Galliani Biolley @ QC Stables (3e plaats met 77.40%)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:53

X__Trees schreef:
Dit vormt voor mij geen onderdeel in het leerproces, dat zal dan een andere mening zijn? Als je paard tegen de hand komt, grijp je in met je been, geef je een ophouding of draai hem desnoods op een volte. Maar dit is effectief zagen, en dat vind ik niet nodig. Had je dit nog steeds gezegd moest het paard niet zo fantastisch zijn, en dit een echte knol zijn?
Dit dier heeft inderdaad nog tijd nodig, het zwalpen zal uiteraard beteren. Maar ik ken genoeg ruiters die dit zonder zagen willen oplossen. Ik ken er dan ook genoeg om te weten dat er zijn die dit wel zo doen.

Een ophouding hangt samen met beenhulpen...
Het tegen de hand komen is wel een natuurlijk leerproces in mijn ogen. Een paard moet gewoon leren in een constante verbinding te lopen. Nou dat weet een paard van 4 nog niet... Dat leren ze door af en toe tegen de hand te komen. Een paard is sterker, dus geeft de ruiter een ophouding.

Maargoed, jij kan hem natuurlijk midden in de proef naar voren 'trappen', of op de volte draaien.
Ik denk alleen niet dat de jury dat zal waarderen. Middendraf wanneer niet gevraagd? Of een volte die niet voorgeschreven staat???

Effectief zagen is het niet... Dan zou de ruiter de hele proef door lopen te zagen. Zoals ik eerder al zei; niet elk paard reageert op een beweging van een vinger... Niet elk paard is op de pinken te rijden. Dat kan je beogen, maar niet vragen van een paard van 4.

Ik neem aan dat ik op de persoonlijke vraag geen antwoord hoef te geven. Of het een goedgekeurde hengst is, of de poownie van het buurmeisje. Mits goed correct en consequent gereden, vind ik dit niet af te keuren.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:30

In de proef is de ruiter relatief rustig met zijn hand, maar de eerste gedeelten van het filmpje, tijdens het inrijden, vindt ik helemaal niet nodig. Bovendien komt hij daar niet echt tegen de hand. Wat heeft het paard daaraan? Volgens mij is dàt geen onderdeel van het leerproces, en leert hij helemaal niks bij.

En nattuurlijk, ik geef je volledig gelijk dat een paard moet leren wat aanleuning en constante verbinding is, en niet ieder paard is op 2 pinken te rijden. MAAR, er zijn andere manieren om dit op te lossen. En trouwens, als je paard zo slecht aan de aanleuning is, en dat je hem midden in een proef op een volte zou moeten draaien, dan hoef je van mij nog niet eens op wedstrijd te gaan.

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:34

Super leuk beest ziet er goed uit!! De scores zijn er ook na! Gefeliciteerd! Nog veel plezier met die mooie paard!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:36

X__Trees schreef:
In de proef is de ruiter relatief rustig met zijn hand, maar de eerste gedeelten van het filmpje, tijdens het inrijden, vindt ik helemaal niet nodig. Bovendien komt hij daar niet echt tegen de hand. Wat heeft het paard daaraan? Volgens mij is dàt geen onderdeel van het leerproces, en leert hij helemaal niks bij.

En nattuurlijk, ik geef je volledig gelijk dat een paard moet leren wat aanleuning en constante verbinding is, en niet ieder paard is op 2 pinken te rijden. MAAR, er zijn andere manieren om dit op te lossen. En trouwens, als je paard zo slecht aan de aanleuning is, en dat je hem midden in een proef op een volte zou moeten draaien, dan hoef je van mij nog niet eens op wedstrijd te gaan.

