Strao

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:22

leuk! staan een paar vriendinnen van me op!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:24

Zeker leuk, en ik zie een paar bekende paarden. :D

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:16

was een mooie rit, alleen misten wij wel de actie op het strand. Hier werd het stuk strand waar wij stonden (weet niet of ze al langer over het strand gingen) in stap en draf. Een enkeling zat in galop. Vergeleken met Noordwelle was dat wel saaier. Je mist toch dat gedender.[/quote]

Zeker nog nooit een Strao meegereden, alleen gekeken, maar kan je vertelen, dat het levensgevaarlijk is als er meer gaan galoperen, er rijden kinderen mee, mensen die nooit rijden behalve de strao, en degene zoals ik, die door het gedender een totaal gestresst paard krijgen, met alle ellende van dien.....

Weet dus waar je om vraagt, in Noordwelle zijn het vrijwel alleen belgen of Zeeuwse knollen, die zijn te controleren qua tempo, en missen het nodige aan temperament, dan is het een beschaafd galopje, in Burgh was het de keer dat ik meereed, een ongeorganiseerd zooitje, belgen die ons achterop denderden, moet je wel een heel bomproof paard hebben.

Mijn dochter van 8 wil ook zo graag meerijden, maar door mijn slechte ervaring van een paar jaar terug, durf ik het slecht aan, nu ik deze keer heb gezien met een tussenstop, is het misschien toch een idee, dus voor mij mag het zo blijven, als je sensatie wilt, mag je mijn paard rijden met de Strao,snap je gelijk waarom het niet verantwoord is om harder dan draf te gaan met zoveel diversiteiten aan rassen en leeftijden......

Sammie

Re: Strao

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:49

Het is al zeker tien jaar de regel dat er niet gegallopeerd wordt op het strand. Dit wordt vooraf kenbaar gemaakt bij het verzamelpunt. En terecht. En toch zijn er elk jaar nog die dit spontaan vergeten en hun eigen zin doordrijven. Burgh is de enige strao waar ik aan mee (zou) doen, vanwege deze regel. Met 100 paarden over het strand in galop denderen is écht levensgevaarlijk!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 22:57

Zo is dat Sammie, helaas was het 2 jaar geleden ook zo, degene die de boel toen opruiden, zaten op belgen, het strand was erg smal(hoog water) en ontzettend veel mensen die het strand bevolken, als die belgen dan gaan denderen, zie de boel dan maar es onder controle te houden........
Voor mij was op dat moment de beste oplossing geweest, om hem maar even te laten gaan, spanning er even af galoperen, maar omdat je daarmee ook een ander in gevaar brengt en er voor mij 1 afkukelde, houd je met alle macht de controle, maar om nu te zeggen dat dat een relaxt ritje was, heb weken last van mijn armen gehad.

Ik ga over een week of wat eerst maar es oefenen op het strand met m'n dochter, kijken hoe die oliebol zich gedraagt, ze kan lekker rijden, maar een sterke shet is net een ongeleid projectiel...

keetie_bijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:42

Hoi, ik snap dat het gevaarlijk is om in galop te gaan. Maar wij gaan dit jaar voor de 5e keer naar Noordwelle kijken en ik kan je zeggen dat daar altijd gegaloppeerd wordt op het strand.
De mensen die galoperen doen dat meer richting de duinen, en de rustige rijden door het water.
Ik vind toch dat je in Burgh net dat beetje extra miste, omdat er niet gegaloppeerd werd. Ja door een aantal.
En tuurlijk snap ik dat het niet lekker rijdt als je aan alle kanten in galop wordt ingehaald, maar ik had het nu echt over mijn beleving als toeschouwer.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:21

Dan lijkt het me beter dat je het bij Noordwelle houd, nogal gemakkelijk gedacht trouwens, om uit elkaar te gaan rijden, als het strand 15 meter breed is......
Het is weer duidelijk,als je enig verstand in je lijf hebt, galoppeer je NIET in het zachte zand, wat jij omschrijft, kost je je paard, maar ja, de meeste zijn toch gehuurd, who cares.....
Ook al eeder gezegd, de rijders bij Noordwelle zijn bijna allemaal belgen, die kunnen ook makkelijk galoperen, na 50 meter zijn ze toch versleten, dus gebeuren daar ook geen of weinig ongelukken.
Rijd je met bloedpaarden, die je graag heel wilt houden, is het gewoon onverantwoord, in Noordwelle rijden weinig eigen paarden mee,een kreupele meer of minder,is toch je eigen paard niet, in Burgh zijn meer eigen paarden, logisch dat daar meer rekening gehouden wordt met de paarden, jammer dan voor de kijkers,kun je je volgende week uitleven .....

