Landbouwdag Opmeer foto's en filmpjes (300 fr/sec)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Landbouwdag Opmeer foto's en filmpjes (300 fr/sec)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:57

ik ben er ook van overtuigd dat diegene niets aan hun rijstijl veranderen als ze erop aangesproken worden, de punten zijn denk ik belangrijker. Wel opent dit de ogen van andere mensen op dit forum die er misschien wel hard over gaan nadnken, dan hebben ze toch al wat berijkt met het plaatsen van deze filmpjes en foto's?

Vera1908

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:57

Oké hier word ik dus zo moe van he.
Zo laat je het evenement toch niet van een positieve kant zien?
Zal de organisatie blij mee zijn.
Maar even voor de TS.
Jij hebt wel commentaar op deze ruiters, maar zou ik misschien eens foto's o.i.d zien van een paard dat door jou bereden wordt? Ik kon zo snel namelijk geen topic vinden. Want het is wel erg makkelijk om maar alles en iedereen af te kraken, maar hoe weten wij zeker dat jij misschien ook wel niet zo rijd?het zal wel niet, maar toch. Ik vind dat je het evenement niet van een positieve kant laat zien en ik heb je profiel even bekeken en ook die van arno8 en volgens mij zijn jullie gewoon tegen alle soorten manieren van rijden. Naja behalven rijden met een touwtje om zn nek ofzo?

*edit: even voor de duidelijkheid. De manier hoe bijv. Nelson op dat filmpje bereden wordt keur ik niet goed, maar wij weten natuurlijk niet hoe hij die dag was en het zou niet de eerste keer zijn dat ze eraf valt omdat ie schrikachtig is tijdens een clinic.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:59

Iedereen streeft naar perfectie, maar wie berijkt er uiteindelijk perfectie? Ik ken nog geen één ruiter die perfect rijd, het leuke aan de paardensport is dat je altijd iets hebt om aan te werken. Dat de ruiters niet perfect rijden weet het merendeel echt wel hoor, daarom heeft het grootste gedeelte les om zichzelf te verbeteren. Nou juist het wedstrijd element zorgt er voor dat een ruiter zich wil verbeteren en kritisch naar zichzelf blijft kijken, immers word je er op afgestrafd als je het niet doet.

Daarom ontwikkelen de meeste ruiters zich in het positieve, in tegenstelling tot een bepaalde categorie ruiters die liever de schuld bij het bit, zadel etc leggen en daarbij niet meer kritisch naar hun eigen rijstijl willen kijken.

Dat er goede minder goede ruiters op deze aardbol is al langer bekend, en de meeste zijn zich echt wel bewust van hun tekortkomingen en werken daar aan. (in tegenstelling tot Arabesk en Arno die kennelijk wel "perfectie" hebben weten te bereiken :)) )

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:07

UHm ja, ik weet niet wat je hiermee wilt?
Maar op de landbouwdag is er prima gereden, dit gebeurd nou emaal. En als je er nou zo super op tegen ben, waarom ben je dan op dit evenement? Ik bedoel, je betaald er toch ook voor?! Beetje raar vind ik dit. Maargoed, ga vooral vrolijk verder...
Verder ben ik het eens met de andere reactie's, iedereen heeft z'n eigen rijstijl waar altijd wat aan te verbeteren valt.
Verder is de wedstrijd druk hoog, waardoor er nog wel eens wat minder aandacht word geschonken aan het welzijn van het paard op sommige momenten, niet dat dat acceptabel is, maar dat is gewoon zo.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:10

ik denk dat je zelfs bij de beste/meest vriendelijke ruiter dit soort filmpjes nog krijgt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:11

Ik vind dit ook niet geheel eerlijk. Zo doet iedereen zijn goede en slechte dingen, ik heb hoeven gezien van een voor jou zeer bekende bekapper waarvan ik vind dat hij erg gedreven is en veel mensen aan het nadenken heeft gezet maar die hoeven waren echt slecht, vraag me niet wat hij ermee gedaan had, maar hebben dat paardje maar snel geholpen, moet ik nu dan ook maar foto's gaan plaatsen?

