice is dan zou ik heel goed oppassen dat dit geen neerwaartse spiraal wordt. Hopelijk zie je dit snel genoeg in.

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:02

vancky2005 schreef:

Hier ben ik het niet mee eens. Mijn paard (met artrose) loopt dagelijks zo'n 10 uur op de wei. Toch loopt hij met een half uurtje lichte arbeid per dag (rijden of dubbele lijnen) beter dan als ik dit niet doe. Dit is ook wat de veerarts mij geadviseerd heeft. Dit heeft echt niks te maken met perse op mijn paard te willen rijden, rijden komt bij mij namelijk pas op de laatste plaats. Ik heb hem ook periodes op rust gehad (alleen op de wei) maar hierdoor ging hij zichtbaar achteruit.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:05

Joline_ schreef:
vancky2005 schreef:

Ik baseer mij op wat ik zie. Daarom heeft TS ook foto's geplaatst in de eerste plaats. Opinies die volgen is het logisch gevolg.[/quote]

Hier ga ik in mee, we oordelen op wat we zien,anders moet je geen topic openen om commetaar te krijgen. Al vindt ik het wel positief dat TS hier goed op reageerd en er wat mee gaat doen
En om te reageren op het voorgaande vind ik het positief dat het paard beweging krijgt, maar als je dressuurmatig rijdt doe dit dan goed, ik zie op geen enkele foto correct ruggebruik en ontspanning hoor. Jullie kunnen het mooi vertellen dat dit paard een goede dag krijgt door twee dagen in het bos te lopen en 1 dag dressuur, maar in de dressuur zitten veel tekortkomingen dat dit paard niet ten goede doet.

en nee dan zeg ik niet dat ik volledig correct rij, maar ik rijd eengezond paard met juiste begeleiding erbij.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:12

hexodrien schreef:
vancky2005 schreef:

Hier ben ik het niet mee eens. Mijn paard (met artrose) loopt dagelijks zo'n 10 uur op de wei. Toch loopt hij met een half uurtje lichte arbeid per dag (rijden of dubbele lijnen) beter dan als ik dit niet doe. Dit is ook wat de veerarts mij geadviseerd heeft. Dit heeft echt niks te maken met perse op mijn paard te willen rijden, rijden komt bij mij namelijk pas op de laatste plaats. Ik heb hem ook periodes op rust gehad (alleen op de wei) maar hierdoor ging hij zichtbaar achteruit.

Op de wei is iets heel anders dan beweging geven. Als je hem beweging heeft, loopt hij meer en beter dan in de wei. Daar gaat het vooral om eten, echt niet om een ontspannen draf en een middengalop. In de wei is eigenlijkhetzelfde als stilzetten, heel veel beweging krijgt hij daar niet van.

Goedzo Ts, dat je iets met de kritiek doet!