Eerste proefdraai bitloze dressuurwedstrijd knhs

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:37

BrittKitt schreef:
Ik kan ook niet blij worden van de foto's :n
Alle teugels staan erg strak en hebben dus heel veel druk op de neus. Ik zie maar één of twee foto's waar dit niet het geval is... Of deze paarden nou zo blij zijn met bitloos weet ik niet.

Ik heb meegereden en het had me niet uitgemaakt of ik met of zonder bit had gereden, trekken hoort helaas een beetje bij dressuur ben ik bang...
Er wordt afbuiging en oprichting gevraagd, en moeilijke oefeningen. Een paard met een hoge halshouding, heeft het veel makkelijker als een paard wat van nature graag laag en lang loopt.
Ik heb met veel druk moeten rijden en eigenlijk doe ik dat niet graag... Mijn paard loopt normaal met een losse teugel, optoming al naar gelang zijn enthousiasme: Stang, neusriem, halsriem of een combinatie daarvan. Maar met alle drie hangt de teugel tot halverwege de grond... Hij loopt ook met zijn neus over de vloer en gebruikt van nature zijn rug redelijk.
Maar dan dressuur... Er wordt een bepaalde houding gevraagd en daar moet je gewoon aan voldoen. Ik heb enkele weken secuur getraind en mijn paard werd met de dag minder vrolijk. We hebben echt meegedaan om een statement te maken, dat men moet kunnen dressuurrijden in de zelfgekozen optoming, maar hierna gaat het weer jaren duren voordat ik mijn nieuwe witte broek nog eens aantrek!

Wat de optomingen betreft: Veel van de gekozen optomingen vind ik absoluut niet horen bij dressuur. Zo had ik persoonlijk moeite met de mechanische hackemore. Wel vond ik de ruiters de bloem en de S-hackemore en goed mee om kunnen gaan. De bloem is een zeer beperkt hackemore mechanisme en net bedoeld om te voorkomen dat het paard gaat pullen, wat op een neusriem vaak het geval is. Meer niet. Je kunt er gezien de Z2 proef goed mee oprichten, wat ik niet verwacht had.
Verder zag ik een paar optomingen die half in het paardenoog kwamen, die te los zaten en alle kanten op schoven, en de riempjes van de allom geprezen (maar niet door mij) Dr Cook, zaten soms diep in de huid getrokken.

Al met al vond ik dat er netter gereden werd als op een reguliere dressuurwedstrijd, dat de ruiters duidelijk veel meer respect hadden voor hun paard als de doorsnee verwende dressuurtrutten en dat de puntentelling hier en daar belachelijk laag uitviel. Maar de heren/dames juryleden kunnen misschien moeilijk wennen aan het bitloos...
De KNHS had een prachtige accomodatie neergezet en het was echt chique om er te mogen rijden. Er wordt duidelijk moeite gedaan en dat moeten we gewoon waarderen!!
De kleding had in sommige gevallen meer respect voor de dressuursport mogen tonen, en dat vond ik dus niet zo slim. Je moet je eigen ding presenteren en niet zomaar neer flikkeren.

Op http://www.paralelli.eu komt binnenkort een uitgebreide beschouwing van bitloze optomingen in dit soort situaties. Voor en nadelen, waarom en waarom niet.

Gr van Lotje
Laatst bijgewerkt door CattleBitch op 11-07-09 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:38

Roosjelief schreef:
er word wel gezeurd over de manier hoe mensen bitloos rijden, maar wanneer word er nu gezeurd over de mensen die met bit rijden. Ooit wel eens bij een b-proefje wezen kijken? daar zijn ook 9 van de 10 ruiters aan het rukken en plukken. Ik zie genoeg paarden die naar beneden worden getrokken en verre van ontspanning lopen
Ik vind hier niet veel bijzonders aan. Ik vind het een goede instelling van KNHS om te kijken of bitloos straks ook kan in de wedstrijden. Zo kan iedereen zelf bepalen met wat voor optoming ze kunnen rijden.

Maar ik vind het onzin dat bitloos nu ineens zo afgekreekt word, want met bit rijden mensen niet veel beter hoor.

Helemaal mee eens. :) Het lijkt soms wel alsof het bij ruiters die met bit rijden niet meer opvalt, al dat getrek en gepluk. En nu moeten bitloze ruiters maar perfect rijden. Dat slaat toch nergens op?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:43

@ catlebitch: Dan ben jij duidelijk niet vaak op een dressuurwedstrijd geweest..... Veruit de meeste ruiters tonen gewoon respect voor hun paard en zijn welzijn... Er was er gisteren ook maar 1 die negatief opviel... jijzelf.

En je opmerking over de correcte kleding etiquette.... bedoel je nu je eigen optoming en jas(je) met hoed?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:46

Even over mezelf sprekend, zo ik gisteren reed, rij ik ook met bit. (vind ik)
(ben geen topper, zal het ook nooit worden, maar onderweg hebben we lol zat)

Verder vond ik het vergelijkbaar met reguliere wedstrijd.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:16

Sjolvir schreef:
Even over mezelf sprekend, zo ik gisteren reed, rij ik ook met bit. (vind ik)
(ben geen topper, zal het ook nooit worden, maar onderweg hebben we lol zat)

Verder vond ik het vergelijkbaar met reguliere wedstrijd.

Ik kan me helemaal hier bij aansluiten :D . Ik reed ook hetzelfde als met bit; had dezelfde "problemen" in de ring, die ik anders ook heb met bit. En ja, wij hebben ook een leuke avond gehad (de nacht was iets minder _O- ); het is toch gaaf om een keer voor 5 jury's te mogen rijden op zo'n accomodatie :wow:

Sjolvir

Re: Eerste proefdraai bitloze dressuurwedstrijd knhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:18

Ja, wauw! In de hoofdring, met 5 bungalows bemand en wel om je heen!!!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:34

@ Catlebitsch; was het dan werkelijk nodig die statement te maken? En wat was je statement precies? Bitloos rijden kan, of bitloos mn paard in de stress rijden kan?
Want sorry, ik heb er moeite mee als ik lees dat je je paard lang en laag traint met licht teugelcontact, en dan in een paar weken overschakelt naar engels dressuur 'met een beetje trekken'. Vooral omdat jou dus tijdens de trainingen is opgevallen dat je paard steeds minder vrolijk werd... Ik weet uit ervaring dat een paard wat langer nodig heeft als een paar weken om hieraan te wennen. Denk eerder in de term 'een paar maanden, half jaar'
Ook in engels dressuur 'hoort men niet te trekken' Het gebeurt, zeker bij een eerste wedstrijd waar de nodige spanning bij komt kijken, maar het mag nooit een uitgangspunt zijn ;) Ik had dan persoonlijk liever gezien dat je een leuke B proef in de westernhouding neer gezet had, waarbij je paard mischien wel zn ontspanning had kunnen behouden.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:43

MLoeser schreef:
met het gezeur hier over de kleding van 1 ruiter als argument om bitloos slecht te vinden krijg ik wel het gevoel dat het om zoeken naar punten om het af te keuren is.

Denk er inderdaad aan dat het voor veel combinaties de eerste wedstrijd is. En ik durf te wedden dat er vrijwel niemand hier op bokt zit die de eerste wedstrijd met een paard dat vrijwel groen is in perfecte ontspanning heeft gereden.... Geef de combinaties de tijd, en voor een eerste keer vind ik het er niet te slecht uitzien.

Ben hier totaal mee eens, overigens vind ik het knap dat ze 't kunnen. want gelijk de 1e wedstrijd bitloos in de juiste ontspanning rijden is niet iets wat je 1,2,3 doet lijkt mij ;)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:43

Kan me daar alleen maar bij aansluiten, Juut. Als je merkt dat je paard ongelukkig wordt dan stop je toch? Welzijn van het paard gaat voor toch, dat wil het KNHS geloof ik ook uitdragen.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:51

Ik ben blij om dit te lezen, want het bitloos rijden wordt zo opgehemeld... Inderdaad er wordt heel wat getrokken bij de dressuurruiters, maar hoe hoger je komt hoe vrijer en daarmee ook blijer je de paarden ziet lopen. Ik vind dat die vooroordelen van; ''dressuurruiter met bit = een trut en houdt niet van haar paarden'' moeten ophouden.
Natuurlijk is dit nogal zwart-wit gezegt :Y)

Dat van geen nette kleren en de manen niet gevlochten vind ik een beetje flauw, wat maakt dát nou uit.
Het is mooier maarja, ik heb bij mijn paardje ook altijd zoiets van , pff hier gaat ze niet nog beter van lopen hoor :o
Mooier, maarja of dat nou zo belangrijk is.

