[WN] Farmers Field Trail, 24 mei, Koekangerveld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 00:38

Ik vind het ook zo'n ontzettend gaaf initiatief.
Ik hoop ook echt dat de blessure die Silvester nu heeft mee valt en dat ik in mei gewoon heerlijk mee kan doen.
Lijkt me zo gaaf om dat nog met m'n ouwetje te doen.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 01:09

Nou Silvester, dat heb ik nou ook.... lijkt me geweldig om dat nog met Rico te doen. Voor mij is het 13 jaar geleden dat ik ergens met hem gestart ben :+ , toen was ie nog van Monique (andere Monique ;) ) en hij is nu bij mij al een paar jaar bospaard maar het lijkt me typisch een uitdaging waar de oudere paarden een heel eind gaan komen op hun levenservaring. Moet eerlijk bekennen dat ik er wel een paar keer per dag aan denk :o . Ik had wel neigingen om TREC met hem te gaan doen maar ben niet zo'n kaart/kompaslezer en eerlijk gezegd lijkt dit me nog veel leuker :D

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 01:18

Trec lijkt mij ook ontzettend leuk, maar ik ben bang dat dat toch te zwaar gaat worden voor Silvester.
Maar deze trail lijkt mij heel erg gaaf. Ik denk dat je wel eens gelijk kon hebben met dat stukje over oudere paarden. Die hebben zoveel ervaring, die kijken nergens van op.

edit: Even in je profiel gekeken en nu weet ik wie je met Rico bedoelt.
Gaaf om die weer eens tegen te komen, ik heb vroeger veel tegen hem gereden.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 01:33

Ja dat weet ik, ik reed in die tijd zelf met mijn Paint Mr Jeta Scribbles, die ken je ook nog wel. Ik heb misschien nog wel foto's van shows waar we alledrie tegelijk opstaan... Monique had geen geduld voor trail en zo heb ik Rico toendertijd nog eens gestart. Toen wist ik ook nog niet dat ik hem 9 jaar later ergens terug zou vinden en zou kopen hoor ;). Oude jeugdliefde... nog geen dag spijt van gehad hoor. Heb net nog filmpje in m'n profiel gezet bij hem!

Trec lijkt me heel leuk, maar inderdaad zeker zodra het een stapje verder als de T1 gaat toch erg pittig voor het oudere paard. Dit is ook heeel pittig, maar lichamelijk beter te doen denk ik.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 15:54

Silvester, wat heeft Silvester voor een blessure? Het zou leuk zijn als hij op tijd fit is om mee te doen! Ik ga duimen!

En Karina ook al met zo'n 'oude rot in het vak' ;) Super!

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:40

Susan, ik vermoed dat hij vorige week donderdag flink onderuit is gegaan in het land, ik haalde hem s'avonds stokkreupel binnen. Hij was een voorijzer kwijt, maar ik vind verder nergens slipsporen in het land.
De volgende dag kon hij amper meer lopen en heeft ook veel gelegen. Na het weekend was het nog niet veel beter en dinsdag heb ik hem op de kliniek laten nakijken. Termografie gaf aan in z'n benen. Op de echo zijn geen beschadigingen aan pezen of banden te zien, wel veel vocht. Een klein plekje op de oppervlakkige buiger twijfelen ze over, maar door het vocht kunnen ze dat nu niet goed zien. Over twee weken moet ik nog een keertje terugkomen om dat opnieuw te scannen.
Ook de foto's van z'n sesambeentjes waren goed.
Zoals het er nu naar uit ziet heeft hij de boel waarschijnlijk alleen maar flink verrekt. Ik moet koelen, regelmatig een stukje stappen en verder rust in de hoop dat dat vocht gauw uit z'n benen verdwijnt.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 22:55

Wat een schrik Silvester! Vooral omdat je dan niet precies weet hoe en wat er gebeurt is... Maar als je zegt dat hij een ijzer kwijt was, ik ben wel eens beduusd hoeveel kracht ervoor nodig is om een vast ijzer eraf te halen. Dus zo'n been/voet krijgt ook heel wat te verwerken als ze erop trappen.
Hopelijk knapt hij snel op! Sterkte :(:)

Karina

Re: Farmers Field Trail, 24 mei, Koekangerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:15

Sterkte met Silvester! Hij moet wel zorgen dat ie op tijd is opgeknapt hoor ;)

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:21

Ik hoop ook echt dat het gaat lukken.
Gelukkig hebben we nog even de tijd.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:51

*\o/* Aanstaande zondag (15-3) openen we, voor de mensen met geregistreerde Paint Horses, de inschrijving. *\o/*
Op de ledenvergadering van de Paintclub te Garderen zijn de eigenaren/ruiters welkom om zich in te laten schrijven!

Maandag 16 maart openen we de inschrijving helemaal en zullen de aanvragen op volgorde van binnenkomst op een lijst gezet worden. Paint Horses hebben voorrang, maar zijn er niet voldoende deelnemers onder de Paint liefhebbers, dan zijn alle andere rassen ook welkom!

Dus wees er op tijd bij!!