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:25

Lees net dat je beginnende ruiter bent, dan kun je ook nog niet oordelen over het linke van de hele onderneming, om te kunnen oordelen, zou ik zeggen, doe es mee en probeer lekker ontspannen te blijven als je aan de kletter gaat, niet op een belg natuurlijk, daar is geen kunst aan, maar op een echt paard.........succes, en vooral doen he..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:02

je kunt het ook omdraaien mammaslamma......
ze geeft al aan dat ze het gevaarlijk vind en het puur als toeschouwer wat saaier vind.
als jij vind dat jouw paard hier te fel van word moet je vooral thuisblijven,netzogoed als jij vind dat een ander zijn paard maar verot moet rijden [in jouw ogen]

hou het leuk.....dit topic gaat over de stroa,niet over de echte paarden.
alsof een belg geen paard is dan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:18

Zacht, mul zand is ontzettend zwaar en dus slecht voor de pezen. Dat is wat mammaslamma bedoeld. Daar zou ik voor m'n lol echt niet lang in willen galopperen. Dan zijn ze idd zo verrot. Nu zal zoveel meter niet uitmaken, maar het is en blijft erg zwaar voor de pezen. Oók voor Belgen. En hoe je het ook went of keert, Belgen hebben toch een ander temperment dan het gemiddelde 'warmbloed' paard. Overigs heb ik ook al eens een Belg op hol zien slaan := Dáár wil je dan ook écht niet op zitten. :=

En verder, als ruiter te paard in zo'n strao, rijd ik daar voor míjn veiligheid. Niet om de toeschouwers een pleziertje te doen. Ik vraag me af of diezelfde toeschouwers het ook zo leuk vinden als er 50 dolgedraaide paarden op ze afkomen rennen.
Als ze allemaal voorbij komen galopperen moet je van érg érg goede huize komen wil je je paard bij je kunnen houden.

Straô is bedoeld voor iedereen, niet enkel voor de koudbloeden maar voor elke combinatie die mee wil doen. Ik vind het juist super dat ze in Burgh al jaren deze regel hanteren. Tot voor kort was het altijd de best bezochte straô van de zes. Pas sinds een aantal jaar is dit Noordwelle. In Burgh heb ik regelmatig vaders en moeders naast hun dochtertje op de shet mee zien lopen. Geweldig toch, dat dat kan!
Elke straô heeft z'n charme, iemand die ontzettend veel koudbloedpaarden over het strand wil zien denderen komt zaterdag geheid aan z'n trekken bij Noordwelle. En de 'kleinere' groepjes komen daarna in de kleinere dorpjes. Voor ieder wat wils, óók voor de toeschouwer.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:34

daar heb je helemaal gelijk in sammie.
met mijn post doelde ik er op dat het over kom dat iedereen maar op een belg kan stappen.
tja minder temprament,maar wel loeisterk. ;) dat word vaak ff vergeten.
de post kwam op mij gewoon echt anti strao over,vandaar dat ik dan reageer dat als je dat vind je vooral thuis moet blijven
verder niet negatief bedoeld overigens.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:48

Blijk je je toch te vergissen, ik vind Strao fantastisch, als het gebeurt op de manier zoals het hoort, dus wat Sammie zegt, dat je met allerlei soorten mensen, leeftijden en paarden kunt genieten van de rit, niet dat je bang moet zijn voor jouw en de veiligheid van je paard......
Dat ik daar fel op reageer, is mijn goed recht, ik heb het dus meegemaakt zoals beschreven en dat was dus een zeer slechte ervaring, waardoor ik de lol er even niet meer van inzag, gaat het zoals afgelopen zaterdag, vind ik het prima en overweeg ik weer mee te doen, zo'n tussenstop kalmeert paard en ruiter, dus dat zou zelfs voor mijn paard moeten kunnen........

Ik vind dat er mensen meerijden die de boel verzieken, galoperen in het mulle zand, dronken op een paard kruipen, links en rechts inhalen, over je heen denderen, en meestal zijn dat nu eenmaal belgen, helaas, maar die zijn erg ïn"om te huren,dan huiver ik voor mijn paard en evt pony,veiligheid voorop, lijkt me logisch.

Als ik zie hoe mijn paard normaal op het strand is, relaxt, handgalopje of als ik harder wil, gaan we harder, maar ik bepaal het, en dat is met de laatste Strao gewoon niet mogelijk geweest, daar baal ik danvan, zeker als ik naast me een meisje van 8 heb staan die ook zo graag mee wilt rijden........

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:09

De foto's van Noordwelle staan op de site.

keetie_bijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 23:10

priekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:08

Moet je daarvoor trouwens een ruiterbewijs hebben?
:o

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:52

priekjuh schreef:
Moet je daarvoor trouwens een ruiterbewijs hebben?
:o

Nope

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:19

Morgen is Ellemeet!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:59

En waarschijnlijk weer mooi weer :D

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:46

Gisteren de laatste Strao in Serooskerke, gezellig, een klein, relatief besloten groepje, schitterend weer!
Kinderen op hun versierde fietsen....
Kortom een leuke dag weer voor het hele dorp!