EK Dressuur Junioren/Young Riders 2006

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nistria

Re: EK Dressuur Junioren/Young Riders 2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:02

Onze reactie op de publiciteit van het EK
31 Juli, 2006 - 16:41
Hierbij onze reactie op de kritiek van het zo succesvol verlopen Europees kampioenschap waarbij door de junioren twee maal goud en door de Young Riders twee maal zilver is gewonnen.

Vanaf het eerste moment dat de paarden op het prachtige complex te Stadl Paura aankwamen liepen er vele stewards rond die moesten toezien dat de paarden eerlijk werden gereden en goed werden behandeld .
Na de eerste trainingsronde was er tamelijk veel onrust onder onze ruiters omdat verschillende ruiters het verzoek kregen niet te diep en rond te rijden. Hier is in het kamp lang over gediscussieerd waar bepaalde grenzen liggen. Gelukkig nam bondscoach Jan Peeters snel de onrust weg door te zeggen dat iedereen zo rijden moest als zij altijd doen en bij klachten de bewuste steward naar hem door te sturen .Een bijzonder goede zet welke respect verdiend!

Dat er in de sport krachten zijn welke niets met rijden te maken hebben was ook nu weer vrij snel duidelijk. Je voelde de hetze tegen de Nederlanders in het algemeen en tegen Lotje in het bijzonder .Ook was vanaf dag één duidelijk dat Valentina Truppa uit Italië bij de Young Riders moest winnen.

De eerste wedstrijddag verliep volgens verwachting waarbij alle Nederlandse combinaties scores neerzetten die deze verwachting waar maakten. Uitzondering was Young rider Lorraine van den Brink die zelfs ver boven verwachting scoorde en onder begeleiding van Alex van Silfhout die haar de laatste maanden intensief begeleidde , haar beste proef van het kampioenschap neerzette. Het was voor ons dan ook een rare gewaarwording om de volgende dag te zien dat Alex stond te wachten op Lorraine terwijl die op een ander gedeelte van het grote complex onder begeleiding van Jan Peeters aan het trainen was.

De Tweede dag kwam als eerste Nederlandse junior combinatie Diederik met Paddox de baan in. Wat een mooie proef ,super en gedurfd gereden! Jammer dat de hengst in de stap iets opspande om zijn mannelijkheid te uiten. De uitslagen rollen over het digitale bord. Maar wat gebeurt er nu ? Het Duitse jurylid komt niet hoger dan 67% terwijl de vier overige leden van het corps rond de 72 a 73 % noteren zodat Diederik uiteindelijk met ruim 71% de baan verlaat. Dat dit gebeurt weten we en daarom was voor Lotje duidelijk dat indien we als team goud wilden halen alles uit de kast moest worden gereden. Heel vaak zeggen wij tegen elkaar dat je de discussie weg moet halen door verschil te maken en dus met lef rijden. Wie niet aanvalt heeft geen recht te winnen.
Lotje laat gebeuren wat moest gebeuren. Een proef gereden op het scherpst van de snede met alle risico van dien. Niemand maar dan ook niemand heeft iets negatiefs gezegd over het losrijden !.
Met scores van vier juryleden van 74 a75 % en vier eerste plaatsingen komt wederom het Duitse jurylid niet verder dan 72% met een tweede plaats.
We hadden de situatie vooraf dus goed ingeschat ! Door verschil te maken schakel je de uitslagen van het Duitse jurylid uit en hebben we goud terwijl het zilver ons door het super rijden van Diederik, Chantal en Marrigje al niet meer kon ontgaan.

Ook bij de Youg Riders is het politieke spel begonnen , echter omdat het misschien mede daarom combinaties betreft die niet meer voor de winst kunnen meestrijden wordt er geen aandacht aan besteed. Maar jury’s die een combinatie als tweede plaatsen terwijl een collega deze als dertigste of nog lager plaatsen dienen net op hun verantwoording te worden aangesproken .
Uiteindelijk hebben de Youg Riders ondanks het uitvallen van Desiree Senden die in Nederland moest achter blijven alsmede de door een hoefzweer getroffen Mix van Angela van den Berg een mooie zilveren plak behaald.

