Lara_Silver schreef:Dit paard heeft al het vertrouwen verloren, alsof die met opzet zo rond gaat springen. Ik wil het eerste paard dat simpelweg gewoon dwars is nog wel eens zien. Het heeft altijd een oorzaak; bij dit paard was het pijn, ook al heeft hij nu geen pijn meer. De correctie die ik meegemaakt hebt ging over een maand, paard deed net zo lelijk als deze. De eerste week is daar geen persoon op gegaan, dat was longe en lange teugel, weer gymnastiseren. Weer aan de hulpen zetten. Aangezien er geen ruiter aan te pas kwam waren de uitbarstingen minimaal. Daarna erop, aan de longe en veel vooruit, zodra het paard tegenstribbelde werd hij vooruit gejaagd. Niet in willekeurige lijnen door de bak heen of rondjes om zijn eigen as getrokken, nee flink vooruit op de volte. Bij het steigeren werd hij niet omgetrokken maar ging de ruiter staan en werd het paard weer vooruit gezet. Het risico op nare blessures verminderd en het effect is hetzelfde. Dit paard liep na een maand al weer zonder problemen onder zijn eigenaar, van het gemene bokken en het hoge steigeren is nooit meer iets gezien. De trainingen vonden iedere dag plaats, en niet in één namiddag even knallen voor publiek. Ik ben dan ook erg benieuwd naar paarden die eerder door hem 'behandeld' zijn, om de duurzaamheid van de methode te bepalen, vooral onder andere ruiters. Want zoals ik in mijn eerdere posts zei, iedereen doet met zijn of haar paard wat ie wil, het uiteindelijke doel is een gecorrigeerd paard, en nogmaals niet enkel Gert krijgt dat voor elkaar, ook als sommigen dat bijna doen geloven.
Dit paard heeft niet persé alle vertrouwen verloren, het is ook een boefje met een eigen wil - zo lazen we in een post van vriendin van vorige eigenaresse - die best wel eens even wat uit wilde proberen als ruiter onzeker is/was. Ik geloof ook in jouw aanpak, maar geloof ook zeker dat dit ook kan werken.
En dit soort paarden komen echt hierna wel 1 of aantal weken bij Gert voor nabehandeling. Vriendin van mij had een paard die was en dominant EN heeel bang onder het zadel met levensgevaarlijke vluchtreacties waarbij hij niet stopte. Een hele goede en bekende paardenopleider die er vanaf begin mee aan de slag is geweest, is er afgestapt en meegestopt na zo'n rit. Paard is 2 weken bij Gert geweest en het was maar zo bekeken, paard had echt hele hele duidelijke ruiter/leider nodig want inderdaad gevaarlijke combinatie angst + dominantie. Vriendin heeft paard daarna verkocht, want zij wist dat zij die duidelijke - niet bange - leider niet kon zijn. Gert heeft aan haar duidelijk aangegeven wat er speelde en wat het paard nodig had en hen ook aantal keren begeleid. Vriendin voelde toch de angst weer - bij haarzelf en heeft daarna besloten hem te verkopen
Laatst bijgewerkt door fargo op 04-04-13 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt