Eeen eigen paard. OMG.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 07:49

Maar bij ons op de manege is er ook heel veel vraag naar bijrijdpaardjes, maar hoe dan ook, een bijrijdster komt er, anders is het voor mij qua tijd gewoon onmogelijk. Ik vind het niet raar als je geld vraagt, en zal dat ook zeker doen. Misschien is het maar 2 daagjes in de week nodig, rijd ik zelf 3 keer en keer longeren gewoon en dan 1 dag in de wei. Maar dat is mijn mening.

Edit: Ik rijd 7 jaar.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 08:47

x_Marr schreef:
Je kan beter nog een paar jaar wachten dat je je diploma hebt, zodat je je eerst goed op school kan storten, en daarna pas een paard nemen, zodat je eerst bijna iedere dag van de week bij het paard kan zijn, ipv. hem te delen met anderen. Dat kan altijd nog wanneer je een band met het paard hebt en toch te weinig tijd hebt..

Ach wanneer is een goede tijd.... als je klaar bent met school ga je over het algemeen werken, heb je ook weinig tijd, ga je op jezelf wonen waar je veel tijd en geld voor nodig hebt...er is altijd wel IETS.
Dan heb je met je 40 nog geen paard ;)

Meraki

Re: Eeen eigen paard. OMG.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:13

Nou, ik zou vorig jaar een eigen paard gaan kopen.. Dit was voordat ik op stage ging enzo. Wát ben ik blij dat ik het niet gedaan heb zeg.. ik had m waarschijnlijk nu kunnen verkopen.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 09:21

Babico3 schreef:
Ik neem sowieso medeberijdsters anders red ik het noooit. Maarjaa. Die helpen gelukkig ook in de kosten. Denk dat ik hem zelf zo 3-4 kan rijden, waarvan 1 keer les. Dat is toch wel genoeg om zelf te doen? Ik vind van wel. xD

Daar zou ik dus zeker niet op rekenen... ik heb 2 eigen paarden en als er iets is dat ik gaanderweg geleerd heb, dan is het wel dat je er niet van uit kan gaan dat
1.je uberhaupt een bijrijdster vindt
2.deze bij zal dragen in de kosten
3.deze niet onverwachts zal stoppen
4.je een bijrijdster vindt waarmee zowel jij als je toekomstige paard een klik hebben
Kortom, als je nu al weet dat je het zonder een (betalende) bijrijdster nooit zal redden, dan zou ik je echt met klem aan willen raden er vooral nog NIET aan te beginnen. Want die roze wolk waar je nu vast op zit, die verkleurt straks misschien toch als blijkt dat je er alleen voor staat, en dat laatste is wel iets waar ik toch van uit zou gaan als ik jou was :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:02

Ik red het dan niet qua tijd, maar bijna niemand kan echt z'n paar de volle aandacht 7 dagen in de week geven. Ik weet sowieso dat ik een bijrijdster vind, er zijn zooooveel op onze manege die een verzorgpaard zoeken, boven kan ik zo al 4 mensen opnoemen die ik ken en vertrouw en vast wel bereid zijn om te betalen. Ik red het heus wel qua geld zonder betalende bijdrijdster als het echt moet, ik zeg alleen dat het wel handig is en het natuurlijk altijd fijn is als er wat van de kosten afgehaald kan worden. Ik snap niet helemaal wat het probleem is dat ik 2 betalende bijrijdsters wil hebben, gewoon omdat ik niet 7 dagen in de week zelf kan rijden, terwijl ik gewoon zeker weet dat het niet een erg probleem zal worden om die te vinden. :? Ik heb er goed over nagedacht, en mijn ouders ook, en die zouden het ook echt niet doen als ze niet zeker wisten dat het zou lukken. Die zijn ook niet gek. Bovendien, ik heb er al heel vaak om gevraagd, en toen mocht het nooit, omdat ze wisten dat het qua geld niet kon, nu wel, en dat is ook een van de redenen dat ze nu wel ja zeggen. Zij willen ook het beste voor dit paard, net als ik. :)

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:16

gun je paard ook wat rust, as je nu ook maar 3 x in de week kan gaan, ik vind het echt raar.
ik ga ook 5x id week, sommge weken maar 2-3 x id week..
je paard zal er niet boos om zijn.
zorg er toch lekker zelf voor.. ik geef mijn paard aan niemand af:D
edit: ik vind 't trouwens best belachelijk dat je geld gaat vragen aan je verzorgsters, omdat, zij doen jou een gunst, ok, ja ze hebben er plezier aan, maar toch..
Laatst bijgewerkt door alissaaa op 04-03-09 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:18

Citaat:
Misschien is het maar 2 daagjes in de week nodig, rijd ik zelf 3 keer en keer longeren gewoon en dan 1 dag in de wei. Maar dat is mijn mening.