De scores van de landenwedstrijd vallen weg voor het vervolg van het kampioenschap en iedereen begint in de individuele proef met een schone lei. Ook het resultaat in de individuele proef telt niet mee naar het kampioenschap.
De individueleproef wordt gestart in de zelfde volgorde als de landenproef .
Dus als je zoals Lorraine van den Brink als eerste starter hebt geloot in de landenproef moet je ook in de individuele proef het spits afbijten. Al met al een aantal wijzigingen waar we mee te maken kregen ten opzichte van vorige kampioenschappen.

Zowel Lotje als Diederik hebben vandaag ,vrijdag, uitsluitend de training met Alex op programma staan welke ’s avond onder toezicht van de bondscoach in de grote binnenmanege plaatsvindt. Het is druk en bijna alle combinaties plus coaches die pas de volgende dag hoeven te rijden zijn aanwezig .
Diederik en Lotje hebben goed kunnen trainen. De laatste vijf minuten pakt Lotje nog even het stokje erbij om hem achter net iets sneller te maken. Het eerste tikje bovenop de achterhand slaat Reine uit tegen het schot. Hierop is Alex door de Engelse coach Jenny Loringston Clark aangesproken. Alex en Lotje hebben onmiddellijk gas terug genomen en na enkele minuten de merrie Reine laten uitstappen. Ondanks de aanwezigheid van vier stewards en de FEI veterinair is Lotje nergens op aangesproken. Ook zelf hadden wij totaal niet het gevoel grenzen te hebben overschreden.

De volgende dag begint voor ons s’middags . Het is vandaag voor iedereen noodzakelijk om in iedergeval een goede score neer te zetten en niet als vierde combinatie te eindigen daar het enkel aan drie combinaties per land is toegestaan deel te nemen aan de finale. Zoals eerder gezegd de voorliggende resultaten tellen niet mee dus moet er één combinatie afvallen.

Lotje heeft circa vijfenveertig minuten in de binnenmanege los gereden alvorens zij wordt verzocht de voorring te betreden. Vader Schoots zit zoals altijd op de tribune terwijl moeder Carolien aanwezig is om te groomen.
Op de tribune ontstaat er een discussie. De engelse coach mevr J Loringstone Clark zou het ontoelaatbaar hebben gevonden wat er in de training die avond vooraf had plaats gevonden..De Nederlanders die aanwezig waren tijdens deze training waaronder enkele topcoaches was dit toch echt niet zo opgevallen. De vraag van Schoots aan deze topcoaches of zij de afgelopen vijfenveertig minuten zaken hebben waargenomen die absoluut niet door de beugel konden werden niet bevestigd. De een zij dat het niet zijn trainingsmethode was de ander dat hier en daar enkele nuances konden worden aangebracht om het zelfde effect te bereiken.
Lotje heeft gedurende het vijfenveertig minuten durende losrijden geen stokje gebruikt ! Op het moment dat zij naar de voorring gaat vraagt zij het stokje. Met nog vijf minuten te gaan probeert zij de merrie evenals de vorige avond middels tikjes bovenop de achterhand te activeren. Iedereen kijkt toe niemand zegt iets!! Nu achteraf moet je tot de conclusie komen dat dit misschien niet handig was en volgende keer beter moet. Dat weet Lotje nu ook wel.
Wat dat betreft heeft Tineke Bartels gelijk. Ook op het voorterrein moet je de beste willen zijn en mag de publieke opinie niet genegeerd worden hoewel er wel iets van hypocrisie in zit .

Spanning is er volgens eigen zeggen van Lotje niet wel de wil om te presteren. Achteraf kan je zeggen dat er een tactische blunder is gemaakt door niet rustig het proefje foutloos proberen uit te rijden en je gewoon te kwalificeren. Lotje had de merrie Reine zo scherp dat er maar het minste of geringste hoefde te gebeuren .Er ontstonden twee fouten die als je de beelden met geluid terug kijkt werden veroorzaakt door het klikkende geluid van een fotografe uit Nederland .Nemen wij niemand kwalijk kan gebeuren .Waarom dan toch zoveel risico genomen ? Het Duitse jurylid was voor de finale Kür wederom opgenomen deze te beoordelen. Lotje heeft in de individuele proef geprobeerd om voor 100% winst te gaan scherp als altijd en vol overgave.
Dat het haar nu niet gelukt is om zich te kwalificeren is jammer en niet meer dan dat.

