Prachtige spaanse merrie onder het zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:29

wat heeft longeerwerk te maken met controle op de grond? :? Ik vermoed dat Webster vanaf de grond meer dan genoeg controle heeft, ook al kent het dier dan nog geen longeren, anders zou ze er niet opgekropen zijn.

Waarschijnlijk omdat het paard longeren niet eng vind, een paard leren aan de longe lopen doe je op tien minuten. Dat vatten ze snel, maar daarmee heb je nog steeds niet die stress weg onder het zadel. Hoe denk je dat op te lossen aan de longe?

_Liiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:34

Tsja over de hulpteugels is genoeg gezegd, maar daarover sluit ik me wel aan bij opisop_shop.
Als het alleen is om te zorgen dat ze jouw neus niet breekt, waarom dan geen martingaal of een thiedeman? Die werken (mits je ze goed afstelt natuurlijk) eigenlijk niet in wanneer het niet nodig is (lees als het paard hoofd niet super ver in de lucht heeft).

Ander commentaar, ik vind dat jullie beide een beetje een stoelzit hebben. Vooral op de laatste foto (zonder bijzet) valt dit erg op. Probeer je onderbeen iets verder naar achter te leggen. Misschien dat dit al minder erg is met het nieuwe zadel?
In ieder geval succes met deze mooie dame, en ik hoop dat we over een tijd foto's met een stukje verbetering kunnen zien!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:37

pharagirlke schreef:
wat heeft longeerwerk te maken met controle op de grond? :? Ik vermoed dat Webster vanaf de grond meer dan genoeg controle heeft, ook al kent het dier dan nog geen longeren, anders zou ze er niet opgekropen zijn.

Waarschijnlijk omdat het paard longeren niet eng vind, een paard leren aan de longe lopen doe je op tien minuten. Dat vatten ze snel, maar daarmee heb je nog steeds niet die stress weg onder het zadel. Hoe denk je dat op te lossen aan de longe?

En toch zegt TS dit over het longeren:

webster543 schreef:
Aan de longe heb ik veel minder controle over haar, dan dramt ze pas echt door, cirkel verkleinen geeft een nog erger effect, dan is het weer galop ter plaatse. Met welk bijzetsysteem ik ook maar gebruik.

Daarom dus mijn vraag; waarom niet eerst dat probleem aanpakken?
Als ze meelopen goed doet, kun je haar toch al leidend het longeerwerk aanleren? Gewoon zonder poespas eraan (waarom meteen hulpteugels?)
Als een paard aan de longe vervolgens braaf is kun je het rijden aan de longe opbouwen, zo doe je dat toch ook bij een groen paard?
(niet met de bedoeling dat te vergelijken, maar even om over de opbouw te spreken).
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 06-09-09 20:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:38

Waarschijnlijk omdat dat probleem voortkomt vanuit de stress van het rijden. :) Hoe wil je een dier rustig krijgen dat zich al opfokt bij het idee van werken... Als je hem niet eerst leert dat werken niet erg is? Als je er op zit heb je gewoon veel meer controle.

Een groen paard is niet te vergelijken met een paard dat verpest is door een ander. Een groen paard vertrouwd de mens (en ruiterhand) nog, dit paard niet meer... Deze moet eerst leren terug te vertrouwen en dat het niet erg is... Dan pas kan je er weer echt mee aan de slag. En dat is exact wat webster aan het doen is.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-09-09 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:39

Als dat zo is, zou ze toch fatsoenlijk aan de longe moeten kunnen lopen, en dat doet ze dus niet volgens TS?

Waarom dan meteen werken, waarom niet spelenderwijs aan de longe hebben?
Of wat rijden betreft; even opstappen en wweer afstappen en wegzetten, volgende keer een pasje rijden en weer eraf enz.
Haal dan het stempel 'werken' eraf?

