mijn oude paardje gezien.... en dat was niet leuk!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:05

Wat een verhaal ;(
Sterkte :(:)

Obelix_Luna

Re: mijn oude paardje gezien.... en dat was niet leuk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:12

zo dat is nogal heftig....
veel sterkte .... ;(

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 17:23

Kiwiko, je hebt gelijk dat het mijn keus is geweest om hem te verkopen. Echter heb ik dit gedaan omdat ik er van uit ging dat hij het daar beter zou krijgen dan bij mij.
Het is inderdaad mijn verantwoording niet meer en ook inderdaad hoef ik er niet om te huilebalken. Maar heeft niet ieder paard het recht op een dierwaardig bestaan?
Ik zou me net zo druk maken over een paard wat van de buurman is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:52

daar heb je ook helemaal gelijk in........... leuk is echt heel anders, ben ik helemaal met je eens!

en we gaan er allemaal vanuit dat ons diertje het goed krijgt bij de nieuwe eigenaar, gelukkig is dat ook vaak zo......... maar helaas wijst ervaring wel uit dat dit ook heel vaak niet het geval is, zeker bij oudere paarden.......

ik wens je veel wijsheid en kracht toe, en zeker ook veel sterkte

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:55

KiWiKo schreef:
ben ik nou de enige die dit overdone vind, en ja ik heb de foto's gezien, en ja ik vind het paard er slecht uitzien!!

maar TS heeft het dier verkocht, overgedaan aan iemand anders, het dier is uit haar leven, niet meer haar verantwoording en niet meer haar zorg!!! Daar heeft ze voor gekozen bij verkoop.

Later gaan huilenbalken dat het dier niet goed eruitziet is in mijn ogen een waardeloze actie ook al ben ik het ermee eens dat het dier er niet fris en fruitig bij staat. Als TS dit niet had gewild voor haar paard, dan had ze die 22 jarige niet moeten verkopen, maar bij zich moeten houden en ZELF de verantwoording houden over het dier!

Als je mijn reactie gelezen had, dan weet je dat er meer zo over denken ;)

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:01

en die kerel is DA?! die zou toch wel beter moeten weten!! Ik vind het zelf ook altijd verschrikkelijk om te zien, als paarden veeeel te mager zijn, en het lijkt me al helemaal wat als het je eigen paard is geweest!
Als het nog langere tijd aanhoudt, zou ik echt naar de dierenbescherming stappen hoor!
Niet normaal, dat er zulke mensen bestaan :S

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:04

Ik vind het altijd zo jammer als iemand een oude paard wegdoet, jongere paard verkopen/wegdoen oke, maar een oude paard doe ik zelf niet weg, die mag dan bij mij nog ouder worden tot het komt te overlijden.

Helaas het is nooit leuk om je ex paard te zien die er niet zo goed meer uitziet. Ik hoop maar dat je hem terug kan kopen.

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:23

Wij hebben een paar jaar geleden onze oude pony ook "verkocht". Toen we op bezoek gingen, had ze het zo naar de zin. Het was alsof ze wilde zeggen "je haalt me hier toch niet weg, he". Ze stond lekker de hele dag buiten, kreeg veel meer aandacht dan bij ons en kon het heel goed vinden met de grote oude merrie die daar ook was. En die merrie fleurde helemaal op door onze pony. Het kan dus ook heel goed gaan.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 07:11

Ik begrijp dat veel mensen er voor kiezen om niet hun oude paard weg te doen. Echter om allerlei redenen had ik te weinig tijd voor hem. En ik kan je zeggen dat die redenen geen zelf gekozen dingen waren; man had kanker, kind ongeluk gehad, zelf copd en dan nog wat dingen daarbij.
Ik vind dat je dan moet kijken of het niet beter is voor het paard om een ander onderkomen te vinden. Ik dacht dat bij deze mensen gevonden te hebben.
Nogmaals het is niet zielig voor mij, maar voor het paard. Hij verdiend beter! Ik heb geen medelijden met mezelf maar bekommer me om het paard.
De schouders ophalen en zeggen: Dan had je hem maar niet moeten verkopen maakt het voor hem niet beter. Ik zou me voor ieder paard wat ik tegenkom in deze staat inzetten.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 07:21

