Riddertoernooi met een slechte afloop

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

fairy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:46

em_papillon schreef:
fairy90 schreef:
Het was geen jongeheer maar een jongedame die slachtoffer werd en waar ambulance bij gehaald werd.
(en ja, ik spreek hier over mezelf).
Verder was er nog iemand met een schaafwond op zijn knie (heb hier zelf niks van mee gekregen)

Ik ben heel blij dat mijn verwondingen meevallen (het had namelijk veel erger af kunnen lopen) maar nu ik dit alles lees ben ik me toch wel extra bewust van dat er wel een fout bij het archeon lag. Gebruik maken van ongetrainde (onbekende) paarden, in een kleine ruimte zonder goede omheining is haast vragen om ongelukken...

Voor de mensen die zeggen dat t archeon het had moeten zeggen, of dat we daar niet hadden moeten gaan staan:
Ik heb verder niet veel verstand van paarden, en nooit gedacht dat het niet veilig was.
Verder stond er een medewerker van het archeon op een paar meter afstand, en het enige wat hij zei was: er zijn hier en daar nog wat zitplaatsen, als je wilt.
Geen praatje over veiligheid of wat dan ook...

Er is nergens sprake geweest van ongetrainde of onbekende paarden. Ik geloof niet dat ze dat zomaar doen. En de schuld ligt zeker niet alleen bij het archeon maar ook bij jou omdat je achter een touw bij de nooduitgang gaat staan. Dan neem je gewoon een groot risico.

Zeker, ik ontken niet dat het misschien dom was. Maar ik heb er verder geen verstand van, en had zoiets nooit verwacht.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:47

[quote="fairy90"]Ik ben heel blij dat mijn verwondingen meevallen (het had namelijk veel erger af kunnen lopen) maar nu ik dit alles lees ben ik me toch wel extra bewust van dat er wel een fout bij het archeon lag. Gebruik maken van ongetrainde (onbekende) paarden, in een kleine ruimte zonder goede omheining is haast vragen om ongelukken...
[quote]

zelf een getraint paard kan gekke dingen doen. Kijk naar de beredepolitie die zijn getraint op stress situatie maar heb die mannen en vrouwen ook wel eens alle moeite zien hebben om de paarden een beetje normaal te houden. Het zijn en blijven dieren.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:47

@ em Pappillon: Ik zou dat niet zo willen zeggen. Er is altijd een risico verbonden bij het bekijken van een paardenshow maar ik weet niet in hoeverre dit benoemt is van te voren. Daarnaast hoort een organisatie ( of dat nu de ridders of het archeon is laat ik er even buiten) voor de veiligheid te zorgen. Ze hadden de mensen die niet op de tribune pasten ook kunnen weigeren en het publiek verder op afstand kunnen dirigeren. Ik zou dus niet het publiek de schuld geven.

Maar achteraf kan er altijd veel gezegd worden, ik was er niet bij dus ik kan er verder ook niet over oordelen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:54

martina1 schreef:
Volgens mij ken ik de ruiter waar dit omdraait. Althans ik zie een paar bekende gezichten langskomen tijdens het filmpje.
Dit zijn mensen van zwaard en steen en waarschijnlijk dus ook niet van het Archeon zelf.

Zwaard en Steen hadden ook al een show op de Elf Fantasy Fair in Haarzuilens en Arcen waarbij ook niet altijd alle paarden even rustig waren en er ongelooflijk scherpe bitten in hingen waar niet al te vriendelijk aan getrokken werd. Toen stond het publiek ook gewoon achter een touwtje maar waren er meer "helpers" aanwezig die de paarden opvingen en was er een uitweg.

Ze vroegen er eigenlijk ook om dat het een keer verkeerd ging. En dit is waarschijnlijk dan ook een harde les voor hen.

Er zijn enkelen van Z&S die meedoen bij het archion ;)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:56

Oke dat wist ik dan weer niet. Ik zie ze alleen op festivals en ken ze van zwaardvechten.
Maar op zich veranderd dat de zaak niet echt.

fairy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:56

martina1 schreef:
@ em Pappillon: Ik zou dat niet zo willen zeggen. Er is altijd een risico verbonden bij het bekijken van een paardenshow maar ik weet niet in hoeverre dit benoemt is van te voren. Daarnaast hoort een organisatie ( of dat nu de ridders of het archeon is laat ik er even buiten) voor de veiligheid te zorgen. Ze hadden de mensen die niet op de tribune pasten ook kunnen weigeren en het publiek verder op afstand kunnen dirigeren. Ik zou dus niet het publiek de schuld geven.

