Ik vind het ontzettend tof dat ze zo voor het paard hebben gevochten!
Alle respect naar de eigenaren en het paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
russel schreef:Nou marjouw de stekker bij een mens mag er niet zo snel uit hoor...geen arts die daar aan mee werkt, maar als iemand in coma moet blijven omdat hij het niet meer zelf kan en die situatie duurt lang genoeg, dan kan er in overleg wel besloten worden tot euthanasie..maar zo even beslissen vlak na een brand, nee zo gaat dat niet....artsen zijn altijd pro-life..
Famke160301 schreef:Marjoow ik LEES ook, heb het nog ff onderstreept en vetgedrukt wat je geschreven had..en dat klinkt behoorlijk respectloos.
Bovendien vergelijk je zelf hiermee dus ook mensen met dieren. En nee paarden kunnen idd niet zelf beslissen maar ze kunnen wel aangeven dat ze nog willen vechten voor hun leven! En om te zeggen dat het een hel voor ze is om beter te worden en dat ze niet snappen dat ze eerst door zo'n hel heen moeten, dat kun je ook omdraaien. Nu is Pascha weer een vrolijk en blij paard dat volop in t leven staat. Die denkt echt niet meer aan de tijd dat ie aan t vechten was voor zijn leven, hij leeft in t NU. Hij heeft er geen trauma aan over gehouden, heeft gewoon gevochten voor zijn leven en met behulp van zijn baasjes en zeer goede veterinaire hulp, heeft hij t nog gewonnen ook.
Dat andere DA-en er niet aan hadden willen beginnen is hun goed recht, maar dat is met heel veel behandelingen zo. De ene DA kiest makkelijker voor euthanasie dan een andere. En dat heeft ook te maken met hun eigen gevoel, dat is hun goed recht. Maar dat maakt de keuze van de DA-en van Pascha om door te gaan niet meteen fout. Komt die bekende persoonlijke grens die iedereen voor zichzelf heeft weer om de hoek kijken..
linnke schreef:Hij heeft gekozen... hij bleef eten en drinken en staan. Hij had ook kunnen gaan liggen maar dat deed hij niet.
En inderdaad misschien voelt het nog niet lekker, maar als hij zelf plezier heeft in het springen, waarom zou je hem dat dan moeten ontnemen?
Chaos schreef:Om verhaal te halen??
Om een mening te vragen. Ik heb goed contact met enkele dierenartsen en ik vraag ze wel vaker naar bepaalde behandelingen. Het is algemeen bekend dat de ene DA operaties of behandelingen uitvoert waar de ander nooit aan zou beginnen.
Ik was nieuwsgierig naar een mening van een deskundige, die zei dat het paard nu met de nodige aanpassingen dus prima kan functioneren (zie filmpje) maar degene met wie ik gesproken heb vonden de weg naar 'genezen/gezond' te heftig. En ik ook.
Snap niet wat daar zo raar aan is, eerlijk gezegd.
Klant van mij heeft paard ook laten opereren in belgie omdat de operatie in nl niet gedaan wordt. Ik mag toch zeker wel vragen waaróm artsen iets wel of niet zouden doen?
Is puur interesse, heb verder toch niks in te brengen.
Chaos schreef:Ik vond het niet echt een vraag. Meer een flauwe opmerking.
"ben je nu serieus verhaal gaan halen?" staat er.
Dat dierenartsen sommige operaties niet of wel uitvoeren, dat is algemeen bekend en herhaal ik dus ook nog eens even in mijn post hier Femke. Mij gaat het erom waaróm artsen iets wel of niet doen. Nu heb ik artsen gesproken die de lijdensweg van het paard echt verschrikkelijk vonden. Die zouden dus never nooit meegewerkt hebben aan een dergelijk behandelingstraject van meer dan een jaar. Hun zijn tenminste eerlijk naar mijn mening. Behandeling te langdurig en te pijnlijk = niet eerlijk voor het paard = niet uitvoeren = geen geld ervoor vangen + geen nieuwe info over paardenhuid met brandwonden = jammer dan = euthanasie. Dan sta je ergens voor als DA. Ipv een leven rekken zodat paardlief nog weer de ring in kan. Ik vind het nog steeds ziekelijk.
Chaos schreef:Ik zeg nergens dat Pacha die behandelingen niet gehad had mogen hebben. Tis niet mijn paard hé. Gelukkig ook, zou elke dag met pijn in mijn hart kijken naar het paard.
Ik ben gewoon nieuwsgierig naar meningen van anderen, niet alleen over de behandelingen van brandwonden.En als mijn DA's behandelingen wel hadden uitgevoerd, met een heel duidelijke uitleg had ik mijn mening misschien bijgespijkerd.
