Vandaag de dierenpolitie bij mijn paarden gehad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: Vandaag de dierenpolitie bij mijn paarden gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:28

Maar het gaat toch niet over de conditie van de paarden, maar over de modder? De dierenpolitie is niet langs geweest "voor die arme magere paardjes". Overigens, ze zijn schraal ja, maar het is heel moeilijk te beoordelen op de foto's hoe schraal precies. Ik zie hier geen zwaar ondervoede paarden, die elk moment dood neer kunnen vallen hoor! Sommige bokkers moeten echt weer op alle slakken zout leggen...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:30

ben het hier ook mee eens,ik vind dat van de ruggengraat dus ok niet normaal,maar wij kochten haar zo dacht och dadelijk krijgt ze gewoon heel de dag beschikking over eten,en trekt dat bij.maar dat is niet zo en dan moet je daar wat mee doen,en dat doe ik dus.want meer voerendan onbeperkt gaat niet dus klopt er iets niet.bij ts kan het dus zijn dat ze niet voldoende ruwvoer krijgen of dat ze ook niet in orde zijn.maar dat zal ts zelf wel weten denk ik.
spatter schreef:
het punt is dat wij niet weten hoeveel hooi ze krijgen
dit beetje is goed voor een half uurtje en met een beetje pech ligt er zo nog minder omdat ze een gedeelte de drek in trekken
hooinetten of een bak zou al veel beter zijn

verder zijn deze dieren dus al langer mager want het duurt even voordat je paardje de ruggegraad eruit heeft staan
2 maanden terug zullen ze er beter uit hebben gezien omdat ze toen de weide periode nog aan hun lijf hebben gehad
er moet echt behoorlijk wat extra voer in deze beestjes
ik ben echt geen voorstander van dikke paarden en zeker niet bij jong spul maar te schraal heeft ook een groot effect op hun groei en ontwikkeling van organen
vaak is er bij dit soort dieren echt meer aan de hand als alleen een groeispurt
(ik heb zelf ook jaren jonge veulens gehad en hier laten opgroeien maar heb er echt nog nooit eentje gehad waar zo de rug uit kwam)

wat ik dus bedoel aan te geven is dat als TS dit normaal vind , het toch niet verkeerd is dat er eens iemand komt kijken
ik ken meer mensen die zeggen dat hun paardjes het super hebben maar waar ik toch mijn vraagtekens bij heb
soms met schitterende locaties maar waar toch iets grondig mis is met het voer en stalbeleid
ik weet niet of dat hier zo is, maar daar is die controle ook voor
verder meldt TS alleen de klacht over de modder maar is dat ook de hele klacht of alleen een detail?

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:32

randalinpony schreef:
kanniet schreef:
Dat is wat TS zegt waar het om gaat. We horen maar één kant van het verhaal, en in dat geval weten we dus alleen maar wat TS verteld. Daar kunnen maar weinig conclusies aan verbonden worden. Wat we wél kunnen zien en beoordelen is de situatie op de foto's. Verder niets.

TS lijkt dit topic toch voornamelijk geopend te hebben, om om raad te vragen om de in haar onwenselijke situatie van paarden 24 ophokken te voorkomen?
Zij lijkt mij te goeder trouw, ze houdt het netjes, geeft alleen informatie zonder te agent te veroordelen.

Haar vraag is enkel, in deze situatie (die zij ondersteunt met fotos), mag deze agent mij dit opleggen?

TS, had de agent nog meer bemerkingen, of alleen over de modder?

En hier ben ik het dan weer helemaal mee eens...
Ben wel benieuwd idd of de be/opmerking alleen maar over de modder is gegaan!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:42

joyce2 schreef:
Maar het gaat toch niet over de conditie van de paarden, maar over de modder? De dierenpolitie is niet langs geweest "voor die arme magere paardjes". Overigens, ze zijn schraal ja, maar het is heel moeilijk te beoordelen op de foto's hoe schraal precies. Ik zie hier geen zwaar ondervoede paarden, die elk moment dood neer kunnen vallen hoor! Sommige bokkers moeten echt weer op alle slakken zout leggen...