De kritiek in de hoefslag vinden wij dan ook onterecht en zeer eenzijdig . Natuurlijk zal bondscoach Jan Peeters bij de interviewster verklaren dat ook hij van mening is dat het met minder druk , zo je wilt minder grof moet .
Jan Peeters kan toch niets anders verklaren indien hij volgende week zelf weer moet jureren! Tegen Lotje of haar begeleiding heeft hij zich nooit kritisch uitgesproken waaruit wij opmaken dat hij ondanks alle kritiek toch achter ons staat en dat kunnen wij bijzonder waarderen..Winnen doe je ook niet alleen.
In topsport zoek je de grenzen van wat wel en niet kan. De gedrevenheid waarmee Lotje haar sport beleefd is zelfs voor ons als ouders wel eens moeilijk bij te benen. Een tomeloze inzet zeven dagen in de week.
Alleen al het feit dat de paarden welke Lotje de laatste vier jaar uitbrengt geen enkele sportblessure hebben opgelopen welke voort zou kunnen komen uit overbelasting of onkundig gebruik is een mooi gegeven .
Tijdens het afgelopen E.K. heeft Lotje ondanks de vele stewards en officials geen enkele reprimande ontvangen terwijl reprimandes en waarschuwingen absoluut wel zijn uitgedeeld.
Vanuit deze visie mag je toch stellen dat er binnen het toelaatbare is gehandeld zonder je ogen te sluiten voor de kritiek?

Tijdens de wedstrijd is er zelfs een paard uit de wedstrijd genomen waarvan je bij het rond de ring rijden de bloedslierten langs zijn mond zag lopen. Dat de bondcoach van deze combinatie niet ingrijpt en vervolgens wel commentaar aan de interviewster van de hoefslag op het rijden van Lotje geeft begrijpen wij niet……of……misschien toch wel als we ook de overige resultaten van dit land bekijken.

Dat Diederik uiteindelijk het individueel goud binnenhaalde was echt geen pleister op de wonden voor ons zoals in de hoefslag geschreven. Maar een resultaat waar wij trots op zijn en waar wij even zeer van hebben genoten als onze eigen behaalde resultaten in voorgaande jaren. Wij hebben een heerlijke week in Oostenrijk gehad met alles wat sport mooi maakt.
Emotie ,hoogte en diepte punten , succes en verdriet.
Welke coach neemt liever genoegen met zilver door mooi spel ?.
De afgelopen vier jaar waren er voor de junioren vier gouden team medailles en vier gouden individuele medailles te verdienen .Van deze acht gouden plakken zijn er zeven gouden en een zilveren bij Nederlands succes coach Jan Peeters terecht gekomen. Al deze punten zouden veel meer aandacht moeten krijgen dan de negatieve publiciteit die nu wordt gecreëerd.

We kijken vooruit naar Verden en hopen daar weer te kunnen genieten van de sport en te doen waar we goed in zijn. Paardrijden.

bron: www.lotjeschoots.nl

Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:33

Ik ben blij dat je dit geplaatst hebt Bibi, het doet het e.e.a. wel in een ander daglicht plaatsen.

Verder is ook het e.e.a. na te lezen op http://www.stalvansilfhout.nl dat belicht het hele gebeuren ook van de 'andere kant' en laat zien hoe de personen in kwestie persoonlijk het hele EK beleefd hebben.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:57

Maar wat ik mij nou echt afvraag, wat heeft Lotje CvA aangedaan?
Beide artikelen die zich niet positief uitlaten over Lotje (Hoefslag en P&S) zijn door haar geschreven.
Als je het stuk uit de Paardenkrant leest, krijg ik een heel ander beeld.

Zijn er hier nog mensen die het zelf hebben mogen aanschouwen (Eyes? Of was je er alleen tijdens de kür?) en is er niet ergens beeldmateriaal beschikbaar?

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:07

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 19:58

Heel mooi geschreven, ik vind het knap dat ze zo met de publiciteit omgaan.
Hoop dat iedereen nu ook de andere kant van het verhaal leest!!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 07:09

sorrie, maar van een corrigerend tikje zal geen engelse bondscoach of Tineke Bartels wakker liggen....
Mooi geschreven, ja natuurlijk maar ik denk dat je het zelf moet hebben gezien om te concluderen dat er niets aan de hand was.