Inderdaad. :) Dat zei ik ook al. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:24

alissaaa schreef:
edit: ik vind 't trouwens best belachelijk dat je geld gaat vragen aan je verzorgsters, omdat, zij doen jou een gunst, ok, ja ze hebben er plezier aan, maar toch..

Nou, ik vind het niet belachelijk, sommige mensen vinden het raar, maar bij ons op de manege is het heel normaal. Bovendien, zij gebruiken ook mijn spullen, en ik het niet meer dan normaal dat zij daar dan zeg maar een soort van kleine 'borg' voor betalen, dat ze verantwoordelijk met mijn spullen omgaan.

Maar jij doet je paard dus helemaal zelf? Dat vind ik knap. Zit je op de middelbare?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:32

Ik spreek alleen uit ervaring hoor Babico, ik zeg het echt niet om je te pesten. Maar het is mij al regelmatig gebeurd dat bijrijdsters het toch af laten weten...of niet kunnen... of een eigen paard kopen... En dan is het gewoon noodzakelijk dat je zelf wel in staat bent die tijd toch vrij te maken voor de nodige verzorging. Dat bijna niemand z'n paard 7 dagen per week de volle aandacht kan geven is imo klinklare onzin, als iemand anders niet kan/wil/gaat, dan zal je als eigenaar immers wel moeten. Ik heb een fulltime baan, een eigen huishouden en ik ga iedere dag naar mijn paard (ik heb overigens geen auto en in de lente en zomer ga ik met de fiets, 45 minuten enkele reis :D ). Als ik ziek ben en niemand kan vinden die de verzorging even op zich wil nemen, dan ga ik zelfs terwijl ik ziek, zwak en misselijk ben. Nogmaals, ik zeg het niet om je te pesten, maar omdat ik weet hoe het in de praktijk is... en wetende wat ik nu weet, ben ik erg blij dat ik deze verantwoordelijkheid op jouw leeftijd niet had.

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:44

Babico3 schreef:
alissaaa schreef:

Nou, ik vind het niet belachelijk, sommige mensen vinden het raar, maar bij ons op de manege is het heel normaal. Bovendien, zij gebruiken ook mijn spullen, en ik het niet meer dan normaal dat zij daar dan zeg maar een soort van kleine 'borg' voor betalen, dat ze verantwoordelijk met mijn spullen omgaan.

Maar jij doet je paard dus helemaal zelf? Dat vind ik knap. Zit je op de middelbare?

Ik heb 2 paardjes en doe ze helemaal zelf. Elke dag van de week. Weer of geen weer. Ik heb ze dan wel heerlijk aan huis staan. Maar ik moet naast het verzorgen en rijden en school ook keihard werken om ze het leven te geven dat ze verdienen. Daarnaast doe ik ook nog het gehele huishouden.
Ik zit momenteel op de havo en heb het dus wel superdruk! wat ik me wel afvraag is van welk geld je je spullen die je paardje nodig heeft gaat betalen enzo? :o Want dat kan behoorlijk oplopen en net als je denkt dat alles voor elkaar is gaat er wel weer wat stuk oid.

Maar tis wel superleuk voor je, hopen dat de deal doorgaat.

EN ik zou never nooit een bijrijdster zoeken voor mn paardjes want je weet maar nooit wat sommige ( met minder paardenverstand ) achter je rug omdoen :7

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:53

Ik doe zelf ook niet aan verzorgsters, simpel weg al niet omdat ik veel te jaloers ben :o, en mijn paardje gewoon niet uit handen durf te geven.
Maar dat even ter zijde. Het eerste wat je je moet realiseren als je een paard koopt, is dat het veel geld en TIJD kost. Ik snap dat je nu helemaal in de zevende hemel bent, want een eigen paard is ook heel gaaf! Maar als je van te voren al weet dat je er niet genoeg de tijd voor hebt, is een beetje krom :). En stel nou dat die personen toch niet zo te vertrouwen zijn als je denkt. Wat doe je dan met die 3 dagen? Heb je daar al over nagedacht? En waarom zou je geld vragen voor het verzorgen? Als je het zonder die bijdrage ook red. Ik vind altijd dat verzorgsters eerder betaald moeten worden dan zelf moeten betalen. Zij nemen jou een hoop tijd uit handen. Dus ik zou eerder dankbaar zijn.
Ik ben er ook gewoon elke dag bij mijn paard, en als ik die tijd niet zou kunnen opbrengen, had ik hem nooit gekocht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:44

