Pensioen of Slacht: nieuwe thuis gevonden voor Boyo

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:06

Fred_Kroket schreef:
Sjongejonge... Ik lees al even mee, paard staat nu bij iemand die er een keer op is gaan zitten paard vlucht wat weg en dan meteen complete maagzweer onderzoeken, lichamelijk helemaal doorlichten om uit te sluiten dat het paar misschien een klein pijntje heeft... Hoe denk je dat ze een maagzweer opzoeken... Ook niet echt lekker voor een paard. Probeer het gewoon even voor je het dier door de mallemolen haalt. Gaat het over een maand nog net zo of is hij gevoelig op zijn rug of doet hij moeilijk met eten en is de mest raar ja dan zou je eens kunnen denken aan een onderzoekje. Maar bij de eerste de beste vluchtreactie hoef je niet meteen een arsenaal aan artsen erbij te roepen.

Een paard dat echter inmiddels een boekwerk aan vluchtpogingen op zijn naam heeft kun je op zijn minst even mechanisch laten checken. Kijken of alles in het bewegingsapparaat naar behoren werkt.
Ik denk dat daar meer dan voldoende aanleiding voor is.

Andere zaken komen, terecht, vroeg of laat wel aan het licht wanneer iemand daar een beetje oog voor heeft.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:10

Fred_Kroket schreef:
Sjongejonge... Ik lees al even mee, paard staat nu bij iemand die er een keer op is gaan zitten paard vlucht wat weg en dan meteen complete maagzweer onderzoeken, lichamelijk helemaal doorlichten om uit te sluiten dat het paar misschien een klein pijntje heeft... Hoe denk je dat ze een maagzweer opzoeken... Ook niet echt lekker voor een paard. Probeer het gewoon even voor je het dier door de mallemolen haalt. Gaat het over een maand nog net zo of is hij gevoelig op zijn rug of doet hij moeilijk met eten en is de mest raar ja dan zou je eens kunnen denken aan een onderzoekje. Maar bij de eerste de beste vluchtreactie hoef je niet meteen een arsenaal aan artsen erbij te roepen.

Dan heb jij ergens iets over het hoofd gezien... Dit dier gaat niet ineens op de vlucht. Maar al meerdere keren aan de haal gegaan.
En ja, ik denk aan maagzweer, waarom, dier reageert wanneer iemand erop zit. En zonder iemand niet.
Ik probeer mee te denken.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:31

Op dit moment is de hoefsmid er om Boyo te bekappen. Mijn moeder is erbij dus ik zal straks wel horen hoe het gegaan is.

Toen de veearts pas is geweest om Boyo te enten, heeft ze hem meteen een beetje nagekeken. Tanden, kiezen, uitstraling, rug, etc. Er is toen niks opvallends geconstateerd. Tot op heden zien zowel wij, als TS, als __SavannaH__, als de veearts geen noodzaak om hem helemaal te laten onderzoeken.
Dus iedereen die Boyo in het echt heeft gezien, zegt dat verdere onderzoek niet nodig is. Wij gaan dit dus ook voorlopig niet laten doen.

Benfan

Re: Pensioen of Slacht: nieuwe thuis gevonden voor Boyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:38

Jammer dat zoveel mensen het weer beter weten. Dat het paard raar reageert kan andere oorzaken hebben dan alleen maar lichamelijke problemen. Dat hij op de ene kant anders reageert is helemaal niet zo raar. Net als ons zijn dieren links of rechts handig (hoevig) en als je dan op je moeilijke kant moet lopen, en je al angstig bent dan is vluchten helemaal zo raar niet. Wat ik zo lees weet HorseTopShop wel waar ze mee bezig is en stopt ze pas als er rust is. Stoppen in een angst/stress moment kan het erger maken.

Hopelijk blijf je ons op de hoogte houden HorseTopShop. Mensen vergeten dat dankzij jou Boyo toch een 2e kans krijgt.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:46

Ik blijf updates plaatsen :)

De hoefsmid is geweest en heeft Boyo bekapt. Boyo heeft zich prima gedragen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:42

CarinaR schreef:
Fred_Kroket schreef:

Dan heb jij ergens iets over het hoofd gezien... Dit dier gaat niet ineens op de vlucht. Maar al meerdere keren aan de haal gegaan.
En ja, ik denk aan maagzweer, waarom, dier reageert wanneer iemand erop zit. En zonder iemand niet.
Ik probeer mee te denken.