Ik heb even gekeken waar je op doelde.
En ik zie het. De ruiter voelt spanning in het paard, paard komt ook duidelijk omhoog met het hoofd. Ruiter wil dat het paard de aandacht bij hem heeft, maar grijpt net te laat in. Een paard dient ten alle tijde de aandacht bij de ruiter hebben, anders is het gewoon niet te rijden. En een jong paard zal die volledige aandacht nog niet kunnen opbrengen, maar als de ruiter niet consequent is, zal het er in gaan sluipen. Zeker bij die jonge hormoonbommen... ;)
Daarna zie ik het in een overgang van galop terug naar draf. Nouja, die hoef ik niet uit te leggen neem ik aan ;)

Ohja, TS, wat voor muziek zit er onder het filmpje?

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:37

Ik vind dat eerste deel van het filmpje, dat vertraagde stuk ook niet mooi ogen. Maar omdat het vertraagd is, lijkt het allemaal nog erger & langer duren dan het in werkelijkheid is. Ik praat het zeker niet goed, maar ja maakt niet iedereen fouten? Daar komt hij te streng in maar om dat dan meteen te veralgemenen, vind ik wat veel. Het paard is 4 jaar, dus ik denk dat die vooral buiten komt om ervaring op te doen en eens andere terreinen te zien :) Aanleuning is nog niet stabiel, het evenwicht is ook nog niet wat het moet zijn, maar voor een proefje voor 4-jarigen is dit allemaal nog niet zo erg. Ze leren er gewoon enorm veel van en zo komen ze ook eens op ander terrein.
Laat ons gewoon hopen dat zowel ruiter & paard hiervan weer hebben bijgeleerd :)

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:26

silly_silas schreef:
filmpje:

Wat een geweldig beest! Maar hoe die ruiter er mee weg rijd.. Niet mijn ding! Dat zagen.... arm beest!

Wietse_07

Re: Galliani Biolley @ QC Stables (3e plaats met 77.40%)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:32

Wat een practig paard zeg! Mooie punten,toppie!

Dit bit uit de mond zijn moment opnamens, maar op het filmpje zie je dúidelijk dat de ruiter erg streng in z,n rechthand is..

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:59

Ik vind het er erg onvriendelijk uitzien en ik snap eigenlijk ook niet dat er nog mensen zijn die dit goed praten... Prachtig paard overigens :)

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:06

zeer goed paard, verdiend andere ruiter.......

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 18:51

Ik snap dus ook niet dat mensen dit goed praten.. Ook al moet het paard omlaag, dan nóg hoor dat te komen uit ontspanning. Maargoed, ik zal wel blond zijn ofzo.. :o?

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:12

Hannah_Menno schreef:
Ik snap dus ook niet dat mensen dit goed praten.. Ook al moet het paard omlaag, dan nóg hoor dat te komen uit ontspanning. Maargoed, ik zal wel blond zijn ofzo.. :o?

Je hebt helemaal gelijk!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:13

Ik snap wel wat je bedoelt hoor hannah-menno, deze ruiter moet echt nog bezig met het verfijnen van de hulpen en zit het paard nogal over zn tempo te drijven. Zijn handen vind ik nog tot daar aan toe (in het vertraagde deel oogt het extra erg, dat moet je wel wat relativeren) maar zijn benen zitten echtr te erg te zwabberen. Ik snap dat het paard dit moet tonen, maar hij is hier echt nog te jong voor. Ik weet zeker dat met de juiste ruiter en begeleiding dit over een paar jaartjes echt een toppaard is!

Wilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:20

Wat een gaaf dier!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:22

Janine1990 schreef:
Briljant hoe sommige mensen reageren op het filmpje. Ben benieuwd hoe jullie je jonge paarden willen opleiden. Een consequente hand heb je nodig. Wanneer het paard omhoog komt moet de hand van de ruiter daar staan om tegen aan te lopen. Loopt het paard tegen de hand aan en gaat er tegenaan hangen, ja dan geef je een ophouding links en rechts. Dat noem ik geen zagen. Zodra het paard loslaat is de ruiter ook weer vriendelijk.
Mark my words; Geef het paard wat meer tijd en je zult zien dat hij beter gaat lopen, en dat de ruiter zich er minder mee hoeft te bemoeien. Dat lijkt me toch wel een vrij natuurlijk leerproces.

