Gert van het hof op ons paard !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:18

Heel gaaf dier! Op zich leerzaam om te zien en er zitten mooie stukjes tussen al is Gert natuurlijk
geen dressuur ruiter ;) Gaaf paard, ik hoop dat alles goed gaat komen...

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:30

zoutenootjes schreef:
Ook een Herman Koorman krijgt veel voor elkaar bij probleem gevallen. Die is ook heel goed en blijft altijd rustig en consequent (dat is wel mijn persoonlijke mening).

Helemaal mee eens, maar hij valt in mijn ogen in dezelfde categorie als Gert in zijn manier van aanpak.

De optie/aanpassing die Lara-silver aangeeft is weinig anders dan die je hier op het filmpje ziet in mijn ogen. De huidige eigenaren hebben dit dier thuis ook een aantal weken al aan de longeerlijn gehad zonder ruiter als ik het goed hebt gelezen. Ook hier is er een "aanjager" (zijn broer) aanwezig wanneer Gert erop zit en het belangrijkste doel is dat het dier voorwaarts denkt.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:36

Nynke1 schreef:
unicorn_kiss schreef:

Hmm nee sorry, je kan mij niet overtuigen. Ik vind persoonlijk dat het een soort wanhoopsdaad is als paarden zichzelf in gevaar brengen. En paarden kunnen dat héél goed inschatten imo, tenzij de ruiter tegenzit.

Ik had het volgens mij op dezelfde pagina gepost Unicorn_kiss dus beetje kinderachtig..Maar goed. Ik ben benieuwd waarom jij vind dat het een wanhoopsdaad is als paarden zichzelf in gevaar hebben? En hoe paarden dat kunnen inschatten? Wat was dan, denk jij, in mijn geval zo ernstig/angstig voor het paard dat hij uit wanhoop zichzelf achterover liet vallen? Als je er vanuit gaat dat het om een 6 jarig paard ging, goed doorgereden, ik rustig opgestapt ben en rustig ben gaan zitten, de tijd nam om mijn teugels op maat te pakken, er geen verkeer/geschreeuw/rennende kinderen of wat je maar kan bedenken aanwezig was.

Rustig, was heus niet bedoeld om kinderachtig te doen vraag was me alleen niet duidelijk. Een paard kan zichzelf prima inschatten. Als je goed kijkt naar een paard in zijn kudde zal je zelden een paard achterover zien klappen. Ik verwijt jou absoluut niet van verkeerd gedrag ten opzichte van jouw paard, maar zoals ik al zei: de aanleiding hoef je niet altijd te zoeken in angst of schrikreactie. Dat kan veel verder gaan. Krap zadel, kortsluiting, tijdelijke zenuwbeknelling etc etc

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:39

Gini schreef:
Renske1987 schreef:
Sanne83 dat topic heb ik niet gelezen destijds en me dus niet ingemengd.
Dus in mijn geval heeft dit niets met schapen en een dam te maken...

Idd, dat vorige topic kende ik helemaal niet, dus ik vind het niet leuk om voor de tweede keer een schaap genoemd te worden.
Ik ben een van de eersten die zegt dat er medisch naar het paard gekeken moet worden. Dit is gedaan, er is een probleem gevonden en de dierenarts heeft dat probleem opgelost. Daarenboven is ook de tandarts, fysiotherapeut en zadelpasser bij dit paard geweest.
Dan is voor mij het luikje medisch toch wel afgesloten.

Als er er één schaap over de dam is... is gewoon een spreekwoord, dus waarom nemen jullie het zo letterlijk?
Je vraagt je af waarom er niet meer mensen in dit topic reageren, dus ik antwoord daarop: omdat de tendens gezet is. Dat zie je vaker in topics op bokt dat mensen het dan maar opgeven, omdat je er gewoon niet meer tussen komt. Gelijk hebben ze. Ik vind het grappig om te zien dat er in twee topics over hetzelfde paard, die tendens zo anders is.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:40

Misschien omdat in dit topic een filmpje te zien is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:42

sanne83 schreef:
Gini schreef:
Dat argument van Pb's van mensen die niet durven, hoor ik best wel vaak. Zeer jammer, want ze laten 1 persoon de kastanjes uit het vuur halen. Als je achter je mening staat, dan durf je die toch gewoon te verdedigen?