Ja, dat heb ik al gelezen en niet over het hoofd gezien, is dit dier (dat weet je dus niet) ooit een keer goed opgevoed of beleerd. Als mijn behoorlijk dominante merrie wordt overgelaten aan mensen die onzeker zijn veranderd ze ook in een draak met vlucht reacties, bokken, hoofd omhoog gooien, bijten en slaan. In de handen van bijvoorbeeld kinderen is ze echt gevaarlijk zo ook bij mensen die niet zo sterk in hun schoenen staan. Daarom hoeft ze lichamelijk geen klachten te hebben, alleen iemand die haar niet over je heen laat walsen.

Mijn oude paard vond het reuze grappig om te doen alsof hij enorm schrok en weg te rennen als hij een beginner op zich had. Of achteruit lopen naar een sloot en voor die sloot gaan steigeren. Hij probeerde diegene dan ook echt bang te maken.

Laat degene die het paard nu heeft (dat is mijn visie) eerst eens aankijken of het de volgende keren minder wordt of nog iets erger en daarna wat minder en dan eens kijken of het gedrag is of een fysieke oorzaak heeft. Want ik wist niet wat ik zag toen mijn merrie een kind zo'n beetje onderuit schopte omdat ze er absoluut niet van gediend was om geaaid te worden door zo'n minimens. En het ook niet leuk vond om zo'n kind op d'r rug te hebben aangezien ze bijna d'r been erafbeet. Hoe onzekerder haar begeleiding is hoe vervelender ze wordt. Mijn paard heeft goede leiding en begeleiding nodig anders gaat ze met je aan de haal. Dat bedoel ik te zeggen. Geef dit dier stabiele begeleiding die niet angstig is en misschien heb je over een jaar een paard wat voor je door het vuur gaat. (onderhand weet ze zich te gedragen met kinderen als ik erbij ben maar een echte kindervriend wordt het echt niet....)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:59

Volgens mij zijn enkele standpunten nu wel duidelijk gemaakt :Z .
HTS heeft een bepaalde manier van aanpak en wij MOGEN meelezen met de vorderingen. HTS, je kunt altijd nog een apart topic aanmaken met de vorderingen en foto's erbij natuurlijk :D . Diegene die dan doordrammen over andere zaken gaan offtopic en deze reacties kun je dan laten verwijderen door een Mod.
Negeren is ook een optie, maar ik moet ze wel allemaal doornemen om bij jouw updates te komen :7 .

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:03

intel_1x schreef:
Volgens mij zijn enkele standpunten nu wel duidelijk gemaakt :Z .
HTS heeft een bepaalde manier van aanpak en wij MOGEN meelezen met de vorderingen. HTS, je kunt altijd nog een apart topic aanmaken met de vorderingen en foto's erbij natuurlijk :D . Diegene die dan doordrammen over andere zaken gaan offtopic en deze reacties kun je dan laten verwijderen door een Mod.
Negeren is ook een optie, maar ik moet ze wel allemaal doornemen om bij jouw updates te komen :7 .

Ach ja, je hebt gelijk! Het komt vast goed en als HTS er vertrouwen in heeft dan kunnen wij dat ook hebben!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:04

intel_1x schreef:

Als je in een post rechtsboven op geplaatst klikt zie je alleen de posts van degene die die post geplaatst heeft.
Laatst bijgewerkt door YvonneV op 07-05-12 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:13

Aha weer wat geleerd en dan zit ik al zo lang op Bokt:-) bedankt voor de tip, ideaal!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:09

Joh de beste stuurlui staan aan wal zeggen we dan maar.

Ik vind het top dat je Boyo hebt opgevangen! Hoop op veel updates en foto's!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:45

Ik had ook een paard dat echt kwaad werd, paniekte, steigerde met druk op de rug. Blies zich helemaal op, wilde bijten, oren in de nek. Ik dacht ook aan 1000478467843674 medische kwalen, maar er was niets aan de hand, is nu superbraaf zadelmak. Hij vond het gewoon vreselijk eng en ging echt in verzet. Denk als er in dat proces iets 'mis' was gegaan bijvoorbeeld te felle correctie, schreeuwen, of schrikken, dan had het wellicht ook een hopeloos geval geweest. Terwijl het een brave sukkel was (en is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:53

Paarden zijn geen fietsen, men denkt, we stappen op, even bellen bij de hoek om gaan en gaan met die banaan......he wat naar nou dat hij ook mee doet en iets niet wil, accepteert of zelfs boos wordt omdat zo maar iemand zijn leven in stapt en eens eventjes op zijn rug stapt....