Terug naar het begin is immo terug naar werken vanaf de grond :)
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 06-09-09 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:40

Waarom zou dat moeten?
Omdat je dan de spanning niet weghaalt, door ontspannen af te sluiten en ook meteen af te sluiten als ze ontspannen is (wat ik hier ook zie gebeuren aan de laatste foto) gaat het paard op zoek naar die beloning. "als ik ontspan mag ik gaan spelen op weide/gaan eten". Da's creatief zijn... Doet ie het goed, mag ie vroeger op weide dan als die het slecht doet. ;)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-09-09 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:41

Niets moet, ik geef alleen suggesties en vraag me af waarom TS hiervoor kiest en welke opbouw ze heeft gekozen of welke methodes zij heeft geprobeerd.

zonder te veroordelen overigens , laat ik dat vooropstellen :)

TS: hoe lang is het geleden trouwens dat zij onder het zadel is geweest?
Hoe reageert zij op opzadelen alleen al?

Phara: of ze leert dit door terloops wat dingetjes te doen door er af en toe eens op te stappen, wat aaien en er weer afstappen als ze braaf blijft staan. Dan leert ze toch ook al dat er niets aan de hand is?

webster543

Re: Prachtige spaanse merrie onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 20:46

Ik ga mee met pharagirlke. Het doel is ontspanning, als ik dat pas heb na 30 min, heeft het weinig nut om af te stappen (beloning) wanneer ze nog in de startblokken klaar staat.

Grondwerk, hmm... kan nuttig zijn, maar in omgang (weide, poetsen, wandelen aan de hand,...) is het een slof.

Ben er al verschillende keren me gaan wandelen, en ze is braaf. Dat wordt regelmatig gedaan, maar de laatste weken door aanhoudende dazenaanvallen even niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:47

opisop_shop: een gespannen paard kan niet leren. Ik denk niet dat je met dit paard "even" vijf minuten aan het werk kan, nog niet. :) Je bevestigd haar spanning enkel als je na vijf minuten als ze nog stijf staat van de stress te belonen door af te stappen... Het idee is net dat eerst haar denken moet veranderen. Nu is ze waarschijnlijk beloont geweest als ze goed "showde" door stress en spanning... Dát moet er eerst uit, van daaruit kan je beginnen met leuke dingen onder het zadel. :)

Kijk maar eens op youtube naar filmpjes van spaanse rijpaarden... Stuk voor stuk stijf van spanning en dat word "beloont". Niet meer dan logisch dat dit paard het dus doet. Naar haar idee werkt ze gewoon mee maar ze moet het "anders" leren. Want ik heb niet het idee dat dit dier gemeen is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:49

't is een prachtige merrie!

Allereerst over de stootteugel: een op deze manier bevestigde stootteugel is onjuist. Wil je beslist een stootteugel gebruiken (1 is genoeg overigens), dan moet hij aan de neusriem en niet aan het bit worden bevestigd! dit is een oneerlijke manier en kan tot ongelukken leiden.
Op zich vind ik het geen slimme zet overigens, maar daar is al genoeg over gezegd.

Ten tweede, je geeft aan dat je paard nog geen vwnw kent. Waarom rijd je haar dan toch al in de krul?? Ze kropt zich helemaal op. Daardoor richt ze zich onnatuurlijk hoog op en krijgt ze een kort halsje.
Vergeet het aan de teugel rijden en zorg eerst voor ontspanning en lengte in de hals.

Overigens zou je haar kunnen longeren en later rijden met een gogue. Een mooie, eerlijke hulpteugel die uitermate uitnodigt tot het halsstrekken. Werkt ontspanning in de hand. Meestal valt het kwartje heel snel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:50

Gogue vind ik al helemaal geen goede teugel, dan beter deze. := Ik heb nog geen enkel paard fijn weten reageren op een gogue. Integendeel, ooit een pony gereden die altijd met gogue gereden werd en altijd gespannen, ik haal die gogue er af en het probleem was opgelost :')

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 20:55

Gogue vind ik wel goed, heb er een maar is veeeeeeeeeeeeel te groot voor haar, zou een ponymaat dan moeten gebruiken.