Ik denk dat het vooral een verspilling van tijd is. Kijk naar wat de tendens van dit topic is.
Een week geleden opende TS een topic waar iedereen ervan overtuigd was dat er iets fysieks aan de hand is.
Nu is er er een topic waar Gert erbij komt en alles is prima. Als er één schaap over de dam is....
Want Gert kan namelijk even z'n hand op het paard leggen en dan magisch voelen of het paard ergens last van heeft :j
Doe mij ook maar zo'n gave :D
Als het niet zo treurig was, dan was het erg vermakelijk om de commentaren te lezen :=

Maar het fysieke is toch verholpen? Wat maakt jou daaruit twijfelen? Kijk als het paard zich bleef verzetten had ik het met je eens geweest, maar je ziet dit paard na 20 minuten gaan ontspannen. Ik kan me niet voorstellen dat hij dat zou doen als hij pijn zou hebben, dan zou hij zich naar mijn idee blijven verzetten, zeker omdat het paard niet lamgeslagen is of gepushed is of wat dan ook.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:43

Anoeska schreef:
sanne83 schreef:
Want Gert kan namelijk even z'n hand op het paard leggen en dan magisch voelen of het paard ergens last van heeft :j

Blijkbaar heb jij al zo'n gave, want eerder in dit topic kon je van een filmpje van een paar minuten aangeven dat dit paard pijn heeft, en dat er lichamelijk iets mis met 'm is. :D Ondanks dat de DA die 'm onderzocht heeft, al heeft aangegeven dat het paard genezen is.

Denk jij dat dit paard dit voor de lol doet dan?
Ik praat alleen uit mijn ervaring en die is dat dit pijngedrag is. Dit gedrag verdwijnt dan ook als je de oorzaak weg neemt.
Als het symptoom voor de ontsteking in de hals dit gedrag was, dan lijkt mij het logisch dat je het daar (weer) gaat zoeken. Zeker als dit nog maar zo kort geleden is.
Dat angst voor pijn een reden is om dit paard zo aan te pakken, is heel vreemd in mijn ogen.

Anoniem

Re: Gert van het hof op ons paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:45

Die van mij staakte ook vanwege pijn, fysio etc geweest en na een tijd deed ze het al bij het zien van een zadel. Denk je dat een paard dat niet onthoudt?
Voorwaarts gehouden en toen was er niks meer aan de hand..

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:47

Ik heb niet alle reacties gelezen , wel de beginpost en de filpmjes gekeken.
Ik heb er geen prettig gevoel bij ,heb het idee dat ik naar een paard kijk wat probeert om de ruiter iets duidelijk te maken , ik zie geen "onvriendelijkheid" jegens de ruiter , meer een soort onbegrip.
Paard geeft imo een hoop signalen aan , niet alleen mbt zijn lijf , maar ook mbt zijn omgeving.
Imo geeft het paard (oa met de slof) uiteindelijk deels op om duidelijk te maken dat er iets is , en bij het loslaten/hals strekken is imo de opluchting bij het paard duidelijk zichtbaar , imo ontstaat het probleem ook telkens wanneer de teugels kort worden gepakt. (of met lange teugels je handen tegen je lichaam en omhoog ,nog steeds kort en veel druk)
Ik weet niet , ik ben hier geen voorstander van , al helemaal met zoveel publiek en poeha eromheen , maar afgezien daarvan is het nog niet de manier waarop ik zou willen dat mijn paard gecorrigeerd zou worden , zeg niet dat ik de oplossing weet ,maar zie liever buigen op lange termijn ipv breken op korte termijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:58

Sanne83:
De connotatie met schapen is met dit bericht gezet:
Nog sneuer is dat zodra het gaat om het een bekend iemand iedereen zich spontaan in een kudde schapen veranderd en maar 'oeee en aaah' roept.