Maar achteraf kan er altijd veel gezegd worden, ik was er niet bij dus ik kan er verder ook niet over oordelen.

Zoals ik al aangepast heb in mijn eerste post.. er stond iemand van het Archeon bij.
En die liet ook gewoon toe dat we daar stonden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:58

em_papillon schreef:
Er is nergens sprake geweest van ongetrainde of onbekende paarden. Ik geloof niet dat ze dat zomaar doen. En de schuld ligt zeker niet alleen bij het archeon maar ook bij jou omdat je achter een touw bij de nooduitgang gaat staan. Dan neem je gewoon een groot risico.

Ik vind het nogal raar om dat te zeggen. Dat wij hier nou elke dag tussen de paarden zitten...
Als ik naar een circus ga verwacht ik ook niet dat ik verstand moet hebben van die leeuwen, mocht er eentje ontsnappen ofzo.
En tja, als ze zeggen hier is plaats, dan ga je ervan uit dat de organisatie dat goed weet, als leek.

astridelise

Re: Riddertoernooi met een slechte afloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:09

IK heb net het filmpje bekeken en ik zie dus mensen in een rolstoel vooraan zitten, vlak achter een touw.
Sorry, ik vind het er nogal klungelig uitzien.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:36

fairy90 schreef:
Zeker, ik ontken niet dat het misschien dom was. Maar ik heb er verder geen verstand van, en had zoiets nooit verwacht.

Oke, nee het was ook zeker heel onverwachts gegaan. En je zag het niet echt aankomen nee! :) Heel veel sterkte met de verwondingen en vooral de schrik, niet bang voor paarden zijn nu he, het blijven beesten en hij was gewoon gestresst of bang :)
Succes!

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:39

martina1 schreef:

Ja zeker, dat komt ook op de eerste plaats :) De verantwoordelijkheid ligt zeker bij het archeon, en/of de ridders. Wil ook niet het publiek de schuld geven. Niet iedereen heeft inderdaad verstand van paarden en al helemaal niet van het gevaar wat het soms met zich mee brengt :)
Mijn reactie was op het dikgedrukte zinnetje uit Fairy's post :) Van de ongetrainde paarden enzo.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:40

Nicolletje schreef:
em_papillon schreef:

Ik vind het nogal raar om dat te zeggen. Dat wij hier nou elke dag tussen de paarden zitten...
Als ik naar een circus ga verwacht ik ook niet dat ik verstand moet hebben van die leeuwen, mocht er eentje ontsnappen ofzo.
En tja, als ze zeggen hier is plaats, dan ga je ervan uit dat de organisatie dat goed weet, als leek.

Heb je helemaal gelijk in hoor :) Maar ik zou ook niet achter de schermen dicht bij zo'n kooi gaan staan.. Je bent er zelf nog steeds bij, inclusief de risico's. Maar bij een leeuw snap je dat wel iets eerder dan bij een paard :P hihi :=

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:09

Als je ziet hoe paarden soms in het verkeer bijv. benaderd worden dan begrijp ik wel dat mensen niet inzien hoe gevaarlijk en/of onberekenbaar een paard kan zijn.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 18:10

Jeetje, jullie zijn er hard vandoor gegaan.

Ik weet overigens zéker dat 2 ruiters (Vliegenschimmel en zwart paard) van het Archeon waren. Wie die man op de halve fries was, geen idee. De ridder daarnaast, Bart, die ken ik, die is inderdaad van Zwaard en Steen.

Fairy, sorry van de fout. Fijn om te horen dat je verwondingen meevallen. Het paard zal overigens niet ongetraind zijn, meer onervaren. Zoals ik het paard zag, had hij nog nooit zoveel publiek bij elkaar gezien. Het is de fout van het Archeon dat ze daar mensen lieten staan en misschien zelfs dat ze gekozen hadden voor de Arena (die dus echt veel te klein is voor 3 paarden)

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:03

Zo jullie gaan inderdaad hard!
De vliegenschimmel heet Flamengo, de ruiter is Wouter. Het zwarte paard is Marduc en de ruiter is Matthijs. Beiden zijn ex-collega's en vrienden van mij. Ik kan iedereen verzekeren dat deze twee paarden HEEL goed getraind zijn en weten wat ze wel en niet kunnen doen.

Het bruine paard ken ik niet, hoort ook niet bij Archeon en heeft geen ervaring op dit terrein.

Dat deze show in de Arena heeft plaatsgevonden vind ik erg vreemd, gevaarlijk en een fout van het Archeon. Ik ben er nu net twee maanden weg en kan dus nog even geen bericht geven wie deze beslissing heeft gemaakt en waarom dit gebeurd is. Het is in elk geval niet de normale gang van zaken.