}:0 Vanaf maandag 16 maart zul je via onze site het inschrijfformulier kunnen aanvragen! }:0

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:13

Hmmm... dit klinkt wel heel erg leuk!! Susan, je hebt pb met een paar vraagjes!!

Stookly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:55

Net de regels gelezen. En waar ik bang voor was, is geschied. Er moet op één hand gereden worden indien er met shanks gereden wordt. Laat ik nu een onstuimige en eigenwijse Paint horse hebben, dat uitstekend buiten te rijden is met shanks, maar wel met 2 handen aan het stuur! Alleen dan gedraagt hij zich namelijk. Zou ik hem rijden op de snaffle of op een baby shankje (heb ik beide geprobeerd) dan neem ik onnodige (veiligheids)risico's (ik spreek uit ervaring) en daar zit niemand op te wachten, toch? Bovendien is het geen prettig gezicht, een paard dat gereden wordt op een snaffle, maar waar de ruiter geen controle over heeft met geruk en gepluk aan het bit als gevolg. De jury spreekt zo'n ruiter vast aan.
Nu organiseert de DPHC een activiteit die ons op het lijf geschreven is, want regelmatig doen we mee aan trail clinics en buiten rijden doen we 2 a 3x in de week. Allemaal no problem. Koeien vinden we ook helemaal geweldig, maar ja...wat nu? Kan die regel voor dit soort activiteiten niet los gelaten worden? Deze regel wordt toch ook niet opgelegd als je deelneemt aan APHA Trail Rides en het Ride America programma! Bij deze een oproep aan de organisatoren van de Farmers Field Trail en de DPHC om deze regel niet toe te passen voor de Farmers Field Trail! Tevens doe ik een oproep aan de DPHC om meer activiteiten te organiseren voor niet wedstrijd ruiters. Ik hoop dat het DPHC feestje ook mijn feestje mag worden en dat ik ook gewoon mee kan doen!
P.S. Wordt ik gediskwalificeerd als ik op de galopstukken niet galoppeer, want daar zit eigenlijk voor mij het probleem. Mijn paard galoppeert namelijk erg graag (en dan druk ik me nog zachtjes uit) en wordt daar erg enthousiast van.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:11

Even helemaal off-topic.
Als ik jou berichtje zo lees dan denk ik dat de FFT veel te hoog gegrepen is voor jou en dat je eerst eens bij de basis moet beginnen.
Buitenrijden alleen maar mogelijk op een shank met twee handen en niet galopperen omdat je paard er dan vandoor gaat. :? :?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:15

Eh... Ik dacht juist dat de FFT ook voor niet-westernruiters toegankelijk was? En dat daarmee ook bepaalde regels zijn 'losgelaten'? Of heb ik over de kleine lettertjes heen gelezen?

SusanW schreef:
Hoewel het een westernevenement is zijn zeker ook niet westernruiters met hun paarden welkom om de uitdaging aan te gaan!

Anyway... nog steeds jammer dat ik dat weekend niet kan. Hopelijk volgend jaar in de herhaling. ;)

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 23:56

Allereerst heeft niet de DPHC de regels opgesteld, maar hebben Jeddah en ik die zelf, naar ons inzicht en hoe wij het graag op ons evenement zouden zien, opgesteld!
Ten tweede is niet de DPHC de organisator, maar zijn Jeddah en ik dat en wij doen dat dit jaar voor de DPHC, omdat zij 15 jaar bestaan en wij het leuk vonden als zij dat met een bijzonder evenement konden vieren.

De regels zoals we die dus op onze site hebben beschreven, hebben wij juist zo 'bedacht' omwille van de paarden én ruiters.
We laten al een flink stuk optoming vrij, juist om de engelse ruiters en/of de recreatieruiters ook een kans te geven mee te kunnen doen, terwijl zij misschien een seniorpaard (6 jaar of ouder) hebben, die helemaal niet op een bit (shanks) gereden wordt!
Vandaar dat we een engelse optoming toestaan, evenals een bitoze optoming en zelfs een snaffle voor iedereen. Dus al heb je een 'ouwetje' van 20, dan mag je gewoon lekker op je snaffeltje meedoen.

Vooral omdat er toch vaak een sterke mate van opwinding plaats vindt, zowel bij ruiter als paard, op een nieuw evenement/onderdeel en wij liever een heel positieve indruk bij zowel deelnemers als publiek achterlaten en dus geen ruk en pluk praktijken wensen te zien, hebben wij ervoor gekozen om shanks toe te staan, mits je op één hand rijdt!

Wij zijn van mening dat als je niet op één hand met shanks kunt rijden, je paard blijkbaar niet aan dat niveau toe is en je dus op een snaffle rijdt met twee handen. En dat mag dus iedereen bij ons!

Dus Stookly, ik denk inderdaad niet dat de FFT wat voor jullie is. Je hebt gelijk dat niemand op onnodige veiligheidsrisico's zit te wachten, maar die willen wij dus graag voorkomen met onze regels. Kun je je daar niet in vinden, dan is dat heel jammer, maar dan zul je het helaas aan je voorbij moeten laten gaan.
Het is de bedoeling een gezellige dag te hebben voor mens en paard, waarbij het een prestatie is om het parcours te voltooien met een blij paard dat goed aan de hulpen staat en niet één die zo 'enthousiast' wordt in galop, dat je dat maar liever overslaat...

