2x vallen in 1 wedstrijd haha

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 23:58

Ik denk dat als het een manegepaard is ze ook wel les heeft daar.
En kom op zeg, als zij zo heeft leren rijden daar, dan moet je haar niet erop aankijken, maar kijken naar de instructrice's, die op deze filmpjes niet reageren. En dan kan je vragen waarom ze niet reageerde, maar hoe moet zij dat weten?

Het ziet er niet goed uit nee, maar ik heb ook weleens ruzie met mijn paard. Dan gaat hij ook naar ineens naar rechts als ik naar links wil. En hij is dan ook niet makkelijk weer naar links te krijgen. En als hij niet luistert ben ik ook streng en ja, dan trek ik ook in zijn mond. En jullie kunnen nu mij gaan aanvallen, maar ik doe er niks mee.

Hetzelfde geldt voor dit paard, de ruiter was er nog niet klaar voor, maar misschien heeft ze niet zelf voor niet paard gekozen. Of was ze zenuwachtig voor de wedstrijd en reageerde het paard daarop. Dat weten we niet, dus om nou zo te reageren tegen een kind van 12 die het zo heeft geleerd, vind ik een beetje raar!

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:00

Ik moest echt even kijken bij het 2e filmpje waar je allemaal mee bezig was, je draaft een stukje recht vooruit en sjoef je trekt hem om en hij moet meteen springen.
Ik begrijp je pony aan de ene kant wel!
En de 2e keer dat je valt, kwam volgens mij omdat je niet echt evenwicht hebt? Want het lijkt alsof er helemaal niets fout gaat

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:00

_Caitje__ schreef:
Ik denk dat als het een manegepaard is ze ook wel les heeft daar.
En kom op zeg, als zij zo heeft leren rijden daar, dan moet je haar niet erop aankijken, maar kijken naar de instructrice's, die op deze filmpjes niet reageren. En dan kan je vragen waarom ze niet reageerde, maar hoe moet zij dat weten?

Het ziet er niet goed uit nee, maar ik heb ook weleens ruzie met mijn paard. Dan gaat hij ook naar ineens naar rechts als ik naar links wil. En hij is dan ook niet makkelijk weer naar links te krijgen. En als hij niet luistert ben ik ook streng en ja, dan trek ik ook in zijn mond. En jullie kunnen nu mij gaan aanvallen, maar ik doe er niks mee.

Hetzelfde geldt voor dit paard, de ruiter was er nog niet klaar voor, maar misschien heeft ze niet zelf voor niet paard gekozen. Of was ze zenuwachtig voor de wedstrijd en reageerde het paard daarop. Dat weten we niet, dus om nou zo te reageren tegen een kind van 12 die het zo heeft geleerd, vind ik een beetje raar!

Ik ga maar weer even lekker antwoorden.
Ze heeft zelf voor deze pony gekozen :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Re: 2x vallen in 1 wedstrijd haha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:02

Anne, durft Rebecca zelf niet te antwoorden?
Wij schrikken hiervan en daarom sommige 'harde' reacties maar we willen uiteindelijk het beste van de pony. :j En ik weet hoe het er op manege's aan toe gaat. ;) Het is soms niet anders...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:03

kinderen van 12 jaar kiezen vaak met hun hart en niet met hun verstand

en daarom zijn er nu volwassen die voor hun moeten kiezen, in mijn ogen degene die daar lesgeeft ;)

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:04

Ik zou het niet weten, ik heb rebecca niet gesproken, en wist tot nu ook niet dat ze op bokt zat.
En ik zit me gewoon te vervelen :P

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:04

_O-

Weet jij dan misschien hoeveel keer de pony al gelopen had? En was zij de laatste?

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:05

Bellatrix schreef:
_O-

Weet jij dan misschien hoeveel keer de pony al gelopen had? En was zij de laatste?

Ik weet niet of dit je bedoeling is,
maar je kan niet alles afschuiven op de pony dat er al zo veel voor haar waren, dat zij de laatste was dus dat hij daarom maar vervelend was.. ?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:06

@Bellatrix: Ik snap jullie reactie wel! En ben het ook met jullie eens, maar het kan ook op een zachtere manier gebracht worden.

@Anne/ts: ging het in de les dan wel goed?