Ik rij ze niet in de krul, zou ik ook nooit willen. Ik zeg toch dat ze VWNW niet kent , dus zal ze het moeten leren.
Volgens mij lukt dat niet door te vertrekken van een giraf-positie.
Ik zou deze beelden ook kunnen krijgen door een stang en trens in te gooien en zeggen dat ze op PSG loopt.
Maar ik ben eerlijk en geef toe een hulpmiddel (die mijn keuze is) te gebruiken om mijn doel te bereiken.
Ik zal ze bij de volgende keer wel nog eens opzij aan doen. (heb ik in het begin gedaan, maar had weinig effect)
Laatst bijgewerkt door webster543 op 06-09-09 20:58, in het totaal 4 keer bewerkt

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:56

Waauuw, super mooi paard! :+

Mag ik eerlijk zeggen dat ik 'm bij 't baasje toch wat lekkerder vind lopen? :) Hij loopt bij jou nogal opgekropt, waarom gebruik
je een hulpteugel (moet eerlijk zeggen dat ik het topic niet heb doorgelezen, kan dus best zijn dat ik iets vraag dat er allang instaat,
zo ja, zeg het meteen even! := )
Verders vind ik je houding erg mooi, ontspanning zou nog wat meer mogen komen :j

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:57

pharagirlke schreef:
Gogue vind ik al helemaal geen goede teugel, dan beter deze. := Ik heb nog geen enkel paard fijn weten reageren op een gogue. Integendeel, ooit een pony gereden die altijd met gogue gereden werd en altijd gespannen, ik haal die gogue er af en het probleem was opgelost :')

Vreemd?? Wellicht werd hij verkeerd gebruikt?

Bij een gogue wordt het paard gestimuleerd de hals te strekken.
Hoe hoger hij zijn hoofd brengt, hoe meer druk. Maar juist bij het laten zakken van zn hoofd, kan hij zijn hals volledig strekken.

De eerlijkheid gebiedt dat ik er nooit mee gereden heb, maar met het longeren heb ik er veel plezier van gehad. 2-3 x met de gogue en het paard snapte dat hij moest halsstrekken.

Maar goed, jij schrijft over een pony die altijd met gogue gereden werd. Ik denk dat hulpteugels tijdens het rijden maar kortdurend gebruikt moeten worden, puur om ze iets duidelijk te maken. Nooit een lange termijn met hulpteugels rijden. Dan kan je al heel gauw niet meer zonder. Dat geldt trouwens zeer zeker voor een stootteugel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:58

Volgens mij geen anda eigenaren in dit topic, ooit gehoord dat die paarden de neiging hebben zich op te kroppen. Misschien deze foto's eens in het anda topic plaatsen, krijg je ook reakties op die teugels, maar misschien meer tips hoe met dit soort paarden om te gaan. Daar zijn mensen bij die ook ervaring hebben met verkeerd gereden paarden vanuit spanje.

Ik persoonlijk ben druk van het bit af, maar wie ben ik, ik denk nl dat ze erg met stang is gereden op een spaanse manier waar ze zich niet op kan ontspannen en met dit nieuwe andere bit zich leert vast te zetten met zo een hulpteugel en dat je haar nog sterker gaat maken en haar haar trucks in stand laat houden. Maar nogmaals wie ben ik? :D Ik zou er nl al niet op gaan zitten als ze zo onstuimig is. Weet niet of ze wel rustig kan stappen, vanuit de stap kan je heel erg veel ontspanning creeeren en haar ook aan het bit laten wennen en hals te strekken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-09-09 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:58

Mooi paard, maar heeft een halsverlenger/elastiek niet hetzelfde effect? Daar loopt ze niet hard tegenaan zoals nu, maar is wat vriendelijker. Het kan ook zijn dat ze juist door de druk van deze bijzet wat meer gespannen wordt...?

