Golden Velvet een week OHZ

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:43

Jouw manier is niet de manier Tessyke, je kunt duidelijk zien dat de rug van je paardje doorzakt als jij er bovenop zit en bovendien is het voor een paard een hele toer om iemand er af te krijgen die zowiezo al te zwaar is voor het paard in kwestie. En hou er rekening mee dat je met 10 minuten een paard al naar de slager kunt helpen, daar is geen kwartier voor nodig.
Het is compleet zinloos om tot half mei door te gaan met dit dier, in die grofweg twee weken kan er nog heel wat vernield worden wat nu nog heel is.
Meid, doe je oogkleppen af, en zie gewoon onder ogen dat dit dier nog veel te iel is en jij bovendien veel te groot en te zwaar voor haar bent....

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 11:44

geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om iemand anders op mijn Velvet te laten rijden :)
eens ze wat dikker is kan ze me met gemak dragen(nu ook al), ik weeg nog geen 70kg hoor ;)

ikma: met zo'n problemen vraag ik geen hulp aan bokt maar aan een DA en een trainer ;)

Ikima

Re: Golden Velvet een week OHZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:44

Die zul je dan binnenkort wel nodig hebben als je zo doorgaat.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:45

En over dat je haar nu wilt inrijden heeft gewoon te maken met het mooie weer.
Jij wilt nu een paard onder je kont hebben om mee buiten te rijden.
En over dat terug op de wei geloof ik ook bar weinig.
Eerdaags zeg je,ze groeit zo snel de laatste weken en ze wil zo graag werken,ik zet door en rij haar nu helemaal door.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:46

tessyke schreef:
Ikima schreef:
Je kunt nu wel boos op ons zijn maar wij zeggen dit alleen maar in het belang van je paard, je wilt toch lang plezier van haar hebben? Zet haar alsjeblieft nog even deze zomer op de wei, het arme dier is er lichamelijk nog niet aantoe.

ik ben helemaal niet boos ;)
ieder heeft zijn eigen manier met jonge dieren en dat respectreer ik ook :j
en als je even had gelezen zie je ook dat ze terug op het land gaat :)

met 3x in de week 15 minuutjes ermee te gaan wandelen gaat die rug echt niet om zeep hoor, ze heeft een goed passend zadel en als ze het niet aan zou kunnen had ze me er al lang afgegooid

Daar zou ik dus echt niet zo zeker van zijn. Als ik mijn merrie op haar 2e rustig had beleerd en laten wennen had ze me er waarschijnlijk niet eens afgegooid (terwijl ze echt niet zo maar alles pikt), maar het was dan zeker nog niet goed voor haar geweest.

PercyLeen

Je blijft maar volhouden dat het jouw paard is en daar heb je gelijk in..jouw paard, jouw verantwoordelijkheid..maar wij zijn allemaal paardenliefhebbers en we willen je alleen maar goed advies geven in het voordeel van je paard..jammer dat je toch je eigen lijn blijft trekken..succes!

Anoniem

Zelfs met jouw gewicht ben je gewoon te groot en te zwaar voor dit dier Tessyke, het gaat immers om een dier wat nog niet goed in de spieren is en niet is uitgegroeid. Op zo'n pony hoort niet iemand te zitten van tegen de 70 kg maar een vlieggewichtje van rond de 50 kilo, als je haar toch zo nodig moet inrijden.....
Ik vind mezelf met mijn huidige 72 al zwaar genoeg voor een onbeleerd paard van ruim 1.60, en dan ook nog eentje die al heel wat forser is dan de jouwe.

Voor het inrijden van jonge dieren moet je toch heel andere gewichtscriteria hanteren dan voor het normale rijden op volwassen paarden die al goed zijn ingereden, én ontwikkeld.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:48

Arme pony.. :(:)
Wees verstandig en zet hem in de wei..

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 11:48

Meetje22 schreef:
Eerdaags zeg je,ze groeit zo snel de laatste weken en ze wil zo graag werken,ik zet door en rij haar nu helemaal door.

ik heb genoeg paarden om mee buiten te gaan ;)
en bovendien doet het me echt niets dat jij me nu gelooft of niet, ik zie er geen nut van in om te liegen zodat bokt het goed zou vinden...