Dat is dus gissen, want wij weten alleen het verhaal van TS. Wat de melding is geweest en wat de kant van de politie is hoor je niet. Een eenzijdig verhaal waar denk ik weinig conclusies uit kunnen worden getrokken.
Om in beslag te kunnen nemen moeten er strafbare feiten zijn gepleegd, dit moet aangetoond kunnen worden, anders kan het uberhaupt niet.
Dus ik ga ervan uit dat er meer speelt, anders kan er niet in beslag genomen worden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:51

Zelf gis je nu ook, Keona. Laten we even wachten op de TS. :)

Maar terug naar de vráág van de TS: mag een dierenpolitieagent mij opleggen om de paarden op te hokken totdat de paddocks en bak moddervrij zijn?

Die vraag lijkt me serieus en ernstig genoeg om beantwoord te krijgen, zonder dat er allerhande zaken bij getrokken worden.

En niet alleen voor de TS.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:56

Dan moet dat in de wet staan :)

LauraChess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:57

Lang leve de dierenpolitie zeg, bij de gevallen waarin het echt ernstig is zijn ze te beroerd om hun handen uit te steken, maar wel de mensen lastig vallen die wel goed voor hun dieren zorgen. Zou fijn zijn als de mensen die bij de dierenpolitie werken ook echt verstand van dieren hebben..

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:57

@ LauraChess: het is maar wat je goed zorgen noemt. Ik zou mijn paard daar iig niet neerzetten.

Een modderige paddock is iets anders dan een paddock van modder & mest. Ik zie op de foto overal poep liggen (zelfs bij het eten), niet fijn voor de paarden. Volgens mij wordt de paddock niet gemest en staan de beesten dus in hun eigen poep, i.p.v. in de modder. Toch wel iets anders, dan zou ik ze ook liever op stal hebben.
+ Paarden zijn erg schraal en 2 staan zelfs zonder deken (voort schrale paarden zou ik altijd een deken kopen).

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:00

@Randalinpony: Deze vraag op zich is dan een eigen topic waard. Je weet niet wat echt speelt hier, en je weet dus ook niet óf de DP dit zo gesteld heeft. Dan zou je alle omstandigheden moeten kennen en die kennen we niet.

Losgerukt van dit topic kun je de vraag stellen, maar dan wel hypothetisch, per saldo weten we niet of dit onder "nomale" omstandigheden ooit een eis van de DP is geweest.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:14

Sommige mensen hier op bokt moeten toch altijd iets vinden om over te zeiken zeg...

Een dierenpolitie die paarden verplicht om op box te staan in plaats van buiten (zelfs al is het modder) is volgens mij geen bekwame dierenpolitie. Als het probleem bij het ruwvoeder lag of de conditie van de paarden, dan nog gaat zo'n 'agent' toch de paarden niet verplichten om binnen te zetten tot de modder weg is, maar dat andere probleem laten aanpakken!!
Laatst bijgewerkt door Debola_89 op 23-01-12 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

LauraChess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:14

44Myrthe44, Ik vind niet dat je uit een paar foto's zoveel informatie op kunt halen. Ik geloof zeker dat de TS goed voor haar paarden zorgt door de informatie die ik heb gelezen. Wat ik zie op de foto is dat de paarden niet tot op hun knieën in de modder staan, en paarden hebben zo'n klein oppervlak in 1 dag zo vol gescheten. Ik kan zover niet zien dat de paarden erg schraal zijn, en als dit wel het geval is kan dit ook een andere reden hebben (ouderdom, paard is in de groei of gewoon slecht op gewicht te krijgen?) en een deken zal hierbij ook maar weinig helpen. Ik zou voor veel paarden hier uit de omgeving wensen dat ze er zo bij stonden als de paarden van de TS.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:22

Een heel topic geworden zo te lezen... maarja, maar 1 kant van het verhaal! Dat geeft nu niet echt een objectief beeld.. -:)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:23

Ze moeten eens mensen met verstand daar plaatsen als dierenpolitie.
Als een goed nadenkend iemand, moet je wel weten dat je dit modder niet kunt tegenhouden...
Gohh. inplaats van de dieren te helpen, zeggen ze dat ze binnen moeten blijven totdat er geen modder meer is... wat een dierenleed is dat dan!!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:24

Jotoma schreef:
joyce2 schreef:

Dat is dus gissen, want wij weten alleen het verhaal van TS. Wat de melding is geweest en wat de kant van de politie is hoor je niet. Een eenzijdig verhaal waar denk ik weinig conclusies uit kunnen worden getrokken.
Om in beslag te kunnen nemen moeten er strafbare feiten zijn gepleegd, dit moet aangetoond kunnen worden, anders kan het uberhaupt niet.
Dus ik ga ervan uit dat er meer speelt, anders kan er niet in beslag genomen worden.

