En wat is graasje toch leeuk zeg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Leprycorn schreef:Ze is wel echt chagrijnig op haar tuig hier
Hoe krijg je eigenlijk de galop "eruit" als ik vragen mag? Of is dat iets dat vanzelf komt met de check erbij oid? Ben wel benieuwd!
Citaat:In principe ga je de galop er niet echt 'uittrainen' , het is meer dat je de draf er 'in traint', je gaat in principe steeds meer de maximum snelheid van de draf verleggen. Dat is vooral een kwestie van balans/coördinatie en kracht. Als het goed is heeft een draver natuurlijk ook al veel meer aanleg voor de draf dus je maakt er eigenlijk een soort voorkeursgang van.
Dravers blijven in het land bijvoorbeeld wel vaak galopperen en soms in de koers ook, het is dus niet dat je het er helemaal uit kan selecteren/trainen
Dat moet je dan later in het omscholen weer omdraaien eigenlijk.
Citaat:Bij een draver is draf ( hopelijk, je komt ook talentloze dravers tegen natuurlijk ) zijn voorkeursgang. Al generaties lang worden ze daar op geselecteerd en daarom zal een draver zijn 'galopsomslagpunt' al later zijn. D.w.z. dat het voor hem langer comfortabel is om te draven. Dit 'galopsomslagpunt' ( dus het punt waarop een paard denkt: vanaf nu is het makkelijker om in galop te gaan) , ligt in het begin van de training lager dan later in de training. Je gaat dit dus eigenlijk steeds later opschuiven, totdat ze op topsnelheid de baan rond kunnen. Des te meer talent een paard heeft, des te makkelijker dit gaat. Hoe doe je dat dan?
* Je kan een paard schoenen aan doen, met meer gewicht aan de voeten zullen ze minder snel in galopspringen.
* Je gaat steeds tegen de grens van het 'galopomslagpunt' rijden, waardoor dat steeds meer verschuift. Ze krijgen er dus steeds meer vertrouwen in dat ze hard kunnen draver. Hier komt veel gevoel bij de trainer bij kijken, als je te weinig tegen die grens aan rijd train je je paard niet goed, ga je steeds over die grens heen krijg je een paard zonder 'drafvertrouwen'
* Voor de puntjes op de I kun je foefjes gebruiken die het het paard tijdelijk makkelijker maken, zo kun je een springteugel aan doen zodat ze minder makkelijk in galop springen of ander beslag waardoor een paard een betere bij hem passende loop ontwikkeld en daarom beter in draf blijft.
Voorlopig ben ik nog helemaal niet met het bovenstaande bezig, op het moment dat Gracia nu voor de kar loopt, loopt ze in een tempo waarbij ik nog helemaal niet in de buurt zou komen van dat 'omslagpunt' . Waar ik wel mee bezig ben is het er niet 'in trainen' , ik zal het voor de kar dus nooit vragen en als ze voor de kar in galop gaat, neem ik haar terug totdat ze in draf zou lopen.