Verder vind ik het idd gewoon ergerlijk dat ik blijkbaar tot een kudde schapen behoor. En ik heb mijn mening helemaal zelf gevormd, flink van mij he. :') Ik had ook nog nooit van dat eerdere topic gehoord. Dus ik vind de opmerking met schapen totaal ongepast.
Die bal kan ik trouwens ook terugkaatsen, want al dat medische gehuppelepup (haal er tig dierenartsen bij en nog een paar peuten en paten) vind ik dan weer typisch bokt. Als eentje dat roept, wordt dat ook nageblaat. Oeps, nu heb ik het toch gezegd, maar normaal doe ik zoiets dus niet. Omdat ik ieders mening respecteer en bij sommige goed onderbouwde posts zie ik zelfs het punt dat ze willen maken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:10

Joolien schreef:
sanne83 schreef:
Ik denk dat het vooral een verspilling van tijd is. Kijk naar wat de tendens van dit topic is.
Een week geleden opende TS een topic waar iedereen ervan overtuigd was dat er iets fysieks aan de hand is.
Nu is er er een topic waar Gert erbij komt en alles is prima. Als er één schaap over de dam is....
Als het niet zo treurig was, dan was het erg vermakelijk om de commentaren te lezen :=

Maar het fysieke is toch verholpen? Wat maakt jou daaruit twijfelen? Kijk als het paard zich bleef verzetten had ik het met je eens geweest, maar je ziet dit paard na 20 minuten gaan ontspannen. Ik kan me niet voorstellen dat hij dat zou doen als hij pijn zou hebben, dan zou hij zich naar mijn idee blijven verzetten, zeker omdat het paard niet lamgeslagen is of gepushed is of wat dan ook.

Ik vind drie weken een bizar korte revalidatietijd, dus ik kan er zelf niet vanuit gaan dat het probleem opgelost is.
Ik zie iemand die vanaf het eerste moment zo hard mogelijk tegen de zere plek van dit paard ingaat. Hij stapt eerst rustig een rondje en zodra hij aan die linkerkant komt, dan reageert het paard. Dan blijft hij een tijdje trekken en duwen, uiteindelijk slof eraan, nog meer kracht erop. Het paard laat goed zijn waarom hij hier is, het moet wel een show zijn he ;)
Nergens zie je het paard uiteindelijk nageven of buiging in de hals naar links aannemen. Uiteindelijk geeft Gert het op en laat hij het paard met een constante stelling naar rechts door de baan gaan en gaat het paard "ontspannen". Het paard gutst werkelijk van het zweet.
Op het moment dat hij op het eind nog heel even aan de linkerkant zit, gaat het paard gelijk weer in de staak.
Dit paard geeft voor mij een hele duidelijke reden om in de staak te gaan en eigenlijk vind ik het nog wel mee vallen.

Dit paard zou van mij veel meer tijd krijgen. Eerst die halsbeweging weer goed krijgen. Meestal is het staakgedrag dan gelijk verdwenen, maar ik ben altijd voorstander van een rustige revalidatie, ook al lijkt het paard weer ok. Juist ook omdat er natuurlijk grote kans is dat dit ontstaan is door het rijden.
Het paard moet weer een goede associatie krijgen bij het buigen van de hals. Inderdaad met een worteltje zo vaak mogelijk per dag die hals laten buigen. Dan op druk buiging vragen, korte stapoefeningetjes doen om het paard soepel te krijgen. Daarna in draf aan de dubbele longe stelling kunnen vragen en dan pas weer erop. Ook dan rustig blijven vragen, geen getrek, veel beloning.
Als er na de behandeling geen staakgedrag meer is, dan mag de ruiter er best op en met een lang teugeltje wat beweging geven, maar NIET aan de hals zitten hengelen.

Ik vind het prima als andere mensen het liever op deze manier doen, maar noem het beestje dan gewoon bij z'n naam: gert gaat net zo lang door tot dit paard het opgeeft, eventuele pijn of niet. Ik wil dat niet en ik heb daar helemaal niets mee, maar als anderen dat wel hebben, ga je gang!
Ik vind het een beetje onzinnig om te stellen dat dit de enige oplossing is, want dat is het niet. Er zijn zoveel mensen die dit soort paarden dagelijks behandelen en revalideren, maar dan is het geen show, want je zorgt ervoor dat het paard juist niet meer het gedrag laat zien.

Anoniem

Re: Gert van het hof op ons paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:34

Ik denk dat ieder een andere interpretatie ziet, ik zie het namelijk helemaal niet zoals jij het ziet.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:40

Gini schreef:
Air, waarom ga je ervan uit dat jij de wijsheid in pacht heb en alleen jij de juiste weg weet?

Met haar nog vele andere ;) Denk dat ze die Gert maar eens echt binnenstebuiten moeten keren. Zo hoor je niet met paarden om te gaan.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:50

Alexandra_ schreef:
Gini schreef:
Air, waarom ga je ervan uit dat jij de wijsheid in pacht heb en alleen jij de juiste weg weet?

Met haar nog vele andere ;) Denk dat ze die Gert maar eens echt binnenstebuiten moeten keren. Zo hoor je niet met paarden om te gaan.

Zinvolle bijdrage dit...

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:53

sanne83 schreef:
Nergens zie je het paard uiteindelijk nageven of buiging in de hals naar links aannemen. Uiteindelijk geeft Gert het op en laat hij het paard met een constante stelling naar rechts door de baan gaan en gaat het paard "ontspannen". Het paard gutst werkelijk van het zweet.
Op het moment dat hij op het eind nog heel even aan de linkerkant zit, gaat het paard gelijk weer in de staak.
Dit paard geeft voor mij een hele duidelijke reden om in de staak te gaan en eigenlijk vind ik het nog wel mee vallen.

.

Hier gaat het al mis met je kennis, want het paard pakt rechts enorm vast en wil links niet aannemen. Daarom houd Gert hem door de rechterstelling heen, zodat hij links verbinding kan rijden met zijn rechterbeen. Vrij normale methode en zoals je ziet......hij werkt :D

Je bent zo vreselijk overtuigd van je eigen kunnen dat ik er bijna bang van wordt. Hoe ouder je wordt en hoe beter je leert rijden, hoe meer je erachter komt dat je nog maar bar weinig kan. Er zijn paarden die een maatje teveel zijn voor de normale mens, maar hoeveel ben jij daar eigenlijk van tegengekomen?
Laatst bijgewerkt door chikohaa op 04-04-13 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:56

Als een paard een trauma heeft opgelopen dan helpt een softe behandeling niet hij moet er gewoon doorheen.
Weer het vertrouwen krijgen.
Natuurlijk is er ook een hoop show bij maar daar moet je even doorheen kijken.
Hij weet heel goed wat hij doet voelt het paard en reageert daar op soms is eerder al van alles geprobeerd zonder resultaat.
Dit is een top paardje en het zou zonde zijn als hij door zijn onhandelbaarheid bij de slager zou belanden
Ik ben niet helemaal tegen een hulp teugel, slof zeker niet mits alleen gebruikt door mensen met ervaring.
De longeerzweep is alleen bedoelt om het paard voorwaarts te houden zodat het veilig blijft ook voor het paard een paard in paniek kan echt wel achterover slaan.
Als het eindresultaat goed is en het paard heeft er weer plezier in dan maakt het niet uit hoe het gebeurd is.
Ik ben ook voorstander van freestyle maar als dat niet goed gebruikt word krijg je ook een onhandelbaar paard.
Het paard heeft nu even tijd gehad om alles te verwerken en ben benieuwd hoe het verder gaat.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:22

@lady62 , softe behandeling bij een opgelopen trauma helpt niet? hij moet er maar gewoon doorheen , en dan vervolgens zeggen dat hij weer het vertrouwen moet krijgen? hoe moet volgens jou het paard vertrouwen krijgen in de ruiter als de signalen die hij afgeeft genegeerd worden?
en de show daar moet je maar even doorheen kijken? is dat vantevoren ook even aan het paard uitgelegd? joh beestje, al die mensen aan de kant en al dat geren en geschop tegen de banken, daar moet je maar even doorheen kijken want dit is voor de show???!!
dat het paard onhandelbaar zou zijn ben ik het niet mee eens , paard heeft imo op geen enkel moment werkelijk "lelijk" gebokt , als hij had gewillen had hij veel gekkere capriolen uit kunnen halen.
respect van mijn kant voor het karakter van het dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:29

Alexandra_ schreef:
Gini schreef:

Nou dan wil ik van jou wel eens een clinic hoe wel :D :D

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:30

Hoeveel van de mensen die de methode van Gert niet fijn vinden hebben de ts al geld geboden voor dit paard zodat ze dit dier met een andere methode weer helemaal fijn aan het lopen kunnen krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:32

cobiie schreef:
Hoeveel van de mensen die de methode van Gert niet fijn vinden hebben de ts al geld geboden voor dit paard zodat ze dit dier met een andere methode weer helemaal fijn aan het lopen kunnen krijgen?

Ik laat t lekker aan Gertje over :D Maar ik vind dan ook dat ie t knap aanpakt. Wil best wel een beest corrigeren maar graag met behoud van tanden, heupen en andere handige botten in mijn lijf.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:34

Joolien schreef:
Alexandra_ schreef:

Nou dan wil ik van jou wel eens een clinic hoe wel :D :D[/quote]

Dit paard heeft gewoon pijn.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:35

Alexandra_ schreef:

Ja? Of is het een gedachtepatroon geworden, de angst voor pijn die er vroeger zat, maar nu niet meer?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:36

Sunrise_ schreef:
Alexandra_ schreef:

Ja? Of is het een gedachtepatroon geworden, de angst voor pijn die er vroeger zat, maar nu niet meer?

En dat is dus de vraag waarvan niemand 100% zeker antwoord op kan geven...

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:37

Ra_chel schreef:
@lady62 , softe behandeling bij een opgelopen trauma helpt niet? hij moet er maar gewoon doorheen , en dan vervolgens zeggen dat hij weer het vertrouwen moet krijgen? hoe moet volgens jou het paard vertrouwen krijgen in de ruiter als de signalen die hij afgeeft genegeerd worden?
en de show daar moet je maar even doorheen kijken? is dat vantevoren ook even aan het paard uitgelegd? joh beestje, al die mensen aan de kant en al dat geren en geschop tegen de banken, daar moet je maar even doorheen kijken want dit is voor de show???!!
dat het paard onhandelbaar zou zijn ben ik het niet mee eens , paard heeft imo op geen enkel moment werkelijk "lelijk" gebokt , als hij had gewillen had hij veel gekkere capriolen uit kunnen halen.
respect van mijn kant voor het karakter van het dier.

Hoe denk je dat het gebeurd bij paarden onderling in kuddeverband?

Ff wachten jongens, want een van onze medekuddeleden durft niet verder en is het vertrouwen kwijt..........kan iemand meneer Leeuw ook even vragen of hij de jacht op ons even wil stilzetten?

Precies hetzelfde, vertrouwen is iets heel anders in paardenland dan in mensenland.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:38

Even een gewetensvraag; hoe 'erg' is het dat het paard een beetje pijn heeft? (ooh ooh, daar komt iedereen...). Je komt aan spieren die een tijd niet, of verkeerd zijn gebruikt. Daar doorheen werken, doet een paard inderdaad een beetje pijn. Maar een goede ruiter kan inschatten of dat een tijdelijke pijn is, en daarna wordt het allemaal beter voor het paard.

Vooropgesteld natuurlijk dat je niet rijdt op een paard wat stuk is. De DA moet een go hebben gegegeven, het echte probleem moet zijn opgelost.

Als ik de eerste keer weer ga hardlopen, dan heb ik ook pijn. En dan wil ik ook heel graag omkeren en op de bank gaan zitten met een zak chips. Maar ik kan inschatten dat doorzetten beter is. Zou het dan niet zo kunnen zijn, dat in bepaalde gevallen, dat ook voor een paard geldt. Er is een bepaalde (beperkte!) mate van pijn, waar doorheen gewerkt moet worden om het beter te maken.

(echt geprobeerd om het zo genuanceerd mogelijk op te schrijven... )