Citaat:
Ik kan ook niet blij worden van de foto's :n
Alle teugels staan erg strak en hebben dus heel veel druk op de neus. Ik zie maar één of twee foto's waar dit niet het geval is... Of deze paarden nou zo blij zijn met bitloos weet ik niet.

Ik heb meegereden en het had me niet uitgemaakt of ik met of zonder bit had gereden, trekken hoort helaas een beetje bij dressuur ben ik bang...
Er wordt afbuiging en oprichting gevraagd, en moeilijke oefeningen. Een paard met een hoge halshouding, heeft het veel makkelijker als een paard wat van nature graag laag en lang loopt.
Ik heb met veel druk moeten rijden en eigenlijk doe ik dat niet graag... Mijn paard loopt normaal met een losse teugel, optoming al naar gelang zijn enthousiasme: Stang, neusriem, halsriem of een combinatie daarvan. Maar met alle drie hangt de teugel tot halverwege de grond... Hij loopt ook met zijn neus over de vloer en gebruikt van nature zijn rug redelijk.
Maar dan dressuur... Er wordt een bepaalde houding gevraagd en daar moet je gewoon aan voldoen. Ik heb enkele weken secuur getraind en mijn paard werd met de dag minder vrolijk. We hebben echt meegedaan om een statement te maken, dat men moet kunnen dressuurrijden in de zelfgekozen optoming, maar hierna gaat het weer jaren duren voordat ik mijn nieuwe witte broek nog eens aantrek!

Wat de optomingen betreft: Veel van de gekozen optomingen vind ik absoluut niet horen bij dressuur. Zo had ik persoonlijk moeite met de mechanische hackemore. Wel vond ik de ruiters de bloem en de S-hackemore en goed mee om kunnen gaan. De bloem is een zeer beperkt hackemore mechanisme en net bedoeld om te voorkomen dat het paard gaat pullen, wat op een neusriem vaak het geval is. Meer niet. Je kunt er gezien de Z2 proef goed mee oprichten, wat ik niet verwacht had.
Verder zag ik een paar optomingen die half in het paardenoog kwamen, die te los zaten en alle kanten op schoven, en de riempjes van de allom geprezen (maar niet door mij) Dr Cook, zaten soms diep in de huid getrokken.

Gr van Lotje

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:57

amondi schreef:
@ catlebitch: Dan ben jij duidelijk niet vaak op een dressuurwedstrijd geweest..... Veruit de meeste ruiters tonen gewoon respect voor hun paard en zijn welzijn... Er was er gisteren ook maar 1 die negatief opviel... jijzelf.

Precies.
Als ik op een selectiewedstrijd aan het losrijden ben, zie ik meestal de L1 die aan het rijden is of bijna de ring in moet.
Hiervan rijden er 1 op de 10 vervelend, trekken en schoppen en schreeuwen (constant).
Als ik daarna nog op de wedstrijd ben voor bijv. de prijsuitreiking, zie ik de hogere klassen regelmatig rijden.
In de M2/Z heb ik nog nooit een ruiter zien trekken en schoppen, deze pony's lopen over het algemeen zonder stress
en lopen lekker vrij.
Ik denk dat het best wel meevalt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:01

amondi schreef:

En je opmerking over de correcte kleding etiquette.... bedoel je nu je eigen optoming en jas(je) met hoed?

Idd , wat een ontzettende onzin zit CB uit te kramen.

Stelling buiging, oprichting en moeilijkere oefeningen zijn met 2 pinken te rijden.
Dus dat je nu zelf aangeeft dat je hebt zitten trekken betekend dat je zelf totaal geen kaas hebt gegeten van het normale engelse rijden ...

