Gert van het hof op ons paard !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:50

Cardy schreef:
Eindelijk helemaal bijgelezen en er is iets wat ik mij afvraag..
De ontsteking is geconstateerd en volgens de arts zou na 3 weken revalideren de ontsteking weg zijn.
is er daarna gecontroleerd of de ontsteking daadwerkelijk verdwenen is? En wat is de oorzaak van de ontsteking geweest?
Als dit door iets rijtechnisch is gebeurd, lijkt mij, dat er goed op het rijden gelet moet worden. Ook lijkt mij dat er dan een aantal controles van de arts nodig zijn, om te zien hoe het paard weer op het werk reageert. Oftewel: Blijft de onsteking weg of komt deze terug?

Ben zelf overigens ook bij de demonstratie geweest (eerste paar pagina's filmpjes van dit paard toegevoegd), maar vroeg mij bovenstaande echt af.

Is er, naast Colway, verder niemand die zich bovenstaande ook afvraagt?

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:50

unicorn_kiss schreef:
Cassidy schreef:

De cowboys vinden helmen en bodyprotectors doorgaans voor watjes :x

Nee hoor, paard hoeft niet ver heen te zijn. Inschattingsfoutje is voldoende. Ben op zoek naar een filmpje van een na een steiger achterover klappend paard die daarbij zijn rug zodanig blesseerde dat het einde oefening was. Kan het even niet vinden, sorry.

Hmm nee sorry, je kan mij niet overtuigen. Ik vind persoonlijk dat het een soort wanhoopsdaad is als paarden zichzelf in gevaar brengen. En paarden kunnen dat héél goed inschatten imo, tenzij de ruiter tegenzit.

Hoe dan? Ben daar wel benieuwd naar.. Omdat ik zelf nog niet zo lang geleden achterover ben geklapt met een paard...Die daar totaal geen aanleiding voor had om dat te doen. Ik stap op, ga zitten, wil mijn teugels op pakken en voor dat ik het wist lag ik op de grond met 600 kilo bovenop me.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:51

Amaryllis schreef:
Lara_Silver schreef:
Dit paard heeft al het vertrouwen verloren, alsof die met opzet zo rond gaat springen. Ik wil het eerste paard dat simpelweg gewoon dwars is nog wel eens zien. Het heeft altijd een oorzaak; bij dit paard was het pijn, ook al heeft hij nu geen pijn meer. De correctie die ik meegemaakt hebt ging over een maand, paard deed net zo lelijk als deze. De eerste week is daar geen persoon op gegaan, dat was longe en lange teugel, weer gymnastiseren. Weer aan de hulpen zetten. Aangezien er geen ruiter aan te pas kwam waren de uitbarstingen minimaal. Daarna erop, aan de longe en veel vooruit, zodra het paard tegenstribbelde werd hij vooruit gejaagd. Niet in willekeurige lijnen door de bak heen of rondjes om zijn eigen as getrokken, nee flink vooruit op de volte. Bij het steigeren werd hij niet omgetrokken maar ging de ruiter staan en werd het paard weer vooruit gezet. Het risico op nare blessures verminderd en het effect is hetzelfde. Dit paard liep na een maand al weer zonder problemen onder zijn eigenaar, van het gemene bokken en het hoge steigeren is nooit meer iets gezien. De trainingen vonden iedere dag plaats, en niet in één namiddag even knallen voor publiek. Ik ben dan ook erg benieuwd naar paarden die eerder door hem 'behandeld' zijn, om de duurzaamheid van de methode te bepalen, vooral onder andere ruiters. Want zoals ik in mijn eerdere posts zei, iedereen doet met zijn of haar paard wat ie wil, het uiteindelijke doel is een gecorrigeerd paard, en nogmaals niet enkel Gert krijgt dat voor elkaar, ook als sommigen dat bijna doen geloven.

