Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Celia schreef:En heb je dan later nog eens gecheckt of daar in het onkruid iets doods lag? Want ik herinner me wel dat ik ooit eens met mijn pony (ook een koudbloed, maar dan een gekruiste haflinger) op buitenrit was (en ja nu ga ik Kim haar reactie even "vergelijken" met mijn pony) en dat er plots getrippel en gebries en dergelijke ontstond en ik vond maar geen oorzaak. Normaal kan je vanalles met haar en zal ze nooit wegrennen of dergelijke, ze verzet met moeite een pas als ze schrikt, maar toen... Ze wist niet wat haar overkwam, ze bleef briesen en trippelen, neusgaten wijdt open. Maar mijn moeder was erbij, dus zij even kijken wat er aan de hand was, en het bleek een dood konijn te zijn, geen plat gereden beest, maar eentje die volgens mij gewoon aan een ziekte overleden was. Als je er dichterbij kwam kon je het wel ruiken, dus ik was van plan haar er gewoon voorbij te stappen. Maar op het moment dat ik er langs was heeft ze zich omgedraaid en galoppeerde ze een stuk terug (paniek). Dit is iets was ze nooit! zou doen in een gewone situatie. En tot een dag of drie erna heb ik wel verschil gemerkt in haar gedrag. Maar dan puur dat ze wat irritanter deed (schrapen op de poetsplaats terwijl ze normaal een schaapje is, net zoals Kim). Misschien moet je toch even kijken wat daar precies aan de hand was.
En ga je altijd alleen op buitenrit? Of gaan er soms nog paarden mee?
Ik wil Kim zeker niet over diezelfde kam scheren, en wil zeker ook niet gaan beweren dat dat hét was waar Kim bang voor was/is. Maar misschien zit daar wel iets in, zeker bij een paard die dit anders nooit doet. Ik zou niet weten waarom mijn pony plots zo "hyper" zou doen, puur omdat ze dominant wil zijn tegenover mij...
polly2 schreef:Celia schreef:En heb je dan later nog eens gecheckt of daar in het onkruid iets doods lag? Want ik herinner me wel dat ik ooit eens met mijn pony (ook een koudbloed, maar dan een gekruiste haflinger) op buitenrit was (en ja nu ga ik Kim haar reactie even "vergelijken" met mijn pony) en dat er plots getrippel en gebries en dergelijke ontstond en ik vond maar geen oorzaak. Normaal kan je vanalles met haar en zal ze nooit wegrennen of dergelijke, ze verzet met moeite een pas als ze schrikt, maar toen... Ze wist niet wat haar overkwam, ze bleef briesen en trippelen, neusgaten wijdt open. Maar mijn moeder was erbij, dus zij even kijken wat er aan de hand was, en het bleek een dood konijn te zijn, geen plat gereden beest, maar eentje die volgens mij gewoon aan een ziekte overleden was. Als je er dichterbij kwam kon je het wel ruiken, dus ik was van plan haar er gewoon voorbij te stappen. Maar op het moment dat ik er langs was heeft ze zich omgedraaid en galoppeerde ze een stuk terug (paniek). Dit is iets was ze nooit! zou doen in een gewone situatie. En tot een dag of drie erna heb ik wel verschil gemerkt in haar gedrag. Maar dan puur dat ze wat irritanter deed (schrapen op de poetsplaats terwijl ze normaal een schaapje is, net zoals Kim). Misschien moet je toch even kijken wat daar precies aan de hand was.
En ga je altijd alleen op buitenrit? Of gaan er soms nog paarden mee?
Ik wil Kim zeker niet over diezelfde kam scheren, en wil zeker ook niet gaan beweren dat dat hét was waar Kim bang voor was/is. Maar misschien zit daar wel iets in, zeker bij een paard die dit anders nooit doet. Ik zou niet weten waarom mijn pony plots zo "hyper" zou doen, puur omdat ze dominant wil zijn tegenover mij...
eet je...ik persoonlijk zou het helemaal niet interessant vinden om te weten waarvan het paard nou precies geschrokken is. Het kan iets heel onbenulligs zijn....vaak kom je er niet eens achter...
Het gaat er alleen maar om hoe je het oplost. En als je zulk gedrag kunt oplossen, dan boeit het op een gegeven moment niet meer welk object of gebeurtenis aanleiding tot schrikken heeft, omdat jij te allen tijde dit aan kunt....
Mijn Jazz merrie kan ook nog wel eens koekeloeren in het bos, terwijl ik niks zie... Is ook niet belangrijk. Belangrijk is dat ik het heft in handen houd, even mijn kuiten er in druk of indien nodig een halve ophouding maak en dan gewoon doorrijd. Niks aan de hand....klaar....
KoudbloedKim schreef:JoviBan: Nee sorry, dat heb ik in verschillende posts uitgelegd en dat ga ik niet weer doen.
Mijn ervaringen op NH (en alles daar omheen) heb ik gehaald uit mijn twee geweldig lieve en confronterende andere paarden + alle boeken over lichaamstaal/NH/Parelli etc. etc. etc.