Ik vind het absoluut een fout van het Archeon. Ik ben vaak genoeg arenamanager (je 'bouwt' de arena dan vol met publiek en zorgt dat het veilig blijft) geweest bij de gladiatorengevechten. Mijn vriend is ook gladiator. Ik weet ook dat publiek, hoe groter de groepen mensen, te 'stom' is op zo'n moment om alle gevaren in te kunnen schatten. En dat is ook logisch, dat is een taak van de organisatie. Als publiek moet je ervanuit kunnen gaan dat zoiets veilig is.

Als ik deze dag gewerkt had, had ik zeker ophef gemaakt en waarschijnlijk zelfs geweigerd die dag arenamanager te zijn, domweg omdat ik niet verantwoordelijk gehouden wil worden voor iets waar zoveel risico aan kleeft.

Groetjes, Sara

fairy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:56

Ik heb vanmiddag wel een mail ontvangen met oprechte excuses, en de mededeling dat ze het uitgebreid besproken hebben en in de toekomst er alles aan zullen doen dat dit niet weer kan gebeuren. Dat is dan wel weer netjes (en verstandig) van ze.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 21:21

Dat is inderdaad heel netjes van ze! :D

Stalmeester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:13

Ik was op de midwinter fair, maar heb het voorval niet gezien. Maar het gebruik van paarden bij dit soort evenementen met publiek blijft een risico. Net zoals bij het sinterklaasfeest zie je weleens dat het fout gaat. Ondanks mijn jarenlange ervaring in het training, kan zelfs het beste (politie)paard ineens iets anders gaan doen dan wat de ruiter verwacht. In zo'n schouwspel gaat de aandacht van de ruiter naar wat erom hem heen moet gebeuren, en heeft hij/zij minder aandacht voor het paard. Dan ben je vaak te laat met reageren. Paard en ruiter moeten regelmatig blijven oefenen. Het is niet van dat doen wij wel even. EN garantie dat er niet geks gebeurd heb je nooit. Maar zorg dat het publiek veilig staat, ook al denk die er vaak anders over. Blijf dit soort schouwspellen doen, maar denk na hoe en hou het zo veilig mogelijk.
Gr van een paardengek.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:19

Tsja, ik was er ook, heb 't niet zien gebeuren maar vond sowieso dat er zondag ietwat laks met de veiligheid in de arena werd omgegaan. Heb ook het betreffende paard onder veel geroep en vertoon van bravoure door het publiek zien lopen, strak gehouden, met weggedrukte rug en een ruiter die er als 'n zak aardappelen bovenop zat, achteroverhangend aan de teugels, tsja, het spijt me, vast 'n aardige gozer, maar ik vond het geen fijn gezicht.

Je hebt tegenover mensen die geen paarden kennen verantwoordelijkheid, en die neem je niet door bravourevertoon met 'n onervaren paard, maar door fatsoenlijke training en vooral tijd, RUST, vertrouwen. Mijn schimmeltje was mee als eenhoorn, en natuurlijk kregen we gemengde reacties, niet iedereen is het overal mee eens, maar ik ben me er TERDEGE van bewust dat het aan MIJ is om te zorgen dat het veilig is. Dat IK idiote dingen met dat paard doe waar ik risico mee loop moet ik zelf weten, daar word ik voor betaald en ik weet héél goed wat ik doe, daar zit werk genoeg in, maar publiek moet zo min mogelijk risico lopen!!!
Maar de tweede dag heb ik inderdaad ZELF nadrukkelijk moeten VRAGEN om het sluiten van de touwen en de poort voor we begonnen met onze show. Silver is zéér ervaren in omgaan met publiek en is het laatste paard dat er zomaar vandoor gaat, maar er blijft ALTIJD 'n jeweetmaarnooitfactor. Hopelijk hebben ze er van geleerd, ik vond het echt jammer te horen dat het fout was gegaan want ik heb verder goede ervaringen met de organisatie, maar het verbaasd me niets te horen om welke paard-ruitercombinatie het gaat. Heb de anderen nog in de arena zien trainen die ochtend, en dat leek er beheerst, in goed overleg en met veel ervaring aan toe te gaan.
Tsja, een kind kan ook gebeten worden door 'n hond van een bezoeker, en achteraf commentaar leveren is altijd zooooooooo makkelijk.... De beste stuurlui staan altijd aan wal nietwaar (:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:23

De ruiter had aan moeten geven dat het onbekende paard dit niet trok en moeten instaan dat die mensen achter dat touwtje weg moesten....Als ruiter weet je dat paarden een vluchtroute nodig hebben, daarom doen we ook de bakdeur dicht, het hek van de buitenbak, toch??? Stel dat hij er uit rent en waarnaar toe?

