X__Trees schreef:Dit vormt voor mij geen onderdeel in het leerproces, dat zal dan een andere mening zijn? Als je paard tegen de hand komt, grijp je in met je been, geef je een ophouding of draai hem desnoods op een volte. Maar dit is effectief zagen, en dat vind ik niet nodig. Had je dit nog steeds gezegd moest het paard niet zo fantastisch zijn, en dit een echte knol zijn?
Dit dier heeft inderdaad nog tijd nodig, het zwalpen zal uiteraard beteren. Maar ik ken genoeg ruiters die dit zonder zagen willen oplossen. Ik ken er dan ook genoeg om te weten dat er zijn die dit wel zo doen.
Een ophouding hangt samen met beenhulpen...
Het tegen de hand komen is wel een natuurlijk leerproces in mijn ogen. Een paard moet gewoon leren in een constante verbinding te lopen. Nou dat weet een paard van 4 nog niet... Dat leren ze door af en toe tegen de hand te komen. Een paard is sterker, dus geeft de ruiter een ophouding.
Maargoed, jij kan hem natuurlijk midden in de proef naar voren 'trappen', of op de volte draaien.
Ik denk alleen niet dat de jury dat zal waarderen. Middendraf wanneer niet gevraagd? Of een volte die niet voorgeschreven staat???
Effectief zagen is het niet... Dan zou de ruiter de hele proef door lopen te zagen. Zoals ik eerder al zei; niet elk paard reageert op een beweging van een vinger... Niet elk paard is op de pinken te rijden. Dat kan je beogen, maar niet vragen van een paard van 4.
Ik neem aan dat ik op de persoonlijke vraag geen antwoord hoef te geven. Of het een goedgekeurde hengst is, of de poownie van het buurmeisje. Mits goed correct en consequent gereden, vind ik dit niet af te keuren.
Aanleuning is nog niet stabiel, het evenwicht is ook nog niet wat het moet zijn, maar voor een proefje voor 4-jarigen is dit allemaal nog niet zo erg. Ze leren er gewoon enorm veel van en zo komen ze ook eens op ander terrein.

! een jong paard moet je goed opleiden niet bang maken in je opleiding dat doe je dus wel door het bit door z'n mond heen en weer te halen.. Het paard houd daar nare herinneringen aan over en op een gegeven momen wilt ie dat bit ook niet meer in.. Succes ermee maar vrees dat het als ie ouder is niet meer kan tollereren en in staking gaat! nu laat ie het allemaal over zich heen komen omdat die jong is maar als die ouder en volwassen is kan je dr nog wat van verwachten