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:06

Uhm.. pony had 1 of 2 keer daarvoor gelopen volgens mij.
Altijd een hele brave pony maar voelt die wedstrijd stress heel erg.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:08

ReJo schreef:
Bellatrix schreef:
_O-

Ik weet niet of dit je bedoeling is,
maar je kan niet alles afschuiven op de pony dat er al zo veel voor haar waren, dat zij de laatste was dus dat hij daarom maar vervelend was.. ?

Nee, ik wil niets afschuiven op die pony, maar als de pony al bijvoorbeeld 3x het parcours had gedaan dan had hij waarschijnlijk niet veel zin meer. En ik vind dat de manege een pony dan niet zo vaak mag laten starten. ;) Dat de pony moe/vervelend was is geen excuus om op die manier te rijden. ;)

Shadow0

_XrebekahX_ schreef:
Het is niet mijn eigen hij is manege paard reageerde niet goed heeft sal tientalle keren voor mij gereden

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De pony reageert op zich op wat jij aangeeft, als jij meer ervaring hebt zul je merken dat het makkelijker gaat. Je zou een volgende keer meer rust kunnen nemen door vanuit draf aan te springen, dan heb je wat meer controle.

Aan de anderen: wel goed kijken, de pony neemt het initiatief. (Ze trekt 'm in mijn ogen niet om.) Ook zie ik in niks dat de pony zo reageert op alleen de teugels, het is volgens mij vooral een reactie op de hele onvaste houding. De pony bedenkt zelf een route en trekt zich niet zoveel aan van de ruiter.
Op zich snap ik niet waarom er zo'n drama gemaakt moet worden van iemand die overduidelijk nog weinig ervaring heeft. Met de pony heb ik niet zo'n medelijden als dit niet te vaak gebeurt. Iedereen moet het ergens, ooit leren, en iedereen doet daarbij dingen die voor de pony niet zo comfortabel zijn. (Ik geloof namelijk echt niet dat niemand hier in z'n jonge jaren een onsubtiele teugelhulp heeft gegeven.)
Dat is jammer, maar in mijn ogen geen drama, deze pony ziet er (imo) uit als een leuke, vlotte pony die kalm genoeg is om dit af en toe te hebben en die goed kan reageren als je 'm vastberaden rijdt.

Zeker: ik zou dit niet als voorbeeld nemen. Maar iedereen is hier weer roomser dan de paus...

(En ik kan mij nog heel goed mijn eigen eerste springparcoursje herinneren. Er wordt - op minder dan vriendelijke toon - gezegd dat je de route moet weten... maar hoe was jullie eerste parcours? Mijn ervaring was dat het op een paard heel anders is dan er naast. En dat kun je niet anders ervaren dan door het mee te maken - en dus fouten te maken.
Ook weet ik nog dat het geheel van een parcours anders is dan ik ooit in een les had kunnen oefenen.

En springen kun je ook alleen maar leren door eh, het te doen. De enige manier om te leren om de beweging van de pony op de sprong te leren aanvoelen is door te springen en het dus ook fout te doen. Zitles en wat niet al, over het algemeen zul je het een aantal keer fout doen voor je het goed doet.)

Aan de TS: ik vind dat je niet onaardig rijdt als je niet op de sprong afgaat. Hou rust, hou je hakken naar beneden en je knieen aan je zadel, en dan kom je vast een heel eind. (Maar schuif niet de snel de schuld af op 'het is een manegepaard', want het is een prima pony voor zover ik kan zien, als je zekerder en rustiger rijdt ben ik er van overtuigd dat het beter gaat.)

vancky2005

renatevb schreef:
Ik versta eigenlijk totaal niet waarom jij springt?! je hebt geen evenwicht en snokt er maar op los.. Volgens mij moet je maar dressuur les en zitoefeningen doen de komende tijd en dan terug op wedstrijd, dan zal het een stuk beter gaan!

Versta ook niet goed waarom je er de tweede keer afvalt. Het paard maakte toch geen onverwachtse beweging toen? Er gebeurde niets. Inderdaad, je zit er zo los op als een schommelstoel. Zo zal je niets leren en je paard pijn doen in de mond. Leer eerst zitten en je paard met manieren naar de hindernis rijden.

x_Anne_x

Moe was de pony zeker niet, daar kun je het niet op afschuiven.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:10

x_Anne_x schreef:
Uhm.. pony had 1 of 2 keer daarvoor gelopen volgens mij.
Altijd een hele brave pony maar voelt die wedstrijd stress heel erg.

