Licor (PRE-hengst) @ training bij David de Wispelaere

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:56

Wáuw wat een kerel zeg, gaaf hoor!
De nog wat weke rug is nog goed te herkennen op sommige foto's maar hey, als alles perfect is, heb je niets meer om aan te werken, toch? Je bent je goed bewust van de minpuntjes van je paard en je bent ermee aan het werk. Je uitleg over je zit en houding is daarom voor mij ook duidelijk genoeg. Zo geef je hem inderdaad de kans om zijn rug makkelijker op te bollen en die bovenlijnspieren aan het werk te zetten. Lekker hoor. En trouwens, het was een les en training en geen show, toch? ;)

Als tip wil ik je wel meegeven dat je voornamelijk in de appuyementen en travers iets meer jouw rechter schouder naar voren draait, in de richting van waar de schouders van je paard zijn c.q. naar toe moeten.
Je lijkt op sommige momenten op de linkerhand met je rechter schouder iets teveel terug te zitten, zodat je het je paard niet echt makkelijker erop maakt.

Succes met je práchtige paard en volgens mij is het wel een harde werker, dat straalt hij tenminste wel uit. Lijkt me een fijn dier om mee te mogen werken!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:59

Citaat:
Het iets naar voren zitten doe ik af en toe bewust, ook dat kantelen met mijn bekken: dat is om zijn rug iet of wat te ontlasten, zodat hij door kan komen met het opbollen van zijn rug

Een paard ontlast je alleen maar door op de juiste manier te gaan zitten, jij kantelt je bekken te ver naar achteren, waardoor jij een holle rug krijgt en hem help je er zeker niet mee.
Ga zitten op je billen, alleen dan kan hij je voelen zonder spanning.

Het ophollen van zijn rug komt vanaf de gluteus. Het is een hele ring van spieren die je in werking zet om concafe rug te kunnen krijgen. Als je daar iets in mist krijg je plaatje niet rond.

Femke16

Re: Licor (PRE-hengst) @ training bij David de Wispelaere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:03

'kwijl' vet mooit beest!

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:38

Geweldig, :~ ,

heb zelf een andalusier merrie gereden ook bruin,
het zijn pracht paarden,

Als ik het goed gezien heb rijd je ook alleen met trens,
dat vind ik echt positief,

want stang en trens is niet altijd nodig (jaa ik weet dat het verplicht is).

Heel veel succes :D

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:46

Ik vind het weer mooie plaatjes, wat heb je toch een mooi sprookjespaard! Enne, je weet het, beste stuurlui......:D

Succes met je knapperd!

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:03

Wauw, prachtig paard zeg :~
Let er wel op dat je je bekken blijft kantelen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:12

Spanning? Waar? Wat een prachtig dier! :~

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:03

Licorrrr :~ . Hij is en blijft super mooi Lobke!! Je rijdt hem zo keurig en vriendelijk, een genot om naar te kijken! Dat iedere combinatie zijn en haar minpuntjes hebben, is niet meer dan normaal!! Ik heb er weer van genoten :D !

xYlize

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:04

Wat een prachtige paard :~
Ziet er echt goed uit.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:09

annebe schreef:
Citaat:
Het iets naar voren zitten doe ik af en toe bewust, ook dat kantelen met mijn bekken: dat is om zijn rug iet of wat te ontlasten, zodat hij door kan komen met het opbollen van zijn rug

Een paard ontlast je alleen maar door op de juiste manier te gaan zitten, jij kantelt je bekken te ver naar achteren, waardoor jij een holle rug krijgt en hem help je er zeker niet mee.
Ga zitten op je billen, alleen dan kan hij je voelen zonder spanning.