Jeetje, dat is uiteraard niet leuk...je verwacht en hoopt , dat je paard ergens goed terecht komt, vooral als je de mensen al een beetje kent.
Hopelijk komen ze hun beloftes na en doen ze een onderzoek naar wormen.
Mijn 22 jarige is ook voor het eerst niet zo goed door de winter heen gekomen, tanden zijn gedaan, is altijd goed ontwormd...Als ik hem zo bij een ander had zien staan, was ik me ook sufgeschrokken. Hij is echt mager, kunt zn ribben zien. Nu had hij ook een paar abcessen in zn voet waar hij veel last van had, was echt een aantal factoren samen.
Hopelijk doet de nieuwe eigenaar een beetje zn best en knapt die van jou ook snel weer op.

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:05

Nou, XleandrosX, zo te zien heb jij veel meer aan je hoofd dan alleen een paard. Ik hoop dat je paard opknapt, al kan het idd zo zijn dat een oud paard ineens een knoei krijgt ondanks goede verzorging.
Ik wens je veel sterkte met alle zorgen in je gezin!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 09:46

Ik heb de foto's niet gezien omdat die al weggehaald zijn, maar ik zou gewoon eens met die man gaan praten over het voer ed. Je stelt nu dat je oude paardje niet het voer krijgt wat zij zeggen, maar misschien heeft hij moeite om dit voer te verwerken of zit er een verteringsprobleem of wormeninfectie aan ten grondslag? (ben zelf jaren bezig geweest om een paard dikker te krijgen en die is nu na een verhuizing ook weer ernstig teruggevallen, het eerste wat bezoekers vragen op stal: waarom is dat paard zo mager? dan weet je het wel ;) ) Ik vind het eigenlijk nogal een beschuldiging om te stellen dat hij gewoon niet goed gevoerd wordt, terwijl sommige dieren onwijs moeilijk dik te krijgen zijn!

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:17

Asmara schreef:
en die kerel is DA?! die zou toch wel beter moeten weten!! Ik vind het zelf ook altijd verschrikkelijk om te zien, als paarden veeeel te mager zijn, en het lijkt me al helemaal wat als het je eigen paard is geweest!
Als het nog langere tijd aanhoudt, zou ik echt naar de dierenbescherming stappen hoor!
Niet normaal, dat er zulke mensen bestaan :S

als jij het topic goed had door gelezen wist je nu ook dat de diernbescherming daar helemaal niets aan gaat doen.paard krijgt te eten en te drinken dus ze kunnen er ook niets aan doen.

verder wens ik de ts veel sterkte en hoop dat hij hoe dan ook toch akkoord gaat met terug koop.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:43

KiWiKo schreef:
Als TS dit niet had gewild voor haar paard, dan had ze die 22 jarige niet moeten verkopen, maar bij zich moeten houden en ZELF de verantwoording houden over het dier!

Ja, daar heb je gedeeltelijk wel gelijk in. Maarrr.. als je hem verkoopt aan iemand die je vertrouwt dan ga je er van UIT dat diegene hem ook goed verzorgt. Dus de verantwoording ligt nu bij de nieuwe eigenaar.

Ts, ik hoop voor je dat er verandering komt in de conditie van je oude paard. Wat lijnzaadolie en maismeel (zoals al eerder gezegt) kan inderdaad hem net er even bovenop helpen hoor. Oudjes hebben gewoon wat meer moeite om door hun vacht heen te komen, en zowiezo op gewicht te blijven. Sterkte!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:53

Ts je hebt het over hem terug nemen maar ik vraag me een beetje af of het als dit niet aan slechte verzorging of ziekte zou liggen maar gewoon een oud paard dat niet goed om weet te gaan met de verandering en verhuizing of het dan slim is om hem weer te verhuizen. Komt hij dan wel weer op zijn oude stekkie of heeft hij dan alleen nog een stress volle verhuizing?