Of iemand die een join up doet met een paard wat meer op een gevecht lijkt dan op natuurlijk omgaan? Nee ieder maakt fouten en ieder kan ook leren al is het wel iedereen zijn eigen process. Je kan iemand ergens op attenderen en op die manier laten inzien dat er misschien ook andere optie's zijn, of een clinic in elkaar zetten om mensen jou zienswijze te laten ontdekken, maar niet op deze manier foto's en filmpjes plaatsen. Als er nu een aantal goede en slechte waren en je misschien bij die slechte kon aangeven waarom ze slecht zijn en wat er verbeterd kan worden, dan heeft een ieder er nog wat aan.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:20

Het enige wat ik mooi vind aan deze filmpjes is de kwaliteit en het effect dat de slowmotion geeft.

Verder geeft het alleen maar een vertekend beeld, ik heb deze combinaties ook zien rijden (ja ook inrijden) en er werd best netjes gereden (uitzonderingen daargelaten). Je moest eens weten hoeveel slechte momenten in wel niet kan fotograferen/filmen bij het zogenaamde western/freestyle rijden hoe je het wilt noemen. Die hebben nog eens een tien keer scherper bit in ook, dus wat is je probleem.

Anky heeft uitgelegd waarom ze Nelson in deze houding heeft laten lopen (nog niet eens 1 rondje maargoed) daar kun je het niet mee-eens zijn oke geen probleem. Maar dan hoef je hier niet de illusie te wekken dat ze hem alleen maar in deze houding heeft laten lopen.

Ik wordt een beetje moe van die mensen (met name arabesk) die alles wat zij niet doen afkeuren en enkel de slechte momenten in beeld brengen. Want waar zijn alle goede momenten die ruim overheersden? Die zie ik nergens.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:25

Ik snap het doel van dit topic niet. Is het bedoeld om te laten zien dat een dressuurruiter als Anky veel netter rijdt dan de springruiters die je verder hebt opgenomen?

Wat de filmpjes van Anky vooral laten zien is het beeld van iemand die niet alleen opvangt met de teugel, maar ook weer heel snel toestaat, als het paard reactie geeft. Verder zie je dat er voornamelijk op de trens gereden wordt en dat LDR weinig met trekken te maken heeft. Zeker als je het met de springruiters vergelijkt.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:45

ieder z'n mening. Van mij mogen jullie best vinden dat ik niks bereik hoor.

Ik zie echter niet in wat ik zou kunnen bereiken met zo'n discussie, ik had vroeger ook kennissen die op hoog niveau rijden en daar heb ik genoeg mee gediscussieerd. Maar het komt steeds op hetzelfde neer: prestaties zijn belangrijker dan welzijn. Toen ik een keer over hoefschoenen begon was het bijvoorbeeld niet de vraag of het beter zou zijn voor het paard, maar hoeveel winstpunten het in de ring zou kosten.

Zo ook met dit soort rijtechnieken: ook al gelooft jouw baas zelf dat het beter is voor het paard als hij het anders doet, voor de winstpunten zal het slecht uitpakken en dus begint hij er niet aan. Daarom moet het van onderaf komen. De tijd die ik in een discussie met jouw baas stop kan ik veel nuttiger besteden aan mensen die wel het beste voor hun paard willen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:47

Karl66 schreef:
Ik snap het doel van dit topic niet. Is het bedoeld om te laten zien dat een dressuurruiter als Anky veel netter rijdt dan de springruiters die je verder hebt opgenomen?

Wat de filmpjes van Anky vooral laten zien is het beeld van iemand die niet alleen opvangt met de teugel, maar ook weer heel snel toestaat, als het paard reactie geeft. Verder zie je dat er voornamelijk op de trens gereden wordt en dat LDR weinig met trekken te maken heeft. Zeker als je het met de springruiters vergelijkt.