Ik zit met grote verbazing je stuk te rijden.
Jij meent dus dat de scherpte van het bit de mate van de oprichting bepaald :x

Ga eens een tijdje op een goede stal werken en lees veel boeken.
Want wat jij zegt slaat echt als een tang op een varken :x

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:09

amondi schreef:

Tja, tis wel een motivatie om af te gaan vallen, haha. Met de hoed heb ik altijd netjes ZZ military gereden hoor, is niks mee... Jasje was te krap, maar ik had al een nieuwe broek gekocht hiervoor, én nieuwe kap"laarzen" en mijn portomonne is helaas niet toereikend voor een geheel nieuw outfit. Ik kan in ieder geval met een gerust geweten zeggen dat ik er wel mijn best voor gedaan heb om met een wedstrijdgelijkende uitrusting te komen... Ik had er echt beter uitgezien in een ruime bloes hoor, maar dat vond ik niet gepast :-))

Negatief opvallen? Ach, wie niet waagt is bang om te verliezen, en ik ben nie zo bang aangelegd...

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:19

CB, vind je wel erg generaliserend, niet iedereen die dressuur rijdt is per definitie een verwende trut :(:)

Ben er jammergenoeg niet bij geweest en ben benieuwd naar de uitkomst

wat met het meest opviel aan de foto's is dat je nergens een open mond ziet *D

en dat is toch wel heel positief.

Voor de rest denk ik dat je met een hackamore en consorten beslist hard kunt inwerken,
dus dat dient met net zoveel beleid te gebeuren als rijden met een bit!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:22

Leonora schreef:
wat met het meest opviel aan de foto's is dat je nergens een open mond ziet *D
en dat is toch wel heel positief.

Je werkt dan ook op een andere manier in, zegt niet dat dat perse vriendelijker is, dus tja....
Een reactie zal zich dan ook op een andere manier uiten.

Ben ook benieuwd wat de KNHS er van gaat vinden.

@CB en about CB, ik denk dat er ook een fout ligt bij de KNHS, die hadden je erop kunnen wijzen
(of moeten wijzen?) dat de optoming met inrijden niet voldeed aan de eisen
(ook bij deze wedstrijd waren eisen) en dan hadden ze je gewoon kunnen vragen deze direct aan te passen. Dat had een hoop gezeur achteraf gescheeld denk ik zo.
Vind het nu een beetje jammer, aangezien deze wedstrijd voor bitlozen best belangrijk kan zijn.
Voor mij is het niet zo'n probleem, rij zo weer verder met bit.
van alle kanten gescheeld.

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:36

Juut schreef:
@ Catlebitsch; was het dan werkelijk nodig die statement te maken? En wat was je statement precies? Bitloos rijden kan, of bitloos mn paard in de stress rijden kan?
Want sorry, ik heb er moeite mee als ik lees dat je je paard lang en laag traint met licht teugelcontact, en dan in een paar weken overschakelt naar engels dressuur 'met een beetje trekken'. Vooral omdat jou dus tijdens de trainingen is opgevallen dat je paard steeds minder vrolijk werd... Ik weet uit ervaring dat een paard wat langer nodig heeft als een paar weken om hieraan te wennen. Denk eerder in de term 'een paar maanden, half jaar'
Ook in engels dressuur 'hoort men niet te trekken' Het gebeurt, zeker bij een eerste wedstrijd waar de nodige spanning bij komt kijken, maar het mag nooit een uitgangspunt zijn ;) Ik had dan persoonlijk liever gezien dat je een leuke B proef in de westernhouding neer gezet had, waarbij je paard mischien wel zn ontspanning had kunnen behouden.

Mijn paard rijd Spaanse dressuur, eenhandig en op stang. Wij trekken nooit. Op Neusriem rijden vraagt meer druk, wat ik dan oneerbiedig "trekken" noem en wat je duidelijk dus niet helemaal snapt :-)
Ik ben indertijd gestopt met Engelse dressuur omdat ik het ALLEEN maar trekken vond en niet leuk meer voor het paard. Ik heb namelijk 8 jaar les "op zijn Duits" gehad van iemand die nu Olympisch dressuur jurylid is.