Kijk, dit vind ik in ieder geval een concreet antwoord. Weet niet of de paarden die Geert mee neemt naar een clinic slechts eenmalig zijn of dat hij deze ook daadwerkelijk "in behandeling" heeft. Bij zadelmak maken kan ik mij voorstellen dat 1x kan, maar bij corrigeren moet ik het met je eens zijn dat 1x dan wellicht niet al e veel zoden aan de dijk zet. Ik ga de 12e naar Ermelo, dat ik ga ik dan eens vragen! :)

Inderdaad ik ben benieuwd, nu heb ik gehoord dat hij ook wel trainingen van meerdere weken doet, dat vind ik persoonlijk al echt veel beter.

Dankje zoutenootjes. :)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:52

Cardy, ik ben naar deze clinic geweest en er is daar o.a. aangegeven door eigenaresse dat gecontroleerd is door de DA of de ontsteking weg was. Dat was het geval.

Ook is aangegeven dat dit paard nog zeker een aantal weken in training moet bij Gert en onder begeleiding van Gert. Dat is ook te horen op het filmpje, want het wordt gevraagd aan Gert en hij geeft daar ook antwoord op.

zoutenootjes

Re: Gert van het hof op ons paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:53

Graag gedaan, Lara Silver.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:55

Nynke1 schreef:
unicorn_kiss schreef:

Hmm nee sorry, je kan mij niet overtuigen. Ik vind persoonlijk dat het een soort wanhoopsdaad is als paarden zichzelf in gevaar brengen. En paarden kunnen dat héél goed inschatten imo, tenzij de ruiter tegenzit.

Hoe dan? Ben daar wel benieuwd naar.. Omdat ik zelf nog niet zo lang geleden achterover ben geklapt met een paard...Die daar totaal geen aanleiding voor had om dat te doen. Ik stap op, ga zitten, wil mijn teugels op pakken en voor dat ik het wist lag ik op de grond met 600 kilo bovenop me.

Ik gok zomaar dat er misschien wel een aanleiding is geweest die jij hebt gemist.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:55

Lara_Silver schreef:
Kijk, dit vind ik in ieder geval een concreet antwoord. Weet niet of de paarden die Geert mee neemt naar een clinic slechts eenmalig zijn of dat hij deze ook daadwerkelijk "in behandeling" heeft. Bij zadelmak maken kan ik mij voorstellen dat 1x kan, maar bij corrigeren moet ik het met je eens zijn dat 1x dan wellicht niet al e veel zoden aan de dijk zet. Ik ga de 12e naar Ermelo, dat ik ga ik dan eens vragen! :)

Inderdaad ik ben benieuwd, nu heb ik gehoord dat hij ook wel trainingen van meerdere weken doet, dat vind ik persoonlijk al echt veel beter.

Er staat toch gewoon LETTERLIJK in de OP dat hij voor de clinic als demo geprobeert is en daarna in training gaat bij Gert van 't Hof zodat hij verder gecorrigeert kan worden en dan samen met de eigenaresse getraind gaat worden???

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:56

Volgens mij is er iets mis gegaan in je quote? :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:56

