rindin schreef:Ik praat TS' gedrag niet goed, maar jij hebt het over paarden alsof het suikerklontjes zijn.
In de natuur hinniken ze elkaar ook niet weg als er irritatie is, dan wordt er een mep gegeven.
Zo blijft hiërarchie is de groep bestaan en krijgt iedereen respect voor elkaar. Als een pony
gaat uitproberen en ruiter reageert niet bekwaam, dan is die pony niet gek en gaat zijn plek
in de hiërarchie omhoog proberen te verplaatsen. Heel natuurlijk gedrag. De ruiter zal dus af
en toe in moeten grijpen, om te voorkomen dat er gevaarlijke situaties ontstaan.
Nogmaals; je kan het ook overdrijven, maar er moet wel duidelijkheid zijn tussen ruiter en
paard. En als dat af en toe een tik vergt, dan is dat zo.
Suikerklontjes!!!
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik lees hier een verhaal waarvan de frustratie afdruipt van de ruiter. Wil je een paard corrigeren dan moet je zeker zijn van bepaald gedrag en je moet weten wanneer je corrigeert. Het juiste moment is belangrijk, anders mep je voor niets.
Ik kijk al jaren naar kuddes, weet precies hoe en wat en overigens, bij stabiele kuddes gaat het er echt niet zo hard aan toe, hoor.
Het gaat er wel eens hard aan toe in de groepen waarin de mens nogal met de samenstelling rommelt, wat helaas veel te vaak voorkomt.
Duidelijkheid moet er zeker zijn tussen ruiter en paard, helemaal mee eens. Maar ik kan die duidelijkheid van TS niet echt tussen de regels doorlezen, jij wel?
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 11-05-09 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt