Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:44

Sizzle schreef:
Waarom niet?
Waarom zou een zweep minder stress geven bij hetzelfde resultaat om de benen hoger op te tillen?

Let wel: ik heb het dus gewoon nog nooit goed in gebruik gezien!! Ik weet het dus oprecht niet.
Misschien hebben die paarden er bij kundig gebruik helemaal geen hinder van?
Of weet jij uit eigen ervaring dat het altijd zeer doet of zeer stressvol is?

een zweep is meer vriendelijker voor het paard . als het paard het een keer niet goed doet (met zweepje) doe je de oefening gewoon nog een keer. maar als je met touwen werkt moet je paard het goed doen anders valt hij meteen plat of zijn gezicht!!! -:(- :n #)

Shyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:52

geerke schreef:
Sizzle schreef:
Mag met een zweepje toucheren voor de spaanse pas wel dan?
Want daar staat het in de vrijheidsdressuurtopics vol van.

Eigelijk vind ik het gebruik van een zweep niet vergelijkbaar met het vastbinden van de benen....

@geerke ik geef je gelijk +:)+
er zit een groot verschil tussen vastbinden van de benen om te hopen dat het paard het meteen doorheeft en iets leren met een zweepje wat veel vriendelijker is

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:59

Wendy_Komen schreef:
Naar mijn weten trainen ze o.a. hackneys en tuigers op deze manier om die overdreven gangen extremer te maken.

Hackney's, tuigers...

... en menig GrandPrix dressuurpaard...

Sees

Re: Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:04

Ik snap überhaupt niet waarom dit soort middelen bestaan...

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:26

:$

:)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:36

M_i_R, ja dat zal wel, triest...

Ejena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:44

Ik heb een tijd op een stal gestaan waar draf- en renpaarden stonden. Deze methode heb ik vaker voorbij zien komen in de drafsport. Ik ben ook niet van mening dat dit de meest dier vriendelijkste methode is, maar ik weet wel dat hij als effectief word beschouwd. Daarnaast vind ik dat er in elke discipline wel een methode wordt gebruikt waar niet iedereen het mee eens zal zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:18

Maar niet iedereen die een bepaalde discipline beoefent maakt gebruik van die methodes. Sat hoeft ook niet. Niemand veroordeeld hier de sport an sicg, maar wel de methode.
Dat het efficiënt is, waarvoor precies? Alleen voor het "mooie" gezicht van het hoog optillen van de benen?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:41

Tja bij mij gaat diervriendelijk te allen tijde boven effectiviteit :o.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:00

Nikass schreef:
Maar niet iedereen die een bepaalde discipline beoefent maakt gebruik van die methodes. Sat hoeft ook niet. Niemand veroordeeld hier de sport an sicg, maar wel de methode.
Dat het efficiënt is, waarvoor precies? Alleen voor het "mooie" gezicht van het hoog optillen van de benen?

Er is in dit topic toch al meerdere malen uitgelegd dat deze methode voor verschillende doeleinden gebruikt kan worden

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:05

nou het is mij nooit duidelijk geworden :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:21

Deze vorm van trainen heeft als doel de spieren soepeler te maken, zodat het vermogen voor knie-actie groter wordt. Zie het als een ballerina, zonder lenigheidsoefeningen kan een ballerina ook niet performen. De meeste mensen komen ook niet in spagaat zonder de spieren lenig te maken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:22

Mij wel @Nikass...het gaat simpelweg weer om winnen, geld, trots, ego, whatever, DAT is me duidelijk, al jaren, m.b.t. dit soort mens en dier onterende praktijken.
Het gaat de 'verdedigers" hiervan helemaal niet om het paard. Het gaat om het effect wat op hen zelf afstraalt.
Ieder weldenkend mens zou toch moeten zien dat dit paardenkwellend is?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:47

Ja Terpentijn, dat lijkt mij ook ;(
Ik denk dat ik tegen beter weten in nog hoop op een enigszins plausibel argument voor deze methode, maar het komt maar niet door ;)
Ik zie ballerina's al hun benen aan elkaar binden om de spieren soepeler te maken :? (en in dat geval kiezen ze er tenminste nog zelf voor)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:50

Om te kunnen begrijpen waarom de voorstanders het een acceptabele trainingsmethode vinden denk ik dat je je referentiekader van wat je normaal, verstandig, eerlijk en diervriendelijk vindt eenvoudigweg even moet bijstellen. Komen er ineens allemaal argumenten voor het gebruik van deze methode bij.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:52

Hoe bijstellen, M.I.R.?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:53

Dat hangt natuurlijk af van de persoon. Maar het zal vermoedelijk naar beneden zijn :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:55

