Dit is dan het einde voor mijn paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:40

wat een topper ben jij
bart zal zeker over je waken
heb er geen woorden voor hoe je dit allemaal heb gedaan
heel veel sterkte :(:) :(:)

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:47

Poeh poeh.. Zit hier emmers vol te huilen!
Mooie laatste samenvatting!
Heel veel sterkte!

capriz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:49

Heel veel sterkte. Een dappere beslissing waar ik alleen maar respect voor heb. Je hebt je hart laten spreken.

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:06

Heel veel sterkte!
Knap hoe je Bart hebt gesteund op zijn laatste reis :(:)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:07

Bedankt dat je je verhaal hier hebt opgeschreven hoor. Zoals jij het schrijft, zo hoop ik er ook ooit voor mijn paard en pony te kunnen zijn, precies zoals jij het zegt. Tot het hele laatste eindje. Sterkte met je verlies, het zal nog wel zwaar worden de komende dagen heh....maar ik moest ook stiekem wel even grinniken om je fles shampoo en de blauwe staart. Raar hoe je vasthoudt aan gewoontes heh. En wat zal het lekker zijn geweest om je paardje dat laatste uurtje alles te geven wat je normaal ook zou willen doen....hopelijk kan je voor altijd alle mooie dingen herinneren die je met je mannetje hebt kunnen doen in zijn leven....dikke knuffel.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:12

Ik heb er eigenlijk geen woorden voor, alles klinkt zo cliché, hoewel het niet minder gemeend zou zijn. Uit ervaring weet ik hoe moeilijk dit is, en hoewel het bijna een jaar geleden is dat we Jamie hebben laten gaan, voelt het na je beschrijving van vanmiddag als gisteren. Ontzettend veel sterkte de komende tijd, en als je het op Castlefest even te zwaar krijgt weet je me te vinden he!

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:24

Dag lief moedige meid

Ik ken je niet en ook jou lieve bart niet......maar toen het einde naderde
Voelde ik me zo verbonden met jou en bart....
Ik was bij mijn eigen paard en heb met hem aan jullie gedacht.....
Ik voel pijn jou verdriet....meiske toch wat heb jij een moedige beslissing
Genomen!
Ik heb respect voor je.liefde is ook loslaten.....
Iedereen die een paard heeft weet wat jij nu doormaakt.
Tranen ook hier.....het doet zoveel pijn en je weet dat je het juiste hebt gedaan
Voor jou lieve bart.

Rust zacht lieve bart en weet dat jou baasje altijd van jou zal houden!

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:43

Mooi afscheid meid, Lekker je paardje nog verwend..
Zal wel fijn zijn geweest dat je lekker kon geven wat hij wilde, en waar hij van houd! :D
Vind het nog steeds super knap van jou, zoals vele zeggen ik heb echt respect voor jou.

Ook ik heb een aantal keer aan jou gedacht vandaag..
Heb net ook weer je verhaal met tranen in mijn ogen gelezen..

Hoop dat je nog een beetje kan slapen vannacht, heel veel sterkte met alles! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:48

Brok in mn keel, tranen prikken in mn ogen, maar bovenal voel ik een diep respect voor jou en Bart. Wat hebben jullie deze dag knap beleefd samen. Petje af! Het kan niet anders dan dat jij een hele mooie lieve beschermengel hebt nu!

Als ik ooit voor de keuze kom te staan, hoop ik dat ik net zo sterk ben als jij!

Sterkte... :(:)

Sammyy

Re: Dit is dan het einde voor mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:54

Ook hier iemand met tranen over de wangen. Ik kan niet bedenken, hoe je je nu moet voelen :(:)

Ik ben nu voor de 5e keer op nieuw begonnen met typen, omdat woorden gewoonweg te kort schieten.

Om half 5 vanmiddag heb ik even alles stop gezet, en een kaarsje aan gemaakt voor jullie. Voor Bart omdat ie van jou mag rusten zonder pijn, voor jou zodat je de kracht kunt vinden, om deze moeilijke gebeurtenis een plekje te kunnen geven.

Heel veel sterkte!!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:12

Dat gedicht, die laatste zinnen, héél pakkend. De manier waarop je schrijft, ik vind het zeer treffend en zeer verdrietig je verhaal... en nou heel veel sterkte....

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:20

Wat een prachtverslag van je laatste dag met Bart! Ik heb het net gelezen en ook ik voelde me zo rond half 5 erg met je verbonden.
Heel mooi gedicht ook, ik hoop dat je vannacht een beetje goed slaapt, Bart blijft altijd om je heen, ook al is hij er lijfelijk niet meer.
Heel veel sterkte de komende tijd :(:) :(:) !

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:33

je hebt het goed gedaan roane.....erg goed.
dikke knuf van mij. :(:)

Blacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:39

ik zit echt met een brok in mijn keel achter mijn laptop
elke keer als ik op mijn berichten klik zie ik jou topic en
dan moet ik elke keer wel weer even aan je denken
wat je deze dag hebt mee moeten maken je moest je
beste vriend loslaten en dat is niet niks hij is nu een ster
maar wel jou ster die daarboven op je wacht waar hij op je
wacht en misschien hoor je dat wel vaker maar ik weet zeker dat hij
daar echt staat om op zo top baasje als jou te wachten wat je
allemaal wel niet voor hem hebt gedaan en hoe moedig je was
dit te besluiten echt RESPECT , hij had het beste baasje van
de hele wereld, nogmaals veel sterkte.

Y;( Y;(

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:41

jeetje meid nu is het echt voorbij, gelukkig dat het zo mooi gegaan is en dan die bak voer haha, buikpijn kon hij er niet meer van krijgen. nu kon het. geweldig. maar natuurlijk heel veel sterkte. :(:) Y;( heb wel moeten slikken tijdens het lezen van je verhaal en weet erg goed hoe dat voelt, ik zag mijn lieveling ooit wegrijden toen ze nog in leven was.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 01:24

Je beschrijft het zo mooi...zo herkenbaar ook :0 Ik heb echt bewondering voor je. En over een paar dagen, of zometeen, zal het opeens duidelijk zijn dat hij echt, echt weg is.
Geef jezelf de tijd, de ruimte om te rouwen. Het mag, het is goed zo. Ik ben heel erg trots op je, for whats worth it. :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 02:05

ik ken je niet en je prachtige paard ook niet, maar sinds gisteravond dat ik deze hele topic heb gelezen heb ik het niet meer los kunnen laten en heb vandaag veel aan je gedacht.

ik liep in het bos om half 5 en bedacht me dat ergens anders in Nederland jij nu met de moeilijkste beslissing bezig was die je als dieren eigenaar kan maken.

ik vind het heel sterk van je dat je het voor elkaar krijgt om alles zo mooi nog te verwoorden hier!!!

heel veel sterkte de komende tijd!!
Bart R.I.P.
ik hoop dat je met mijn overleden paarden door de hemel weides aan het rennen bent!!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:35

Wat een verhaal, en wat heb jij je vreselijk sterk weten te houden... Heel veel sterkte meid, je bent een topbaasje voor hem geweest, tot op de laatste seconde en zelfs daarna nog!

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:46

Allemachtig, ik zit hier gewoon ongeneerd een dik potje te janken! Wat heb je de laatste uren met je maatje prachtig omschreven.... Heel veel respect voor je beslissing en enorm veel sterkte de aankomende tijd. Het gemis zal hard zijn, maar je weet dat hij boven de boel op stelten aan het zetten is....

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:48

Roane schreef:
Zo

**hieronder staat een verslag over het inslapen en Bart's laatste dag, als je hier niet tegen kan adviseer ik je niet verder te lezen**

Nadat ik het rendac had gebeld ben ik naar stal gegaan. Daar eerst zijn stal leeggehaald (gooie bijna nieuw terug) en daarna ventje opgehaald uit de wei. Eerst uitgebreid gewassen, want meneer moest natuurlijk wel met een mooie witte staart aan de hemelpoort staan. :)
Ik had die fles zilvershampoo nog in handen, half vol, en nog steeds was ik zuinig aan aan het doen... tot ik me bedacht dat dat niet hoefde en in één keer whoppa alles eroverheen :)) Bart had een heule blauwe staart :D en uiteindelijk ook heel wit.

Ik vermoed dat meneer toch weer iets van hoefbevangenheid aan het krijgen was (hoe kan dat nou? Het enige wat ik heb gedaan is hem van z'n dieet afhalen, hehe) want de steentjes waren opeens een beetje gevoelig onder z'n hoeven toen we de weg op liepen. We hebben samen een hele lange wandeling gemaakt (was om kwart over drie terug, we vertrokken rond één uur). Hoofdstelletje in, en ik heb hem aan m'n pink meegenomen. (heerlijk dier)
Alles om maar even niet op stal te zijn.

De wandeling was heerlijk, niet echt gedacht van 'dit is de laatste keer' of wat dan ook, gewoon lekker samen gewandeld. Toen we terug kwamen keek ik links... en rechts... en heb ik hem gauw in het grote rij-weiland gezet met vet en vooral lang gras :)) nu kon het nog. :D
Heel lang bij hem gezeten, hij liep niet echt ver van me vandaan. En om half vier maakte ik het supermaal voor hem klaar. :D Twee kilo appels, twee kilo wortels, en vier kilo muesli :D hij heeft er ruim drie kwartier over gedaan om het weg te krijgen :D (en die blik van hem :wow: )

De dierenarts was op tijd, ze kwam net het hoekje om toen ik de lege ton wegzette. En toen was 'het' moment daar. Veel te snel, leek het even. Nu al, dacht ik nog.
Maar ik heb hem meegenomen naar de paddock, nog even gepraat met de DA over z'n artrose, en dat hij gewoon doorliep. Dat hij er nog goed uitzag, maar dat je gewoon weet dat er dingen 'stuk' zijn van binnen.
Hij kreeg eerst een roesje, zodat hij wat suffig zou worden. En ik stond zoals gewoon tegen hem aangeleund, ik leunde altijd tegen hem aan. Hij was immers zo sterk als een huis. En omdat ik natuurlijk met m'n hoofd ergens anders was, schrok ik me dood toen hij opeens begon te zwaaien op z'n benen.
Met de eerste echte spuit begon hij steeds meer te zwaaien, begon hij te struikelen, probeerde niet te vallen en viel toch. Toen was hij wel even in paniek, maar ik ben meteen bij zijn hoofd gaan zitten en heb hem tegengehouden dat hij niet ging worstelen. Toen hij mij hoorde praten en ik bleef aaien werd hij weer rustig en kreeg hij de tweede spuit.
En dan wachten. Ik heb hem gezegd met Nans mee te gaan (pony van een vriendin die al eerder heen is gegaan, die hem op zou komen halen, dat wil ik graag geloven) en dat het goed was zo, dat hij rustig aan mocht gaan doen.
Ik zat bij zijn hoofd en hij heeft de hele tijd naar me gekeken, en ik zag hem steeds meer wegzakken, al deed hij nog zo'n best toch bij me te blijven. Ik bleef zeggen dat het goed zo was, tot hij uiteindelijk weggleed. Dat voelde ik heel sterk.
Maar zijn rikketik bleef doorgaan. Echt absurd lang. Hij was al vertrokken, maar zijn hart hield niet op. Maar dat was voor mij geen verrassing, ik wist immers wel dat hij een oersterk hart had. Maar uiteindelijk hield zijn hart er ook mee op.

De dierenarts bleef nog even zitten en we hebben samen nog even gepraat. Zij kende hem ook al wat langer. Over zijn fobie voor bomen :D en hoe lang ik hem al had, wat we allemaal hebben gedaan in die tijd, hoe sterk dat hij was. Dat je mensen met paarden hebt die na zo'n gebeurtenis bijna meteen weer een nieuw paard kopen, en mensen die dat niet meteen hoeven. Dat soort dingetjes.
Toen is zij weggegaan en ben ik bij hem blijven zitten. Ik heb de vliegen bij zijn hoofd weggehouden, en hem bedankt voor alle jaren, alle dingen die we samen gedaan hebben. Ik vertelde hem over momenten die mij bij zijn gebleven. Over hoe we samen naar België gingen. Het strand op. Hoe iedereen vroeger bang voor hem was, en ik heb hem verteld waarom ik vond dat hij de allerbeste pony ter wereld was. Ik heb me verontschuldigd voor alle keren dat ik terecht of onterecht boos op hem was. Voor de periode dat ik de dwarse puber was die hem 'er wel onder zou krijgen.' en bedankt voor de tijden dat ik bang was en hij me erdoorheen trok als de onverschrokken pony die dat bange meisje wel op sleeptouw zou nemen. Oftewel negen lange jaren van wij saampjes.
En hoe ik het wel redden zou in m'n eentje. Dat het moeilijk zou worden, maar dat hij zich geen zorgen moest gaan maken of het me zou lukken. Dat ik hem zou missen, maar ik beloofde hem door te gaan.

Uiteindelijk heb ik nog een zeiltje opgehaald, en vooral toen ik terug liep was het even slikken om hem zo te zien liggen. Want het was nog echt 'Bart' die daar lag, bijna alsof hij sliep. Ik heb het zeiltje over hem heengegooid, en toen kwamen er net stalgenootjes aan. Even staan praten, en toen was de trailer van het rendac er al.
Ik hielp met de trailer goed neerzetten, meneer gaf me een hand en liep naar Bart toe. Vroeg of het ouderdom was. Nee, zei ik, artrose. Hij keek onder het zeiltje en zei, met oog op de pens, zou die ziet er goed uit.
Yep, zei ik.
Heeft de eigenaar hem lang gehad?
Ik heb hem negen jaar gehad ja.
Toen werd het hem duidelijk dat ík zijn eigenaresse was, en zei dat het knap was, dat niet veel eigenaren dit wilde zien. Ik wilde het natuurlijk ook niet zien, maar ik wilde ook gewoon dit laatste beetje voor hem zorgen.
Ik heb samen met de meneer Bart omgedraaid op z'n rug, zodat hij zo op de brancard rolde. Ik heb z'n hoofd goed gelegd en de stang die zijn hoofd op de brancard hield vastgemaakt. De meneer haalde het halster van zijn hoofd en gaf het aan mij. En zo werd Bart de trailer ingetakeld. Heel netjes en rustig. Er was plek zat in de trailer, hij ging er zo in.
Toen heb ik hem stilletjes in gedachten 'dag' gezegd, en toen ging de klep dicht. Ik heb de trailer er uit gedirigeerd, en toen reed de jeep zo met de trailer en Bart weg. En toen heb ik echt staan huilen, want toen was hij echt 'weg', even, voor mijn gevoel.
Zelfs al was hij er niet meer, ik had toch het idee dat ik nog voor zijn lichaam zorgen moest, en toen ook dat weg ging had ik het even zwaar.

En nu zit ik hier. Ik ben heel langzaam terug gefietst, en het was deels de route van de wandeling, en ik heb elk momentje weer voor de geest gehaald tot ik thuis was.
En dat was vandaag.

Dag Bart.
Tot ziens.

Show 'em who's boss up there :)

Dit was het gedicht dat de hele dag bij me bleef:

May I go now?
Do you think the time is right?
May I say goodbye to pain filled days and endless lonely nights?
I’ve lived my life and done my best an example tried to be.
So can I take that step beyond and set my spirit free?
I didn’t want to go at first, I fought with all my might.
But something seems to draw me now to a warm and living light.
I want to go, I really do.
It’s difficult to stay.
But I will try as best I can to live just one more day.
To give you time to care for me and share your love and fears.
I know you’re sad and afraid, because I see your tears.
I won't be far, I promise that, and hope you’ll always know...
That my spirit will be close to you where ever you may go.
Thank you so for loving me
You know I love you too.
That’s why it’s so hard to say goodbye and end this life with you.
So hold me now just one more time and let me hear you say:
Because you care so much for me,
You’ll let me go today.

eerlijk?
Tranen stromen over mijn wangen,
zo veel sterkte toegewenst,
en zo knap van je dat je dit kan!

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:57

Ik hoop dat je een beetje hebt kunnen slapen......
Sterkte de komende dagen.Het zal wel "leeg" aanvoelen.....

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:28

pffff, slik....
Fijn dat jullie nog zo een mooie en fijne dag gehad hebben!
Je hebt hem nog heerlijk kunnen verwennen!
Gecondoleerd met het verlies van je grote vriend!

Dewi_Blondie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:38

Gecondoleerd met het verlies van Bart!
Ik zit met tranen in mijn ogen je verhaal te lezen,
maar ik vind het oh zo knap van je, dat je deze beslissing hebt kunnen maken,
Daar heb ik respect voor, je kiest voor je paard en niet voor je zelf!
Heel knap!
Heel veel sterkte de komende tijd!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 10:08

Het besef is nu wel aardig gekomen. Ik werd wakker, zag dat het een mooie dag was; oftewel, een perfecte dag voor een buitenrit. Zag meteen flits voor me van Bart in z'n stal en dan de typische Bart-blik hoe hij me begroet, kan niet meer. Over z'n neus aaien, op zn rug leunen, z'n staart wassen; kan niet meer. Het besef wat ik gedaan heb is er lekker ingehakt.

Ik weet van gekkigheid niet wat ik deze vrije dag moet doen. Ik wil lopen, ik ga zitten, ik klik van facebook naar bokt naar m'n mail. Ik wil wel iemand zien op msn, dat wil ik niet. Ik heb honger, ik heb geen honger, ik wil me aankleden, ik wil op de bank liggen, ik wil hardlopen.
Maar voornamelijk wil ik helemaal niks.
Ja, één ding. En niemand hoeft mij te vertellen dat dat niet meer kan.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:12

Meid, heel veel sterkte gewenst de komende tijd, kheb heel veel respect voor je beslissing en hoe je het allemaal gedaan hebt!!
Ik hoop dat, tegen de tijd dat ik die keus moet maken, ik ook zo dapper kan zijn!!
R.I.P. Bart..