Zo ook bij dit evenement. Als het dier bang is en gespannen dan voel je dat...

Maar de show must go on! En als Archeon dat aan zijn personeel duidelijk maakt, ga je over een grens heen.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:38

Abeltje77 schreef:
Dit doet me denken aan iets dat ik laatst op animal planet zag. Een vierspan clydesdales die los raken van de koets en dwars door een menigte mensen en over stoelen springen.
Wát een gezicht.

Daar zijn achteraf ook betere voorzorgsmaatregelen genomen.

Je kunt toch niet snappen dat mensen in het geval van TS zo'n risico nemen....

ja die heb ik ook gezien ja,
daar lijkt dit verhaal op.

Maar TS als jij al zag dat dit paardje druk/gespannen/bang was,
hadden die ruiters het toch ook moeten zien?
Het lijkt me niet dat je dan door rijd,
dat is onveilig voor iedereen

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 19:33

Dat bedoel ik ook te zeggen, Adinda. Zelf mijn vriend, die misschien 3 keer op een paard heeft gezeten viel het op dat het paard onrustig was.

Licorne, wat wil je dan dat ik zeg? De kans dat dit gebeurt is zo groot, je kan maar beter alles door laten gaan en de gewonden voor lief nemen, Nee, natuurlijk niet! Als ruiter moet jij potverdrie weten waar jij en je paard aan toe zijn!
Dat paard heb ik vóórdat hij de Arena in ging gezien en toen kon hij ook al niet fatsoenlijk rustig tussen de mensen door lopen. Het was gewoon overduidelijk dat dat paard het ab-so-luut niet naar zijn zin had. En op dát punt.. misschien wel eerder moet jij je als ruiter realiseren dat het fout kan gaan. Dan kan je toch niet zeggen "dat kan altijd gebeuren". Het was al lang van tevoren duidelijk!

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:01

Jeetje wat heb jij lange tenen vandaag, misschien moet je mijn postje even inhoudelijk fatsoenlijk lezen Anne en kijken wat daar ECHT staat voor je van leer trekt? Kan me tevens niet herinneren dat ik het uberhaupt ergens in mijn post persoonlijk tegen jou heb, dus waarom een niet geworpen handschoen oprapen, ik ben het notabene gewoon met je eens hoor, GOED lezen aub ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:25

Als organisatie moet je ervan uit gaan dat het publiek geen verstand heeft van paarden.
En wat een paard kan aanrichten, zelfs zonder kwaadwillend te zijn.

Taak van de organisatie om oogje op de veiligheid te houden, toch?
In dit geval mensen achter het touwtje niet slim.. rolstoelers bijna in de arena ook niet..

Heb jaren geleden bij een defilee in Apeldoorn gestaan, van allemaal authentieke rijtuigen..
Jullie willen niet weten hoeveel ouders hun kindjes over de hekken langs de weg zetten..
Soms incl.kinderwagen.
(gewone dranghekken, die ook al geen paard in paniek met kar erachter tegenhouden, maar allicht optisch? nog een barriere vormen?)

Kan me best voorstellen dat je als niet paarden kenner niet het gevaar ervan inziet.
Zelfs het braafste paard kan een keer een rare bokkesprong maken.

Gelukkig geen ernstig gewonden gevallen, is wel heel erg zuur als je denkt leuk naar een show te kijken
en er denderd een paard over je heen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 21:53

licorne schreef:
Jeetje wat heb jij lange tenen vandaag, misschien moet je mijn postje even inhoudelijk fatsoenlijk lezen Anne en kijken wat daar ECHT staat voor je van leer trekt? Kan me tevens niet herinneren dat ik het uberhaupt ergens in mijn post persoonlijk tegen jou heb, dus waarom een niet geworpen handschoen oprapen, ik ben het notabene gewoon met je eens hoor, GOED lezen aub ;)

Het was ook geen persoonlijke aanval. Het was een algemene reactie op "Tsja, een kind kan ook gebeten worden door 'n hond van een bezoeker, en achteraf commentaar leveren is altijd zooooooooo makkelijk.... "
Ik las ook dat je het met me eens was, alleen dat laatste.. dat had er weer niet bij gehoeven van mij..

fairy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:57

Sjolvir schreef:
Gelukkig geen ernstig gewonden gevallen, is wel heel erg zuur als je denkt leuk naar een show te kijken
en er denderd een paard over je heen.

En je schrikt je rot ;(