Winston @ work, maar dan anders; bitloos!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ullaatje

Re: Winston @ work, maar dan anders; bitloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:13

Ziet er super uit karin!!
Echt heel sympathiek dat je het wilt uitproberen om je in te kunnen leven met de ruiters die in je baan gaan komen!@
Petje af daarvoor.

Winston is echt ontzettend vooruit gegaan, en tja hij blijft gewoon zooo Stoer!!

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:26

Ziet er echt super netjes uit zeg! En knap ook van jullie hoe jullie het beide oppakken!
Wat sluit jouw paard mooi in de galop trouwens!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:30

Leuk om te zien Karin, lijkt me ook goed voor je eigen inleving als jury om er zo wat mee gereden te hebben.

Bandida schreef:
KarinvdM schreef:
Wat ik grappig vond is dat beid epaarden ook zonder bit gewoon gaan schuimen. :)

Dat stopt als ze geen associatie meer maken met het bit, dat is Pavlov wat je ziet ;)
Ook paarden die nog nooit een bit in hebben gehad doen dat als ze nageven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:31

Winston blijft een gave bok en jij kunt natuurlijk een ferm staaltje rijden maar dat weten we al wel :)
Qua foto's vind ik het zelf toch minder ogen dan met een trensje, het oogt voor mij wat zwaar en diep. Het spectaculaire wat ik van jouw foto's gewend ben, is er hier toch een beetje af, ondanks dat hij wel goed over de benen gaat.
Wel heel positief dat je probeert wat de ruiters straks laten zien.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:34

in 1 woord geweldig +:)+

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:40

Ziet er inderdaad goed uit. Rijd mijn paard ook wel eens voor de lol met een bitloos hoofdstel (voornamelijk buiten, maar soms ook dressuurmatig) en ik heb weinig ander gevoel dan met bit. Hooguit dat ze zonder bit iets meer gaat hangen aan de teugels maar verder kan ik haar net zo rijden als normaal, ze geeft zelfs soms nog makkelijker na als met bit. Ook op verschil op teugeldruk reageert ze exact hetzelfde als dat ook maar een gram verschillend is, dus dat is wel grappig.

Maar toch denk ik dat je voor de fijne afstemming beter een bit kunt gebruiken. Vraag me niet waarom... Zoals Suzanne ook al zei: als ze het eenmaal weten dan lukt het zonder bit ook, maar juist dat aanleren is zo belangrijk... ;)

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:42

Super! Ziet er echt heel goed uit! Ook leuk dat je je op deze manier kunt inleven in de bitloos rijdende wedstrijdruiters :)
(maarrehh...waarmee maak je die staart zo wit?? :)) )

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 00:13

Katja schreef:
Ook paarden die nog nooit een bit in hebben gehad doen dat als ze nageven.

Dat zal ik pas geloven als ik het zie, en dat is tot nu toe nog nooit gebeurd. Mijn eigen bitloos ingereden hengsten schuimen bijvoorbeeld alleen als ze over het rooie gaan. Stress en agressie dus. Van dat speekselklier-ontspanningsverhaal geloof ik niets.
Verder zie ik de zin ook niet van bitloos in een krul rijden. Met bit egenlijk ook niet. Dus ja.. ander vergelijkingskader ;)

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 00:26

Wat een fantastisch mooi paard zeg! :~
En echt een super initiatief van de knhs!
Wat ik nog wel wil weten; merkte je nu een groot verschil in het rijden? Heeft je paard zeg maar laten merken dat hij het werken zonder bit fijner vindt?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 00:44

Wat een geweldig paard heb je zeg :~ Ziet er goed uit, mooi hoofdstel ook van Voest.
Ook ik ben erg benieuwd naar hoe zo'n bijscholing is.

VValar schreef:
Tja ik vind die bitloze hoofdstellen echt afzichtelijk, maar op jouw plaatjes blijkt maar weer eens dat wanneer je je paard gewoon voor elkaar hebt op normaal bit, dat bitloos ook geen probleem moet zijn. Zie er alleen niet echt de meerwaarde van in als je je paard ook normaal goed voor elkaar hebt.

Ik zie er absoluut wel een meerwaarde van in. Mijn paard ging bij elke ophouding onregelmatig lopen, sinds ik bitloos heb ik hiet nooit meer last van gehad. Het paard loopt absoluut veel meer ontspannen door het lijf heen :j

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 09:04

WOW Karin, wat gaat hij lekker zeg, mooi
over de benen, fijnen aanleuning! Hij lijkt ook veel
meer impuls te hebben :-)!

Zonder bit, ziet het er ook erg fijn uit, hij lijkt
het goed op te pakken! Super dat je je verdiept in het bitloze rijden voordat je het zou gaan jureren!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 09:10

Ziet er goed uit Karin! Petje af dat je het probeert om goed te kunnen jureren!

Hij lijkt weer actiever te zijn? Meer voor je! Blijft een super beest :j

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 09:13

Ziet er goed uit Ka!!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 09:41

Ziet er goed uit Karin! eigenlijk zou je het bitloos even op concour moeten promoten haha.Jammer dat het maar tot de L2 kan..

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 09:56

Zo, dat ziet er super uit Karin. Winston loopt er echt lekker op. :oo
Zo mooi in de aanleuning, mooi bovenin. Toppie.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:01

Wauw mijn complimenten Karin! Het ziet er heel erg goed uit! En respect voor de jury die het zelf ook probeert, lijkt me niet dat iets kunt jureren wat jezelf nooit ervaren hebt/niet kundig in bent.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:11

Ik vind het super dat je het zelf aan het testen bent. Het ziet er netjes uit! Ben benieuwd of je de bitloze combinaties ook op deze fijne manier in de ring aantreft.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 10:37

JoviBan schreef:
Het Voest hoofdstel (kruislings systeem) heeft dus in geen enkel opzicht een hefboomwerking. Wel een drukverdeling.