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:49

tessyke schreef:
geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om iemand anders op mijn Velvet te laten rijden :)
eens ze wat dikker is kan ze me met gemak dragen(nu ook al), ik weeg nog geen 70kg hoor ;)

ikma: met zo'n problemen vraag ik geen hulp aan bokt maar aan een DA en een trainer ;)

Ze kan je nu echt nog niet met gemak dragen. Ook iemand van 50 kilo is het nog niet echt 'met gemak', daarvoor moet ze echt eerst wat meer spieren voor kweken en wat meer groeien. Ze is nu nog zo iel dat iemand dragen nog niet echt met gemak is ook al lijkt dat misschien wel zo.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:49

tessyke schreef:

Als jij nog geen 70 kilo weegt dan heb ik anorexia.
Weet je wat het mooie is.
Jij rijd die pony naar de filistijnen en kan over een tijdje geen land meer met hem bezeilen.
Dan moet de pony weg en mag een ander het vuile werk opknappen.
Ik heb zo vaak een paard gekocht die door een betweter naar zn grootjes was geholpen puur en alleen door niet de wetenschap bezitten over de omgang met jonge paarden.
Het is voor jou gewoon een domper dat dit topic niet de :oh wat lief en wat schattig en wat goed dat je dit voor elkaar krijgt reacties uitlokt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:50

Over dat capverhaal: je zegt dat je paard te lui is om rare sprongen te maken. Ik zeg dat je paard daarvoor de energie mist. Op het moment dat ze wat beter in haar vel zit, konden er ook zomaar een paar bokkesprongen uitkomen. Hou daar dus rekening mee. Zet alsjeblieft die cap op!

Wat het rijden met touwhalster betreft, niets mis mee, maar maak hem dan correct vast. Als jij aan de grond staat en je paard gaat in verzet, of jij valt eraf en je paard gaat hollen maar jij hebt de teugels nog vast, trek je het touwhalster zo van haar hoofd af.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:52

tessyke schreef:
Meetje22 schreef:

ik heb genoeg paarden om mee buiten te gaan ;)
en bovendien doet het me echt niets dat jij me nu gelooft of niet, ik zie er geen nut van in om te liegen zodat bokt het goed zou vinden...

Nee tegen mensen ingaan die het beter weten heeft lekker veel zin?
Ik heb diverse jonge onervaren dieren ingereden en weet wel degelijk waar ik het over heb.
Heb vaak genoeg de vraag gehad om een pony in te rijden die er naar mijn inziens gewoonweg door zn lichamelijk bouw of geestelijke ontwikkeling er nog niet aan toe was.
Dan rij ik zo'n pony absoluut niet in,want de pony word er niet beter van en de eigenaar van de pony op de lange duur ook niet.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:52

Meid, ik kreeg ook enorm veel commentaar toen ik mijn nog iele Fries met 3 in ging rijden. Nu, een jaar later, mét veulen, ziet ze er fantastisch uit. Dat gaat goedkomen met jouw merrie hoor. Lekker veel buiten rijden, rustig aan doen, ik heb er alle vertrouwen in.

Toch één maar.......doe wel een cap op. Mijn Sabientje is ook zo'n enorm nuchter, braaf dier. We maken altijd grappen over haar, dat ze zo verschrikkelijk lui is en zich nérgens druk om maakt. Dat is ook zo. Maar toch heeft ze ooit, met buiten rijden, tijdens de galop, even flink gebokt. Mijn brave Sabientje, die dat soort dingen nóóit doet....deed het nu wel. Ik viel er niet af, maar was toch wel erg blij dat ik een cap op had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:54

Kan me voorstellen dat je veel commentaar kreeg, Diablo, een iele Fries van drie jaar rij je niet in, simpel zat. De rugproblemen komen na verloop van tijd wel, dat kan een paar jaar duren en de buitenkant is geen garantie voor de inhoud. Driejarige Friezen inrijden, geen probleem, doe ik zelf ook regelmatig maar NOOIT als ze ook nog iel zijn......

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:56

Diablo schreef:
Meid, ik kreeg ook enorm veel commentaar toen ik mijn nog iele Fries met 3 in ging rijden. Nu, een jaar later, mét veulen, ziet ze er fantastisch uit. Dat gaat goedkomen met jouw merrie hoor. Lekker veel buiten rijden, rustig aan doen, ik heb er alle vertrouwen in.

