Ik heb er genoeg van

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:25

Mjay schreef:
ik hoef eigenlijk nooit te piesen.... ga altijd voordat ik weg ga... zou niet weten wat ik met mn knol moest doen als ik zou moeten vasthouden en binden is beide geen optie....

Ik heb een keer tijdens een endurance wedstrijd moeten poepen. Ik doe dat dus echt NIET in het bos. Ik heb hem 25 km geknepen :P
Man man man...........wat een ellende!
Ik ga dus nu altijd als ik hem ga halen en later nog eens voordat ik wegrij :D
Manlief maar zeggen: vrouwen altijd met hun geplas............

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:27

Zoezi schreef:
en als je paard dan ineens gaat lopen? Sta je daar met je broek naar beneden :P

Whahahaha _O- :P
.....Tja zo kan je nooit meer onder de mensen komen..........
Volgende keer pak ik gewoon de fiets :+ Die loopt niet weg en schrikt niet. En kan ik hopelijk WEL de baas }>[/quote]

Tja....dat kan gebeuren. Wat ik doe (ik rijd al bijna 35 jaar paard en ik heb denk ik nog maar vijf keer in al die jaren moeten plassen met paard er bij) is zorgen dat ik ook tijdens het plassen goed contact met het paard heb. De aandacht van het paard voortdurend op mij vestigen. Vorig jaar heb ik het een keer gehad, toen was ik verdwaald in het bos bij mijn nieuwe woonplaats....en de Fries waar ik op zat keek haar ogen uit bij die witte blote billen....dus wat dat betreft....de aandacht had ik! En als het paard toch onrustig wordt....tja...dan maar in de blote kont...of per ongeluk je broek natplassen en ingrijpen.....je paard er vandoor laten gaan is erger....

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:29

randie schreef:
Misschien een leuk discussie topic waard. Wat te doen als je moet piesen op je paard :Y) .
@ TS wat doet het paard als je hem aan de hand meeneemt ergens naar toe?

Dan schrikt hij ook wel eens. Gewoon zo een sprongetje opzij. Eigenlijk hetzelfde als er op. Wel iets minder extreem. Hij gaat er niet vandoor of zo. Maar dat doet hij als ik er op zit ook niet echt. Hij draait gewoon om, of loopt achteruit, of bevriest, of zet een extra harde draf in om er maar zo snel mogelijk langs te gaan. Dus echt bang ben ik niet. Hij heeft me er nog nooit afgegooid of zo. Alleen het is zo heel erg vervelend omdat ik niet weet hoe ik moet reageren.
Vooral naast hem wandelen in het schemer met van die pech/werkzaamheden lampen gaat hij flippen.
Als ik hem uit de wei haal blijft hij na 20 meter gewoon staan. Gewoon als een blok beton. Niet vooruit te krijgen.
Dit is sinds hij een vriendinnetje heeft.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:30

Je neemt een paard mee een speeltuin in en noemt het personeel dan ook nog rotzakken?

Misschien volgende keer een keuze maken: Of je gaat met man en kind naar de speeltuin zodat je kind lekker kan spelen zonder dat mama zichzelf druk hoeft te maken over haar paard. Of je gaat lekker buiten rijden met je paard op plekken die daarvoor bestemd zijn.

Sorry, maar ik zie dat je na het opstijgen al door een speeltuin rijdt vlakbij je wei en vervolgens ga je ook nog eens naar een andere speeltuin. Speeltuinen zijn voor kinderen en niet voor dieren.
Stel je voor dat iedereen te paard zou komen en iedereen zijn paard zou willen vastbinden in de speeltuin....
Waarom zouden ze voor jou een uitzondering moeten maken?

Verder hoop ik dat je goed verzekerd bent, want als jouw paard ongelukken veroorzaakt (op welke manier dan ook) ben jij daarvoor verantwoordelijk.
Mijn mond is ook open gevallen na het lezen van je beginpost en ergens hoop ik nog steeds dat je een grapje maakt en zelf ook wel begrijpt dat het "not done" is om met een paard een speeltuin in te gaan.