LDR weinig met trekken te maken??? tja, hoe scherper het bit, hoe minder je hoeft te trekken he... Maar ik geloof niet dat het paard vrijwillig in zo'n volledig onnatuurlijke houding gaat lopen als er geen scherp bit in zijn mond of een flinke druk op de teugels zit. Ik heb in ieder geval nooit een paard gezien dat uit zichzelf een tijd met z'n kin voorbij z'n borst gaat lopen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:51

En dit is toegestaan op bokt?
Mensen zonder toestemming op deze manier filmen?
Bewust de minder stukken en zeker niet de fijne momenten ook laten zien.
Mogen wij ook komen filmen als de TS aan het rijden is?
Ook daar zullen vast mindere momenten van te zien zijn.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:04

Ik snap niet waarom iedereen zich zo druk maakt. Is hier iemand in de zaal die naar die filmpjes en foto's kijkt en er vervolgens geen slecht gevoel bij krijgt? Die hier naar kijkt en zich géén zorgen maakt?

Ik denk het niet, sport of geen sport, tradtioneel of natural, de meeste bokkers zijn eerlijk met het welzijn van hun paard(en) begaan, en krijgen een onbehagelijk gevoel bij het bekijken van beelden uit een deel van de paardenwereld waar dat niet het geval is.

Voor mij is de waarde hiervan dat de beelden vragen stellen bij praktijken die voor velen 'normaal' zijn, en waar veelal niet bij stil gestaan wordt. Maar als je de praktijk stil zet, door letterlijk het beeld stil te zetten, heb je ineens vragen en discussiepunten, en terecht.
Wat op die beelden te zien is, is in strijd met dierenwelzijn.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 05-08-09 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:09

Arno, misschien moet je je eigen filmpjes nog eens goed bekijken. Je bewijst met je eigen filmpje dat er niet getrokken wordt door Anky. Je kan het niet mooi vinden, je kan het dierenmishandeling vinden, je kan het een foute manier van trainen vinden etc. Maar met jouw filmpje in handen kan je niet meer beweren dat er getrokken wordt, dat laat jouw filmpje namelijk niet zien.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:14

En dan nog blijft het ieder zijn process. Ik merk namelijk dat mensen die wel naar je willen luisteren vanzelf komen en hoe meer mensen ik kan overtuigen (om maar ik jullie idee verder te gaan) dat er in mijn mening best wel wat logisch is en een ieder daarmee kan doen wat hij wil, hoe meer mensen zelf gaan denken en uitvinden en dit ook weer met kennissen en vrienden gaan delen. Als je mensen iets oplegt doen ze het tijdelijk als een obsessie en vervolgens als het dan even niet gaat vallen ze terug, het is dan niet hun process maar de jouwe die ze proberen na te bootsen en daar heb je niets aan.

Om even lekker offtopic te gaan.
Ik heb momenteel 2 inrijd paardjes een baas en een die gedomineerd wordt. De baas sluit zich voor veel dingen al en maait maar wat in het rond maar wil niet echt contact, maar toch is hij iedereen de baas. De andere daarintegen is een echte leider maar heeft nooit de kans gekregen dit te uiten. Nu probeer ik dit paard te laten inzien dat hij die belangrijke taak als leider helemaal niet aankan in zijn eentje maar samen is het goed te doen. MEt behulp van druppels en werk alleen of met andere samen en veel belonen gaat het steeds beter. Als ik hem mijn wil zou opleggen zou hij zich alleen maar meer gaan afsluiten, nu geef ik hem een mogelijke optie en laat hem verder in zijn soppie gaar koken, later op de club zal hij ook met kinderen moeten rijden en oplossingen vinden om die kinderen veilig rond te rijden en dat doe je niet met geweld of afsluiten alleen. de ander daarintegen prikkel ik juist op zijn nieuwsgierige gedrag en negeer ik zijn onbewust brutale gedrag, dat straffen de paarden in de kudde wel af als het te erg wordt. Leg ik die mijn wil op wordt hij angstig.

Waar het opneer komt je kunt niet iets afdwingen, maar elkaar helpen in de ontwikkelingen kan, maar laat dan voldoende ruimte voor de gedachten en fouten die de ander moet maken om te kunnen leren.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:24

Bandida schreef:
Wat op die beelden te zie is, is in strijd met dierenwelzijn.

Inderdaad, dierenmishandeling.... het is werkelijk te verschrikkelijk voor woorden.
Ik begrijp niet waarom mensen zo bedrijfsblind zijn, dat dit verdedigd wordt.

