Rijden met neck-rope.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

trien99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:47

zo echt super dat je zo kan rijden
zou het zelf dood eng vinden

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:58

Erg gaaf dat je zo kan rijden!! Het ziet er ook super relaxed uit! :j

Ik wil toch nog wel even zeggen dat ik het echt te gevaarlijk vind, dat je zomaar voor de 2e keer met neckrope buiten gaat rijden. Voor jezelf en het paard moet je het zelf weten, maar stel je voor dat je paard op hol slaat en in botsing komt met wandelaars/fietsers/auto`s/kinderen. |o Daar moet je ook even aan denken.

Voor de rest heel veel plezier met je paardje! Jullie zijn echt een leuk stel :j

Yolien

Re: Rijden met neck-rope.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:09

Ik zou dit nooit durven! Wel heel gaaf, maar gewaagd.....

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:12

Ik vraag mij af hoe oud je bent?
Het is niet alleen voor jezelfdat het misschien onverstandig is om alleen met neckrope te rijden, maar ook voor de omgeving.
Stel dat jou paard op hol slaat en gaat ervandoor en loopt over een kind heen of veroorzaakt een (dodelijk)ongeluk en ze komen er met onderzoek achter dat jij zonder zadel en hoofdstel reed en alleen met neckrope, dan zijn de (juridische) consequenties héél groot.
Je hebt namelijk bewust een risico genomen. En dan kan je gaan babbelen dat het vertrouwen tussen jullie zo goed is en het niet gevaarlijk is, maar op dat moment is er een ongeluk gebeurt met grote gevolgen en was kenneklijk jullie vertrouwen toch niet zo goed.

Volgens mij moet je nog echt jong zijn om niet alle mogelijke consequenties te zien en te (h)erkennen.

Hartstikke leuk dat je dit kan met je paard, maar doe dit thuis en niet op plekken waar ook andere mensen zijn die niet bereid zijn risico te lopen door jouw onverantwoordelijke gedrag. Het gaat er namelijk niet om dat jou iets kan gebeuren, maar vooral je omgeving. En die kiest daar niet voor.

Daarnaast wij hebben ook dravers gehad die veel hebben gekoerst (en heel veel gewonnen) en als je goed rijdt en serieus aan de lsag gaat kan je heel simpel op een gewoon bit rijden. Die dravers zijn echt niet zo afgestompt als jij hier beweerst. Neem gewoon goed dressuurles.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:32

Ik vind het er heerlijk uitzien. :j Over de verantwoordelijkheid zeg ik maar niets, er is genoeg over gezegd en jij bent degene die je paardje het beste kent. Als je nou alleen was oke, maar met iemand ernaast die toezicht houdt..

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:16

peanutbutter schreef:
Daarnaast wij hebben ook dravers gehad die veel hebben gekoerst (en heel veel gewonnen) en als je goed rijdt en serieus aan de lsag gaat kan je heel simpel op een gewoon bit rijden. Die dravers zijn echt niet zo afgestompt als jij hier beweerst. Neem gewoon goed dressuurles.

Als ik me niet vergis is het juist haar bedoeling lekker vrij te rijden
en niet met bit aan Dressuur te doen .. ;)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:55

Ik bedoel het meer in de trand van als je wil kan er een bit in. Daarnaast ook als je lekker vrij wil rijden moet je een dressuurmatige basis hebben. Je wilt toch immers controle hebben en je paard fijn in zn lijf hebben lopen.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 00:11

Ik ga niet in op onverantwoord, ik hoop dat je je daar bewust van bent nu.

Maar ik heb ook een draver, ook gekoersd 5 jaar lang. Maar die kan ik met een dubbel gebroken trensje op 2 pinken rijden.
Het ligt dus niet aan het draver zijn dat je niet met een zacht bitje kan rijden.
Ik heb de ervaring dat je bij een draver pas wat kan bereiken met een bitje als je vertouwen van hem/haar krijgt. Misschien dan ook wat om aan te werken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 00:14

Ik vind het er ook heerlijk uitzien, ik rijd mn paardje ook wel eens zo ( staan 2 foto's i mn profiel ),
maar als het idd de 2e keer pas was zou ik idd nog niet langs een weg gaan maar t in t bos ofzo oefenen als je geen bak hebt.
En ja capje is egenkeus in zo'n geval maar zeker geen overbodeige luxe als je ook zonder zadel zit ;)

Maar verder is t super he als je je paardje zo kunt rijden!
Ik hebe r altijd een heelijk gevoel bij!
Rijd oook met een bitloos hoofdstel ;)

Maar als t jullie valt vooral lekker doorgaan, maar zoek ff eena nder plekje om te oefenen! ;)

ILoveeyouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:18

waauw geweldig!

ik zou het zelf niet durven!

0ojillo0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:26

Dat ga ik met de mijne niet proberen!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 19:24

Bedankt voor de reactie's!
Over mijn leeftijd, en over het bit kun je me pb-en ;).

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:55

Zooo koudbloedkim, heb je daarvoor haar hele berichtengeschiedenis doorgespit ... :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:59

haha.
nou ik vind het gaaf dat je zo met peerd de weg op durft hoor!!!

je moet echt je cap wel opzetten!

en ach over het sturen...als een paard wil,dan gaat ie toch wel hoor.
stuur of geen stuur ;)

waar heb je die neck rope vandaan eigenlijk?
en hoe heb je geleerd om daarmee te sturen?
of heb je dat zelf uitgevonden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 21:22

Dani62: :j *\o/*
Omdat ik zelf mijn paardje bij een auto ongeluk heb verloren, zou ik willen dat ze de risico's inziet die ze neemt.
En ik zeg liever 10 keer hetzelfde tegen een kind, dan 2 keer hetzelfde tegen een volwassene, die wat bewustere keuzes maakt.
Het is alleen maar goed bedoeld, maar het is aan TS wat ze hiermee doet.