Voor de problemen met het rijden verwijs ik je naar een goede instructeur. Lijkt me verstandig om eerst een poosje goed les te nemen voordat je weer naar buiten gaat. ;)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:32

Even iets anders, dit gedrag doet hij sinds vorig jaar maart.
Daar voor was er niks aan de hand (8 maanden). Ik heb sinds maart een bijrijdster.
Pas geleden zag ik dat toen hij niet door het poortje wilde, maar uiteindelijk wel ging, dat hij ook nog eens een klap op zijn kont kreeg van haar.
Zij is veel harder als ik tegen paarden.
Soms schopt ze ook gewoon de pony opzij.
Niet altijd, maar ik heb het 1 x gezien.
Nu wil ik haar de schuld niet geven, ze houdt ontzettend veel van dieren en paarden en zij rijdt al veel langer als ik.
Maar stel nu eens dat het niet aan mij ligt?
Hoe kom ik daar achter???
Ik wil namelijk niemand een verwijtende vinger geven........

Liezel1

Re: Ik heb er genoeg van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:33

Zoezi, als ik in de beginpost lees wat jouw instelling is naar het paard toe en hoe jij met zijn gedrag omgaat, zou ik het eerst bij jezelf zoeken. Het stuk staat bol van de frustraties....

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:34

gewoon kijken of er buiten dat nog iets verandert is rond die tijd

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:34

randie schreef:
ben ik nou echt de enige waarbij de haren omhoog gaan staan bij dit verhaal...?

Nee, hier nog iemand.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:35

Als ik lees wat je paard doet als jij alleen op pad gaat en dat hij wel braaf is samen met een ander dan lijkt het er vooral op dat hij niet genoeg vertrouwen in je heeft. Dat is ook logisch, jij zegt ook zelf dat je niet goed weet hoe je op zijn gedrag moet reageren.

Daarnaast zeg je ook dat hij zo doet sinds hij een vriendinnetje in de wei heeft. Hij is waarschijnlijk wat onzeker van zichzelf en als hij dan ook niet op jou kan vertrouwen dan weet hij dus niet zo goed wat hij moet doen in situaties.

Een paard blijft een paard, paarden vinden ook vaak de overgang schemering/donker wat eng. Meeste paarden moeten echt wel drie keer nadenken voordat ze in de schemering zo langs wegwerklampen gaan. Zelfs het meest brave bomproeve paard.

Goede les en vooral ook wat meer geduld met het wezen paard lijkt me hier heel belangrijk.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:36

ik denk dat je dan even rond de tafel moet gaan zitten met je verzorger. Want qua opvoeding v het paard
is het wel heel fijn voor jou en het dier dat jullie op een lijn zitten. Het is JOUW paard dus zij heeft maar
met hem om te gaan zoals jij dat wilt :). Ik denk als een paard zich niet gedraagd bij jou als persoon dat
je altijd bij jezelf moet gaan kijken. Ik met met mijn toenmalige paard ook onwijs veel bonje gehad & en dit
was toch echt op mij. Bokken in galop was buiten been te ver naar achter etc.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:39

Apple schreef:
Als ik lees wat je paard doet als jij alleen op pad gaat en dat hij wel braaf is samen met een ander dan lijkt het er vooral op dat hij niet genoeg vertrouwen in je heeft. Dat is ook logisch, jij zegt ook zelf dat je niet goed weet hoe je op zijn gedrag moet reageren.

Daarnaast zeg je ook dat hij zo doet sinds hij een vriendinnetje in de wei heeft. Hij is waarschijnlijk wat onzeker van zichzelf en als hij dan ook niet op jou kan vertrouwen dan weet hij dus niet zo goed wat hij moet doen in situaties.

Een paard blijft een paard, paarden vinden ook vaak de overgang schemering/donker wat eng. Meeste paarden moeten echt wel drie keer nadenken voordat ze in de schemering zo langs wegwerklampen gaan. Zelfs het meest brave bomproeve paard.

Goede les en vooral ook wat meer geduld met het wezen paard lijkt me hier heel belangrijk.