Ik sluit me aan bij Silvester en denk toch dat er iets bij je basis mis is, al wil je dat waarschijnlijk liever niet horen. In elk geval klinkt het niet alsof dit iets voor jou en je paard is. Wie weet in de toekomst?

Verder vind ik het niet heel relevant om Ride America, of een Trail Ride hierbij te betrekken, wat betreft de regels, want Ride America is nu eenmaal een vertrouwenskwestie vanuit de APHA, die je zelf, zonder toezicht uitvoert en de Trail Rides die georganiseerd worden hebben elk zo hun eigen regels. Net als wij dus....

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:58

De Farmers Field Trail is voor alle ruiters van alle disciplines :j We hebben echter wel in de regels gezet dat indien er op Shank gereden wordt, het met 1 hand moet en indien op een mechanische hackamore ook.
Verder mogen de paarden bitloos, op bosal, op snaffle, in een engels zadel, australische stock zadel, boomloos zadel, spring zadel, ridder zadel, whatever, gereden worden ;)

*oh, ik zie dat SusanW me al voor is ;) Dan houd ik het hierbij want zij verwoord wat ik verder gezegd heb.

@Stookly, ik hoop dat je wilt komen kijken en dan kan je zien precies hoe het gaat en kan je de rest van het jaar oefenen op de dingen waar je paard moeite mee heeft en hopelijk volgend jaar deelnemen :j

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:06

Ik kom zéér waarschijnlijk ook vrijwilligen! :D :D
(Krijg komende week mijn rooster...)

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 00:11

Nog héél eventjes in spanning dus, TM! :D Zou toch wel superleuk zijn hè?!

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:14

*\o/* Rico en ik hebben vandaag in onze nieuwe omgeving (we zijn in december verhuisd) een onwijs leuk vennetje gevonden om water te oefenen, ben helemaal blij *\o/*

Stookly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:15

SusanW en Jeddah, ik vind het echt héél tof van jullie dat jullie de FFT organiseren! Dit jaar dan voor de DPHC. Ik was me er niet van bewust wie de regels heeft opgesteld, dat maakt verder niet uit, ik realiseer me dat jullie de regels weloverwogen hebben opgesteld. Prima. Wel jammer dat er meteen conclusies getrokken moeten worden ten aanzien van ons niveau. Je kent mij en mijn paard helemaal niet. Als ik m'n paard train in de rijbak (wat ik al jaren doe met behulp van een bekende rij isntructeur) dan rijd ik hem op de snaffle of baby shankje, dat gaat prima, maar buiten rijden doe ik met shanks met twee handen aan het stuur, voor mijn en zijn veiligheid. Dan is hij braaf en komt er geen ruk en pluk werk aan te pas. Dat vinden wij heel fijn. Zo kunnen we toch genieten van de dingen de we graag doen. En misschien is de FFT inderdaad niets voor ons.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 00:22

@ Karina: Wat gaaf! Jij staat dus helemaal goed voorbereid aan de start straks! :j

@ Stookly: Je hebt gelijk dat ik jou en je paard niet ken en ik heb daarom ook geen conclusie getrokken maar gezegd: Ik denk.... ;)
Super dat je veel bezig bent met het trainen, maar wel jammer dat het buiten dan nog niet lukken wil (op een snaffle). Het geeft niet dat je zo rijdt, als jullie je beide daar beter bij voelen, maar ik hoop ook dat je ons standpunt begrijpt en we dus geen uitzonderingen kunnen maken. Jij rukt en plukt dan misschien niet, maar helaas zijn er anderen die dat wel doen...

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:07

Ik heb ook een beetje geoefend....

Natte voeten halen...
Afbeelding

Heuveltje áf....

Afbeelding

en tot slot nog lekker scheuren over het strand }> ....

Afbeelding

áls we komen moeten we wel een beetje voorbereidt zijn, toch :D

Maar ik laat wél mn nette pakkie thuis hoor :o :(:) :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:12

Oooooh wat een gave waterpartij! :+:

Bedankt trouwens voor de toelichting SusanW en Jeddah! :)

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 17:20

Ohww... :\ Bij jullie ziet het er wel héél spectaculair uit Dropje! :D Hier is het landschap een ietsjepietsje platter ;) Maar ook dat heeft zijn charme!

Ja en je nette pakje staat wel iets te sjiek voor zoiets hè? :D Maar erg leuk zo die foto's! Hopelijk hebben wij na mei net zulke gave foto's, (maar dan net even anders) van jullie allemaal op de FFT! :):)

@ Karin: Graag gedaan hoor. :)

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:07

Wat is eigenlijk jullie definitie van een shank?
Ik rijd buiten altijd met een pelhambit, deze heeft een hefboomwerking maar is bekend als engels bit en niet als westernbit.