pharagirlke schreef:wat heeft longeerwerk te maken met controle op de grond?

Ik vermoed dat Webster vanaf de grond meer dan genoeg controle heeft, ook al kent het dier dan nog geen longeren, anders zou ze er niet opgekropen zijn.
Waarschijnlijk omdat het paard longeren niet eng vind, een paard leren aan de longe lopen doe je op tien minuten. Dat vatten ze snel, maar daarmee heb je nog steeds niet die stress weg onder het zadel. Hoe denk je dat op te lossen aan de longe?
En toch zegt TS dit over het longeren:
webster543 schreef:Aan de longe heb ik veel minder controle over haar, dan dramt ze pas echt door, cirkel verkleinen geeft een nog erger effect, dan is het weer galop ter plaatse. Met welk bijzetsysteem ik ook maar gebruik.
Daarom dus mijn vraag; waarom niet eerst dat probleem aanpakken?
Als ze meelopen goed doet, kun je haar toch al leidend het longeerwerk aanleren? Gewoon zonder poespas eraan (waarom meteen hulpteugels?)
Als een paard aan de longe vervolgens braaf is kun je het rijden aan de longe opbouwen, zo doe je dat toch ook bij een groen paard?
(niet met de bedoeling dat te vergelijken, maar even om over de opbouw te spreken).
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 06-09-09 19:44, in het totaal 2 keer bewerkt