Dani: Btw, Doe eens iets met je onderschrift! Als je je vergist, vergis je dan in het voordeel van het paard.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:11

KoudbloedKim schreef:
Dani: Btw, Doe eens iets met je onderschrift! Als je je vergist, vergis je dan in het voordeel van het paard.

?

plientje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 23:46

Altijd geweldig om te zien dat iemand met een neck rope rijd!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:13

Voor de 2e keer naar buiten zou ik het heel anders doen. Ik merk weinig van een opbouw qua oefenen. Als je geen gelegenheid hebt om in een bak te oefenen, dan is dit wel een beetje van de snelle hoor :+ . Je kunt de opbouw toch gewoon eerst buiten oefenen? Je kunt pas "helemaal bloot" naar buiten gaan als je paard er blijk van geeft OOK in een noodsituatie onder controle te blijven, dat weet je pas als je een paar lastige situaties hebt meegemaakt. Dus ik zou't toch effe anders doen:

Eerst MET zadel, het hoofdstel wel om, maar de teugels dan helemaal niet gebruiken. Zoek dan juist lastige situaties op, maak wendingen, rijd langs wat enge dingen (als je pony weinig eng vindt, zoek dan gewoon iets op wat hij WEL eng vindt, je moet weten hoe je het oplost als hij iets eng vindt).
Dan ZONDER zadel met hoofdstel (ik weet niet hoe vaak jij oefent zonder zadel maar ik kan je wel vertellen dat echt zonder zadel kunnen rijden meer inhoudt dan dat je er in stap en en rustig drafje op kunt blijven zitten, mocht je paard in galop wegschieten (wat ook met zadel en hoofdstel kan gebeuren) moet je er dan niet zomaar naastliggen en dat je pony onder een auto ligt.
Dan ZONDER zadel, hoofdstel om maar wederom het hoofstel niet gebruiken.

Het gaat er gewoon om dat je ook de lastige situaties op kunt lossen voordat je helemaal los gaat. En ook al heb je geen bak, oefenen kan best! En er is ook weinig reden om niet eerst goed te oefenen voordat je zo naar buiten gaat. Voor de 2e keer wil je echt te veel, tuurlijk gaat het goed als je paard rustig en braaf blijft,maar je moet het ook op kunnen lossen als dat eens niet zo is. Je gaat je leven toch niet in handen van alleen het lot leggen en maar hopen dat er niets moeilijks gebeurt.

Zo los langs de weg zou ik sowieso niet doen, veel automobilisten snappen weinig van paarden, het zou best eens voor kunnen komen dat een auto je achterop komt en als waarschuwing goed bedoeld toetert, en je paard schrikt en je kunt net niet snel genoeg corrigeren. Met alleen een neckrope KUN je wel corrigeren (weet ik ik rijd er zelf ook mee) maar ook dat heeft oefening nodig. Je bent niet alleen voor jezelf verantwoordelijk, maar ook voor andere weggebruikers. JIJ neemt dat risico wel, maar weet jij 100% zeker dat die moeder met een kind in de kinderwagen dat risico ook wil? Nee dus, dus daarom: niet doen langs de openbare weg. Dat kan echt niet. Houd je risico voor jezelf. Doe er desnoods even een touwhalstertje om dat je dan bij het bos in je zak stopt.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 14:32

Eventjes ;
Ik heb intussen alweer een x zo gereden. Hij is toen ergens van geschrokken, maar ging vrij snel weer terug. Het is niet dat ik andere mensen in gevaar heb gebracht. En het is niet dat ik het halve bos door heb gejoekerd, gewoon een paar meter ( ja wat wil je een paard kan niet in 1 stap van harde galop naar halt, tenminste de mijne niet ). @KoudbloedKim ; je blijft er idd over doorgaan. En toch blijf ik mijn eigen keuze's nemen, ik weet wat er kan gebeuren ook al denk je van niet.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:46

Ik begrijp niet goed waarom je het niet eerst oefent, als dat wel kan.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:58

ik denk dat ze gewoon geen topic had moeten openen, kennelijk ziet ze niet het gevaar in van wat ze doet (kijk dat je zelf het risico neemt, ala... De rest van de mensen om je heen kiest er niet voor, jij plaatst ze in een positie)

En is er ook niet de opzet om iets te doen met de tips die er gegeven worden. Ik heb geTemd

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:04

Het heeft óf met de jeugd te maken dat ze het gevaar niet ziet (al geloof ik niet dat iedereen op die leeftijd zo onnadenkend is) óf ze heeft er gewoon geen zin in om rekening te houden met anderen. En helaas ben ik bang dat het dat laatste is. Zeker gezien haar laatste opmerkingen dat ze zelf echt niet vind dat ze mensen in gevaar brengt.
Hierbij concludeer ik dus dat dit meisje 1. geen zin erin heeft rekening te houden met haar omgeving, 2. kenneklijk niet begrijpt wat mensen haar duidelijk proberen te maken, en ik denk niet dat, dat te maken heeft met haar verstandelijk vermogen, maar het gewoon niet wil begrijpen.
In kort kunnen we dus zeggen dat ze eigenlijk denkt 'zeg wat je wil ik luister toch niet, want daar heb ik geen zin in'.
Heel onvolwassen en kinderlijk en dat bewijst nog meer dat dit meisje niet zo over straat moet rijden, want ze overziet niet waar ze mee bezig is en wat er kan gebeuren.

dustyenmaxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:05

erg leuk, ik zelf heb het vertrouwen nog lang niet om met een neck-rope te gaan rijden.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:46

gaaf hoor dat je zo naar buiten kan, echt knap!