Dus praktijk en theorie.
KoudbloedKim schreef:Jessix: Hoe kom je daarbij?
Celia schreef:[/quote]eet je...ik persoonlijk zou het helemaal niet interessant vinden om te weten waarvan het paard nou precies geschrokken is. Het kan iets heel onbenulligs zijn....vaak kom je er niet eens achter...
Het gaat er alleen maar om hoe je het oplost. En als je zulk gedrag kunt oplossen, dan boeit het op een gegeven moment niet meer welk object of gebeurtenis aanleiding tot schrikken heeft, omdat jij te allen tijde dit aan kunt....
Mijn Jazz merrie kan ook nog wel eens koekeloeren in het bos, terwijl ik niks zie... Is ook niet belangrijk. Belangrijk is dat ik het heft in handen houd, even mijn kuiten er in druk of indien nodig een halve ophouding maak en dan gewoon doorrijd. Niks aan de hand....klaar....
Als jij graag onder een auto beland, welja wandel dan maar eens met een paard die in paniek is. Dim haar dan maar eens...
En dat moment toonde ook mooi dat ze -terwijl ze anders wel altijd op mij vertrouwt-, daar compleet van de kaart was. Ik ben thuis geraakt (moest nog een eind), maar die spanning die bleeff je voelen hoor. Ze heeft tot thuis lopen trippelen en hinniken.
Zal ik jou als vluchtdier eens in de buurt brengen van een slachthuis ofzo, denk dat er ook paniek zou uitbreken.
Daarmee is het hele probleem niet opgelost of goed gepraat, dat zei ik ook niet. Misschien zit er wel ergens een soort dominantie in Kim haar gedrag, maar wie ben ik om daar over te gaan speculeren? Om te beweren hoe het zit, die filmpjes laten in mijn ogen heel weinig zien. Moesten het er meer zijn, dan kan je beter oordelen want dan spreek je niet meer over momentopnames, en over een beeld die je je kan voorhouden over Kim.
[naam] schreef:Ik weet lang niet alles van paarden en ik leer elke dag bij.
KoudbloedKim schreef:JoviBan:KoudbloedKim schreef:Ik weet lang niet alles van paarden en ik leer elke dag bij.
JoviBan schreef:Je hebt geen les gehad in lichaamstaal en grondwerk, begreep ik.
Dus hoe weet je wanneer jouw lichaamstaal juist is?
Het zou goed zijn dat er iemand naar jou kijkt wanneer je met je paard aan 't grondwerken bent. En jou terugkoppeling geeft over wat je doet en wat niet en welk effect dat heeft op je paard.
KoudbloedKim schreef:JoviBan: Nee sorry, dat heb ik in verschillende posts uitgelegd en dat ga ik niet weer doen.
Mijn ervaringen op NH (en alles daar omheen) heb ik gehaald uit mijn twee geweldig lieve en confronterende andere paarden + alle boeken over lichaamstaal/NH/Parelli etc. etc. etc.
Dus praktijk en theorie.
KoudbloedKim schreef:JoviBan: Lees de eerste zin van je laatste quote dan nog maar een keer.
Toch maar nog een keer herhalen dan; er is verder niemand op de manege die aan grondwerk doet en elk paard is verschillend.
Ik ben van mening dat, als iemand je wil helpen, diegene je paard ook door en door moet kennen.
polly2 schreef:Wat ik me dan weer afvraag is: hoe komt het dat de TS op mijn posts niet in de verdediging schiet, me zelfs bedankt en een aantal zaken beaamt en er serieus over nadenkt en mee aan de slag gaat?
Janine1990 schreef:polly2 schreef:Wat ik me dan weer afvraag is: hoe komt het dat de TS op mijn posts niet in de verdediging schiet, me zelfs bedankt en een aantal zaken beaamt en er serieus over nadenkt en mee aan de slag gaat?
Omdat jouw reacties algemener zijn beschreven, en TS het zich waarschijnlijk minder aantrekt omdat meerdere mensen het op zichzelf kunnen betrekken.
Mensen (zoals ik) die zeggen dat haar houding niet goed is, wil ze zich (naar mijn idee) tegenover bewijzen, laten zien dat ze het wel goed doet. Niet dat 'wij' daar iets aan hebben, 'wij' stellen enkel een gewetensvraag, die hoeft ze niet te beantwoorden voor ons, maar des te meer voor zichzelf. En ja, dat zijn de gevoelige vragen waarop men zich wil bewijzen.
Op die manier herken ik het in ieder geval.
Hoe harder een reactie aankomt, hij minder mensen er over het algemeen mee doen. Doodzonde, want vaak zijn harde reacties wel onwijs realistisch.
KoudbloedKim schreef:Jessix: Rowan en ik zijn samen eigenaar van Kim, zij gaat één keer per week met me mee.
Wij zitten op één lijn.
De jongen die gisteren is geweest, was er voor het eerst.
Ook hij zit op dezelfde lijn als ons.
Dat meisje bleek te weinig tijd te hebben voor Kim, die is al 3 maanden 'weg'.