Challenge (Asca Z) nu een maand zadelmak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:21

Kajanus schreef:
quote="Born2BCrazy"
Kajanus schreef:
*heerlijk topic* pakt chips en cola en gaat er eens lekker voor zitten :D

Heeft het feestje duidelijk gemist.. -O-
Gaan we morgen nog verder? :D/quote
Broodje met vlokken, bakkie koffie erbij, Bokt maakt het leven zoveel leuker :P

Dit is wel het topic van de maand denk ik..

Mijn stem gaat idd naar dit topic :D

Geweldig, maar ook zo sneu dat Bokt weer de wereld op zijn kop ziet..... 8)7

Wij weten wel beter hé PB :j

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:24

Toch grappig hoeveel mensen niet de moeite nemen om even de posts van de TS te lezen alsvoren ze reageren. Vervelend paard moet je niet eerst mee op yoga lessen, en het is niet jou pony die daar door de bak gejaagt word he? ander karakter andere methode. Kan me nog voor de geest halen dat eerder dit jaar een bokker een tuiger had gekocht? 3 jaar ofzo? verwende knol tot er met geloof ik en levens gevaarlijk. Zo'n paard moet je soms gewoon een goeie schop onder de reet geven ipv met een stro touwtje aan een zweepje een 'round up' te gaan lopen afdwingen.. dat laatste is afgelegt aan de echte experts.. niet aan de vele huis tuin en keuken naturals (en vergis je niet, ik ben voor natural.. maar ik ben nog meer voor een veilig paard/mens relatie) die nederland rijk is. Ik ben het met olijf eens dat veel mensen te zacht zijn geworden met paarden, kijk maar eens hoeveel 'rot knollen' er lopen omdat niemand de lef had om gewoon dominant te zijn.

Aieshja

Re: Challenge (Asca Z) nu een maand zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:28

Paarden zijn geen porseleinenpoppetjes...

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:29

Zoooo, tasje is al half gepakt, auto vol met paardentroep....tijd om weer ff dit topic te checken voordat ik de peerden prepareer :Y) .
My,my wat een reacties weer allemaal _O- .

Een dominant paard moet een dominante ruiter en dito aanpak hebben anders heb je een wandelend stuk salami over een half jaar.

Trouwens, mijn nu 5 jarige heeft bij het inrijden een periode gehad dat hij alleen maar kon steigeren en zich om wilde laten vallen...ik zal maar niet vertellen hoe ik dat opgelost heb :+
Laatst bijgewerkt door nobel1 op 29-10-10 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:31

Benfan schreef:
Toch grappig hoeveel mensen niet de moeite nemen om even de posts van de TS te lezen alsvoren ze reageren. Vervelend paard moet je niet eerst mee op yoga lessen, en het is niet jou pony die daar door de bak gejaagt word he? ander karakter andere methode. Kan me nog voor de geest halen dat eerder dit jaar een bokker een tuiger had gekocht? 3 jaar ofzo? verwende knol tot er met geloof ik en levens gevaarlijk. Zo'n paard moet je soms gewoon een goeie schop onder de reet geven ipv met een stro touwtje aan een zweepje een 'round up' te gaan lopen afdwingen.. dat laatste is afgelegt aan de echte experts.. niet aan de vele huis tuin en keuken naturals (en vergis je niet, ik ben voor natural.. maar ik ben nog meer voor een veilig paard/mens relatie) die nederland rijk is. Ik ben het met olijf eens dat veel mensen te zacht zijn geworden met paarden, kijk maar eens hoeveel 'rot knollen' er lopen omdat niemand de lef had om gewoon dominant te zijn.

Hier sla je de spijker op zijn kop! Omdat men in het voortraject het paard heeft verpest, moet dit middeleeuwse spektakel ingezet worden om het dier niet meer staatsgevaarlijk te laten zijn.
Wanneer mensen nu eens begonnen met een dier uit te zoeken dat bij ze past: dus geen jong paard, of een paard met een gematigder karakter. Mensen moeten accepteren dat ze niet met alle typen paarden overweg kunnen, dat zou veel leed schelen (voor paard & de ruiter).

Evengoed zijn er voldoende mensen die paarden corrigeren en inrijden (welke ook staatsgevaarlijk zijn) op een veel prettiger manier....
Dit is niet 'de enige weg' voor een dergelijk paard, al denkt men hier van wel lijkt het...

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:31

Eerst dacht ik wat doet die mafkees nou. Maar na een nachtje eens even er over geslapen te hebben denk ik ja bij een dominante rakker die makkelijk op 2 benen gaat staan is dit geen slechte manier. Het is gewoon het overbluffen van het paard. Paard heeft al enige voorbereiding gehad en heeft al laten zien hoe zijn pet staat. Lijkt me toch ook dat deze man dit niet doet met een paard waarbij dit niet nodig is. Je kan rustig vragen aan zo'n type paard of ie misschien in zijn vooruit wil maar dan heb je de kans dat je er al onder ligt omdat ie achterover is geklapt. En als het zo n type is is er maar 1 manier en dat is direct in zijn vooruit en dan is ie braaf. Op het moment dat ie steigert ben je al te laat en ook dan zal je hem op de een of andere manier moeten dwingen in zijn vooruit te gaan. En er hangt geen bit in dus dat is ook ok. En eerlijk gezegd zie ik geen paard dat echt zwaar in paniek is. Dat ziet er echt heel anders uit en dan had ie ook wel in de bakrand geeindigd ben ik bang. Dit kunnen ook alleen ruiters die sterk in de schoenen staan en ook het paard vertrouwen kunnen geven. Je mag zelf niet twijfelen. Ziet er een beetje apart uit maar het paard lijkt me niet getraumatiseerd voor de rest van zijn leven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:33

nobel1 schreef:
Zoooo, tasje is al half gepakt, auto vol met paardentroep....tijd om weer ff dit topic te checken voordat ik de peerden prepareer :Y) .

Een dominant paard moet een dominante ruiter en dito aanpak hebben anders heb je een wandelend stuk salami over een half jaar.

Trouwens, mijn nu 5 jarige heeft bij het inrijden een periode gehad dat hij alleen maar kon steigeren...ik zal maar niet vertellen hoe ik dat opgelost heb :+

Ja, dat zeg je goed... nou ja, niet helemaal. Een dominant paard is dominant omdat hij die ruimte krijgt en vind dat zijn ruiter hem geen leiding geeft.
Dan is het aan derden om dit op te lossen, maar daar verander je de eigenaar/ ruiter niet mee... die blijft een te milde/ gematigde aanpak hanteren... Ze kunnen bij die Gert beter de ruiters 'scholen' dan het paard 'er doorheen drukken' denk ik...

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:34

Ik denk dat het paardje later nergens last van heeft ...
Aangezien ik TS ook wel leuk vind rijden, was een beetje nieuwsgierig en heb in haar profiel gekeken.

Het valt allemaal reuze mee, er zijn ergere dingen in het leven.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:35

Ik heb zeer veel respect voor Gert. Ik weet zeker dat hij zo vriendelijk is als kan en zo dwingend als nodig is...

Ja, ik zou bij een random bokker achter mijn oren krabben als dit het eerste filmpje zou zijn. Maar niet bij hem. Hij is zo ongeveer de inrij-goeroe. Als hij denkt dat dit nodig is, dan is dat. Daar twijfel ik geen moment aan.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:40

Ninx schreef:
nobel1 schreef:

Trouwens, mijn nu 5 jarige heeft bij het inrijden een periode gehad dat hij alleen maar kon steigeren...ik zal maar niet vertellen hoe ik dat opgelost heb :+

Ja, dat zeg je goed... nou ja, niet helemaal. Een dominant paard is dominant omdat hij die ruimte krijgt en vind dat zijn ruiter hem geen leiding geeft.
Dan is het aan derden om dit op te lossen, maar daar verander je de eigenaar/ ruiter niet mee... die blijft een te milde/ gematigde aanpak hanteren... Ze kunnen bij die Gert beter de ruiters 'scholen' dan het paard 'er doorheen drukken' denk ik...

Inderdaad! In het geval van TS heeft het voornamelijk te maken met haar blessure.
Maar inderdaad de combi dominant paard,subdominante ruiter kan enorm gevaarlijke situaties opleveren.
En of je de ruiter kan veranderen....moeilijk, net zoals het paard zit het in de aard van het beestje :+

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:56

Precies! je ziet teveel dat een paard op dusdanige manier zijn respect is verloren voor mensen dat je al snel naar andere (minder populaire) methode's moet grijpen. De fout ligt dan niet bij het paard, niet bij diegene die doorpakt maar bij diegene die het paard zo heeft verpest. Ik heb ze meer dan 1x gezien die verwende kwasten die denken jou de stal uit te kunnen meppen.. nou de ballen! ik sla ze liever de tanden eruit hoor... 1x noooit weer! paard stond daarna altijd braaf in de stal te wachten tot ik klaar was. Je kan dan echt alles met die dieren.... op een respectvolle duidelijke manier. Wat mensen nog wel eens willen vergeten is dat een paard net zo veel recht heeft om dominant te zijn als hun.. alleen is dat voor ons levensgevaarlijk dus mag je KUN je dat gewoon niet toelaten.

Edit, het is natuurlijk niet duidelijk wat dit paard zo gevaarlijk maakte he (die van de TS) om erop te klimmen. Ik heb het hier over dieren die door toedoen van mensen verpest zijn door dat niemand ze gewoon op hun plaats zet.

Ninx schreef:
Benfan schreef:

Hier sla je de spijker op zijn kop! Omdat men in het voortraject het paard heeft verpest, moet dit middeleeuwse spektakel ingezet worden om het dier niet meer staatsgevaarlijk te laten zijn.
Wanneer mensen nu eens begonnen met een dier uit te zoeken dat bij ze past: dus geen jong paard, of een paard met een gematigder karakter. Mensen moeten accepteren dat ze niet met alle typen paarden overweg kunnen, dat zou veel leed schelen (voor paard & de ruiter).

Evengoed zijn er voldoende mensen die paarden corrigeren en inrijden (welke ook staatsgevaarlijk zijn) op een veel prettiger manier....
Dit is niet 'de enige weg' voor een dergelijk paard, al denkt men hier van wel lijkt het...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:04

Het heeft niet altijd met verpesten te maken en volgens mij heeft ts haar paard zeker niet vooraf verwend en verpest ;-)

Sommige paarden zijn gewoon moeilijk of niet op de reguliere methode zadelmak te maken.
Ik dacht de mijne ook professioneel zadelmak te laten maken bij mensen die al honderden paarden zadelmak gemaakt hebben...
Nou de mijne was dus de eerste waarbij het niet lukte!
Op-en afstappen was onmogelijk, paard kwam steil overeind iedere keer en was verder super rillerig en onzeker!
Nou dan sta je daar langs als vasthouder met een paard van 1.80 m die steil omhoog gaat, dat houdt dus niemand...dus andere methode!
Toen de zadelmakmaker zijn pols brak met het opstappen, is mijn paard dus naar Fried van Stiphout gegaan, aan de zadelmakmaakpaal,
hij heeft daar 8 weken gestaan, de eerste maand heb ik ook niet willen zien :o maar ik had een superfijn paard toen ik hem ophaalde!

Terwijl ik zeker weet als ik daar een filmpje van had geplaatst ik ook half Bokt over me heen had gekregen....
de methode is gewoon anders, maar het paard wordt er niet slechter van en houdt er zeker geen trauma aan over!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:14

Pffffffffff, gelukkig. Er zijn toch nog mensen die wél eerst even kijken naar het peerd. Veel paarden moet je simpelweg overdonderen, en 700 kilo plus overdonder je niet met fluwelen handschoentjes.

Geweldig paard ts! Veel succes ermee!

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:15

Wat een reacties? De meeste paarden worden zo zadelmak gemaakt.
Ik heb verschillende paarden voor Gert gereden, ook door hem zadelmak gemaakt, en het waren de makkelijkste beesten die ik heb gekend! Braaf met opstappen, weg rijden en nergens probleme wbt angstigheid oid.

Ik vind het er dan ook heel fijn uitzien, en denk ook zeker dat je er een fijn paard aan gaat krijgen..

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:17

Nee precies, paarden verschillen nou eenmaal als het om het karakter gaat. Je ziet heel snel dat mensen ze over een streep trekken. Ik ben zelf geen voorstander van een harde aanpak maar soms moet je gewoon. Daarom ben ik me er ook degelijk van bewust dat ik niet met zo'n paard zou kunnen omgaan.. zou daar nooit een klik mee krijgen. Maar dan wil ik ook gewoon een paard om lekker mee te prutsen :P uren in het bos rijden. Maar die luxe heb je niet altijd als je een goed wedstrijd paard zoekt als de TS, dan kom je al snel bij dit soort dieren terecht.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:23

Maar dit is helemaal geen harde aanpak? En met een paard wat op deze manier is aangereden kan je net zo goed uren in het bos rijden? De manier waarop ze zijn zadelmak gemaakt bepaald niet 'wat voor een soort paard' je krijgt..

Vaak zijn de paarden die over een half jaar met alle rust en snoepjes zadelmak zijn gemaakt verwende paarden die niet weten dat de ruiter de baas is... Maar dat is mijn 'mening' en er zullen genoeg zijn die het daar niet mee eens zijn :)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:30

Wat ik zeg is dat een paard als dat nooit geschikt voor mij zou zijn omdat ik er niet van hou om hard aan te pakken, zegt niet dat ik het niet zou doen. Ik zou er dan geen plezier in beleven, maar bij sommige paarden moet je gewoon. Het type paard .. daar heb ik het over, natuurlijk zou je moet dit paard ook uren in het bos kunnen rijden (wat heet, ze gaat crossen met dit paard toch :P daar heb ik al helemaaal het lef niet voor) Persoonlijk zou ik als ik die ruiter was me er niet prettig bij voelen als het zou zou gebeuren.. neemt niet weg dat het soms een betere methode is. Ik bedoel maar te zeggen dat je erg moet kijken naar het type paard dat je koopt of het wel bij jou karakter ligt.