Mee eens, wij kunnen niet weten wat er precies speelt, omdat we alleen het verhaal van TS hebben gehoord. Maarrrr, als iemand echt zo slecht voor haar paarden is, zou ze dan zo'n soort topic openen en ook nog eens foto's plaatsen van de situatie, inclusief de "verwaarloosde" paarden? Ik zou me dan gedeisd houden en absoluut niet de aandacht willen trekken!

Nogmaals, ik zie hier weer allemaal rare opmerkingen voorbij komen, over voer dat in de modder ligt, er ligt overal poep, etc. etc. Dan vraag ik me af, mensen, hoe doen jullie dit zelf dan? Staan jullie de hele dag bij de paddock of de wei om elk drolletje eruit te scheppen? En blijven jullie constant bij het hooi staan, zodat het niet weg kan waaien, of de paarden het niet de paddock door kunnen trekken? Kom op, we hebben het hier over paarden, niet over suikerbeestjes!

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:29

Ariebren schreef:
Maar toezicht houdend - of opsporings ambtenaar.
Ten alle tijden moeten ze zich aanmelden en legimiteren.

Alleen op verdenking van strafbare zaken mag een opsporings ambtenaar doorlopen.

Echt niet... :n .

Een toezicht- of opsporingsambtenaar mag overal lopen en komen. behalve je huis. Die hoeft zich echt niet eerst te melden. Als je hem tegenkomt en jij vraagt om legitimatie dan moet hij/zij die wel laten zien...

Ik ben een toezichthoudend ambtenaar en in het verleden ook 5 jaar een opsporingsambtenaar geweest.

Het is wel zo netjes om je eerst te melden ;) . Maar het is zeker niet verplicht.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:32

@joyce: ik snap je punt, maar ook de foto is maar een moment opname. In het kader van gissen: wellicht zag het er hiervoor heel anders uit, dat weten we niet.
Over het houden van paarden heeft iedereen zn eigen referentiekader.. een voorbeeldje: dierenverzamelaars! Zoveel mogelijk dieren van de straat afhalen omdat ze het daar slecht hebben, maar niet zien dat het bij de eigenaar thuis niet beter is. Terwijl zo'n eigenaar vind van wel.
Begrijp je mijn punt over ieder zn eigen referentiekader?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:36

Nanda schreef:
Ariebren schreef:

Alleen op verdenking van strafbare zaken mag een opsporings ambtenaar doorlopen.

Een toezicht- of opsporingsambtenaar mag overal lopen en komen. behalve je huis. Die hoeft zich echt niet eerst te melden. Als je hem tegenkomt en jij vraagt om legitimatie dan moet hij/zij die wel laten zien...

Ik ben een toezichthoudend ambtenaar en in het verleden ook 5 jaar een opsporingsambtenaar geweest.

Het is wel zo netjes om je eerst te melden ;) . Maar het is zeker niet verplicht.

Als je je op een terrein begeeft lijkt het mij wel zo normaal om je eerst even te melden, en uit te leggen wat je komt doen.

Maar wellicht kun jij mijn eerdere vragen beantwoorden: mag iemand van de dierenpolitie in mijn stallen komen, zonder mijn toestemming aan mijn dieren komen?
En als dat mis gaat, paard verwondt die ambtenaar of ontsnapt en verwondt zichzelf, wie is dan aansprakelijk?

Ik denk dat ik de dierenpolitie/bescherming deze vragen trouwens allemaal eens ga voorleggen.

Iemand nog vragen/tips voor een dergelijke mail (ik wil de antwoorden liefst zwart op wit namelijk)?

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:37

sorry ik heb niet het hele topic gelezen maar ik vind dat de dieren er super bijstaan hoor.
en waar is nu momenteel geen modder.
er zijn paarden die er 100 x slechter bij staan en daar word niks aangedaan want ze hebben eten drinken en onderdak.

Ts ik snap hier niks hoor je paarden zien er vanaf de foto's gewoon goed uit.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:39

Ik snap jou punt(en) zeker Jotoma! Maar veel opmerkingen zijn zo ver gezocht, of ontzettend flauw. Daar komt ook nog eens bij, dat er hier mensen reageren die de situatie van TS kennen. Dat zegt natuurlijk ook bij lange niet alles, maar als ze echt heel slecht voor haar paarden zou zijn, zouden we ongetwijfeld ook opmerkingen krijgen van omstanders die haar van een hele andere kant kennen (wat je toch vaak voorbij ziet komen op Bokt).