En dat de eigenaresse er beter op rijdt vind ik ook, maar hey, het is bijna onmogelijk om meteen boem-bats op een nieuw paard weg te rijden!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:59

Ben benieuwd hoe deze gaat uit zien als de overtollige kilo's er af zijn want gangen heeft ze inderdaad :oo (net nog even naar de foto's gekeken)

beantsje: dat kan best zijn, maar ik heb sinds die pony zo'n afkeer van die hulpteugel :') Gewoon om het effect dat die op hem had... Echt was zo jammer. En vooral: toen ik weg ging begonnen ze hem terug met gogue te rijden en uiteindelijk hebben ze hem verkocht als zijnde te moeilijk :roll: Heb nooit een liever dier gezien, alleen die gogue moest er af :(:) Dus vandaar dat ik die teugel echt verfoei :')

russel: Goede tip! :j

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 21:00

Ze is drachtig hè phara. Die kilo's zullen er in een keer uitvallen :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:02

:D Weet je toevallig ook van welke hengst?
En die palomino word nu van jou? Of ook van je zus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:03

Nou die palomino wil ik wel. ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:04

Mijn mond valt open van verbazing...

Dit is geen paardrijden...

Sorry...

Prachtig dier hoor... maar nee..... zo rij je een paard niet ontspannen naar beneden... absoluut niet...

Die hulpteugels eraf.. lange teugel , en been been been been!
Ik rij zelf lippizaners.. die hebben precies hetzelfde probleem...
Been been been... die hoofd naar voren.. en gaan...
En DAARNA oppakken...

maar alsjeblieft... niet op deze manier :n :n Knup je paard maar vast emt de kin op de borst.. dan looptie wel netjes..

Ik vind e foto's zonder die bijzetteugel er beter uitzien! zo hoort het!
probeer dit dan ook :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:06

Oei, dat ziet er gespannen uit.
Ik vind zelf de stootteugel niet fijn zitten zo. Ik zou dan eerder kiezen voor een martingaal of eventueel thiedemanteugel. Dit om er wat meer lengte in te krijgen, want die is nu nergens te zien.
Dit is ontzettend slecht voor haar rug.

Het is duidelijk dat het een heethoofd is. Waarschijnlijk ook deels door haar achtergrond. Tijd is zeker belangrijk, net als goede begeleiding.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 21:06

Die palo is van mij, de vader is dezelfde als van mijn veulen.
deze : http://www.mijnalbum.nl/Foto-BOWHX4MZ.jpg

Heeft geen papieren, maar op papieren kan je niet rijden.

Wat betreft haar veulen die gaat komen, aub in de rij gaan staan. Er zijn al 3 gegerende voor u. :+

been been been : hou je mij tegen voor dat ik de zee in duik? Ze verdraagt bijna niks van beenhulp, bij elke beenhulp is haar eerste ractie omhoog komen met het hoofd en gas...
Kom het dan maar voordoen, maar je bent verwittigd, er is geen omheining!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:07

Ik zou het HEEL GRAAG voor komen doen

Want dit heeft niets met paardenwelzijn te maken!

Oefenen oefenen.... en niet zo vastknuppen...
Pak dan een martingaal.. en zet deze zo dat ze niet verder omhoog kan dan nodig.. of een thiedeman die alleen vastpakt wanneer nodig.

En zeg nu niet dat die bijzet dit ook doet : deze staat zelfs strak als ze dr neus tegen dr borst heb
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 06-09-09 21:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:08

Houd je dat veulen dat gaat komen nog een drietal jaar aan? O:) Tegen die tijd ben ik op zoek naar een fijn dier met een wat nuchterder karakter liefst een spanjaard... :=

de hulpteugel ben ik ook geen fan van, en ik zou het ook anders aanpakken (niet dat ik wil zeggen dat het beter zou gaan dan, maar gewoon anders) maar ik ken deze ruiter, heb haar al een paar keer zien rijden, en dierenmishandeling doet ze allerminst aan. Ik reageerde ook heftig op de bijzet maar daarna ging ik denken aan wie er op zat en dat heeft toch wat veranderd bij mij. :) Maar goed, jullie hebben haar nog nooit zien rijden natuurlijk.....