Ik sluit me dan toch liever aan bij Tineke Bartels, die was toch ook "not amused" met de acties van Lotje en haar trainer!
Die geloof ik in deze eerder dan de moeder van...!

Ik ben er van geschrokken van deze actie! Kan je nagaan hoe er thuis gereden wordt, als niemand mee kijkt! Als alleen je resultaten tellen, dan kan het welzijn van het paard in het geding komen, blijkt nu.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 07:33

amondi schreef:
maar ik denk dat je het zelf moet hebben gezien.

Kan je nagaan hoe er thuis gereden wordt, als niemand mee kijkt!

je spreekt jezelf tegen..

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:28

klopt! maar ik bedoel het goed.... nou ja goed. Maar als TB het ook verklaard, dan hecht ik aan dat oordeel meer waarde dan aan de moeder van van Lotje, ik bedoelde dat dus: TB heeft het gezien en die vond het waardeloos!

KoKoKanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:50

Lotje presteert ontzettend goed, de paarden zien er niet ongelukkig uit...volgende keer gewoon beetje opletten met zweepje en dan komt het hopelijk weer goed...

mijnsnoepies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:45

Ik heb erg veel respect voor CvA. Afgod
Eindelijk iemand die niet perse met iedereen vriendjes hoeft te blijven maar gewoon opschrijft wat ze daar gezien heeft. De paardenkrant wil wel altijd ''politiek correct'' blijven.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:07

nog meer respect hebben we voor mensen die dit onder hun eigen account kunnen schrijven....

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:18

Clown

mijnsnoepies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:23

wat bedoel je daarmee, ik ben net nieuw op bokt

mijnsnoepies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:40

mijn zus zit al veel langer op bokt, maar die heeft een eigen naam.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:48

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:02

op bladzijde 19.... en met z'n sterke mening! eerste post, maar me zus die.....
Kijk ik ben het w.s. wel met haar eens, maar ik snap niet dat een gloenieuwe al zo goed overweg kan met smileys e.d......

Laat ook maar zitten, als iemand niet voor zijn eigen mening uit durft te komen omdat het zich hiet handelt over een (ex- en of toekomstig)europeesch kampioene... zielugh.

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:20

Beetje flauwe redenatie, niet iedereen heeft een eigen computer. Sommige mensen moeten er een delen. Natuurlijk praten wij samen over zaken zoals het EK. En wat die smileys aangaat, sinds kort zijn wij ook beiden aangesloten op het forum van onze rijvereniging en daar wordt ook gewerkt met smileys!

mijnsnoepies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:57

Ik volg al een tijdje dit topic als gast en ik wou graag reageren dus heb ik mezelf ingelogd.
Is het nu duidelijk?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:21

Als ik het verhaal in de hoefslag goed begrepen heb gaat het niet over het bijtikken met een stokje.

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:44

Wat ik volgens mij (als ik het goed heb gelezen) mis in de hoefslag en de P&S is een reactie van Lotje zelf...

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 07:02

daar heeft ze de kans niet voor gehad. de journalisten zijn gaan schrijven en zijn haar kant van het verhaal niet nagegaan..
vandaar de reactie op haar site..

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 07:13

Nistria schreef:
daar heeft ze de kans niet voor gehad. de journalisten zijn gaan schrijven en zijn haar kant van het verhaal niet nagegaan..

Dat is dus precies wat ik bedoel! Vind ik niet fair..

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 07:45

maar ze hebben anders wel de reactie van de nieuwe bondscoach gevraagd, die wordt gequote!

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 08:00

Nistria schreef:

Eén journaliste...
Ik wil best aannemen dat er iets gebeurt is dat in de ogen van velen (zoniet iedereen) niet door de beugel kan, maar op dit moment heb je alleen de artikelen in P&S, Hoefslag (beide door dezelfde persoon geschreven) en de Paardenkrant (waar geen mening wordt gegeven door de journaliste, alleen de versie/visie van Lotje). Wat staat er eigenlijk in de Duitse pers?

Maar is er geen beeldmateriaal gemaakt en beschikbaar?

Ritmisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:46

amondi schreef:
maar ze hebben anders wel de reactie van de nieuwe bondscoach gevraagd, die wordt gequote!

Heet de bondscoach Lotje Schoots dan?