Het tekent de ruiter die dit durft te verdedigen danwel toe te passen in de praktijk.

Voorts lees ik enkel zeer slappe vormen van excuses: "je valt er zo snel vanaf als je hem niet in de krul trekt, er wordt niet getrokken aan de mond". Komaan zeg mensen.... ik schrok enorm van de filmpjes en ben zwaar zwaar teleurgesteld.

Uiteraard heeft een ieder zijn eigen ontwikkelingsfase, maar een roll kur?!??? :( Hoe kan het toch dat dat dit proces in is gerold?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:32

omdat je er goud mee wint ;)

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:41

Sorry hoor maar jij durft!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:21

Isabella_ schreef:
Jeetje.. ik weet niet hoor.. maar heb je toestemming van deze mensen?..
vind het niet echt een vriendelijk beeld.
oa omdat ik gewoon een foto zie van mn baas + filmpje.. normaal heb ik er geen problemen mee..
en als je de achtergrond niet weet van zo'n paard en dit zo gaat plaatsen.. lijkt me niet prettig aan de orde..
Sorry voor dit ongemak ik dit topic..

maar nee het geeft niet echt een fijn beeld, foto's zijn al snel momentopnamen... ;)

Ik lees dit soort kanttekeningen nooit bij de impressies waar de rotbeelden uit zijn weggelaten.

Wat betreft momentopname-opmerking: zie de filmpjes.
Ook zijn dit soort plaatjes als moment niet fris.

Waarom de tegenwind?
Het zijn beelden van wat ís. Mag dat niet? Mogen alleen door een roze lens gemaakte fotos?

KIJK!
Vind je het niet kunnen? Waarom dan naar de fotograaf wijzen?
Dit is werkelijkheid :)*

Dit is waarom Ernest van Loon zijn R&R schreef en hij heeft helaas moeten meemaken dat het alleen maar erger is geworden.
Vroeg of laat krijgt het brede publiek ook niet roze gefilterde beelden op de buis. De opmerkingen die ik van niet-ruiters over de beelden van OS dressuur hoorde waren niet mals en dat was nog roze-gefilterd....

Wees de niet-filterende verslaggevers dankbaar omdat zij het ontkennen onmogelijk maken. Hopelijk heeft dat positief effect voor het brede publiek het op het netvlies krijgt.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 00:31

vorame schreef:

Ja en? Het punt is dat de ruiterij ze wegfiltert, niet wil weten, daardoor erodeert. Het is sinds R&R alleen maar érger geworden.

Bandida heeft bij/van mij úren gefimd. Arabesk is HEEL welkom: juíst welkom vanwege haar ongenadige camera.
Het zijn juist de mindere dingen welke de leermomenten zijn.
Wat goed gaat, gaat al goed. Kan je vérder verbeteren, maar de grote stappen maak je bij de dingen die fout gaan.

Voor de toekomst van de paardensport is het van overlevingsbelang dat de mindere momenten niet weggefilterd worden maar tot verbetering leiden.
Paardensport waarbij het welzijnsbelang van het individuele dier niet bovenal staat hééft geen bestaansrecht :)*

hc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 01:03

vorame schreef:
En dit is toegestaan op bokt?
Mensen zonder toestemming op deze manier filmen?

Waarom zou het niet toegestaan zijn? Er zijn hier zát foto's en filmpjes van openbare evenementen en alleen omdat deze filmpjes kennelijk wat minder in de smaak vallen (goh waarom nou toch :? ) zou het níet mogen? Bovendien de cámera maakt ze niet zo, de ruiters rijden kennelijk zo en het blijft niet bij ééntje.

Dit is óók wat er gebeurt op een evenement, ook al sluiten we liever misschien onze ogen hiervoor. Zeker als onze nationale trots kennelijk ook een paar keer voorbij komt.

Citaat:

Ja hoor je mag me best filmen als ik voorbij kom zeilen op mijn harige knollo met lange teugel, ik denk dat ik me niet aangesproken voel. Trouwens als je ff goed zoekt kun je filmpjes vinden van mij.

