[Verslag] Zo wordt een [ras] bekapt!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Verslag] Zo wordt een Trekpaard bekapt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 18:37

Moet je even de andere reacties lezen. :j
Daar staat het allemaal uitgelegd.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:45

KoudbloedKim schreef:
Ja, dat klopt ook zeker. :j
Kim heeft ruim een jaar geleden een aardig grote hoefzweer gehad, nooit iets van gemerkt, geen dag kreupel gelopen..
We kwamen erachter toen onze vorige hoefsmid weer langs kwam om te bekappen en het al bijna weg was.
Echt bizar, want het was best ernstig.

Wauw dat is wel heel bizar inderdaad, hoe krijgt ze het voor elkaar zeg... :+

JANNEKEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:56

Leuk verslagje !
Vind ook altijd wel leuk om foto's te maken als de hoefsmid komt.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:50

Ik zie het woord trekpaard en ik dacht metteen : Dat is Kim :P
Zo'n grappig beest, vooral met trailers en hindernissen :)
Gebruikten jullie haar voor de kar of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:56

Nemurin: Dat vraag ik me wel vaker af bij haar. :D

Ylize: Ik ben ook gek op foto's. :j
Is vooral leuk voor later..

DoryXxX: Nee, nog niet.. maar ze wordt met ingang van aankomende week beleerd!
Dus over een paar maandjes kunnen we ook met haar mennen. :j

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:29

Nou ik ben van mening dat een travalje ( zo heet het martelwerktuig) alleen gebruikt moet worden bij paarden die echt niet te bekappen of te beslaan zijn. En niet met de smoes komen van ze geeft geen voetje of ze gaat met haar gewicht op de smid hangen.

Want dat zijn allemaal dingen die je een paard kan leren of juist kan afleren. Je weet van tevoren als je een trekpaard of shire of een ander zwaar ras koopt dat de benen en hoeven ook meer wegen dat bijv een kwpner. Het is te belachelijk voor woorden dat je haar hoeven niet elke dag uitkrabt omdat je anders last van je rug krijgt.

En eens in de zoveel tijd een keer proberen zet geen zoden aan de dijk . Je zal dan echt elke dag moeten oefenen.

Weet je wel wat een ellende je krijgt als paarden in een travalje in paniek raken !!! Hun benen zit hellemaal vast gekluisterd. En dat ding weegt maar 250kg en een Zwaar ras rond de 900kg die krijgen een travalje met gemak op ze kant.

Mijn tante heeft twee shires hengsten en die konden ook allebei geen voetjes geven toen ze 4 jaar oud waren ( waren toen dik over de 1000kg en 186cm hoog . Na een maand of 8 elke dag oefenen kunnen ze nu braaf naar de hoefsmid en staan ze rondom op ijzers.Zonder te hangen op de hoefsmid.

En nu zal ik een lading commentaar krijgen maar daar heb ik maling aan. Aangezien we in een vrij land leven waar iedereen uit mag komen voor ze mening. Ik twijfel er ook niet aan dat je het beste voor hebt met je paardje maar dit vind ik echt onnodig.

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:35

whaha leuke foto's!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:43

Robesh: Probeer jij eens je hele werkende leven lang (dus meer dan 30 jaar!) hoefsmid te zijn, dag in dag uit zelf al die hoeven moeten dragen. Zelfs als ze niet leunen, is dat behoorlijk zwaar.

De hernia is niet voor niets een veel voorkomende beroepskwaal bij hoefsmeden (en zelfs dierenartsen).
Als een bekapstalletje goed gebruikt wordt is het heus geen martelwerktuig. Natuurlijk kun je met brave paarden die makkelijk stilstaan en makkelijk hun hoeven optillen alleen zo'n half gevalletje gebruiken, maar ik begreep dat TS ook moeite heeft Kim d'r hoeven te zien te krijgen, dus dan kan ik me er wel iets bij voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:46

Robesh: Nogal grof om te stellen dat ik een smoes gebruik, dat kan wel wat minder..
Jij weet niet in welke situatie ik zit, wat ik lichamelijk wel of niet aan kan..
Misschien kun je in het vervolg wat op je uitspraken letten? :)
Een martelwerktuig nog wel.. :')
Ik kan je nu wel gaan uitleggen hoe en wat, maar aangezien je al meld dat je er maling aan hebt, vind ik het dat niet waard. ;)

