Zitlessen: het resultaat so far

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oneiros

Re: Zitlessen: het resultaat so far

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 14:00

Dit is echt een super topic!!! Zelf ben ik ook zo krom als een hoepel en heb een verwijsbrief (ik weet dat je die tegenwoordig niet meer nodig hebt) voor caesar- of mensendiecktherapie liggen. Ben er nog steeds niet uit of ik naar een 'gewone' caesartherapeut wil of eentje die ook paardgericht is. Maar als ik dit zie, dan ben ik er al uit. Wat een vooruitgang!!! Misschien heb ik er overheen gelezen, maar welke periode beslaat dit?Weet iemand of er ook paardgerichte therapeuten in de buurt van Eindhoven zitten?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 14:10

26 juni 2009 heb ik mijn eerste les gehad. Daarna is er bijna 2 wk overheen gegaan tot de volgende les. Sindsdien elke week 1 les gereden.
Heb nu 6 lessen gehad en per les heb ik ongeveer nog 1 x zelfstandig geoefend. Vrij vlot zeg maar :D
Grappige is dat je zelf je houding ook buiten het paardrijden gaat observeren en corrigeren.

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:33

Wat interessant om dit te lezen en het resultaat te zien zeg!!
Mag ik vragen waar je deze lessen hebt genomen en als er eventueel boekwerk over is?

Gr esther

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:29

Het ziet er echt super uit Suus!!! Je ziet het echt goed verbeteren!!

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:46

Je ziet zeker verschil! Dat met je voet niet ver genoeg in de beugel ken ik van mijn eigen. Ik probeer er op te letten, maar toch lukt het mij niet echt! :o

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 16:50

In het begin flopte ik ook elke keer mijn voet weer terug naar mijn oude positie. Deed ik overigens ook met het zitten op links. Ik ging staan, kwam recht in het zadel en schoof gauw nog even naar links. Inmiddels gaat dit vrij aardig :D

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:24

ik wil ook!!!! ik heb er ook een topic over gestart dat ik mijn rug erg klem zet. Ik heb inmiddels een ander zadel waarin ik mijn paard veel beter aanvoel maar de fundamentele-trekjes die mijn houding zo bagger maken blijven tegenwerken... ook ik zou graag een verwijs willen en naar een therapeute in de buurt (wil graag dat het vergoed wordt, is toch wel erg fijn omdat al 3/4 van mijn salaris naar mn paard gaat hihi)
wil ook zo graag recht zitten.

heb jij ook minder lichamelijke klachten en lasten nu?

sandravdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 16:52

ziet er goed uit!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 21:07

AnnebelleVD schreef:
heb jij ook minder lichamelijke klachten en lasten nu?

Ik had geen pijnklachten. Mijn lijf was volledig gewend aan de oude situatie. Voordat ik daar kwam heb ik wel klachten gehad. Veel pijn aan nek en schouders en continu hoofdpijn.
Nu mijn houding aan het veranderen is krijg ik wel hinder van mijn oude houding waar ik voorheen geen last van kreeg 8)7 ....snappie :+

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:21

Bedankt voor dit interessante en erg leerzame topic! Ik hoop dat ik ook ooit eens die kans mag krijgen. Ga zo door!

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:37

Zo, dat is echt een hele grote stap in de goede richting!
Heel goed ook dat je je ervan bewust bent dat jouw houding erg veel invloed heeft op hoe je paard loopt.
Je 'nieuwe' houding belemmert het paard lang niet zoveel als je 'oude'. Als je voorover zit belast je de voorbenen van je paard erg en nu belast je meer zijn rug en buikspieren. Waardoor hij dus ook zijn achterhand onder kan brengen.

Maar het gaat de goede kant op! Ga zo door!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 21:42

De paarden geven dat respons ook :j
Ze worden niet zo zeer rechter door dat ik beter zit, wel hebben ze meer bewegingsvrijheid en zijn ze met echt héél veel minder hulp naar voren en terug te krijgen. Ook het rechtrichten kost minder moeite aangezien in niet meer zo'n groot storende factor ben.
Met name de 26 jarige geeft heel direct antwoord op mijn houding. Hij stond bekend als hyperdepiep-dribbel-stuiter ...als ik goed zit is hij totaal relaxt en ontspannen.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:43

Wow, echt wel een flink verschil.
Wees er maar trots op, en vasthouden nu he ;).