Het ophollen van zijn rug komt vanaf de gluteus. Het is een hele ring van spieren die je in werking zet om concafe rug te kunnen krijgen. Als je daar iets in mist krijg je plaatje niet rond.

ik denk dat david haar anders wel op gewezen zou hebben omdat hij juist iemand is die daar ook erg op let.
aangezien de TS verder niet aangeeft dat ze dat fout doet maar verder haar andere foutjes toch goed erkend denk ik niet dat dit helemaal redelijk is om te zeggen en ik verwacht dan ook dat de TS en david bewust is van wat ze doet en de eventuele uitwerking van haar zit op het paard heeft.
wat een prachtig paard echt waar, wat een plaatje :~

verder komen idd de punten die jij anders doet dan dat hier aangegeven wordt mij erg bekend voor. dat commentaar krijg ik ook vaak terwijl mijn instructeur/neef (heeft ook bij david gelest) bas de recht ook volgens de klassieke les geeft en dat komt nou eenmaal niet altijd overeen met de moderne kijk op de dressuur

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:42

Prachtige foto's van een prachtige Licor! Altijd een plezier om jullie ana het werk te zien! :~

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:34

waarom plaats je dan foto's op bokt? je lijkt alleen maar te willen ontkrachten van wat hier door een aantal mensen gezegd word.
wil je alleen maar horen dat het een mooi dier is (wat het overigens ook is, vind je vriendelijk rijden.)
het zijn denk ik alleen maar goed bedoelde tips. die je misschien mee kan nemen naar je instructeur.
zijn toch weer puntejes waar je aan kan werken.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:47

oei oei oei

echt mijn droompaardje * zucht *

ik gaat hier even mee met lovelucydan...

retseH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:02

Ik reageer eigenlijk nooit meer in rijtopics maar Wauwie wat een stoere hunk heb je daar zeg! pfff :+: hoog kwijlgehalte :j

Denk dat je goed bezig bent met hem, probeer alleen meer je bekken te kantelen zodat je wat dieper in het zadel komt te zitten, hierdoor ga je vanzelf ook je rug meer ontspannen en op een goede manier recht op zitten. Ook zou ik de teugels net wat korter pakken zodat je je hand wat meer weg kan zetten.
Komt helemaal goed met jullie!
Oja en een groot compliment voor de fotograaf wat al eerder werd gezegd, wat een mooie heldere plaatjes zeg :j

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:25

Britty schreef:
Ik ga met Maaikemuis mee, er is iets in het beeld wat me stoort. Op een foto moeilijk aan te geven, maar het toch toch echt wel in je houding, ook al wil je daar zelf niet aan. Op 1 foto (ik meen nr 4) heb je ook een erg holle rug. Je zit op je doos ipv op je kont, wat een raar zicht is. Je schouder-heup-hak mag dan wel goed zijn, maar je "zit" vind ik niet mooi. De lengte van je beugels stoort me eigenlijk nog niet eens heel erg (al zit je op 1 foto wel ver met je knie).

Leuk paard, dat wel. Ik heb niet zoveel met de wat meer barokke rassen, maar dit een wel een mooi paard.

ik ga ook maar met jullie mee, ik vind de zit ook niet zo netjes, te ver naar voren als ik les had werd me altijd gezegd je moet op je BILLEN zitten en niet op je PRUIM.
ik vind je kwa zit met je benen niet te kort zitten, ik heb ze zelf ook niet te lang omdat je anders te veel druk op de rug van het paard legt en te diep gaat zitten, en een paard met een weke rug heeft dat juist niet nodig.
verder denk ik dat je best goed kan rijden en ziet het er allemaal op de foto wel netjes uit.
mooi paard.
en commentaar is altijd vrij om te geven toch? neem ik aan, anders zet je geen foto's op bokt neer, lijkt mij!

Julia86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:07

Wat een prachtig paard is dit toch zeg! Reageer niet vaak, maar deze is toch wel het reageren waard!

Wat betreft je beenligging wat sommige schrijven. Ik denk dat je meer op de klassieke manier rijdt (benen aan je paard) en dat we nu vaak (Anky, Edward) de andere manier van rijden zien, waarbij je je benen juist van je paard afsteekt. Dat heeft niet met goed of fout te maken maar meer met rijstijl.