Geduld dat zit wel goed.
Al moet ik altijd maar kleine stukjes met hem stappen. Prima.
Maar ik moet inderdaad weten wat precies werkt.
Ik vraag me af. Heeft les in een bak resultaat voor buiten in de praktijk?
En vooral, moet ik nu mijn bijrijdster nog laten rijden?
Ik ben bereid om alles te doen om de relatie tussen mij en Cisco goed te maken.
In het begin 2 jaar geleden moest hij niet veel van me hebben, nu komt hij altijd knuffelen, uit eigen initiatief naar me toe. (knibbelen aan mn kleren) hij ziet me dus wel als herkenbaar soortgenoot, voor zover paarden je erkennen als gelijke.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:42

Les in de bak heeft zeker zin.
Hiermee leer je je paard dat je in die situatie de leiding hebt, wat weer goed door kan werken als je met 'm naar buiten gaat.
Het mooist is natuurlijk als je een instructeur kunt vinden die naast het lessen in de bak ook met je mee wil naar buiten op de fiets, om je daar er doorheen te helpen.
Misschien is het een goed idee, om eerst te lessen in de bak, bijv. een half uur en als het dan lekker voelt, naar buiten gaan....zodat je positief start aan het buiten rijden. En dat je niet met een gevoel van "het lukt toch niet" er aan begint.

En om nog even op geduld terug te komen. Geduld is niet alleen maar dat je desnoods een jaar de tijd hiervoor wilt nemen. Geduld is ook, dat je op het moment dat er iets gebeurd, niet jezelf in emoties verliest. En dat type geduld duidde ik op in mijn vorige posts.
Laatst bijgewerkt door polly2 op 07-06-09 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:43

polly2 schreef:
Hiermee leer je je paard dat je in die situatie de leiding hebt, wat weer goed door kan werken als je met 'm naar buiten gaat.
Het mooist is natuurlijk als je een instructeur kunt vinden die naast het lessen in de bak ook met je mee wil naar buiten op de fiets, om je daar er doorheen te helpen.
Misschien is het een goed idee, om eerst te lessen in de bak, bijv. een half uur en als het dan lekker voelt, naar buiten gaan....zodat je positief start aan het buiten rijden. En dat je niet met een gevoel van "het lukt toch niet" er aan begint.

Werkt dat ook als je een paard eerst longeert?
Een bak heb ik niet :n Helaas.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:45

Zoezi schreef:
polly2 schreef:

Werkt dat ook als je een paard eerst longeert?
Een bak heb ik niet :n Helaas.

Dat kun je proberen. Maar dan vind ik wel dat je serieus moet longeren om je paard te leren dat hij moet doen wat jij zegt. Dus niet als een gek aan de longe laten uitbokken....maar goed overgangen maken etc. op jouw stem en hulpen. En jij gaat pas naar buiten als je je echt zeker voelt.

Ik had nog een aanvulling geschreven bij mijn vorige post over geduld...heb je dat gezien?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:47

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:49

Hoe is hij als de bijrijdster op hem buiten rijdt? Alleen?

Je kunt wel vragen of een verstandig persoon met je mee gaat naar buiten op de fiets om je tips te geven hoe je zaken moet oplossen. Ik ben het nl wel met je eens dat problemen die je alleen buiten tegen komt niet zozeer in de bak op te lossen zijn (hoewel dat wel kan helpen met je eigen vaardigheden en gereedschapskist waardoor je zelf wat handiger wordt).

Je kunt het bijvoorbeeld zoeken in wat meer dressuurmatig rijden als hij opspeelt of juist in draf langs het enge ding of misschien achterwaarts of misschien even een iets andere route nemen of een omweg. Dat hoeft dan verder niet te betekenen dat het paard 'gewonnen' zou hebben, als dat jullie helpt om veilig een buitenrit te maken prima toch?

Mijn eigen paard is bijvoorbeeld 100% bomproef en echt een veilig paard om buiten mee alleen op pad te gaan. Dat heeft echter wel flink wat tijd gekost voordat het zover was, toen ik hem kocht vertelde de verkoper dat hij nooit alleen naar buiten zou kunnen.

