Zuidlaardermarkt 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Griffioen

Re: Zuidlaardermarkt 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:01

Misschien goed om te vertellen met uitleg erbij?

Simsannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 16:45

Gombal schreef:
Zeker als ze net afgespeend is zou ik wel wat bijvoeren. Het is misschien een sober ras, maar het heeft wel alle bouwstoffen nodig.
Pavo podo is in principe goed , aanheeft t een hoog zetmeel gehalte.
Hier voeren we cavalor junior, 700 gram, en een schep luzerne .
Verder onbeperkt goed hooi en weide gang.
Helaas in de winter maanden Max 2 uur gras . Uiteraard wel altijd hooi op de paddock en in inloop stal aanwezig.
Het is hier een sober ras

Hier gaan ze, in de winter, mits het kan wel gewoon naar buiten en het liefst zo lang mogelijk,
Ik weet niet precies hoe ze dit willen wegzetten voor Ser, ik heb haar het liefst in de winternacht op stal.

Ik dacht aan 500 gram, verdeeld in 2 porties.en dan kijken hoe ze het daar op doet, mocht het teveel zijn dan kan ik altijd nog minderen of juist verhogen.

Simsannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 16:46

Er staan op YouTube bijvoorbeeld verschillende Nederlandse en Duitse filmpjes over de markt van dit jaar. Voor de geïnteresseerden :)
Dit jaar vond ik het allemaal erg meevallen. Gezien eerdere jaren...maar die heb ik van horen zeggen.
Ik heb zelf ook 2 artsen gezien, een tandarts etc om erop te controleren.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 00:53

Even vluchtig dit topic door gelezen en wat late to the party whaha. Maar hier er ook geweest en stonden echt wel gave pony’s op de markt. De appeloosa hengst pony vondt ik ook geweldig!! En verschillende knappe cremello/perlino pony’s gezien. Voorderest alleen kijken dit jaar haha.

Mijn eigen pony Yellow komt er officieel ook vandaan. Zijn moeder hadden we drachtig gekocht en Yellow kwam eruit. En de pony van mijn schoonmoeder komt er ook vandaan.
Dit is de mijne
Afbeelding

Appeloosa pony van mn schoonmoeder die ook van de zuidlaardermarkt komt.
Afbeelding

Paar favorietje van dit jaar die ik had gezien.

Weet iemand eigenlijk meer info over deze pony? Niet om te kopen hoor, maar ben wel nieuwsgierig of iemand mis gevraagd had haha
Afbeelding

Deze vondt ik ook zo leuk!!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:38

Mijn vrienden hadden vervoer geregeld voor hun aankoop. Die appaloosa hengst zat ook daarin de vrachtwagen. Die zat vrij hoog in de hormonen en heeft die vrachtwagen goed verbouwd (ondanks dat hij echt apart stond van merries etc). Je kon goed merken dat die een echte hengst nog was. Ik geloof dat die handelaar hem heeft meegenomen. Maar ik heb verder geen idee wat die handelaar van plan was met die knappe hengst.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:08

die appaloosa die staat echt vaak op de foto.
wij hebben er even bij staan praten en die man zei dat het een 20 jarige dekhengst was.
maar verder geen idee hoe en wat.

Lintelo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 09:36

[quote="SeaSide"]Wij zijn ook weer terug, heb her en der wat prijzen gevraagd. Wij kregen wel overal de hoofdprijs voor, in verband met de penny stagairs.

400 voor Shetlanders, 1500 kwpn veulen, 2500 2,5 jarige kwpn glamourdale, 4000 voor 4 jarige apache, 2500 19 jarige fjord/betuigd.

Voor die prijzen moet er wel wat mis zijn met de paarden denk ik.. waarom zouden ze anders niet online verkocht worden voor minimaal het dubbele..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:06

Lintelo1 schreef:
SeaSide schreef:
Wij zijn ook weer terug, heb her en der wat prijzen gevraagd. Wij kregen wel overal de hoofdprijs voor, in verband met de penny stagairs.

400 voor Shetlanders, 1500 kwpn veulen, 2500 2,5 jarige kwpn glamourdale, 4000 voor 4 jarige apache, 2500 19 jarige fjord/betuigd.

Voor die prijzen moet er wel wat mis zijn met de paarden denk ik.. waarom zouden ze anders niet online verkocht worden voor minimaal het dubbele..