Ja hoor ga jij der even steunen hierin.
Jij staat zeker ook straks vooraan in de rij om der een aai over der bolletje te geven als de rug van der pony naar de grootjes is?
Maar dan geeft het niet want dat kan nou eenmaal gebeuren ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:56

Cassidy schreef:
Over dat capverhaal: je zegt dat je paard te lui is om rare sprongen te maken. Ik zeg dat je paard daarvoor de energie mist. Op het moment dat ze wat beter in haar vel zit, konden er ook zomaar een paar bokkesprongen uitkomen. Hou daar dus rekening mee. Zet alsjeblieft die cap op!

Wat betreft energie missen: dat hoeft dus niet. Mijn merrie is ook zo. Lui, nuchter, maakt zich absoluut niet drukker dan nodig en ze had er echt de energie wel voor hoor, helemaal nu ze op dit moment super in haar vel zit. En toch blijft het een braaf beestje, wat niet snel gek zal doen. Al heeft ze dat, zoals je in mijn vorige post hebt kunnen lezen, wel ooit gedaan, dus het gedeelte cap op ben ik zeker met je eens.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:58

suleilitha schreef:
Kan me voorstellen dat je veel commentaar kreeg, Diablo, een iele Fries van drie jaar rij je niet in, simpel zat. De rugproblemen komen na verloop van tijd wel, dat kan een paar jaar duren en de buitenkant is geen garantie voor de inhoud. Driejarige Friezen inrijden, geen probleem, doe ik zelf ook regelmatig maar NOOIT als ze ook nog iel zijn......

Ik heb een ervaren Friezenfokker om raad gevraagd toentertijd, omdat ik zelf twijfelde. Die vertelde mij wel te rijden. Rustig aan doen, lekker naar buiten gaan en inderdaad, dat heeft haar goed gedaan.

Verder gaat het in dit topic niet om mij, dus praten we nu lekker over Tessyke verder.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:58

Ja dat is een goed plan, ga lekker lange buitenritten met haar maken, lange stukken galop want daar wordt ze sterk van. :+
Die cap is flauwekul want het paardje doet toch geen stap verkeerd.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:59

Meetje22 schreef:
Ja hoor ga jij der even steunen hierin.
Jij staat zeker ook straks vooraan in de rij om der een aai over der bolletje te geven als de rug van der pony naar de grootjes is?
Maar dan geeft het niet want dat kan nou eenmaal gebeuren ;)

Ieder zijn mening. Jij bent niet alwetend, ik ook niet. Wij geven beiden onze mening, dat mag toch hoop ik.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:00

Fokken is wat anders dan verstand hebben van jonge paarden inrijden, Diablo. Het zal de meeste fokkers worst zijn, als er maar veulens uit worden gepoept.
En zeker zijn we niet alwetend, al blijf ik het onverantwoord vinden om jonge dieren in te rijden die kwa bouw nog lang niet "af" zijn.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:01

Ikima schreef:
Ja dat is een goed plan, ga lekker lange buitenritten met haar maken, lange stukken galop want daar wordt ze sterk van. :+
Die cap is flauwekul want het paardje doet toch geen stap verkeerd.

Inderdaad en wat springen ermee kan ook geen kwaad,daar word alleen de achterhand lekker sterk van :+

Het valt mij telkens op dat mensen jaren lang meelezen en reageren op bokt.
Ze hebben alle kansen om te leren van andermans fouten.
Ze hebben de kans te lezen,leren en zien hoe het wel moet.
En toch worden er keer op keer grove inschattingsfouten gemaakt als het op jonge dieren aankomt.
Laatst bijgewerkt door Meetje22 op 27-04-09 12:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:01

Cassidy schreef:
Over dat capverhaal: je zegt dat je paard te lui is om rare sprongen te maken. Ik zeg dat je paard daarvoor de energie mist.

dit zei ik dus ook al :j

maar mensen het heeft geen nut.....TS wil is wet
en kijkt tegen een 180-delig servies aan :Z

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:05

Meetje daar had ik niet aan gedacht, inderdaad super voor de achterhand.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:11

die cap daar zou ik me niet druk om maken, dat moet je zelf weten, maar wat ik niet snap is het volgende.

Zoiezo is je dier nog heel jeugdig, wat mij persoonlijk tegen staat om er nu al op te gaan zitten.

naast dat ik niet begrijp waarom je er al op gaat zit snap ik ook het volgende niet,

Als je een passend zadel hebt waarom leg je die er dan niet op?
Dan ontlast je de rug teniminste nog een beetje.

Als je genoeg verstand hebt van inrijden zoals je zegt (waar ik het absoluut niet mee eens ben) dan zou je toch moeten weten dat wat je nu doet slechter is als met een passend zadel rijden?