Knap werk gedaan, moet wel flink werken zijn om iets af te leren wat je al jaren zo doet.
Wel veel beter voor je rug ook, ziet er een stuk comfortabeler uit! :j

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 21:48

:)) eerst nog verder verbeteren en dan vasthouden :j ben daar ook ontzettend gemotiveerd voor.
Het flinke werk viel mij 100% mee. Het wordt me ontzettend goed uitgelegd, veel voor gedaan en waar nodig oefenen naast het paard.
Kan me nog wel een rondje galopbewegingen oefenen in de grote hal grenzend aan de kantine herinneren. Hilariteit ten top in de kantine....susanne en lesgever waren druk bezig om "romantische bewegingen" te maken _O- (oftewel het had veel weg van een wipbeweging :') )
Doordat je snapt en voelt welke delen van je lijf wel en niet moeten werken is het zéér goed aan te passen. Mijn pré is dat ik ontzettend gemotiveerd ben voor deze lessen. Niet zo zeer vanwege mijn eigen fysiek nu. Had er namelijk geen last van, maar ik vond mijn eigen houding gewoon spuuglelijk.
Daarnaast kan ik goed voelen waar het mis gaat en kon ik de eerste les al zelf dingen corrigeren.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:43

sjakie schreef:
newmom schreef:
hoe vaak heb je les ? (ben benieuwd naar meer fotos hihi)

:D

;)
Ik heb 1 maal per week les op de donderdag. Momenteel met 2 paarden zodat ik ook kan wennen aan het switchen. Meestal maakt mijn vriend de dag erna nieuwe foto's van het oefenen. Als mensen het leuk vinden wil ik overmorgen het topic eventueel aanvullen met nieuwe foto's :) (zal ook overleggen met de moddies of het akkoord is )

Goed idee, want dit is toch wel erg leerzaam en herkenbaar voor velen denk ik.

Je bent echt al goed vooruitgegaan op een relatief korte tijd! Top! +:)+

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 22:45

Ik zal ws niet topic aanvullen aangezien ik ook na overleg niet meer foto's mag plaatsen dan 15 stuks.

Gisteren heb ik geen les gehad en vandaag nog geen update foto's. Zondag heb ik weer les en worden er een keer tijdens de les foto's gemaakt. Als er weer leuke verschillen zijn zal ik maandag of dinsdag een nieuw topic openen :)

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:50

Ja dat snap ik opzich wel, maar als je dalijk ook weer meer de focus op je paard moet leggen, dan moet je wel meer gaan opletten en nadenken over je houding, verwacht ik.
Vreemd dat je er geen last van had, als ik een flink stuk in verlichte zit doe in de duinen ofzo met flink tempo van het peerd, dan voel ik dat 's avonds wel.
Nog heel veel succes met je verdere lessen!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 22:54

Sorriso schreef:
Ja dat snap ik opzich wel, maar als je dalijk ook weer meer de focus op je paard moet leggen, dan moet je wel meer gaan opletten en nadenken over je houding, verwacht ik.

Klopt :j in wezen zijn we daar nu al mee bezig. Een dik uur alleen kwekken over je zit is leuk, maar praten over iets anders is nog véél leuker. Doordat we druk aan de klets zijn word ik nu al vaardig gemaakt in het correct zitten zonder dat ik er continu 100% de focus op mijn zit heb. En daar gaat ook wel eens iets in mis. Tijdens het praten toch de nek vooruit steken of een kromme bovenrug maken.
Als ik een stukje verder ben zal ik tijdens de lessen gewoon zelf de aandacht bij het paard neerleggen en word ik bijgestuurd in mijn houding tijdens het gewone rijden :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:04

Ik vind dit een zeer interessant topic. Ik heb sinds kort een nieuwe instructrice en die besteed zóveel aandacht aan mijn zit. Ik moet echt heel anders leren zitten. Valt niet mee. Afgelopen les heb ik zonder beugels gereden en moeten oefenen met goed doorzitten. 'benen lang en ontspannen!' Ze heeft een tijdje naast me gelopen om mijn been in de juiste positie te houden (rechts trek ik op) en om me te leren voelen hoe het wel moet.

Ik rij al een hele tijd, maar ik heb gewoon echt overal spierpijn vandaag. Wordt nog afzien, deze 'hergroepering', maar als het goed is gaan paardje en ik er wel een stuk beter van worden ;) (en m'n buikspieren ook) :Y)

Bokker31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:09

Super, wat een vooruitgang! Ik ben benieuwd of je deze 'behandelingen' gewoon vergoed krijgt of moet je daar zelf voor (bij)betalen?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 23:11

Bij mijn instructrice worden ze niet vergoed. Daarvoor moet je een cesar opzoeken die een contract heeft met jouw zorgverzekeraar. Ik weet niet of je voor cesar nog een verwijzing van een arts nodig hebt.
Ik betaal het gewoon zelf. Vind het een belangrijk iets en de moeite waard om in te investeren :j

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:59

je bent echt heel erg vooruit gegaan Suus!! kanjerdt!!
Ben erg benieuwd naar de clinic in september :j

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 17:04

Ga je mee kijken in september? :D
Paardrijden valt nog niet mee :D :D :D

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:08

Ik ga als het lukt mee kijken :)
Bij gebrek aan paard :D

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:12

Hee hee!

Leuk zeg dat je foto's hebt geplaatst!
Je ziet echt een groot verschil tussen de toen & nu foto's :)

Nu ik en Chelcie nog :P