Ook nu, ik was laatst twee weken op vakantie. In die periode heeft hij zich perfect gedragen bij de vakantieverzorgers die ook gewoon alleen met hem op pad zijn gegaan. De eerste de beste keer dat ik alleen met hem op pad ging daarna kreeg ik na 15 minuten een hele serie van 'niet meer vooruit willen', '180 graden omdraaien', 'proberen te steigeren', etc.etc.etc.. En ja, allemaal op een stukje waar heel veel ruimte was en vooral niets om bang voor te zijn. Dat is dan gewoon zijn manier om even duidelijk te maken dat hij het helemaal niets vond om 2 weken alleen gelaten te zijn. Daarna was er ook gewoon niets meer aan de hand.

Maar goed, dat is gewoon iets van je eigen paard leren kennen en leren hoe je dingen kunt oplossen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:53

polly2 schreef:
Dat kun je proberen. Maar dan vind ik wel dat je serieus moet longeren om je paard te leren dat hij moet doen wat jij zegt. Dus niet als een gek aan de longe laten uitbokken....maar goed overgangen maken etc. op jouw stem en hulpen. En jij gaat pas naar buiten als je je echt zeker voelt.

Ik had nog een aanvulling geschreven bij mijn vorige post over geduld...heb je dat gezien?

Ja ja, ik begrijp wat je bedoeld met geduld.
Ik ben eigenlijk altijd heel geduldig en begripvol bij hem.
Ik heb alleen de laatste tijd het idee dat ik er geen steek verder mee kom en het enkel erger wordt.
Misschien moet ik toch eens goed met mijn bijrijdster praten, of haar voorlopig niet laten rijden.
Stijgeren deed hij bij mij nooit. Hij is bij haar daarmee begonnen. Doet dat nu 4 weken of zo en vandaag voor het eerst bij mij.
Ik had vandaag geen zweep bij. Heb hem niet extreem benen gegeven. Ik heb hem aangemoedigd om over de roostertjes heen te gaan.
Na 4x proberen lukte het. De keren daarna gingen steeds beter.
Ik beloon hem ook als hij braaf er toch langs gaat.
Maar ik word inderdaad iets ongeduldiger als hij van een vangrail bang is die hij al 100x heeft gezien. Dat klopt. Maar om nu te zeggen dat ik hem dan afstraf, nee dat toch ook weer niet.
Ik snap gewoon niet waarom de ene keer wel, de andere keer niet.
Ik ga als eerste nu een afspraak maken bij een osteopaat, kijken of hij ergens een blokkade heeft.
Ik ga ook paardenmassage doen. Dan is hij lekker relaxed voor het rijden.
Vaak doe ik ook uitgebreid knuffelen voor het rijden, pas als ik zie dat hij half staat te slapen en relaxed is mag hij mee.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:56

Citaat:
Maar ik word inderdaad iets ongeduldiger als hij van een vangrail bang is die hij al 100x heeft gezien. Dat klopt. Maar om nu te zeggen dat ik hem dan afstraf, nee dat toch ook weer niet.

In je begin post staat dat je je inhielt omdat je man en kind erbij waren en omdat je een keer commentaar hebt
gehad op je zweepgebruik. Wees eens eerlijk tegen jezelf :)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:57

Apple schreef:
Ook nu, ik was laatst twee weken op vakantie. In die periode heeft hij zich perfect gedragen bij de vakantieverzorgers die ook gewoon alleen met hem op pad zijn gegaan. De eerste de beste keer dat ik alleen met hem op pad ging daarna kreeg ik na 15 minuten een hele serie van 'niet meer vooruit willen', '180 graden omdraaien', 'proberen te steigeren', etc.etc.etc.. En ja, allemaal op een stukje waar heel veel ruimte was en vooral niets om bang voor te zijn. Dat is dan gewoon zijn manier om even duidelijk te maken dat hij het helemaal niets vond om 2 weken alleen gelaten te zijn. Daarna was er ook gewoon niets meer aan de hand.