Haha prachtig zulke paarden......

Hier eentje in jonge jaren, beetje stoere springruiter die zichzelf heel wat vond even op dit paard waar even daarvoor een bod op was gedaan, maar wat ik niet wilde, even parcourtje springen....hahaha. Man o man wat was mijn arrogante lieverd boos......kereltje is vloekend maar ook beetje onzeker weer afgestapt, heerlijk zo, zeker toen het niet meteen lukte omdat hij hem niet accepteerde op zijn rug, ruiterje dacht even grof te worden, stem opzettemn, vloeken en jawel ook nog schoppen???! Toen werd het minder leuk, beetje spannend........ik gelachen...want zijn grofheid was voor mij reden om te brullen, " nu klaar er af komen :( , maar daar zorgde paardje zelf voor.....amen, het zijn dieren.......prachtig! Zet er nl een onervaren kind op en al trekt ze in zijn mond hopst ze in het zadel, geen spiertje, dominante eikel en dan maar snel afstappen...

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:42

Ik vind het heel mooi dat de pony zo goed is opgevangen.
Mijn complimenten!
Ik blijf het ook even volgen om te kijken hoe het verder gaat.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:38

Ik heb niet echt veel boeiend nieuws. Gewandeld, gelongeerd, gepoetst. Zo gaat het een beetje de laatste dagen.
Morgen komt TS op visite *\o/*

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:57

@HTS, denk dat Boyo lekker op kan knappen van een paar niet boeiende dagen!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:07

Mee eens, Dammie1

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:33

Volgens mij is het niet een kwestie van lekker opknappen, want zolang er niemand op zit doet hij het voor zover ik lees super, is hij compleet op zn gemak en heeft hij nergens moeite mee :)

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:11

Calanddra schreef:
Volgens mij is het niet een kwestie van lekker opknappen, want zolang er niemand op zit doet hij het voor zover ik lees super, is hij compleet op zn gemak en heeft hij nergens moeite mee :)

Nou ja, heeft nergens moeite mee is natuurlijk niet helemaal waar.
Ze kan hem volgens mij nog niet echt (allen) rijden.
Of heb ik daar overheen gelezen?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:16

Klopt :) maar dat zeg ik ook, aan de hand heeft hij nergens moeite mee. Het probleem komt pas naar boven als er iemand op zit

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:24

Ik was het topic even uit het oog verloren, maar heb het weer globaal door gelezen.
Tja ieder heeft natuurlijk zijn mening alweer klaar liggen.. Ik vind het juist goed dat HorsetopShop zonder zadel rijd, je kunt dan inderdaad je paard veel beter voelen. Rij je trouwens niet liever met barebackpad? Lijkt me namelijk net wat steviger, glijd je niet zo makkelijk vanaf :P
Ik volg verder. Ben erg benieuwd

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 07:05

Ik ben meer van het zonder zadel rijden. Heb dat altijd al gedaan.
Het prettige vind ik dat je compleet contact hebt met het paard en daarom het paard beter aanvoelt. Ik durf ook te zeggen dat ik een stevigere en betere zit hebt zonder zadel.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:14

Maar barebackpad is geen zadel.. :P

Weenck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:40

Ik lees dat dit paard onzeker is, misschien kan een bach bloesem remedie wel helpen, ik heb net even wat opgezocht en er zijn meerdere remedie's tegen onzekerheid: Larch, Cerato, Scleranthus, Gentian, Gorse, Hornbean, Wild Oat
op deze site kun je er meer informatie over vinden (het heet kattensite, maar het is een standaardbeschrijving van alle remedie's, ikzelf vind deze lijst heel handig omdat het allemaal zo fijn geordent staat) : http://www.sablok.nl/weetjesdoc/de_bach ... wijzer.htm
Ik weet niet of je dit al wel eens geprobeert heb, maar misschien helpt het wel.
Gr.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:59

:D de visite was bij de wei :j