Lara_Silver schreef:
Dit paard heeft al het vertrouwen verloren, alsof die met opzet zo rond gaat springen. Ik wil het eerste paard dat simpelweg gewoon dwars is nog wel eens zien. Het heeft altijd een oorzaak; bij dit paard was het pijn, ook al heeft hij nu geen pijn meer. De correctie die ik meegemaakt hebt ging over een maand, paard deed net zo lelijk als deze. De eerste week is daar geen persoon op gegaan, dat was longe en lange teugel, weer gymnastiseren. Weer aan de hulpen zetten. Aangezien er geen ruiter aan te pas kwam waren de uitbarstingen minimaal. Daarna erop, aan de longe en veel vooruit, zodra het paard tegenstribbelde werd hij vooruit gejaagd. Niet in willekeurige lijnen door de bak heen of rondjes om zijn eigen as getrokken, nee flink vooruit op de volte. Bij het steigeren werd hij niet omgetrokken maar ging de ruiter staan en werd het paard weer vooruit gezet. Het risico op nare blessures verminderd en het effect is hetzelfde. Dit paard liep na een maand al weer zonder problemen onder zijn eigenaar, van het gemene bokken en het hoge steigeren is nooit meer iets gezien. De trainingen vonden iedere dag plaats, en niet in één namiddag even knallen voor publiek. Ik ben dan ook erg benieuwd naar paarden die eerder door hem 'behandeld' zijn, om de duurzaamheid van de methode te bepalen, vooral onder andere ruiters. Want zoals ik in mijn eerdere posts zei, iedereen doet met zijn of haar paard wat ie wil, het uiteindelijke doel is een gecorrigeerd paard, en nogmaals niet enkel Gert krijgt dat voor elkaar, ook als sommigen dat bijna doen geloven.

Dit paard heeft niet persé alle vertrouwen verloren, het is ook een boefje met een eigen wil - zo lazen we in een post van vriendin van vorige eigenaresse - die best wel eens even wat uit wilde proberen als ruiter onzeker is/was. Ik geloof ook in jouw aanpak, maar geloof ook zeker dat dit ook kan werken.

En dit soort paarden komen echt hierna wel 1 of aantal weken bij Gert voor nabehandeling. Vriendin van mij had een paard die was en dominant EN heeel bang onder het zadel met levensgevaarlijke vluchtreacties waarbij hij niet stopte. Een hele goede en bekende paardenopleider die er vanaf begin mee aan de slag is geweest, is er afgestapt en meegestopt na zo'n rit. Paard is 2 weken bij Gert geweest en het was maar zo bekeken, paard had echt hele hele duidelijke ruiter/leider nodig want inderdaad gevaarlijke combinatie angst + dominantie. Vriendin heeft paard daarna verkocht, want zij wist dat zij die duidelijke - niet bange - leider niet kon zijn. Gert heeft aan haar duidelijk aangegeven wat er speelde en wat het paard nodig had en hen ook aantal keren begeleid. Vriendin voelde toch de angst weer - bij haarzelf en heeft daarna besloten hem te verkopen
Laatst bijgewerkt door fargo op 04-04-13 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:57

Lara_Silver schreef:
Volgens mij is er iets mis gegaan in je quote? :)

:+ he verdorie, ik had het nog snel aangepast!
Had gehoopt dat je het niet gezien had!! ;)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:58

zoutenootjes schreef:
Cardy, ik ben naar deze clinic geweest en er is daar o.a. aangegeven door eigenaresse dat gecontroleerd is door de DA of de ontsteking weg was. Dat was het geval.

Ook is aangegeven dat dit paard nog zeker een aantal weken in training moet bij Gert en onder begeleiding van Gert. Dat is ook te horen op het filmpje, want het wordt gevraagd aan Gert en hij geeft daar ook antwoord op.

Ben zelf ook bij de clinic geweest. Na aanleiding van het verhaal tijdens de clinic en van de TS uit dit topic, constateer ik dat er een revalidatieperiode van 3 weken is ingesteld en daarna zou de ontsteking weg moeten zijn. Niks gelezen over een extra check up van de dierenarts, puur dat de arts vermoedt dat de ontsteking na die 3 weken weg is en dus na die 3 weken groen licht geeft. Of heb ik dit verkeerd begrepen?

edit: Daarbij vraag ik mij af of het niet zinvol is om het paard onder controle te houden bij de arts, om na te gaan of de onsteking weer terug komt na een periode trainen (ontsteking is niet voor niks ontstaan?).

krijg zelf het gevoel dat de arts de 3 weken heeft gegeven en daarna moet het maar over zijn. Maar is dit ook zo? Elk paard en elke situatie is toch anders?
Laatst bijgewerkt door Cardy op 04-04-13 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:58

olijf schreef:
Lara_Silver schreef:

Er staat toch gewoon LETTERLIJK in de OP dat hij voor de clinic als demo geprobeert is en daarna in training gaat bij Gert van 't Hof zodat hij verder gecorrigeert kan worden en dan samen met de eigenaresse getraind gaat worden???