Maar goed, dat is gewoon iets van je eigen paard leren kennen en leren hoe je dingen kunt oplossen.

Is dat dan uitproberen geweest?
Cisco is wel een paard dat jou uittest, zeker te weten.
Als ik mijn buurmeisje erop zet, het eerste wat hij doet is met zijn kop trekken en schudden.
Ik ben ook erg benieuwd wat hij doet bij een persoon wat ervaren is in zulke paarden :j

Apple

Re: Ik heb er genoeg van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:00

Dat kan natuurlijk ook nog. Jij kent je paard, jij weet wanneer het uitproberen is of echte schrik of wellicht onzekerheid en gebrek aan vertrouwen. Lijkt me belangrijk eerst te bekijken wat er aan de hand is zodat je daar je plan op kunt afstemmen.

Best mogelijk dat je bijrijder net iets kordater is en daardoor wat minder ruimte geeft waardoor Cisco jou opnieuw gaat uittesten.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 17:00

randie schreef:
Citaat:

In je begin post staat dat je je inhielt omdat je man en kind erbij waren en omdat je een keer commentaar hebt
gehad op je zweepgebruik. Wees eens eerlijk tegen jezelf :)

Commentaar op bokt. Dat je een zweep niet mag gebruiken als je paard niet langs betonblokken wil op 10 meter afstand rechts van je.
Niet van manlief. Die zei juist vandaag dat ik hem wat meer op zn k l o t e moest geven.
Hij is heel simpel en zegt: Jij bent de baas, je moet hem laten zien dat jij de baas bent en niet met je laat sollen.
Tja........ieder zo zijn manier........
Ik denk dat de harde aanpak niet werkt bij hem, maar de softe geduldige ook niet. Dus tijd voor hulp.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:02

dan moet je inderdaad een tussenweg zien te vinden hierin :). Vriendelijk maar wel consequent en streng op zijn tijd en dit is goed aan te leren met hulp. Mijn paard had me ook helemaal inpakt doordat ik te soft was en werd hier gevaarlijk door. Eigen stomme schuld uiteindelijk is het allemaal goed gekomen zijn de verhoudingen weer rechtgezet en heb ik er een wereld beest aan gehad. Iedereen maakt zo zijn fouten.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:02

Zoezi schreef:
Ik denk dat de harde aanpak niet werkt bij hem, maar de softe geduldige ook niet. Dus tijd voor hulp.

er is nog een 3e optie....en dat is de duidelijke aanpak

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 17:03

Apple schreef:
Dat kan natuurlijk ook nog. Jij kent je paard, jij weet wanneer het uitproberen is of echte schrik of wellicht onzekerheid en gebrek aan vertrouwen. Lijkt me belangrijk eerst te bekijken wat er aan de hand is zodat je daar je plan op kunt afstemmen.

Best mogelijk dat je bijrijder net iets kordater is en daardoor wat minder ruimte geeft waardoor Cisco jou opnieuw gaat uittesten.

Moeilijk hoor als er 2 mensen rijden ;(
Ik word er een beetje moedeloos van om eerlijk te zijn. Vandaar die frustraties. Die zijn er niet zo de 1 op andere dag, pas na 1 jaar.
Misschien heeft hij gewoon last van zijn rug? Dan gaan paarden ook heel gespannen lopen.
Ik zal overigens wel bij alle lessen mijn bijrijdster betrekken. Ook degene die les geeft zal met haar moeten praten.
Ik kan het wel doorgeven, maar dat is toch anders.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:03

Wat doe je nu als je paard niet langs betonblokken wil op 10 meter afstand rechts van je?

Ik kan je verzekeren dat zweepgebruik (slaan) bij die van mij echt niet zou werken. Ik zou dan kiezen voor zweepje begrenzend tegen de linkerschouder leggen zodat je niet verder opzij gaat en dan afhankelijk van wat het paard aangeeft in stap of draf er langs. Desnoods achteruit of aan de overkant van de weg.