Nogmaals, we kunnen inderdaad niet weten of TS de waarheid spreekt, maar als je kijkt naar hoe ze reageert en naar wat voor informatie/foto's ze plaatst, dan krijg ik niet de indruk dat we hier met iemand te maken hebben die haar paarden verwaarloosd of dieren verzameld oid.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:44

De dierenverzamelaars was een voorbeeld, die indruk heb ik bij TS ook niet, was meer een extreem voorbeeld van hoe referentiekaders kunnen verschillen.

Zoals TS het uitlegt komt het op mij niet over alsof in beslag nemen nodig zal zijn. Er zal dan echt een strafbaar feit moeten zijn gepleegd, anders mag dat helemaal niet. Vandaar dat ik het idee heb dat er meer speelt..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:48

Jotoma schreef:
De dierenverzamelaars was een voorbeeld, die indruk heb ik bij TS ook niet, was meer een extreem voorbeeld van hoe referentiekaders kunnen verschillen.

Zoals TS het uitlegt komt het op mij niet over alsof in beslag nemen nodig zal zijn. Er zal dan echt een strafbaar feit moeten zijn gepleegd, anders mag dat helemaal niet. Vandaar dat ik het idee heb dat er meer speelt..

Zoals wat?

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:49

randalinpony schreef:
Jotoma schreef:

Zoals wat?

daar ben ik ook benieuwd naar

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:51

Nanda schreef:
Ariebren schreef:

Ik zou absoluut niet blij zijn met een onbekende die zonder mijn weten en toestemming mijn wei op mag. Zeker niet als die persoon al bij weet ik hoeveel mischien wel besmettelijk zieke dieren is geweest in dezelfde kleding. Komt die een paar weken later weer kijken (hier ook modder nl) staan ze dankzij hem met schimmel of virus en worden ze wegens verslechtering situatie in beslag genomen |o . Hoe zit het met regels daarvoor? Bij bv varkensstallen moet je ontsmetten, speciale kleding aan, etc. maar als je constant mogelijk zieke dieren inspecteerd niet?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:55

Waarom zou TS geen topic openen. TS is in de veronderstelling dat ze het goed doet en verontwaardigt is over de melding en bezoek politie. Dan zou ze hier haar steun en antwoorden kunnen vinden.
Mededelingen en foto's zeggen nog niet alles.
Er is een melding gedaan door iemand (of dat nu iemand is met geen kijk op zaken of een buurtbewoner of... maakt niet uit) en daar wordt aktie op ondernomen. Juist heel goed!
Dat de politie dan komt en rondkijkt en ook in oa de stallen mag kijken.. is niks mis mee. Dat eea tevoren gemeld moet worden is niet nodig. Wel zo handig dat eea onaangekondigt is; stel als het iemand betreft die dieren verwaarloost oid.. en juist tevoren eea vlug in orde maakt, geeft natuurlijk geen juist beeld.
Het is niet 'zomaar iemand' natuurlijk ..
Ben ook blij dat 144 bestaat, nu kan er meer gedaan worden aan specifieke meldingen enz. Dat willen we toch, als dierenliefhebber?!

En de opmerkingen die kennelijk gedaan zijn, beschreven zijn... zijn deze wel zo gedaan? Zelfde inhoude, zelfde interpretatie, zelfde betekenis? Dit wil niet zeggen dat de TS liegt, maar het is wel diegene die daar emotie bij heeft en haar beleving.

Het is zo makkelijk om te oordelen over zulke dingen, maar ook zo irreëel.

marijeD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 13:45

Even een bericht omtrend de zwarte pony dat is een hengstje en die heb ik op gehaald omdat ik zelf een veulen heb gekregen en dat was ook een hengst de bruine en anders zou hij alleen komen te staan en dat wou ik niet dus ben ik te koop gegaan op een klein hengste als speelkameraadje voor mijn eigen hengst en ik ging te koop op die zwarte maar die was graat mager en stond op 3 benen dus die wou ik niet hebben en dat vosje stond er ook bij in en die zag er iets beter uit dus die wou ik dan wel mee nemen maar toen zijden de mensen als je die neemt moet je de ander ook mee nemen dus heb ik dat maar gedaan en hij was zo zwat dat hij de eerst 2 dagen alleen maar gelegen heeft en ik moets hem iedere keer in de benen helpen zodat hij ging eten en drinken hij zag er toen zo uit