Oooh, wat ben ik een miserabele ruiter met idiote gedachten, waar praaaaat ik over?

>;)

Zo zou ik nou nóóit een jong paard opleiden. Een paard hoort vanuit een actieve achterhand en ontspanning van voren te zakken. Het paard dient zijn rug los te laten en daardoor laat hij zijn hoofd als ware 'vallen'. Omdat jij in de proef geen volte kan rijden omdat je dan -2 krijgt ga je maar wat plukken zodat hij in de krul loopt? Echt top oplossing +:)+ :n

Dan overleef je de B, L1 en L2 waarschijnlijk wel. Maar als je echt hoger komt zul je toch weer terug moeten naar de basis. Een jong paard moet niet leren dat hij daar móet lopen met zijn hoofd. Een jong paard moet je leren te kunnen ontspannen en je hand te volgen. Je moet zijn achterhand sterker maken zodat hij je kan dragen en zijn rug gebruikt, pas dan krijg je nageeflijkheid. Van wat ruk en plukwerk krijg je geen correct gereden nageeflijk lopend paard :n

Ontopic; ik vind het filmpje opzich mee vallen, veel stukken in de proef heeft hij zijn handen keurig naast elkaar, vooral in de galop heeft hij zijn handen moooi stil. Doordat het eerste stuk vertraagd lijkt het zagen veel erger, ik praat het niet goed, maar er zijn ook mensen die een hele proef door alleen maar lopen te trekken en dat zie ik hier niet terug. Erg gaaf dier, mist nog wel een hoop balans en is imo zeker niet klaar om te lopen zoals de ruiter hier van hem vraagt..

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:37

Janine1990 schreef:
X__Trees schreef:
Dit vormt voor mij geen onderdeel in het leerproces, dat zal dan een andere mening zijn? Als je paard tegen de hand komt, grijp je in met je been, geef je een ophouding of draai hem desnoods op een volte. Maar dit is effectief zagen, en dat vind ik niet nodig. Had je dit nog steeds gezegd moest het paard niet zo fantastisch zijn, en dit een echte knol zijn?
Dit dier heeft inderdaad nog tijd nodig, het zwalpen zal uiteraard beteren. Maar ik ken genoeg ruiters die dit zonder zagen willen oplossen. Ik ken er dan ook genoeg om te weten dat er zijn die dit wel zo doen.

Een ophouding hangt samen met beenhulpen...
Het tegen de hand komen is wel een natuurlijk leerproces in mijn ogen. Een paard moet gewoon leren in een constante verbinding te lopen. Nou dat weet een paard van 4 nog niet... Dat leren ze door af en toe tegen de hand te komen. Een paard is sterker, dus geeft de ruiter een ophouding.

Maargoed, jij kan hem natuurlijk midden in de proef naar voren 'trappen'.

Ik denk niet dat een nog voorwaartsere draf mogelijk is :\
Vind hem héél erg over zijn tempo lopen. Hij zwenkt daarbij ook in elke bocht uit. De aanleuning is natuurlijk ook nog niet helemaal in orde, maar dat is vanzelfsprekend met zo'n jong paard. In de proef zie je je het paard erg zoeken naar de goede aanleuning, wanneer hij dat doet wordt hij als het ware 'teruggetrokken' in de juiste houding. Wat me ook opvalt is dat in de galop, het paard veel stabieler is. Vraag me af of dit komt doordat hij deze gang zelf makkelijker vind, of doordat de ruiter veel stiller is met zijn hand.

Vind het echt een prachtig paard met prachtige gangen, maar zou hem ook graag iets meer terug naar de basis zien. Een íets lager tempo is een stuk makkelijker voor zijn balans en aanleuning.