Okee. Ik snap jullie standpunten ook wel, maar ik vind niet dat je geen paard moet kopen als niet 7 dagen in de weeek kan. Er zijn maar weinig mensen die dat kunnen. Als je er niet elke dag bent ben je geen geen slechte paardeneigenaar vind ik, niet dat jullie dat zeggen, maar toch. Medeberijdsters kunnen jullie wel van alles over zeggen, maar dat weet ik toch al, wat ik daarmee wil doen. Ik kan zelf 4 keer in de week echt rijden, en misschien kan ik wel de overige 3 gewoon longeren. Ik ben alleen bang dat als ik nu tegen mijn vader zeg dat er toch nog geld bij komt, omdat er niks meer van de medeberijdsters word afgetrokken, dat hij er dan geen zin meer in heeft. xD Ik kwam namelijk uit op €547,48 p.m. En dan met de bijrijdsters eraf op wat minder zeg maar. xD Ik ga dus nog even kijken hoe ik dingen ga doen, en goedkoper kan maken. Kan zelf bijvoorbeeld ook wel 20 ipv 10 zoals eerst afgesproken meedragen p.m, en misschien kan ik mijn moeder ook nog zo gek krijgen om 40 pm te betalen. Gescheiden ouders. xD De spullen ga ik kopen van mijn gespaarde geld, ik heb tegen die tijd ruim 400 euro bij elkaar om dekjes, dekens, spulletjes, borstels, en etc te kopen. Lijkt me wel oke.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:48

Oh dus omdat er bijna niemand elke dag naar t paard gaat kan jij dat ook makkelijk anders doen ? ( vraag me trouwens af waar je die informatie vandaan hebt ). Je moet gewoon van alle zaken zeker zijn als je een paard koopt, en niet dingen goedkoper proberen te maken dan ze zijn, of dingen weglaten die een paard gewoon nodig heeft.
Het idee ik koop een paard maar moet dan wel een verzorgster klopt in mijn ogen gewoon niet :)
Het is niet dat ik je het niet gun of niet leuk voor je vind, maar je moet er wel echt wat dieper over nadenken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:52

Ik heb er over nagedacht. maar ik vind niet dat als je een verzorgster nodig hebt, en dus niet 7 dagen in de week kan, geen paard mag kopen. Wat maakt het eigenlijk uit? Wat is jouw probleem precies met verzorgsters? Mijn beste vriendin zal dan verzorgster worden en die ken ik al 4 jaar, en ik zou haar totaal vertrouwen met mijn paard.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:54

Ja maar ik bedoel meer stel dat zij dalijk gaat verhuizen of iets :) tuurlijk zullen er altijd wel verzorgsters te vinden zijn, maar waarom met zo'n instelling een paard kopen? Is een verzorgpaard dan geen betere oplossing?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:54

Is het geen idee om eerst een een half jaartje te proberen of je het zou redden als je een leasepaard neemt? Dan heb je toch iets meer praktijkervaring, want echt waar... zo mooi als het nu op papier is, het kan in de praktijk heel anders uitpakken hoor.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:56

vikki schreef:
Is het geen idee om eerst een een half jaartje te proberen of je het zou redden als je een leasepaard neemt? Dan heb je toch iets meer praktijkervaring, want echt waar... zo mooi als het nu op papier is, het kan in de praktijk heel anders uitpakken hoor.

jij zegt wat ik probeer uit te leggen :P

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:57

Ik vind het persoonlijk geen goede instelling. Ik ben dagelijks bij mijn paarden (afgezien van de vakantie, dan worden ze door mijn pa of een vriendin verzorgd). Ik heb ze wel thuis staan dus dat is mss anders. Maar ik voel me er gewoon niet prettig bij als ik ze dan niet zie. Terwijl ik de rest ook voor 100% vertrouw. En ik rijd echt niet veel, ze staan buiten wanneer ze willen, dus beweging krijgen ze wel.

En hoe zit het met het bedrijf, neemt dat buitenlandse bedrijf een groot deel van de kosten op zich? Want het is heel normaal dat als je een bedrijf begint de eerste jaren niet veel winst maakt. Het is vaak al mooi als je quit speelt. Ook iets om rekening mee te houden :) Het zou jammer zijn als ie naar een paar maanden weer weg moet.