Ik weet niet wat jouw ervaring is en het interesseert me ook werkelijk helemaal niet. Ik ben zelden op Bokt omdat het gehalte "beste stuurlui staan aan wal"gehalte ongekend hoog is!!! Ook bij jou herken ik grote mate van stuurlui. Veel plezier ermee zou ik zeggen. Als jij het beter weet dan ik, dan is dat heel erg fijn voor je.

Ik rijd op mijn manier, jij op het jouwe. Mijn paarden zijn happy, en de jouwe??

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:39

[quote="Leonora"]CB, vind je wel erg generaliserend, niet iedereen die dressuur rijdt is per definitie een verwende trut :(:) quote]

Ik bedoel dan alleen die enkelen waar ik vroeger tegen moest rijden... En die steeds hun paard liepen uit te schelden en elk jaar een nieuwe knol moesten omdat "deze geen punten haalde in de B".
Ik ken er helaas toch wel een aantal.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:48

Voor mij is een ding duidelijk, de omgang van de ruiter bepaalt of een optoming wel of niet vriendelijk is. Ik weet niet wat vervelender is, druk in de mond of op de neus.
Bij sommige foto's krijg ik ter plekke pijn aan mijn neusbrug, de meeste oprichting ziet er niet ontspannen uit.
Ik ben er niet bij geweest en kan alleen van de foto's uitgaan. Edit; waarbij ik gelukkig bij een enkele wel ontspanning zag!

Natuurlijk heeft dit tijd nodig, maar ik heb ook al opmerkingen gelezen waarbij duidelijk werd dat er niet naar getraind is, maar meer van "ach, ik rij bitloos, laat ik er maar aan mee doen". Het moet een promotie zijn, dus ik zou er niet aan denken om ongetraind hieraan mee te doen. Zo zou ik met bit ook niet zomaar even een wedstrijd gaan rijden. Zo werkt dat niet.

Het maakt niet uit waarmee je rijd, als je het maar met respect doet en het er serieus naar traint. En dat duurt langer dan een paar weken.
Laatst bijgewerkt door Grit op 11-07-09 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:51

Sjolvir schreef:
@CB en about CB, ik denk dat er ook een fout ligt bij de KNHS, die hadden je erop kunnen wijzen
(of moeten wijzen?) dat de optoming met inrijden niet voldeed aan de eisen
(ook bij deze wedstrijd waren eisen) en dan hadden ze je gewoon kunnen vragen deze direct aan te passen. Dat had een hoop gezeur achteraf gescheeld denk ik zo.
Vind het nu een beetje jammer, aangezien deze wedstrijd voor bitlozen best belangrijk kan zijn.

Ik wilde op mijn manier laten zien dat rijden zonder bit ook in extremere vorm kon. Jammer dat dit niet helemaal zo is uitgepakt... Ik rijd in elke wedstrijdsport zo en dit is echt de allereerste keer dat het niet als positief wordt ervaren. Meestal zijn mensen versteld dat je zonder bit of neusriem zo kan rijden...
Ik ben zo al verschenen op barrelrace wedstrijden, TREC en Cattlepenning. Iedereen vind het zo gaaf om een paard los te zien.
Ik val overal op door mijn luide stem en mijn postuur. Ik heb gelukkig ook nog een boel fans, haha.

Mijn paard was ditmaal wat enthousiaster als normaal, mijn jasje te klein en mijn hoed te groot...
Soms is het nodig om je aan te passen, soms niet. Ik ben met veel nieuwe dingen begonnen die uiteindelijk groots zijn uitgekomen en heb al heel vaak mijn nek hoog uitgestoken. En soms lukt dat een keer niet. Ik heb ditmaal gewoon te hoog gegrepen en het was een keer mis. Het was in ieder geval de moeite waard om het te proberen. Was het iets beter gelukt, dan waren mensen erg blij ermee geweest! Nu dus niet.
Jammer.

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:57

crossmonster schreef:
Idd , wat een ontzettende onzin zit CB uit te kramen.

Stelling buiging, oprichting en moeilijkere oefeningen zijn met 2 pinken te rijden.
Dus dat je nu zelf aangeeft dat je hebt zitten trekken betekend dat je zelf totaal geen kaas hebt gegeten van het normale engelse rijden ...