In de vorige eeuw waren dit normale prijzen. En Shetlanders waren toen nog veel goedkoper! De handel is flink veranderd. Misschien dat oude\ouderwetse boeren die zonder internet werken de vroegere prijzen nog aanhouden?

Simsannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:35

Citaat:
In de vorige eeuw waren dit normale prijzen. En Shetlanders waren toen nog veel goedkoper! De handel is flink veranderd. Misschien dat oude\ouderwetse boeren die zonder internet werken de vroegere prijzen nog aanhouden?

Het merendeel van de handelaren was eigenlijk wel "oud",
Vele wouden gewoon handelen, ik heb naar meerdere gekeken,en alle handelaren kwamen meteen naar me toe.

Denk dat marktplaats enzo, ook heel veel onnodig werk geeft zoals eerder al genoemd

Ik heb nog 1 ander paard gezien waar ik interesse voor had maar daarvan kon ik geen handelaren vinden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:43

Sommige mensen verhandelen voor de hobby. Onze buurman (gepensioneerde boer) deed dat ook. Er was niks mis met de paarden.

Lintelo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 10:53

senna21 schreef:
Sommige mensen verhandelen voor de hobby. Onze buurman (gepensioneerde boer) deed dat ook. Er was niks mis met de paarden.

ah oke ja dat kan natuurlijk ook! wanneer is de volgende markt?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:23

Simsannah schreef:
Citaat:

Het merendeel van de handelaren was eigenlijk wel "oud",
Vele wouden gewoon handelen, ik heb naar meerdere gekeken,en alle handelaren kwamen meteen naar me toe.

Denk dat marktplaats enzo, ook heel veel onnodig werk geeft zoals eerder al genoemd

Ik heb nog 1 ander paard gezien waar ik interesse voor had maar daarvan kon ik geen handelaren vinden.

Dat heb ik ook wel eens gehoord, dat de bijbehorende handelaren niet te vinden zijn. Misschien zitten ze in de kroeg??

Simsannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:27

Haha ja dat denk ik ook, er hing on ieder geval een best sterke bier geur met sigaren rook daar. Beetje het sfeertje ook.
Paard verkocht = biertje erop drinken.

Zoiets denk ik...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 13:29

In dit topic valt het me op dat het merendeel van de succesverhalen gaat over vrij kleine ponies. Die kun je duidelijk goed aanschaffen op een markt. Is dat ook zo voor grotere rijpaarden of -ponies? En dan niet voor hele jonge groene dieren maar ook voor oudere bereden paarden\ponies?

Simsannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:23

Iemand trouwens een idee of dit paard ook verkocht was, er werd in ieder geval mee gesjouwd, stond einde middag nog wel in de rijen;
Afbeelding

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:45

Handelaren gaan ook rondjes lopen om weer wat andere mensen te zien/spreken. Het is vaak toch ook weer een bijeenkomst onder elkaar. En ja sommige nemen daar een pintje bij.

Handel op de markt is voor vele ook gewoon een kik die erbij komt kijken heeft niks met gezondheid van het dier te maken.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:55

anjali schreef:
In dit topic valt het me op dat het merendeel van de succesverhalen gaat over vrij kleine ponies. Die kun je duidelijk goed aanschaffen op een markt. Is dat ook zo voor grotere rijpaarden of -ponies? En dan niet voor hele jonge groene dieren maar ook voor oudere bereden paarden\ponies?

Omdat 75% van de aangeboden dieren gewoon kleine(re) dieren en/of veulens zijn zul je ook meer succes verhalen horen over de pony's.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:35

Simsannah schreef:
Iemand trouwens een idee of dit paard ook verkocht was, er werd in ieder geval mee gesjouwd, stond einde middag nog wel in de rijen;
[ [url=m/n9D3Qg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind hem er wat treurig uitzien.

Simsannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:08

anjali schreef:
Simsannah schreef:
[ [url=m/n9D3Qg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind hem er wat treurig uitzien.

Ja klopt, maar juist dat trok me aan!
Bem benieuwd of hij ook verkocht is, maar omdat hij de hele tijd aan de wandel was kwam ik niet achter de handelaar
Afbeelding

Op de foto staat hij bij de boom achter een andere....

Daannvd92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:18

Jokonootje schreef:
anjali schreef:

Omdat 75% van de aangeboden dieren gewoon kleine(re) dieren en/of veulens zijn zul je ook meer succes verhalen horen over de pony's.