Dan vind ik eigenlijk dat ie niet vaker dan 2x ingezet mag worden...maar goed, dat is de keus van de manege.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:11

Als hij zo gevoelig is voor stress vind ik dat hij helemaal niet ingezet mag worden of alleen bij mensen die helemaal niet zenuwachtig ofzo zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:12

Bellatrix schreef:
Dan vind ik eigenlijk dat ie niet vaker dan 2x ingezet mag worden...maar goed, dat is de keus van de manege.

Dat hangt m.i. van de omstandigheden af, bv hoevaak het voorkomt. Mijn vorige manege had een dergelijk springwedstrijdje 1 keer per jaar.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:13

wat je echt verkeerd doet. jij wilt bijv naar links en je pony naar rechts. Je krijgt hem er niet heen en draait hem gewoon om. Dit moet je dus echt niet toestaan. echt zorgen dat ie dan links om gaat. Anders geef je hem zijn zin. en gaat ie het vaker proberen

x_Anne_x

Deze grote wedstrijd is één keer per jaar. En dan is er nog 2 keer per jaar een kleine wedstrijd.

En de pony moet het gewoon leren. Maar staat nog niet zo lang bij ons op de manege. Kinderen krijgen zelf de keus.

onley

_XrebekahX_ schreef:
Het is niet mijn eigen hij is manege paard reageerde niet goed heeft sal tientalle keren voor mij gereden

dit is de makkelijkste uit reden van het jaar
geniaal bedacht :)* :=

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:14

mirgino schreef:
jongens kom op zeg! >;) meisje is 12 jaar!!!!!!!!!!!!

ik zie gewoon een pony die te moeilijk te rijden is voor haar.
en het gaat idd rommelig,maar dat zie ik op wedstrijd zo vaak ,ook bij volwassenen

en zonder vallen leer je niet zitten ;)

meid hou lekker plezier in het rijden en met de jaren en lessen kom jij er wel, je stapt iig wel lekker op na de val! :D

ik vind veel commentaar hier echt niet kunnen :n alsof jullie allemaal met 12 jr zo goed konden rijden 8-)

sorry, maar ik ben 13, en zelfs ik kan aardig goed zitten, zonder ook maar 1 x gevallen te zijn ! ik weet niet hoe die mensen daar lesgeven, maar daar heb je eerst een opleiding voor nodig, en alles, dus dat zou heus niet zo slecht zijn. en als je al even les hebt, wat je ook wel aan haar houding kan zien, is dat je dan ook wel een hebt gehoord van; met je benen kan je ook sturen, inplaats van omtrekken.
Maar dat kan ook aan mij liggen hoor.

ff een vraagje; als je zoiets gaat doen, mochten jullie zelf die paarden kiezen?
en als dat niet zo is, neem ik toch aan dat de instruc-teur/trice een paard voor je kiest, die bij je past ?? wat dit dus absoluut niet is.

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:16

onley schreef:
_XrebekahX_ schreef:

dit is de makkelijkste uit reden van het jaar
geniaal bedacht :)* :=

Aan de ene kant is het toch wel te begrijpen,
zo'n meisje is zelf kei zenuwachtig (neem aan dat ze dit niet vaak doet)
Is helemaal blij dat ze haar bloopers op bokt kan laten zien..
en dan komen er bijna allemaal "negatieve" reacties (opbouwende feedback, ook goed)
Ik denk dat ze zelf hele andere reacties had verwacht

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:16

Hoor niks meer van TS?
De reacties op dit topic zijn best wel heftig... Misschien wil ze niet meer reageren?

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:18

anais96 schreef:
Hoor niks meer van TS?
De reacties op dit topic zijn best wel heftig... Misschien wil ze niet meer reageren?

Het is inmiddels tien voor half 12, denk dat t dan wel bedtijd is voor de ts. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:22

Ben 't met veel bokkers eens, maar het mag bij sommige iets vriendelijker. vooral gezien 't feit dat de ts pas 12 is. Beetje vriendelijker mag wel :)

Ik zou je iig de tip geven voorlopig niet te springen en eerst te leren rustig te rijden en je evenwicht te vinden daarnaast dat je gewoon fatsoendelijk zit
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 07-03-10 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt