Nieuw paardje , niet voor gevoelige kijkers, is overleden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:08

@ Yvonniej:
bagage schreef:
Hoi Bayaatje, na wat PBen onderling, ga ik hier ook even reageren in je topic.

Ten eerste: mijn complimenten voor je inzet voor dit paardje (en de andere ook natuurlijk!) +:)+

Ten tweede: toen ik bij toeval op je topic stuitte, dacht ik: wat een bekende aftekeningen heeft dat arme paardje en ben eens in mijn oude archief gaan graven. En ja hoor, dit zelfde paardje heeft in 1996 een jaartje bij mij gestaan om wat vertrouwen terug te krijgen in de mens en een veulen te krijgen.

Om redenen die jou bekent zijn, is ze daarna terug gegaan naar haar eigenaar. Helaas heeft ze blijkbaar daarna nog meer eigenaren gehad, die het niet zo best met haar voor hadden. :( Ze is dus zeker geen 12 jaar maar zeker 19 of 20 als het niet ouder is. Ze had geen officiële papieren.

Op jouw verzoek 2 foto's van toen ze bij mij stond.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SH7CP6UK.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BR6LEMXP.jpg

Ga door met je goede werk en kijk of je haar terug kan krijgen in haar oude staat. Heel veel succes!!
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 26-04-10 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto's quoten. Foto's in link geplaatst.

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:31

wat een super zielig paardje, zeg maar gelukkig is hij nu in goeie handen! ik zou er de dierenarts bij halen eventjes. dan heeft die mischien nog wel tips voor je.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:44

Quinc schreef:
wat een super zielig paardje, zeg maar gelukkig is hij nu in goeie handen! ik zou er de dierenarts bij halen eventjes. dan heeft die mischien nog wel tips voor je.

misschien moet je het hele topic even lezen, dan had je gezien dat ze alles in samenspraak met de dierenarts doet...

annepaardoes

Re: Nieuw paardje , niet voor gevoelige kijkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:53

jeetje zeg wat een sneu geval. Heel veel succes ermee!

nicolleZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:58

hi

ja wat ziet het dier er verwaarloosd uit. ik woon zelf in het buitenland en zie regelmatig zulke paarden. idd moet het veulen er zo snel mogelijk af. en dan regelmaat krygen in het voeren. echt heel erg uitkijken met kracht voer. vooral de eerst maand niet veel meer dan 1 1/2 kilo geven verdeeld over 3 of meer voer beurten.slobber is een goede keuze. geef haar een vitamine injectie, of als je dat niet zelf kunt by de dierenarts natuurlijk. lucern is een hele goede optie om er gewicht aan te krijgen. zit niet zo vol konsentraat als gewone brok en is beter voor de spijsvertering. en dan is het wachten. meestal duurt het een maand of 4 voor je echt verschil ziet. sterkte ermee, en houd haar warm. warmte vraagt een hoop energie.

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:12

oh wat erg, super dat je haar zo opvangt!!
ik hoop snel nieuwe fotos :)

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 09:49

Desperado_ schreef:
oh wat erg, super dat je haar zo opvangt!!
ik hoop snel nieuwe fotos :)

ik ook.. ben erg benieuwd hoe ze er nu uitziet! :)
Echt top wat je doet!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:54

dank je chantal, duidelijk! Had ik overheen gelezen maar dat kan ook gauw als er zoveel reacties zijn :D
Wel vervelend voor de ts, een ouder paard is nog moeilijker opknappen dan ee jongeren.

Toch heel veel sterkte ermee

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:57

Geen probleem hoor Yvonniej, kan me voorstellen dat je het niet gezien hebt :)

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:59

Arm dier, als je de foto's van nu en 14 jaar geleden ziet, dan vraag ik me af wat ze ons allemaal over haar leven zou kunnen vertellen, als ze maar kon praten. Dat zijn weinig leuke dingen ben ik bang................

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:28

Misschien moet er wel rekening mee gehouden zijn dat dit paardje al een flink eind in de 20 is en misschien al dicht bij de 30? Dan is het ook goed mogelijk dat ze uitsluitend zo mager is geworden door ouderdom. Ik bedoel, ze heeft nog nog een veulen aan de voet, is misschien wel drachtig en ze heeft bijna geen tanden meer! Dan is het niet moeilijk dat ze zo vreselijk mager is. Misschien is ze wel niet verwaarloosd/mishandeld, maar heeft ze puur ouderdomsproblemen...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:35

JaBa schreef:
Misschien moet er wel rekening mee gehouden zijn dat dit paardje al een flink eind in de 20 is en misschien al dicht bij de 30? Dan is het ook goed mogelijk dat ze uitsluitend zo mager is geworden door ouderdom. Ik bedoel, ze heeft nog nog een veulen aan de voet, is misschien wel drachtig en ze heeft bijna geen tanden meer! Dan is het niet moeilijk dat ze zo vreselijk mager is. Misschien is ze wel niet verwaarloosd/mishandeld, maar heeft ze puur ouderdomsproblemen...

Dan is het zeker verwaarlozing/mishandeling om haar nog een veulen te laten krijgen en het veulen zo lang bij haar aan de voet te laten en haar nog te laten dekken ook.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:56

JaBa, dan nog zit ze onder de parasieten e.d.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:50

Dat weet ik wel en ik praat het ook niet goed, maar er zijn ook veel pony's en Shetlanders die onder de luizen zitten, ondanks dat ze goed verzorgd zijn. Dit paardje zal waarschijnlijk niet de zorg gekregen hebben die ze nodig had met deze ouderdom, maar ik denk dat de meeste van haar problemen wel veroorzaakt zijn door de ouderdom. Natuurlijk had ze extra zorg moeten krijgen, maar sommige mensen kennen er nu eenmaal niet genoeg van om dat te gaan geven. Maar zeker super dat ze nog eens kans krijgt bij de topicstarter! Je moet er alleen rekening mee houden dat het wel eens heel moeilijk zou kunnen zijn om dit dier nog in topconditie te krijgen...

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:53

Topconditie zou natuurlijk fijn zijn, maar ik denk dat de TS op dit moment alleen al gaat voor een goede conditie die niet levensbedreigend is. Het is in ieder geval al fijn voor het paardje dat ze het nu lekker heeft/gaat krijgen.

En ook al is het zoals jij zegt (wat ik dan maar hoop, want wie weet wat er anders nog gebeurd kan zijn) dan valt het alsnog onder verwaarlosing door ontwetendheid.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:59

JaBa schreef:

Kan goed zijn ik heb er één van 33 waar ik ook altijd moet kijken vooral na de winter of ze geen luis heeft en ze krijgt evenveel voeding als de paarden die endurance lopen van 100km en meer + gehakseld hooi en extra supplementen en olie. Allemaal om haar min of meer op gewicht te houden en dan ziet ze er nog eerder mager uit. Ze is nog wel altijd in conditie en werkt nog meer dan menig recreatie paard.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:01

Inn schreef:
Kan goed zijn ik heb er één van 33 waar ik ook altijd moet kijken vooral na de winter of ze geen luis heeft en ze krijgt evenveel voeding als de paarden die endurance lopen van 100km en meer + gehakseld hooi en extra supplementen en olie. Allemaal om haar min of meer op gewicht te houden en dan ziet ze er nog eerder mager uit. Ze is nog wel altijd in conditie en werkt nog meer dan menig recreatie paard.

Maar dan neem ik aan dat die van jou er niet zo uitgemergeld uit ziet omdat je d'r goed in de gaten houd ;).
Misschien is het per ongeluk geweest, maar dan nog... Het blijft sneu voor het diertje. Wat ik lees van bagage heeft ze het al niet makkelijk gehad, ook toen ze nog wel jong(er) was.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 14:06

Hoi,

heb nog een keertje alle reactie's gelezen. Paardje is echt verwaarloosd , daar bestaat geen twijfel over. Ze stond in een weiland zonder drinken en de eigenaar was daar 4 maanden niet meer geweest ( dat vertellen ze me dan nog ook ) Ze kwam bij mij aan en begon direct liters te drinken, ik heb de ton gewoon weg gehaald zodat ze geen koliek zou krijgen. Ze staat vol met wonden heeft schurft en nog een hoop andere dingen waar je niet vrolijk van wordt. Ook al kennen deze mensen niets van een paard als je ziet dat je paard vol met wonden staat die ontstoken zijn ga je je toch vragen stellen ?

Voor de rest gaat het super met haar. Ik heb haar gisteren nog eens met immaverol gewassen en ze had er weer enorm veel deugt van. Ook is ze gisteren nog eens ontwormt . Ik had een beetje bang dat ik ze wel gepakt zou krijgen omdat de eigenaar wij vertelde dat ik het halster niet meer zou aankrijgen eenmaal het af was. maar, geen probleem halster wel achter mijn rug lekker wat krabbelen halstertje aan en achteraf een snoepje.

We gaan haar nu een ijzersuplement bij geven , de dierenarts komt het 1 van de dagen brengen. Het is geen 100% ijzer, want dat zou ervoor zorgen dat andere vitaminen niet goed meer zouden opgenomen worden.

De tanden wachten we nog mee, we moeten ze verdoven hiervoor en dat zag de dierenarts nog niet zitten ze moet eerst nog een beetje extra bijkomen.

Ik plaats binnenkort nog wel eens wat foto's

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:09

Fijn om weer wat te horen Bayaatje! Zo te horen is het echt verwaarlosing ja.
Ben wel benieuwd naar weer wat nieuwe fototjes! Zo te horen doet ze het goed :)

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:12

Chantal___ schreef:
Inn schreef:

Maar dan neem ik aan dat die van jou er niet zo uitgemergeld uit ziet omdat je d'r goed in de gaten houd ;).
Misschien is het per ongeluk geweest, maar dan nog... Het blijft sneu voor het diertje. Wat ik lees van bagage heeft ze het al niet makkelijk gehad, ook toen ze nog wel jong(er) was.

Af en toe toch wel hoor als de levensomstandigheden ook maar iets veranderen kan het op een paar dagen een heel verschil maken en dan moet je weer het één en ander uitzoeken. Vb van wei naar winterverblijf of een paar dagen de winterdeken er niet af genomen. De jonge paarden of andere die haar door de lentekriebels wat meer pesten of aan het lopen brengen enz. Dan is oei die staat weer ineens zo mager. De organen durven ook wel eens wat slechter functioneren. Maar zo mager natuurlijk niet dan zou ik haar niet meer durven laten werken. Bij die van ons zie je wel heel duidelijk dat het een oud paard is haar hoofd is al heel grijs aan het worden ze is normaal donker bruin. Als je dan een hele tijd niet gaat kijken dan krijg je natuurlijk zoiets als dit topicpaardje.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:14

JaBa schreef:

Bagage, waar hij vroeger bij gestaan heeft, zal toch wel weten of het beestje toen ongeveer 6 of 16 was? Zit nogal een verschil tussen...

Daarnaast denk ik dat een paard van rond de 30 met zulke ouderdomsverschijnselen, niet meer drachtig zou zijn geworden.
Bij de stal waar ik rijdt hebben we een paar van dergelijke uitgemergelde oude dametjes (echt van ouderdom, in de 30) en die zetten we als gezelschap naast de hengsten want die reageren er totaal niet op... die fase is duidelijk over :D

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:15

wat super dat je dat gedaan heeft.

hopelijk gaat t allemaal snel verbeteren.

ps ze oogt al veel beter dan de vorige foto`s.

succes..

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:15

Inn schreef:
Af en toe toch wel hoor als de levensomstandigheden ook maar iets veranderen kan het op een paar dagen een heel verschil maken en dan moet je weer het één en ander uitzoeken. Vb van wei naar winterverblijf of een paar dagen de winterdeken er niet af genomen. De jonge paarden of andere die haar door de lentekriebels wat meer pesten of aan het lopen brengen enz. Dan is oei die staat weer ineens zo mager. De organen durven ook wel eens wat slechter functioneren. Maar zo mager natuurlijk niet dan zou ik haar niet meer durven laten werken. Bij die van ons zie je wel heel duidelijk dat het een oud paard is haar hoofd is al heel grijs aan het worden ze is normaal donker bruin. Als je dan een hele tijd niet gaat kijken dan krijg je natuurlijk zoiets als dit topicpaardje.

Klopt, maar er klopt al iets niet als je 4 maanden niet gaat kijken.

Ook al ziet die van jou er zo nu en dan wat magerder uit, wat ik begrijp uit je reacties hier houd je dat goed in de gaten en pas je daar ook haar voer en werk op aan, zoals het hoort. Als ze dan wat magerder word van ouderdom, dan kan je er verder ook weinig mee doen. Maar 4 maanden lang niet komen kijken & geen drinken hebben staan vind ik nou niet oplettend :+.

bagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:20

Toen ze bij mij stond was ze rond de 6 jaar.

Fijn Bayaatje dat je haar nu al kan pakken en haar met Imaverol kan wassen.
Is het al gelukt om de jaarling apart te zetten?

Saskia_Omar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:33

Jeeetje wat een verhaal! Erg veel sterkte met het arme beestje, maar volgens mij is ze in prima handen bij jou!