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:56

X__Trees schreef:

Ik ben het met jou eens, was dit een training dan zou ik het misschien wel door de vingers willen zien. Niet alles kan perfect gaan tijdens een training, maar hij rijdt een wedstrijd. Als je paard niet fijn in de aanleunig is, dat hij zo tegen de hand komt, waarom ga je dan idd op wedstrijd?

Eerder hadden mensen het over tegen de hand aanlopen, geef je dan iets druk vind ik daar niks mis mee, maar deze ruiter trekt zijn paard naar beneden, hiermee krijg je geen volledige ontspannen uiteindelijk. Op het filmpje vind ik het er niet fijn uitzien, het komt niet ontspannen op mij over.
Voor de rest is het een mooi paard en heeft hij fijne gangen!

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:04

Allereerst: Wat een fantastisch mooi paard zeg!
Ik vind het filmpje opzich meevallen, ik had het erger verwacht na het lezen van de reacties hier ;)
Toch vind ik wel dat de ruiter meer zou bereiken met een stille hand. Natuurlijk snap ik dat je op sommige momenten misschien iets strenger kan zijn, maar ik vind het jammer om te zien dat de ruiter bijna constant te streng is. Ik heb altijd begrepen dat je met een stille hand met lichte druk moet rijden voor het beste resultaat. Ik zie niet hoe dit paard op deze manier kan leren het bit netjes aan te nemen en een constante, mooie aanleuning te houden. Ook zie je het paard regelmatig over de schouder weglopen, normaal natuurlijk voor een jong paard, maar de ruiter zou het beter op lossen door de buitenteugel stil tegen de hals te zetten in plaats van met beiden teugels te zagen. Het paard moet leren waar de hand staat, maar ik denk niet dat het paard dit kan leren als de hand zoveel beweegt. Overigens vind ik dat het paard stukken beter loopt op de momenten waarop de ruiter wel zijn hand stilhoudt (bijvoorbeeld in het trainingsfilmpje in de galop). Hij loopt dan regelmatiger en met een mooiere aanleuning :)

deborah28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:29

Heel mooi dier!

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:51

Prachtig dier inderdaad!
Maar ik word toch ook aardig droevig van het filmpje. Dat constante gezwieber van de benen van de ruiter is bijzonder storend, snap ook niet waarom het paard in zo'n hoog tempo een proef moet lopen. Bovendien denk ik ook niet dat het paard in de toekomst nog goed luistert naar de hulpen als je ze zo laat afstompen. Ik vond het allemaal veel te overhaast ogen, een beetje meer ontspanning zou een stuk fijner zijn om te zien.

Paard loopt inderdaad ook heel erg over de buitenschouder weg, hij is nog jong, maar dit mag hij zichzelf niet aanleren. Ruiter moet hem hierin begrenzen met de buitenhand en met het buitenbeen. Het paard kan nog niet helemaal op zijn eigen benen lopen (zoals te zien is in het filmpje), dus moet de ruiter hem hierin nog wat ondersteuning bieden.

Het is echt een super mooi beest, als hij nu ook nog gaat ontspannen, weet ik zeker dat hij nog veel mooier wordt!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:54

Wat een moraalridders hier allemaal ;)

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:22

Geweldig paard..

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:49

Ik vind het een super geweldig mooi paard! maar de manier van rijden nee bedankt. vind het zielig hoe iemand zo z'n paard zit te zagen en te doen :oo! een jong paard moet je goed opleiden niet bang maken in je opleiding dat doe je dus wel door het bit door z'n mond heen en weer te halen.. Het paard houd daar nare herinneringen aan over en op een gegeven momen wilt ie dat bit ook niet meer in.. Succes ermee maar vrees dat het als ie ouder is niet meer kan tollereren en in staking gaat! nu laat ie het allemaal over zich heen komen omdat die jong is maar als die ouder en volwassen is kan je dr nog wat van verwachten ;) (vrees ik!!!! )

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:55

Janine1990 schreef:
Briljant hoe sommige mensen reageren op het filmpje. Ben benieuwd hoe jullie je jonge paarden willen opleiden. Een consequente hand heb je nodig. Wanneer het paard omhoog komt moet de hand van de ruiter daar staan om tegen aan te lopen. Loopt het paard tegen de hand aan en gaat er tegenaan hangen, ja dan geef je een ophouding links en rechts. Dat noem ik geen zagen. Zodra het paard loslaat is de ruiter ook weer vriendelijk.