Laat ik het zo zeggen, soms verdienen ze die schop in hun pens.. maar leuk zou ik het niet vinden als het zou moeten gebeuren. Ik zag liever dat het paard van te voren al wist dat hij lager staat dan nou. Zeker met het huidige verwennen en VD door beginners ... ik vind het maar wat riskant om zo om te gaan met een mogelijk dodelijk dier. Geef mij maar gewoon een stoer doetje :P zo een waar je als 16 jarige toen zonder zadel mee door het bos croste ipv een die al overeind gaat om een langslopende kip. Neemt niet wat dat ik bekend ben met dat soort paarden (eerder vond ik dat erg leuk en kon ook goed worden met dat soort paarden) maar tegenwoordig heb ik daar gewoon geen zin meer in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:35

Ben ik een van de weinige die deze methode niet verkeerd vind? Sorry maar ik heb geen 20 paginas doorgelezen.

Kijk dat sommige mensen nou een uur doen over opstappen, daarna 6 maanden alleen maar rond stappen en draven na een jaar pas los kunnen galopperen, dat moeten zij weten. Dit is een methode die er misschien paard onvriendelijk uitziet maar ze worden er wel mak van. Ik geloof niet dat je het bij ieder paard zo moet aanpakken maar sommige dominante rakkers wel hoor. Het enige wat ik jammer vind zijn de sporen maar dat voortgedreven worden door anderen snap ik we, zo krijgt ie geen kans om op de achterbenen te komen.

Je ziet op 7,5 min met op en afstappen dat ie al best relaxed is.

Nee ik vind dit geen verkeerde manier, misschien de penny dames onder ons wel, maar gaan jullie maar lekker verder met jullie pony poetsen met een roze borstel :D

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:37

@joolien, nee.. je bent zeker niet de enige.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:39

Joolien schreef:
Ben ik een van de weinige die deze methode niet verkeerd vind? Sorry maar ik heb geen 20 paginas doorgelezen.

Kijk dat sommige mensen nou een uur doen over opstappen, daarna 6 maanden alleen maar rond stappen en draven na een jaar pas los kunnen galopperen, dat moeten zij weten. Dit is een methode die er misschien paard onvriendelijk uitziet maar ze worden er wel mak van. Ik geloof niet dat je het bij ieder paard zo moet aanpakken maar sommige dominante rakkers wel hoor. Het enige wat ik jammer vind zijn de sporen maar dat voortgedreven worden door anderen snap ik we, zo krijgt ie geen kans om op de achterbenen te komen.

Nee ik vind dit geen verkeerde manier, misschien de penny dames onder ons wel, maar gaan jullie maar lekker verder met jullie pony poetsen met een roze borstel :D

Zo scheer jij even iedereen over 1 kam. Of deze methode, of pony poetsen met een roze borstel.... gelukkig zijn er ook nog mensen die wel een tussenweg kunnen vinden! :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:42

Anne, zie het met een knipoog. Ik bedoel maar aan te geven dat iedereen het anders doet.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:42

Ik ben ook zeker niet tegen het omtrekken, voortjagen en springen. Maar wat mij stoort is de lompe manier waarop het gebeurt. Je kan een paard ook 'netjes' omtrekken. En voortjagen kan ook door met de zweep te zwiepen zonder dat je hem over zijn rug of achterbenen hoeft te raken...

En nee ik ben geen penny :+

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:45

Joolien schreef:

Nee hoor, ik heb er inmiddels ook al een stuk of wat zadelmak gemaakt, maar nog nooit een echte brutale en dat is heel wat anders denk ik dan ze vertrouwen geven en netjes rond leren lopen. Van de week weer een keer op een paard gaan zitten waar 3x iemand op had gezeten maar die is doodbraaf. Ik weet van mezelf dat ik wel handig ben met relatief brave paarden, maar heb er nog een thuis waar ik zeker niet zelf mee aan het klungelen ga. Ik denk dat je met dit soort paarden het maar beter voor kan zijn, anders krijg je ze niet klaar, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:49

Ik zie dit idd als een vorm van overrompelen, dat werkt 9 van de 10 keer super, dan accepteren ze het erna allemaal veel beter. En agressie zie ik hier niet, ik hoor ook constant woorden als 'braaf' en 'goedzo'. Dat vind ik positief, kijk als we het over paarden 'breken' gaan hebben wordt het een ander verhaal.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:51

Ook overrompelen hoeft niet zo lomp te gaan...