Ik zit met grote verbazing je stuk te rijden.
Jij meent dus dat de scherpte van het bit de mate van de oprichting bepaald :x

Ga eens een tijdje op een goede stal werken en lees veel boeken.
Want wat jij zegt slaat echt als een tang op een varken :x

Gelukkig voel ik me niet echt aangesproken :-) ik heb op hele goede stallen gewerkt en vond de paarden daar erg zielig. Wat jij zegt dat ik meen, dat meen ik niet, want we hadden het over bitloos. Begrijp je eigenlijk zelf wel wat je schrijft, haha, vooral dat "met verbazing mijn stuk rijden" vind ik hilarisch... Geeft niet hoor, ik ben ook dislectisch...

MissVanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:00

Zolang je maar lol hebt met het paard/pony. Dat is het belangrijkste. Ook geweldig voor paarden/pony die niet met bit gereden kan worden ook een kans is op concours.
Misschien dat het minder presteerd maar je kunt er ook Z mee rijden +:)+ misschien nog wel hoger.

En dat het niet helemaal aan het engelse percentage komt. Wil misschien ook wel zeggen dat bitloos moeilijker is.
Laatst bijgewerkt door MissVanna op 11-07-09 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:02

Ik hoop voor de bitloze ruiters onder ons dat het knhs de dag geslaagd vond.
Ik vond het jammer dat ik er niet bij kon zijn, had het graag in het echt gezien, dus niet alleen beeldopnamen.

Ik zie inderdaad bij veel combinaties slecht achterhand en ruggebruik, ook veel druk op de teugels.
Maar ik denk dat dat bij de eerste wedstrijden (ook met bit) zowiso is, een beetje de spanning enzo, ik vond het in ieder geval een goed initiatief. :)

CM_

Re: Eerste proefdraai bitloze dressuurwedstrijd knhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:12

haha Gelukkig ben je beter in spelling dan in rijden blijkbaar.

Moet je voorstellen hoe verbaast ik was.

Jij verteld dat oprichting door middel van trekken gebeurd, dat je oefeningen moet rijden door te trekken.

Hiermee blijf ik mezelf afvragen hoe jij in hemelsnaam dan hebt leren rijden. Of beter gezegd hoe jij meent dat dresuurrijden moet :x

Maar gelukkig ben ik niet de enige met deze mening richting jou

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:15

Ik vind het er wel netjes uitzien zo van de moment opnames, maar nou ben ik natuurlijk geen pro ;)

Wel vind ik dat ze dit apart moeten houden van het wel met bit rijden. Bitloos is in mijn ogen gewoon een andere stijl en toenadering van je paard dus kan je het ook niet vergelijken met met bit rijden..

Maar een Z-combinatie had gewonnen..? Was het dan niet eerlijk op niveau ingedeeld?

Ik vind wel dat ze dit moeten blijven doen, stel dat je paardje bitschuw is, maar o zo goed in dressuur ;) Leuk toch?

En over de slonsige ruiters, de knhs gaat daar echt niet om zitten huilen hoor, die zullen wel genoeg inschrijvings en sponsors geld hebben ontvangen ;)

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:26

crossmonster schreef:
Ik heb net een ander topic bekeken, maar daar zag ik geen happy athletes...
Om eerlijk te zijn maakt het weinig uit of mensen aan een bit zitten te plukken, of aan een neusriem waar druk op staat...

Ik zie hackamore's voorbij komen die nog erger dan verkeerd worden gebruikt :x

Helemaal mee eens.
Nu krijg ik waarschijnlijk heel Bokt over me heen, maar zie behoorlijk wat getrek..
Geloof me, ik rij soms ook bitloos en vind het ook lekker, maar bitloos is écht niet heilig, zo wordt er alleen over gedacht. Je kan bitloos net zoveel schade aanrichten als mét bit..
Leuk dat ze het organiseren, maar er moet écht meer instructie komen ipv 'zomaar' effe een bitloos hoofdstel eraan hangen en denken dat alles zo goed gaat..
Nee, niks voor mij.. Die ophef erover..

Trouwens, dit is míjn mening. Hoeft niet te betekenen dat je het ermee eens moet zijn.