Jean-Francois Pignon, de man die alles kan...met paarden dan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Jean-Francois Pignon, de man die alles kan...met paarden dan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:08

foto 8 valt me nog mee..

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:14

maar zelfs op de clinic had hij niet kunnen uitleggen waarom hij de paarden in het gezicht sloeg. of hoort dat er ook bij? :+

tinkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:23

Ik zat ook de hele tijd op al die oortjes te letten en vroeg me ook telkens af wat dit nou betekende omdat ik toch altijd heb geleerd dat oortjes naar achteren niet veel goeds betekende maar deze man is juis beroemd doordat hij alles zonder dwang en drang doet? Weet iemand hier meer van want ik ben wel nieuwsgierig.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:24

Oh Oh wat word er toch weer negatief gedaan over een man die geweldig met zijn paarden is en die menig bokker NIET na kan doen.
Die slagen in het gezicht zijn me volledig ontgaan en ik geloof het eigenlijk ook niet. In de clinic legde hij uit dat hij de baas over zijn paarden was maar dat hij ze veel rspecteerde en ze veel liefde gaf. Daarom luisterde ze ook zo goed naar hem. Hij legde uit dat als een paard te ver ging hij de zweep iets voor ze moest houden en ze gingen meteen terug op de plek. Misschien dat het dus LEEK alsof ze geslagen werden! ;)

Dat oren naar achteren heeft hij ook uitgelegd. Hij SPEELDE met zijn paarden maar hij legde ook duidelijk uit dat spelen en VECHTEN heel dicht bij elkaar lagen, en dat de paarden daarom de oren naar achteren hadden.

IMO hadden die paarden er ERG veel plezier in anders deden ze niet zo goed mee en als hij ze echt 'mishandelde' lijkt 't me niet dat ze zomaar plat gaan liggen en achter hem aanlopen terwijl hij naar de piste liep.

Nee hoor IMO is dit een beetje jaloezie. Ik denk niet dat hij zijn paarden mishandeld als je kijkt wat voor een GEWELDIGE band hij met z'n dieren heeft! :j Daar ben ik stinkend jaloers op!

Alsof die stang en trenzen en sporen die dag zo lekker eruit zagen! :+

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 19:26

Viel dit dan onder dierenbeulerij? :o

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:26

volgens sommige wel ja! :')

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:26

Ik had vanochtend alleen de eerste pagina van het topic gelezen, vroeg me toen af of de show zaterdag dan zoveel beter was dan zondag, want ik vond het een behoorlijke tegenvaller := Hij was de reden dat ik graag naar HE wou. Ik vond het er niet echt vriendelijk aan toe gaan, hij wist de zweep 'goed' te gebruiken...

En nee ik kan het zelf niet beter enzo :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:28

Hannah_Menno : Jaloersie?? hahaha laat me niet lachen.. ben supertrots op mn paardjes..
en dit hoef ik niet :) dus ben zéker niet jaloers ;)
mijn hart ligt ergens anders dan bij dit.

Ik blijf van mening dat het neit soepel ging... vond het gewoon niet fijn om te zien.
En dat is mijn mening :)

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:30

Goed, tegelijk met mij heeft Hannah_Menno haar reactie geplaatst. Ik was al bang voor kreten als 'Dit zeggen jullie uit jaloezie', 'Jullie kunnen het zelf niet' 'Sporen en stang en trens'.

Tuurlijk is het prachtig als je een goede band met een paard hebt en ik zeg ook helemaal niet dat hij ze mishandeld. Ik constateerde alleen dat hij heel veel met z'n zweep liep te zwaaien en daarbij het touwtje menig keer rond het hoofd van een paard zat. En nee, dat vind ik niet echt vriendelijk en had niet verwacht dat dit zijn manier is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:32

Ik heb de zweep meerdere malen gehoord...
toen hij erop zat.. paard werd aan beide kant getikt met de zweep.. en voor het oog kwam dit best hard aan...

Dit is niet mijn manier...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:32

Soepel ging 't inderdaad niet maar wat wil je, je werkt met DIEREN! dan kan 't altijd mis gaan! ;)

Ieder zijn eigen mening inderdaad, net zoals ik niet van al dat getrek en gepluk hield maar daar gaat 't nu even niet om! :D

Citaat:
Ik constateerde alleen dat hij heel veel met z'n zweep liep te zwaaien en daarbij het touwtje menig keer rond het hoofd van een paard zat. En nee, dat vind ik niet echt vriendelijk en had niet verwacht dat dit zijn manier is.

Ik heb 't niet gezien hoor! ;)
Overigens als je op al die foto's kijkt denk ik dat die paarden 't toch net even wat beter hebben dan al die dressuur/sport paarden! :D
Maargoed, een touwtje om 't hoofd.. Ach, gaattie vast niet dood van en wat wil je als je 5 paarden moet besturen? Dan gaat er nou eenmaal iets mis! ;)

En dit is mijn mening! :D

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:37

Het paard ging er ook niet dood van hoor :+ Liep na de show nog de bak uit :D

Maar ik kreeg het idee van andere filmpjes enzo dat hij heel tsja, hoe moet ik het zeggen... vriendelijk, natuurlijk met de paarden omgaat, zonder gezwiep en getik van zwepen.