Inderdaad, van hefboomwerking is hier absoluut geen sprake.
In feite krijgt hij als ik aan de linkerteugel 'trek' aan de rechterkant een duwtje tegen zijn hoofd.
Thirza schreef:
Waar was jij trouwens zijn staart mee hij is zo mooi wit.

Zorgen dat hij schoon blijft, als de staart echt vies is dan ben je al te laat. Voor mijn doen is de staart op deze foto's niet schoon.
Ik gebruik gewone vloeibare zeep van Driehoek en voor een concours soms zilvershampoo van Schwarzkopf.

Suzanne F. schreef:
Leuk dat je het probeerde! Sommige foto's zijn heel fijn, op andere lijkt hij teveel te willen duiken en te zwaar te worden in de aanleuning. Blijft hij minder op het achterbeen.

Dat doet hij met bit ook, hij mag graag wat te diep komen.

VValar schreef:
Blijf zelf wel mooi rechtop zitten, dan ziet het plaatje er alweer mooier uit.

Ja, mijn zit is helaas niet bepaald optimaal. :n

eiber schreef:
Persoonlijk ben ik wel erg nieuwsgierig naar wat die bijscholing nu precies inhoudt.
Zou je dat aan ons kunnen uitleggen ?
En vind je dat iemand die na het volgen van deze bijscholing, maar zelf geen ervaring heeft met bitloos rijden, wel in staat moet worden geacht een bitloos gereden proef te beoordelen?

Ik proef hier wantrouwen..
Wat de bijscholing inhield? Een stuk over bitloze hoofdstellen, hoe ze werken en wat wel en niet mag. Verder over hoe het eruit moet zien.
Of je nu met of zonder bit rijdt, dat wat je moet laten zien blijft gelijk, het gevraagde verandert niet.
En ja, ook zonder ervaring met bitloos kan je het prima beoordelen want je wilt hetzelfde beeld zien als met een bit.
Mij gevoel met en zonder bit is eigenlijk ook hetzelfde, mijn paard geeft ook zonder bit na.

Sannnn schreef:
Mag je eigenlijk straks ook bitloos en met bit starten? Of moet je kiezen..

Het mag naast elkaar, je kan de ene keer in een bitloze rubriek starten en een andere keer met bit.
De winstpunten worden apart geregistreerd maar ja mag ze wel bij elkaar optellen.
Als je met bit 5 winstpunten hebt en bitloos ook, dan heb je samen 10 en dan mag je naar het L2.

Gitta1977 schreef:
Maar toch denk ik dat je voor de fijne afstemming beter een bit kunt gebruiken. Vraag me niet waarom... Zoals Suzanne ook al zei: als ze het eenmaal weten dan lukt het zonder bit ook, maar juist dat aanleren is zo belangrijk... ;)

Ik heb zelf het gevoel dat een ophouding met bit net wat directer doorkomt dan bij bitloos.

SuzannePerla schreef:
Wat ik nog wel wil weten; merkte je nu een groot verschil in het rijden? Heeft je paard zeg maar laten merken dat hij het werken zonder bit fijner vindt?

Nee, dat weet ik niet. Ik heb ook niet de indruk dat hij het bit vervelend vindt.

Het was de eerste keer wel grappig, hij miste duidelijk iets toen ik het hoofdstel om deed en toen ik hem na het rijden afdeed wilde hij het bit uitspugen. :D

Elisa2 schreef:
Ziet er goed uit Karin! eigenlijk zou je het bitloos even op concour moeten promoten haha.Jammer dat het maar tot de L2 kan..

Dat kan hoor, ik mag in een bitloze L2-rubriek uitkomen.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:41

Erg leuk te zien Karin, maar ik zie je liever straks met mes en vork rijden dan bitloos ;). Wel super dat je het hebt uitgeprobeerd :j.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:47

prachtig paard, <3 en ook prachtig gereden, je rijd je paard erg netjes! toch zou ik iets minder spoor gebruk willen zien, maar vooral in de galop.

Wat ik grappig vond is dat beid epaarden ook zonder bit gewoon gaan schuimen

na mijn weten is dat, als jij je paard aan de teugel vraagt, er in de keel iets wordt afgesloten waardoor het paard moeilijker kan slikken!..En daarom komt het slijm via de voorkant, en dat wordt beetje schuim..dat is mijn weten er van.. :D kan er ook flink naarst zitten :o

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:52

Wat een geweldig paard heb jij toch !!

Prachtig plaatje of je hem nu met of zonder bit rijdt mijn complimenten ...

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:57

Ziet er goed uit Karin! Hij geeft een fijn beeld!!

Begrijp ik het goed dat als je hoger bent dan L2 je alsnog bitloos L2 mag starten?!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 11:01

Ja, dat klopt. Of (in mijn geval) HC in het M2.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:19

Jij wordt het boegbeeld zie ik al!!!! Lekker starten in het L2 bitloos, alles winnen, stukjes in de krant etc. waarop de KNHS dan volgend jaar besluit dat het een succes geworden is....

Grapje! Maar ik vind je foto's erg goed, jij en je paard zijn een heel goeie combi en inderdaad het beeld is dus gewoon hetzelfde. Hiermee reken je af met alle vooroordelen dat bitloos "anders" is en dus ook anders beoordeeld dient te worden.

Ik zou het zelf ook graag uitgeprobeerd hebben, wie weet komt dat nog!

Vedaulaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:22

ziet er goed uit! top dat je het ook kunt zonder bit zo hoort het eigenlijk ook!