Verder raad ik je aan om goed naar je gevoel te luisteren. Denk verstandig na en ben niet bang om mensen met ervaring om hulp te vragen. Dan komt het vast goed :)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:59

Denk dat haar gevoel nu vooral zegt paard kopen paard kopen paard kopen! En heel logisch ook! Maar vind toch dat je eerst wat meer ervaring en tijd moet hebben voor dat je een paard aanschaft!
Zo'n beestje wordt dan JOUW verantwoordelijkheid, en die kan je niet de halve week in andermans schoenen schuiven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:59

Ja, zo kun je altijd wel dingen bedenken. xD Er is altijd wel een reden om het niet te doen, of een reden waarom het geen geschikte tijd zo zijn. Waarom niet gewoon zeker ervan zijn dat het kan, dat je het paard altijd kan bieden wat het nodig heeft, en het gewoon doen. En dan kijken hoe het uitpakt, dat kan je toch nooit van de voren weten.

Capopjekop; Ik kan het niet precies uitleggen, maar hij verkoopt zeg maar het concept.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:00

Ik heb zojuist de eerste en laatste pagina gelezen van deze discussie en zie eigenlijk het probleem niet zo...
Ik werk fulltime en ook intresse in een eigen paard (omdat ik ws nog wat verder ga studeren stel ik dit nog even uit totdat ik daar zeker van ben). Wanneer ik een eigen paard heb weet ik ook zeker dat er op korte termijn een bijrijder bijkomt voor een paar dagen per week. Paardrijden is mijn hobby, mijn paard zal alles voor me zijn maar naast mijn paard heb ik ook nog een leven en waarom dan niet een geode middenweg vinden?
Momenteel heb ik een geweldig bijrijdpaard (met een eigenaresse die ook fulltime werkt en graag tijd overhoudt naast haar paard en werk) en een klik met de eigenaresse, toch blijft het eigen paard gevoel kriebelen...
Belangrijk is om af te wegen of je het wel zou redden zonder bijrijder, dus genoeg geld en genoeg tijd om een mogelijk onverwachts wegvallende bijrijder op te vangen... In mijn geval zal dat zo zijn dus zie ik niet in waarom ik niet een (betalende?) bijrijder zou kunnen nemen, ik kom niet in de problemen zonder de bijrijder maar met bijrijder maakt alles wel een stuk makkelijker!

Dus TS, mijn advies is: Kijk goed naar de kosten en ga hierbij niet uit van een betalende bijrijder (zelfs als jedie zeker wel zal vinden), kijk goed naar je eigen agenda en zou je het redden om je paardje de minimale verzorging te geven wanneer je geen bijrijder zou hebben? (dus, afh. van volpensioen/zelf service een x aanal (7?) heenkunnen). Wanneer dat kan zie ik geen probleem en zou ik er gewoon voor gaan en zelf bepalen of je een bijrijder neemt of niet, zorg alleen dat je niet van een bijrijder afhankelijk wordt!!

Vraag me wel af hoe je aan die 547,48 euro per maand komt? Vind ik een vrij hoog bedrag (en voor de discussiezoeker, ik weet wat een paard kost qua stalling, verzorging etc. en denk dat het ook goedkoper zou moeten kunnen).
Laatst bijgewerkt door Nikitah86 op 04-03-09 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:01

Nou toen ik mijn paard kocht was ik toch wel heel wat zekerder van punten waar jij geen zekerheid op hebt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:05

Ja, bedankt Nikitah86. Ik snap ook niet helemaal het probleem. Ik kan het heus wel betalen zonder bijrijdster, en als ik erg mn best doe kan ik heus wel voor een korte tijd als het echt nodig is elke dag komen, maar een bijrijder maakt alles wel gewoon wat makkelijker. De stalling is 350, dus erg prijzig, dat is het grootste gedeelte van de kosten. Niet alles is per maand, maar hoefsmid enzo komt allemaal om de 8 weken ongeveer, en dat heb ik omgerekend naar een maand. Allemaal van die kleine dingen; verzekering, kluisje, wormenkuur, inentingen, tandarts, weide, lesgeld, overige kosten, onvoorziene kosten. etc etc..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:14

Eevj schreef:
Nou toen ik mijn paard kocht was ik toch wel heel wat zekerder van punten waar jij geen zekerheid op hebt :)

Zoals?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:15

Dat ik elke dag naar hem toe kon! En niet de andere 3 dagen maar even vlug!
Dat ik alle ervaring had! En dat ik genoeg geld opzij had gelegd voor hoge dierenarts kosten!