Cody1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:45

ik vind dit echt niet normaal
heb een foto ontvangen en schrok gewoon.
hoe kan een DA in godsnaam het zo ver laten gaan.
ik zou gewoon blijven proberen terug te kopen
want als dit zo verder gaat en datie nog
dunner word dan is er niet veel meer
te doen en ben je meschien te laat.

heel veel sterkte :(:)

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:04

heb de fotos niet gezien

oudere paarden kunnen snel achteruit gaan. en ook tandproblemen kunnen binnen een paar maanden ontstaan, een ontsteking kan er zo zitten of een breuk etc.

me shet (24) heeft ook last van zijn tanden gehad en zag er ook slecht uit (nadat ik na een half jaar terug kwam van nieuw zeeland, intussen is de goed verzorgt etc) maar hij was wel goed afgevallen van misschien 1 a 2 maanden slecht eten. hij had grote haken en en ontsteking. hij at wel al het lekkers, maar hooi etc kreeg die niet goed gekauwt en deed zeer.
na dat beide behandeld is eet die weer als een shet en is die ook weer aan gekomen

succes probeer hier samen uit te komen

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 21:48

Vanavond hebben we contact met de nieuwe eigenaar van Balou opgenomen. We hebben gevraagd of we hem terug konden kopen.
Dat wilden ze niet. Ze wilden ons geen ziek paard verkopen. Echter gaven ze wel aan héél erg geschrokken te zijn van onze reactie en gaven ze toe dat ze het zelf niet in de gaten hadden. Ondanks dat hij DA is.
Ze hebben woensdag gelijk ander hooi gehaald, ander voer gehaald en vandaag is er bloed naar het Lab gegaan om op allerlei dingen te testen.
Morgen krijgt hij een speciale wormkuur, die geschikt is voor paarden die samen met een ezel staan. Volgende week komt de tandarts en de hoefsmid.
Ze hadden zelf op internet gekeken en zagen foto's van paarden die als mager werden betiteld die er minder erg aan toe waren dan Balou.
We hebben afgesproken dat we het een maand aankijken (natuurlijk ook afhankelijk van wat er uit de bloedtest komt) en mocht het dan nog niet beter gaan dan gaan we Balou terug plaatsen hiernaar toe om te kijken of het niet gewoon te maken heeft met een mentale factor. Wellicht was de verhuizing te heftig voor hem en mist hij zijn vriendjes.

Ik ben in ieder geval blij dat ze het zo goed oppakken en dat ze er ook serieus werk van maken.

Bedankt voor alle lieve, positieve, opbouwende, relativerende reacties, daar heb ik zeker wat aan gehad!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:56

fijn dat er wat aan gedaan wordt!! hoop dat er niks ergs uit komt.. sterkte nog iig!!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:03

Fijn voor je, ik hoop dat het goed uitpakt voor jullie!

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 15:47

Wow, wat erg voor je, het is inderdaad niet leuk om je oude paard nog zo aan te treffen. Ik kan de foto's niet meer zien omdat die inmiddels al verwijderd zijn. Een vraagje is de ezel ook zo mager? ;)

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 21:54

Nee de ezel is niet mager. Die was juist veel te dik. Wat blijkt nu, ze voerden 4 kilo per dag in één bak voor B en de ezel samen. De ezel eet dus alles in zijn eentje op. Ze doen het nu dus appart en B heeft heerlijk 2 kilo voer vandaag gekregen. In één keer 4 kilo is natuurlijk veel te veel. Hopelijk zien we snel verandering.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:14

Nou hopelijk komt alles toch nog goed...Gelukkig dat ze nu inzien dat het echt de verkeerde kant op ging. Er wordt nu tenminste aan gewerkt.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:19

Goed dat je contact wilt houden. Waarschijnlijk doen ze hun best maar gaat er ergens iets mis. En dan kan jij meedenken waar het probleem zit. Kan natuurlijk voeding zijn maar ook iets medisch. En misschien mist ze aandacht. Hopelijk gaat de zomer haar goed doen.

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:26

Ben eigelijk erg benieuwd naar een foto..

Lijkt me vreselijk om dat zo te zien.
Hier hebben we dat ook, 3 shetlanders van een DA.. Ze zien er vreselijk uit en staan in de zomer zo erg tussen het kruiskruid dat je ze zelf niet meer ziet staan en het water was regelmatig op, dus stonde ze in de brandende zon een dag zonder drinken.. Dierenarts is plotseling overleden en nu hebben ze bijna de hele winter zonder eten gestaan.. Erg triest... Gelukkig geven mensen in de buurt nog wat eten en ik heb ook regelmatig een plakje hooi in de wei gegooit...

Ik hoop dat je die man nog overgehaalt krijgt, succes in iedergeval :)