Ik heb mijn kruising trekpaard 4 jaar terug gekocht op de markt in Hedel, toen als (ongeveer) 2 jarige gekocht. Ontzettend veel werk aan gehad, hij was uit t land getrokken en moest weg omdat alles weer op stal moest en hij had de leeftijd om net niks mee te kunnen; hij kende niks, geen manieren, niet braaf bij de smid. Daarentegen heb ik er nu echt een geweldig paard aan, of ik weer een rijpaard zou kopen van de markt? Ja, maar dan wel een jonkie net als hij toen (ik heb ik mijn paarden voor de recreatie en niet voor de wedstrijden); voor de prijs zou je bijna denken dat er wat met m aan de hand moest zijn maar gelukkig gaat alles goed.

Afbeelding

Simsannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:24

Citaat:
Ik heb mijn kruising trekpaard 4 jaar terug gekocht op de markt in Hedel, toen als (ongeveer) 2 jarige gekocht. Ontzettend veel werk aan gehad, hij was uit t land getrokken en moest weg omdat alles weer op stal moest en hij had de leeftijd om net niks mee te kunnen; hij kende niks, geen manieren, niet braaf bij de smid. Daarentegen heb ik er nu echt een geweldig paard aan, of ik weer een rijpaard zou kopen van de markt? Ja, maar dan wel een jonkie net als hij toen (ik heb ik mijn paarden voor de recreatie en niet voor de wedstrijden); voor de prijs zou je bijna denken dat er wat met m aan de hand moest zijn maar gelukkig gaat alles goed.

[ [url=m/JcwJei.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier word je toch spontaan verliefd op! Ik ben toch wel heel benieuwd met wat voor prijs je naar huis bent gegaan.als je het zo zegt.. Ik heb een handelaar gesproken over zijn trekpaard veulens, maar ik vond die prijzen echt belachelijk :+ einde middag stonden ze er ook nog...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:33

Mooi paard,dat trekpaard hierboven. Maar ook die is dus als 2-jarige gekocht. Ik wou juist weten of het ook goed mogelijk zou zijn een echt ouder bereden paard \grote pony op zo'n markt te kopen. Zoiets als de schimmel waar Simsannah het over heeft. Die lijkt me zo te zien althans wel wat ouder. Overigens ben ik momenteel voorzien, maar mocht ik onverhoopt toch weer eens op zoek moeten ,daarvoor vroeg ik me af of je op een markt dus ook wel een paard uit mijn doelgroep zou kunnen kopen, en inderdaad die schimmel zou ik dan bekeken hebben vanwege zijn treurende uitstraling....maar of dat dan niet het risico van een erge miskoop zou kunnen opleveren?

Daannvd92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:40

Simsannah schreef:
Citaat:

[ [url=m/JcwJei.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier word je toch spontaan verliefd op! Ik ben toch wel heel benieuwd met wat voor prijs je naar huis bent gegaan.als je het zo zegt.. Ik heb een handelaar gesproken over zijn trekpaard veulens, maar ik vond die prijzen echt belachelijk :+ einde middag stonden ze er ook nog...

Ik vond de prijzen nu in Zuidlaren ook echt heel hoog, goedkoopste waar ik naar heb gevraagd was 1100 maar kruising onbekend en niet groot.

t was 4 jaar terug he dat ik hem kocht, 1000 euro, de grap is ik heb nog geprobeerd t naar 900 te krijgen. _O-
Ik vind m ook wel mooi opgedroogd, heb nog wel een betere recente foto. Hij kwam met de handelaar boven uit Groningen, naar Hedel, hij was daar best rustig. Dus nou ja prima past bij mn fjord, wij hadden geen trailer mee dus mijn vriend ging de trailer halen en ik ging met hem lopen (3 uur lang). Uiteindelijk ben ik naar een veldje gelopen. Daar is hij gaan liggen en slapen, kwamen mensen voorbij die dachten dat hij dood was, maar het arme ding was zo moe. Echt sneu. Ervaring (en wereldpaard) rijker. Overigens is hij nu het minst rustige en meest karaktervolle haha.

Afbeelding

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:41

Wat n gaaf dier!!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:48

Hahaha, hij was vast kapot, maar toch wel schattig dat ie je gelijk vertrouwde om naast je te gaan slapen.
Goede koop, hij is echt leuk!