Spanning in de aanleuning of bij de mond zie ik niet echt. Het enige wat me opvalt is, zoals je zelf zegt, zijn rug. Wat me op de eerste foto opvalt is dat hij zijn hals daar bijna helemaal recht houd, alsof hij zeg maar een stok heeft ingeslikt. Wat ik bij mijn paard ervaar is dat als ik zijn hals zo recht laat in het lang en laag rijden, hij juist niet lekker door de rug komt. Wanneer ik hem (van achter naar voor gereden) als "een bolletje" rij, dus helemaal rond, dan komt zijn rug omhoog en komt hij lekkerder door zijn lijf. Als ik hem dan hoger instel heb ik hier ook weer profijt van. Wat dan vooral belangrijk is, is dat hij zijn hele hals ontspant en helemaal rond maakt, ook het stukje net boven de schoft. Dit door veel activiteit van achter en van voor stretchen, wanneer hij dan helemaal los is in zijn lijf, laat ik hem weer wat langer.

Misschien is dat niet jouw manier van rijden, maar misschien heb je er wat aan. Verder vind ik het er erg kundig en vriendelijk uitzien. Je rijdt netjes en met veel ontspanning en je paard heeft volgens mij best veel kwaliteit (en plezier in zijn werk!), dus je komt er wel!

KLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:12

Mijn god, wat een pracht van een paard!

Rijthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:16

Licor ziet er goed uit hoor! Maar ja, wij zijn dan ook helemaal gek van de Pura Raza Española.
Wij hebben zelf een zwarte hengst, schimmel ruin, 2x zwarte merrie, 3x schimmel merries, een schimmel merrieveulen en hengstveulen. En ook wij kwijlen nog iedere dag bij het aanblik van deze majestueuse paarden!
Veel succes met Licor en hopelijk tot ziens.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:04

Wooooow :wow:
Ik ben al helemaal weg van de PRE, als ze dan ook nog eens bruin En hengst zijn ben ik verkocht!
Wat een geweldig mooie vent zeg!!!
Puntjes worden al genoemd en iedereen heeft zo ze verbeterpuntjes maar vindt het er vriendelijk uitzien!

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:06

wat een prachtig beest ...

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:37

wat een super mooi paard!!
Probeer alleen wel op je kont te zitten in plaats van "wat anders" :P

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:42

lovelucydan schreef:
waarom plaats je dan foto's op bokt? je lijkt alleen maar te willen ontkrachten van wat hier door een aantal mensen gezegd word.
wil je alleen maar horen dat het een mooi dier is (wat het overigens ook is, vind je vriendelijk rijden.)
het zijn denk ik alleen maar goed bedoelde tips. die je misschien mee kan nemen naar je instructeur.
zijn toch weer puntejes waar je aan kan werken.

Natuurlijk probeert ze het te ontkrachten als zij voelt dat het niet zo is. Je hoeft toch niet zomaar van elke paar letters op internet alles aan te nemen..?
En goedbedoeld of niet, je weet niet van wie het af komt, en als zij het er niet mee eens is lijkt het me haar goed recht om hier een andere visie op te geven.
En daarbij staan de foto's inderdaad op ITP en niet op HAW.

Ik vind het een prachtig paard, ben eigenlijk heel benieuwd hoe deze combinatie er in het 'echt' uit ziet :j

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:45

Licor, echt zo een prachtpaard :D vind hem echt perfect :D ben al tijden fan van hem :)
ziet er gewoon netjes uit hoor mag soms ietsie van voor nog gesloten blijven maar verder geen commentaar :)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:48

Ziet er fijn uit, mijn complimenten :) . DdW is dan ook wel een erg fijne instructeur (en ruiter!) naar wat ik te horen krijg :j . Succes!!

(Ik moest wel even lachen toen ik las dat je hengst Licor heet :+ ............... Licor is hersenvocht namelijk :o )

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:00

WolinLotte schreef:
(Ik moest wel even lachen toen ik las dat je hengst Licor heet :+ ............... Licor is hersenvocht namelijk :o )

Dat is liquor ;) Dit is het Spaans voor likeur en de Lobke kan wel aangeven waarom die naam ;)

Lobke, ik blijf het een pracht paard vinden. Rijtechnisch ziet het er ontspannen en vriendelijk uit. Qua niveau kan ik niet aan je tippen, enige is dat de holle rug (van jou) mij op bepaalde foto's ook opviel. Maar ik ga er vanuit dat je prima weet wat je waarom doet.