Nikass schreef:
Ik zie ballerina's al hun benen aan elkaar binden om de spieren soepeler te maken :? (en in dat geval kiezen ze er tenminste nog zelf voor)

Nikass, in mensenwereld worden ook elastieken en weet ik wat gebruikt als trainingsmethode. :+ Maar een ballerina vraag je om de spieren te rekken en vraag je om lenigheidsoefeningen te doen. Misschien is jouw paard een wonderpaard, je vraagt "doe dit" en hij doet het uit zichzelf, maar de meeste paarden die ik ken kijken je even aan en stoppen vervolgens de neus richting hand of jaszak om te kijken of er niet iets te vreten is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:04

Ja mijn paard is inderdaad anders en wil best iets voor me doen zonder dat ik daar allerlei vreemde hulpmiddelen voor gebruik. (Sterker nog: als ik die zou gebruiken zou ze prompt niets meer voor me willen doen, wel moeten misschien, maar dat is wat anders)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:21

Wauw, jij hebt dan echt een bijzonder paard. Jij gaat er dus voor staan of op zitten en zegt "draai links af en galoppeer aan" en je paard doet het gewoon? Of doe je dat toch stiekem met een hulpmiddel als een bit en je beenhulpen? Dat is wat ik bedoel met vragen, mondeling vragen. ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 17:26

Ik probeer het in paardentaal te vragen :)
Ik heb al eerder gezegd dat ik niet tegen paardrijden an sich ben en ook niet het goed gebruik van een basisharnachement. Maar ik bind er geen vleugels aan zodat ze kan vliegen. Er zijn grenzen :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 19:47

Maar iedereen vind de hulpmiddelen die 'ie zelf gebruikt acceptabel. Voor de een is een bit al een grens over, een ander vind een slof niet kunnen, en weer iemand anders vind de in dit topic gebruikte hulpmiddelen dierenmishandeling.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 21:30

Nikass schreef:
nou het is mij nooit duidelijk geworden :+

Terug naar school wat begrijpend lezen betreft, in plaats van te ku.tkammen op internet.

Ook paarden die in de aangespannen sport lopen, hebben er baat bij om een groter deel van hun gewicht op de achterhand te dragen.
Dus niet alleen omdat ze kun voorknie dan makkelijker kunnen heffen, maar simpelweg omdat er meer blessuure risico is wanneer een paard op de voorhand loopt te krabbelen.

Dus recht richten, kracht trainen zodat het paard zichzelf beter kan dragen. Daaruit kan oprichting gevraagd worden waardoor het licht word in de voorhand.
Stelling en lengtebuiging.
Los van de stang, licht aan de hulpen.

Dit betreft simpelweg een 'methode' om een paard te trainen.
Vergeet niet dat bij aangespannen rijden minder hulpen mogelijk zijn dan onder het zadel.
Dit kan, zo op een foto (op een verkeerd moment...) heftig lijken wanneer men niet bekend is met deze techniek.
Simpelweg omdat er een aantal lijntjes mee gemoeid zijn.

Om even terug te komen op het grote geld wat hiermee verdiend wordt.
Daar kun je echt je veewagen nog niet van starten.

Ik betreur het feit dat weinig mensen zich daadwerkelijk ergens in willen verdiepen.
Juist via een forum zoals bokt kan men interessante contacten opdoen.
Immers is dit een kleine selectie van de werkelijke paardenwereld.

En wanneer je dus geen interesse hebt om je ergens in te verdiepen, prima.
Maar blijf dan geen aannames opsommen en constateer dan voor jezelf dat dit niet 'jouw ding' is.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:05

Dat dit beslist niet 'mijn ding" is zal ik uitdragen ook, en hou ik niet voor mezelf, aangezien iedereen hier zijn mening over uit, en ik dus ook. Ga ook helemaal niet mijn normen en waarden "naar beneden bijstellen" waar het het al dan niet door mij acceptabel vinden van bepaalde 'methodes" betreft. Waarom zou ik?
Nog even er men schrijft je hier voor wat je wel en niet mag vinden en denken.
Moet niet gekker worden.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 13:23

terpentijn schreef:
Dat dit beslist niet 'mijn ding" is zal ik uitdragen ook, en hou ik niet voor mezelf, aangezien iedereen hier zijn mening over uit, en ik dus ook. Ga ook helemaal niet mijn normen en waarden "naar beneden bijstellen" waar het het al dan niet door mij acceptabel vinden van bepaalde 'methodes" betreft. Waarom zou ik?
Nog even er men schrijft je hier voor wat je wel en niet mag vinden en denken.
Moet niet gekker worden.

dat zegt ze toch niet. Er word zoveel onzin bijbedacht. ze schrijft alleen dat jullie geen aannames moeten opschrijven. gewoon goed onderbouwde argumenten dat is prima