Met 'onderzoek' doen en vragen stellen is niks mis..
Ik heb met mijn ouders een paardenbedrijf met 25 paarden. De DA komt hier met grote regelmaat en met regelmaat verschillende (kliniek heeft er een hoop in dienst). Dus ik kan een hoop vragen kwijt bij een hoop verschillende mensen!
MamboBeach schreef:Chaos, waarom heb je je merrie niet laten inslapen voor haar bevalling? Je wist dat het een zware bevalling zou worden, je merrie begon op te geven, helse pijnen en gilde het een uur lang uit en toch moest ze dat veulen krijgen? Naverschijnselen zoals alles gekneusd hebben, opgerekt van binnen, vervuilde baarmoeder, scheef bekken, halswervelblokkade enz. en je laat haar gewoon leven?! Hoeveel pijn heeft deze merrie wel niet moeten doorstaan? En nu nog?
Dat die DA ook nog door gingen, niet te geloven...![]()
Tsja, koekje van eigen deeg? En natuurlijk meen ik dit niet maar zo makkelijk is het nu om elkaar op bokt, en vanachter je scherm te (be)oordelen. En even andermans berichten in te duiken. Nu zal ik vast niet aardig zijn, jammer dan.
MamboBeach schreef:Chaos, waarom heb je je merrie niet laten inslapen voor haar bevalling? Je wist dat het een zware bevalling zou worden, je merrie begon op te geven, helse pijnen en gilde het een uur lang uit en toch moest ze dat veulen krijgen? Naverschijnselen zoals alles gekneusd hebben, opgerekt van binnen, vervuilde baarmoeder, scheef bekken, halswervelblokkade enz. en je laat haar gewoon leven?! Hoeveel pijn heeft deze merrie wel niet moeten doorstaan? En nu nog?
Tsja, koekje van eigen deeg? En natuurlijk meen ik dit niet maar zo makkelijk is het nu om elkaar op bokt, en vanachter je scherm te (be)oordelen. En even andermans berichten in te duiken. Nu zal ik vast niet aardig zijn, jammer dan.
Ayasha schreef:MamboBeach schreef:Chaos, waarom heb je je merrie niet laten inslapen voor haar bevalling? Je wist dat het een zware bevalling zou worden, je merrie begon op te geven, helse pijnen en gilde het een uur lang uit en toch moest ze dat veulen krijgen? Naverschijnselen zoals alles gekneusd hebben, opgerekt van binnen, vervuilde baarmoeder, scheef bekken, halswervelblokkade enz. en je laat haar gewoon leven?! Hoeveel pijn heeft deze merrie wel niet moeten doorstaan? En nu nog?
Als je dan toch eerlijk wil zijn val mij dan ook ma aan. Ik ben het nl geheel met chaos eens. Als je dat niet doet,ga ik toch richting persoonlijke vete denken.
Chaos schreef:MamboBeach schreef:Chaos, waarom heb je je merrie niet laten inslapen voor haar bevalling? Je wist dat het een zware bevalling zou worden, je merrie begon op te geven, helse pijnen en gilde het een uur lang uit en toch moest ze dat veulen krijgen? Naverschijnselen zoals alles gekneusd hebben, opgerekt van binnen, vervuilde baarmoeder, scheef bekken, halswervelblokkade enz. en je laat haar gewoon leven?! Hoeveel pijn heeft deze merrie wel niet moeten doorstaan? En nu nog?
Het maakt me eigenlijk weinig uit wat je nu allemaal zegt.
Ik vind dat heel iets anders. Inslapen vóór de bevalling omdat ik wist dat het zwaar zou worden? Dat is onzin, het was pas ernst toen de bevalling gestart was. Ik kan mijn merrie niet zelf echo'en en voorspellen kan ik evenmin.
Ik heb mijn paard nooit pijnlijke behandelingen hoeven laten onder gaan. Alleen de bevalling zelf. Afspuiten was niet echt lief geweest als het veulen nog leefde in de baarmoeder he.Dus dan moest eerst het veulen afgespoten, dat zou ook geen pretje geweest zijn.
Mijn paard heeft vanaf dag 2 op de wei gestaan, kan ook lekker in de zon staan. Hoef nergens rekening mee te houden, aanrakingen van mij zijn nooit vervelend geweest. Ze kan lekker kroelen met paardjes op de wei, als ze haar bijten geeft het ook niet. Ik hoef niet contstant met alles rekening te houden.
Ik heb overigens niet in annermans berichten gedoken. Dus vanwaar die opmerking?