Mark my words; Geef het paard wat meer tijd en je zult zien dat hij beter gaat lopen, en dat de ruiter zich er minder mee hoeft te bemoeien. Dat lijkt me toch wel een vrij natuurlijk leerproces.

Oooh, wat ben ik een miserabele ruiter met idiote gedachten, waar praaaaat ik over?

Ik ben het hier mee eens.

Ik wil de ruiters die het hier niet mee eens zijn wel eens netjes met een smuisstille hand zien op zo'n 4 jarige hengst,
1 brok hormonen in het voorjaar, pas voor de 3e x in de ring op een groot terrein met veel entourage :+
Eens kijken of ze de aandacht erbij kunnen houden......

Daarbij is het paard pas 4 en nog op zoek naar een juiste balans en aanleuning,
de ambitie met dit paard is ook anders als een B of L proefje met een gemiddelde bokker.
Het management/eigenaars van dat paard zullen echt wel weten welke (profesionele) ruiter ze erop zetten, welke rendement oplevert op lange termijn ;-)

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:50

listiglistje schreef:
Het management/eigenaars van dat paard zullen echt wel weten welke (profesionele) ruiter ze erop zetten, welke rendement oplevert op lange termijn ;-)

Nu jij over het management/eigenaars begint,dat was ik me dus al even aan het afvragen:zijn die dan zelf niet slimmer?

Ik ga de ruiter niet afbreken:Jeroen is (zoals ik hem ken)een fijne ruiter,die een jong paard echt wel iets kan leren.Misschien mist hij net de ervaring om een dekhengst optimaal voor te stellen en dan krijg je op momenten van stress/spanning een filmpje als dit.Ik vind het ook niet mooi om naar te kijken,maar ik doe het hem niet na!Je kan echter enkel maar ervaring op doen door het te doen dus...

Het paard:ik zie er geen échte krak in,ook geen topvererver.Maar sowieso een héél fijn paard wat nog ver kan komen met de juiste begeleiding.

Maar als eigenaar/verantwoordelijke zou je toch beter moeten weten!Zet zo'n filmpje in godsnaam niet op internet!!
Ik zag het zondag al op facebook.Dit is echt geen reclame,niet voor de ruiter,niet voor het paard!

Plaats enkele foto's(zitten er enkele hele mooie bij),zeg dat hij 3de was en 77% had en geen haan die ernaar kraait,gewoon een super resultaat.
Maar met het plaatsen van het filmpje zijn ze echt een blunder begaan:in mijn ogen ook een vorm van management!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:06

[quote="Feelsoproud"][quote="listiglistje"]
Maar als eigenaar/verantwoordelijke zou je toch beter moeten weten!Zet zo'n filmpje in godsnaam niet op internet!!
Ik zag het zondag al op facebook.Dit is echt geen reclame,niet voor de ruiter,niet voor het paard!

Hier ben ik het mee eens.. niet erg slim.
Paard moet nog veel leren, dat is te zien. Helemaal niet erg, maar in combi met deze ruiter maakt het het geheel erg in onbalans, gezwabber en gezaag. Juist op zo'n jong paard is het belangrijk om heel stil te zitten.
Als ik eerlijk ben had ik deze ruiter gelijk van mijn pony geschopt als hij erop had gezeten zoals in dit filmpje .. en dat is maar een simpele vuilnisbak die net L1 loopt :P