Lysanno: Bedankt! :))

Nemurin: Zulke reacties negeer ik liever, aangezien er geen enkele kern van waarheid in zit. :)

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:50

Nemurin: Heb je gelijk in dat hoefsmid een zwaar beroep is dus moeten paarden eigenaren er voor zorgen dat hun paarden netjes voetjes geven zonder met hun hele gewicht op de smid te gaan hangen.

En dan werkt het echt niet om een keer in de zoveel tijd te proberen. Een travalje is ook niet erg als het niet anders kan !!!!!
En dat is het nou net het kan wel anders alleen wordt er totaal geen moeite voor gedaan. Waarom koop je dan in hemelsnaam een een groot en zwaar paard. Daar moeten toch ook de hoeven van uitgekrabt worden?????

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:56

Zo als ik al eerder heb gezegd waarom koop je zo een zwaar paard als je het lichamelijk blijkbaar niet aan kan???? Leer haar gewoon voetjes geven. En dan kom je inderaad met de smoes dat je last van je rug ervan krijgt. Je weet toch van tevoren dat haar hoeven en benen een hoop wegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:59

Ik ben aan jou geen verantwoording schuldig lijkt me..
Misschien kun je je een beetje inhouden?
Een reactie plaatsen is best, maar je draaft wel een klein beetje door hoor.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:01

Robesh: Doe maar rustig aan. Dan doe jij het met je eigen paard toch gewoon beter?

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:08

Je ben me zeker geen verantwoording schuldig. En waarom zou ik mijn mening niet geven omdat die anders is dan jou mening. Jammer joh ik ga niet met iedereen mee L*llen . Ik ben van mening dat je het zo wel makkelijk vind . En een reactie moet blijkbaar altijd positief zijn en dat is die van mij nu niet.
En als jij vind dat ik door draaf is dat jou mening kan ik niet wakker over leggen.

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:09

Nemurin: Inderdaad mijn 5 paardjes geven braaf voetjes en hangen niet op de smid.Kwestie van aanleren en veel geduld!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:12

Je hebt je mening allang duidelijk gemaakt. :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:12

Robesh: Dan is er toch niks aan de hand? Jouw paarden zijn braaf, en Grote Kim vond het duidelijk niet erg, die ging lekker in dat buikding zitten hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:16

Klopt helemaal. :j
Liever zo in een uurtje, dan uit de hand wat je in een dag nog niet voor elkaar krijgt.
Dit is een stuk minder traumatisch voor Kim en een stuk gezonder voor de hoefsmid.

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:20

Er is toch ook niks aan de hand??? Alleen mag ik wel me mening geven en die kan anders zijn dan die van Ts en de rest die reageerd.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:21

Robesh: Natuurlijk mag je je mening geven, graag zelfs, toch? Maar het ligt een beetje aan de manier waarop je het doet... :+

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:23

Begrijp niet zo goed wat er traumatisch aan moet zijn om op een normale manier naar de hoefsmid te gaan. Als ze niet hangt en netjes voetjes geeft is het zo gebeurd.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:24

Luister eens Robesh, je mening is duidelijk, en dat is mooi. Als je hem de volgende keer wat genuanceerder geeft, en niet met die ondertoon van je bent stom dat je het niet eens probeert en je paard zomaar laat martelen, dan hoor je mij de volgende keer echt niet meer.

Mening geven mag, maar hou het netjes. Dat we in een vrij land leven betekent niet dat je zomaar iedereen mag afkraken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:25

Je hebt je mening meer dan duidelijk gemaakt. :)
Misschien kun je er nu mee stoppen?
En als je dan toch door wilt gaan, doe het dan liever per pb.
Ik vind dit zonde van mijn topic.

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:25

Vind het nou niet echt een onvriendelijk berichtje maar daar kunnen de meningen ook over verdeeld zijn .Iedereen ze eigen mening.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:27

Makkelijk, he, meningen? :)