Het geeft ook helemaal niet als het eens mis gaat, want zoals je al zegt, het zijn dieren, maar dan hoeft het imo niet op zo'n manier gecorrigeerd te worden :)

En dit is mijn mening! :D ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:40

Vind ik ook! ;) Maar zoals hij al uitlegde bij zijn clinic ligt het 'spelen en vechten' tussen mens en paard dicht bij elkaar. Zodra zo'n paard iets te veel doet wat in de buurt van 'ik daag je uit' komt moet je dat ook goed corrigeren, beter 1 goede tik dan een paar kleintjes! ;)

En ik wilde nog iets typen maar ben het alweer vergeten! :+

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:41

Haha nou ja, dan liggen onze meningen toch uiteindelijk niet ver uit elkaar ;)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 19:42

Weten jullie eigenlijk wel hoeveel bloed zweet en tranen in die shows zitten? Die dieren moeten aan alles gewend raken, weten wat wanneer er gedaan moet worden en natuurlijk de gewenning aan het publiek natuurlijk. Die paarden konden natuurlijk ook gewoon pats boem de arena uitgalopperen en 'zeggen' van ja doooooooei, bekijk het maar, mannetje met je show! Maar dat deden ze niet!!!!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 19:44

Klopt! ;)
Ik denk dat als je bij de clinic was geweest dat al een hoop duidelijk was geweest! Anders had ik 't idee van oren naar achteren ook niet zo fijn gevonden! :)

Ik denk dat 't heel moeilijk voor ons te begrijpen is hoe hij communiceert met zijn paarden, dat doet hij puur op lichaamstaal en een paar zweep en stemhulpen.. Prachtig zoals hij dat uitlegde. Hij beloonde niet met voer maar met rust, ontspannen houding aannemen, want dat zoeken paarden in een kudde ook.

Ben zeker van plan een keer een clinic/les van hem te gaan krijgen in Frankrijk! :j Lijkt me erg interessant! :)

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:00

Dus.. als ik het goed begrijp hebben ze hun oren naar achter omdat spelen en vechten zo dicht bij elkaar ligt.? Maar het lijkt me dat ze met spelen juist vrolijk kijken, en met vechten boos, en ze keken de hele tijd boos. Dus eigenlijk snap ik het nog steeds niet :+

Ik zeg trouwens niet dat hij slecht is hoor! Vind het echt geweldig dat je zoiets kan, maar vroeg me gewoon af waarom die paarden dat doen. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:02

Ik vind 't ook lastig te begrijpen! ;)
Mara kan me er wel een beetje in vinden, als ik met mijn paard speel heeft hij ook vaak oren naar achteren. Je zou 'm een keer een mailtje kunnen sturen en 't kunnen vragen! :D
Dat wat ik net vertelde heeft hij uitgelegd..;)

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:04

Hum ik een mailtje sturen naar een fransman, dan snap ik er denk ik helemaal niks meer van (en hij ook niet :') )

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:09

Hij kan engels! :j
Ofja, ik heb in 't engels tegen 'm gepraat! :')
('Can we go on the picture with you')
Je kunt 't proberen denk wel dat hij engels KAN aangezien hij natuurlijk over de HELE wereld shows geeft! :D

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:11

Whaha ja, maar zo graag hoef ik het nou ook weer niet te weten :P
Snap het iig een beetje meer, ik doe hem niet na, dus om dan te gaan zeuren over van die dingetjes vind ik ook zo stom :P

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:12

Hihi ja is ook zo! ;) Ik ga denk ik wel 't boek van hem kopen dus misschien staat daar ook wel 't een en ander uitgelegd! :j Zo ja dan zet ik dat hier even neer of stuur ik je een PB! :D

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:15

Okee dankje! :D

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:25

lindatje schreef:
Goed, tegelijk met mij heeft Hannah_Menno haar reactie geplaatst. Ik was al bang voor kreten als 'Dit zeggen jullie uit jaloezie', 'Jullie kunnen het zelf niet' 'Sporen en stang en trens'.

Tuurlijk is het prachtig als je een goede band met een paard hebt en ik zeg ook helemaal niet dat hij ze mishandeld. Ik constateerde alleen dat hij heel veel met z'n zweep liep te zwaaien en daarbij het touwtje menig keer rond het hoofd van een paard zat. En nee, dat vind ik niet echt vriendelijk en had niet verwacht dat dit zijn manier is.

Wellicht dien je je eens te verdiepen in het werken in de vrijheid met meerdere paarden. Let wel, dit is totaal anders dan het werken met 1 paard! Zodra er meerdere paarden in de vrijheid aan het werk gaan ontstaat er ook een rangorde onderling die door de trainer in de hand gehouden dient te worden anders wordt het een zooitje. Je komt ogen, oren en handen te kort. Ja dan krijgt een paard wel eens een tik, echter niet zo hard als het lijkt of hoort. Het is meer een tik van: hela opletten jij, hier ben ik. Indien er met meerdere hengsten wordt gewerkt zal er zo nu en dan wel eens wat harder moeten worden opgetreden, maar vergeet niet, paarden zijn onderling ook niet altijd even zachtzinnig.

Het blijft buitengewoon kunstig en slechts voor weinige weggelegd.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:35

Afbeelding

Deze ziet er ook al zo gestest uit! :P

Ik zie op deze foto's alleen ontspannen oren.Als je dit als 'boos' opvat dan heb je nog nooit een echt chagrijnig paard gezien.
Maar goed,ik was er helaas niet om de show te kijken.