Het feit dat mensen hier boos worden over 'mag dit wel' zegt al heel veel over wát er kennelijk te zien is op deze filmpjes en foto's :)*

Beter kunnen mensen zich misschien afvragen 'mogen ruiters wel zo rijden op evenementen en wordt dit niet bestraft, kunnen ze ongestraft hun gang gaan?'

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 01:53

Theeglas schreef:
Anky heeft uitgelegd waarom ze Nelson in deze houding heeft laten lopen (nog niet eens 1 rondje maargoed) daar kun je het niet mee-eens zijn oke geen probleem. Maar dan hoef je hier niet de illusie te wekken dat ze hem alleen maar in deze houding heeft laten lopen.

Misschien in de showring, waar ik niet bij kon komen omdat het inmiddels vijf rijen dik stond en ik nog aan de andere kant stond bij het inrijterrein. Op het inrijterrein beperkte het zich NIET tot één rondje helaas en dát weet iedereen die daar stond te kijken.

lailapri schreef:
omdat je er goud mee wint ;)

Paardonvriendelijk rijden wordt helaas nog algemeen geaccepteerd, niemand die ook maar íets zei van welke ruwe vorm van rijden dan ook. Sterker nog, paardonvriendelijk rijden wordt zelfs belóónd met o.a. gouden medailles. En dát is nou juist het grote probleem.

Er zou meer controle moeten komen op inrijterreinen en wie zich misdraagt tegenover zijn of haar paard, zou moeten worden gediskwalificeerd.

Dat gebeurt ook af en toe wel:

[VN] Zweedse amazone krijgt flinke waarschuwing en boete van FEI

Alleen zoals iemand al terecht opmerkte daar 'wat zand in de mond wordt afgekeurd en een halve kilo staal in de mond is geen punt :?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 01:57

Wát een flauw topic. :roll:
Ik kan ook wel naar een terrein gaan en dan net de ruiters die zo doen op de foto zetten en alleen die plaatsen, :roll:

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 02:02

MelanieB schreef:
Wát een flauw topic. :roll:
Ik kan ook wel naar een terrein gaan en dan net de ruiters die zo doen op de foto zetten en alleen die plaatsen, :roll:

Omdat foto's vaak worden afgedaan als 'momentopname' hebben wij 300 foto's per seconde geschoten en dat resulteert in goed zichtbare duidelijke filmpjes waarbij het ontkennen van 'moment' al wat lastiger wordt.

En zoals al terecht werd opgemerkt:

_l_amanda_l_ schreef:
ook al zijn het "momentopnames" dat zoiets eigelijk niet meer voor MAG komen, vooral omdat het een evenement was waarbij landbouw en paardensport werd gepromoot...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 02:13

Ik vind de kwaliteit van je filmpjes echt verbluffend arabesk, en ik vind het ontzettend interessant om ze te bekijken.

Ik merk wel dat een vertraagd beeld van eens knipperen met het oog algauw zielig aandoet, dus dat lijkt mij wel te vertekenen.

Maar het teugelcontact is bijzonder boeiend :j Ik vind dus wél dat Anky hier duidelijk met licht contact rijdt, maar dat het paard zich in deze houding zet omdat hij weet dat er anders gewoon flinke tegendruk komt. Deze houding wordt hen aangeleerd, beetje bij beetje, tot ze helaas niet beter weten. Ik sta versteld dat zo'n edel dier zich met zo weinig druk in zo'n houding laat bewerken. Dat zegt véél over hoe vaak het in zijn reguliere training gevraagd wordt en hoeveel respect hij heeft voor het bit.

Graag zou ik van dezelfde combi nog filmpjes zien waarbij in een meer correcte oprichting gereden wordt, om te kijken hoe het daar gaat qua ruggebruik, oogopslag, druk etc.

Ik vind trouwens de discussie 'mag dit wel' compleet ongegrond, we zitten met zijn allen altijd maar foto's te plaatsen waarom zou dit niet mogen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 02:15

Als je op youtube even zoekt op 'naturhov' dan vind je een zelfde soort slow motion opnames van Branderup, alleen dan niet 300 beeldjes per seconde, maar 600 of misschien zelfs 1200.

wacht ff ik zoek het wel ff voor je op