Zuidlaardermarkt 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Re: Zuidlaardermarkt 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 06:09

Sterkte :(

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 07:04

Evamarie schreef:
Ik snap echt niet dat zulke paarden toegelaten worden op de markt. Er zou een medisch team bij aanwezig moeten zijn die ze direct in beslag neemt om extra leed o.a het vervoer en de verhuizing te besparen.
Er zitten veel kopers bij die niet goed in kunnen schatten wat de problemen van een paard kunnen zijn en denken voor een leuk prijsje te kunnen handelen.

Wie zegt dat die pony de problemen al had toen die op de markt stond? Kan in een paar dagen tijd veel gebeuren.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 07:08

Wat jammer superpony. Wat was er aan de hand?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 08:23

Wat verdrietig Spaansepony

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 08:38

Wat triest, sterkte

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 09:20

Gut wat was er aan de hand? Hadden jullie ze bewust meegenomen omdat ze er slechter aan toe waren of was dit gewoon dikke pech

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 09:24

Het was de valk, het is onduidelijk wat de pony had en verder dokteren om nog meer kosten te maken had gewoon geen nut meer.

Pony stond ineens eergisteren heel pompend te ademen echte ademnood. Direct dierenarts gecontact en is gekomen. Eerst dachten we aan slokdarm verstoppen wat zichzelf verholpen had en daardoor de longen zich gevuld had. In de avond ging het slechter dus weer de arts gebeld en stuurde zijn collega die meer verstand van aparte gevallen moest hebben want de zaak hadden ze al intern besproken. Deze dacht dat er iets is in het strottenhoofd een zwelling oid want ergens word er lucht tegen gehouden dus hele zware antibiotica etc.
Volgende dag wilde we hem bellen met een update zoals afgesproken maar hij belde zelf al want het zat ze ook niet lekker, pony was het zelfde niet slechter maar zeker niet beter. Uur later pony zeer slecht aangetroffen gelijk lingehoeve gebeld en opgeladen. Foto’s gemaakt van de longen en deze hadden geen werkende functie meer en zonder longen kom je nergens. Er zat niks vast in strottenhoofd en ook daar de arts weet niet wat het is waarom zo ineens. Ze had vorige week ook zo geval en die had het ook niet gehaald was ook ineens accuut en duizende euro’s verder.

Pony had geen kwaliteit meer van leven ook niet als we haar opgelapt kregen zei de arts. We hebben gekozen om de pony te laten gaan want pony zakte ook ineens door z’n benen op de kliniek.

Bah ondanks dat de pony voor korte tijd hier was ben je er wel ff goed ziek van. Ookal houden wij ze nooit aan je doet er toch alles aan om zo beestje te redden.

Het blijft een raadsel wat ze ineens had en dat maakt het nog moeilijker denk ik. Je gaat jezelf wel vragen stellen van de markt af was ze op en top gezond op het eerste oog en thuis ook de eerste dagen.
Wisten de eigenaren het? Dampig was ze niet thuis want de kids hebben ze nog uitgeprobeerd onder het zadel. Ik hou het zelf maar op pure pech ineens dat troost mij het meest.

Afbeelding

Evamarie schreef:
Ik snap echt niet dat zulke paarden toegelaten worden op de markt. Er zou een medisch team bij aanwezig moeten zijn die ze direct in beslag neemt om extra leed o.a het vervoer en de verhuizing te besparen.
Er zitten veel kopers bij die niet goed in kunnen schatten wat de problemen van een paard kunnen zijn en denken voor een leuk prijsje te kunnen handelen.

Want? Pony stond er fit bij op de markt. Is tonnetje rond, helder niet verkouden en niet kreupel. Evenals z’n maatje die er nog steeds fit bij staat.
Waarom moet die dan door een extra controle? Ik ben geen doorsnee koper die iets koopt omdat ze het zielig vind en ik kan heel goed inschatten of zoiets te moeite waard is om aan te schaffen en te checken op eerste oog of ze gezond genoeg zijn.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 09:29

Heftig verhaal, klinkt als vette onvoorzienbare pech.
Zo te lezen heeft deze pony zich voor haar laatste dagen geen betere plek kunnen wensen.
Sterkte Spaanse pony.
Laatst bijgewerkt door SjonnieZ op 24-10-22 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 09:32

Man man man
Spaansepony en superpony zijn twee hele verschillende bokkers!
Miss even lezen, vind dit zo desinteresse.

Sterkte Spaansepony, jammer het leek zo een pony’tje waar nog iemand veel plezier aan kon beleven

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 09:39

Alja schreef:
Man man man
Spaansepony en superpony zijn twee hele verschillende bokkers!
Miss even lezen, vind dit zo desinteresse.

Sterkte Spaansepony, jammer het leek zo een pony’tje waar nog iemand veel plezier aan kon beleven

Desinteresse? Of mss meer op de inhoud van het gesprek gefocussed dan de boktnaam ;)

Maar bedankt voor de tip. Ik heb het aangepast.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 09:41

Ach wat ontiegelijk sneu zeg.
Zo te zien was het wel echt een leuke pony

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 09:48

Wat ontzettend sneu zeg!

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:18

Wat ontzettend verdrietig, veel sterkte.

Bronsveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 11:19

Jeetje wat een verdrietig bericht...

Veel sterkte Y;(

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:06

Jeetje wat sneu!
Aangezien je zegt dat ze bij de Lingehoeve deze week al eerder een geval dat er op lijkt gehad hebben…

Kan het niet de “ademhalingsvorm” van Afrikaanse paardenpest zijn? Dat slaat als een moker accuut in.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:23

Hannanas schreef:
Jeetje wat sneu!
Aangezien je zegt dat ze bij de Lingehoeve deze week al eerder een geval dat er op lijkt gehad hebben…

Kan het niet de “ademhalingsvorm” van Afrikaanse paardenpest zijn? Dat slaat als een moker accuut in.

Ik heb deze doorgestuurd naar de behandelde artsen. Er is gisteravond nog bloed afgenomen, dus wie weet het onderzoeken waard.
Ogen werden inderdaad rood, geen koorts, wel pompende ademhaling. Tong verkleurde naar blauw/zwart en bloed was bijna zwart. Maar dat komt omdat de pony langere tijd zonder zuurstof stond.

Ik heb een filmpje hoe de pony stond, maar ik weet niet hoe ik filmpjes moet plaatsen en of iemand dat wilt zien. Het is oprecht een sneu gezicht nl.

Overigens zijn de twee gevallen wel met 100 km uit elkaar gebeurt. Wij moesten nl een stukje rijden omdat de klinieken hier in de buurt niet aan spoed gevallen in weekend doen en Utrecht zelf wimpelde ons af als “laat de veearts maar bellen” maar die was op dat moment ergens anders een keizersnede aan uitvoeren dus vandaar dat we zelf een ander gebeld hadden

Bedankt allemaal

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:27

Hannanas schreef:
Jeetje wat sneu!

Komt gelukkig in Europa niet voor (heel zeldzaam door geïmporteerde paardachtige uit de gebieden rondom de Sahara, waar het voorkomt).

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:37

Afbeelding
Wie weet meschien welke handelaar hier stond de tinker witte heb ik
Afbeelding

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:44

Brainless schreef:
Hannanas schreef:
Jeetje wat sneu!

Komt gelukkig in Europa niet voor (heel zeldzaam door geïmporteerde paardachtige uit de gebieden rondom de Sahara, waar het voorkomt).

Mmm dat geeft dan hoop, want het waren twee Nederlandse gefokte ponys. En al die tijd altijd in Nederland gebleven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 14:41

Wat ontzettend sneu Spaansepony, het was een leuk diertje om te zien.

Ik moest ook denken aan iets van vergiftiging of een virus maar dan zou die ander haast ook besmet moeten zijn geweest lijkt me. Vind het wel apart dat de DA vorige week ook al zo'n geval had.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 20:36

Oh wat erg Spaansepony ! Het zag er een leuke pony uit, mooi ook.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 20:56

Brainless schreef:
Hannanas schreef:
Jeetje wat sneu!

Je weet nooit wat er verder op de markt stond of welke paarden deze pony’s de dagen ervoor gezien heeft. Al is de kans klein, tegenwoordig zijn de klimaat condities wel dusdanig dat de grens steeds verder opschuift van dat soort ziektes.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 21:20

Oh balen dat het zo snel slecht ging. Geen hartprobleem? Komt nog wel eens voor bij die welshjes

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 22:26

Wat ontzettend sneu spaansepony , om zo van je dier af te komen.

Ik zou ook eens vragen of het geen hernia diafragmatica zou kunnen zijn.
Komt niet veel voor bij paarden maar het komt wel voor.
in 2018 heb ik zelf ook een welsh veulen mee genomen van de ZLmarkt , kerngezond en een half jaar later abrupt laten inslapen.
Vermoedelijk een middenrifscheur.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 23:14

Kan het niet van de zonkey afgekomen zijn? Had even snel gegoogled en blijkbaar krijgen zebras ook de afrikaanse paarden pest, maar worden er zelf nauwelijks ziek van.

Hoe dan ook heel naar om zo snel een nieuwe aanwinst te verliezen :knuffel: .