Dat was mijn quote inderdaad :)
Bedoelde niet dit paard specifiek, maar meer in het algemeen over de paarden die op de clinic verschijnen. Dat dit paard door Geert en de eigenaresse doorgetraint zou worden, was mij al bekend.... Zijn geen hoofdletters voor nodig :)

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:59

unicorn_kiss schreef:
Nynke1 schreef:

Ik gok zomaar dat er misschien wel een aanleiding is geweest die jij hebt gemist.

Gelukkig geen aanleiding gemist en dat heb ik inmiddels via een advocaat kunnen bewijzen. Zou je nog antwoord kunnen geven op mijn vraag of wil je daar niet op in gaan?

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:02

Unicorn-kiss: wat zal jij een perfecte ruiter zijn zeg! Echt als ik een probleem heb met een paard dan zal ik als eerste jou benaderen. Want jij kan zelfs uit Nynke d'r korte verhaal halen dat ZIJ iets fout gedaan heeft.
Ik vind het het echt bewonderingswaardig hoe je dat kan!

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:05

Cardy, heel toevallig stond ik even naast (wat later bleek) de eigenaren van het paard (ouders van de amazone) en we hadden het over wat voor paarden er nog kwamen. Toen hebben ze het een en ander verteld en ook dat de dierenarts het had gecontroleerd. Anders waren ze niet aan dit traject begonnen. De instructeur had ook het advies er niet meer zelf op te stappen.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:06

Amaryllis schreef:
olijf schreef:

Dat was mijn quote inderdaad :)
Bedoelde niet dit paard specifiek, maar meer in het algemeen over de paarden die op de clinic verschijnen. Dat dit paard door Geert en de eigenaresse doorgetraint zou worden, was mij al bekend.... Zijn geen hoofdletters voor nodig :)

O excuses, ben erg goed in verkloute de qoute :+
En of de paarden aanmalig gebruikt worden in een clinic of in training gaan ligt aan de eigenaars....
Je kan je paard hiervoor lenen en daarna zelf verder gaan, maar als je dat niet durft of paard is erg ril of wat, kan hij hem thuis verder inrijden.
Met corrigeren precies zo.
Hier lopen meerdere paarden die door hem mak gemaakt of gecorrigeert zijn en die doen het hartstikke goed.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:07

Nou ja, een paard doet niet zomaar iets. Een dier is reactief. Dus er is een aanleiding geweest waarop het dier heeft gereageerd

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:07

Renske1987 schreef:
Unicorn-kiss: wat zal jij een perfecte ruiter zijn zeg! Echt als ik een probleem heb met een paard dan zal ik als eerste jou benaderen. Want jij kan zelfs uit Nynke d'r korte verhaal halen dat ZIJ iets fout gedaan heeft.
Ik vind het het echt bewonderingswaardig hoe je dat kan!

Ik gebruik bewust de woorden 'gok' en 'misschien' omdat ik dit natuurlijk niet zelf kan weten. Ik denk niet dat zij iets fout heeft gedaan echter de kans bestaat, dat een of andere aanleiding is gemist, welke misschien wel door heel veel mensen (inclusief ik) gemist kan worden. Dat kan van een kortsluiting in de hersenen tot een krap zadel gaan. Dat heeft verder ook niks met een advocaat te maken.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:08

zoutenootjes schreef:
Cardy, heel toevallig stond ik even naast (wat later bleek) de eigenaren van het paard (ouders van de amazone) en we hadden het over wat voor paarden er nog kwamen. Toen hebben ze het een en ander verteld en ook dat de dierenarts het had gecontroleerd. Anders waren ze niet aan dit traject begonnen. De instructeur had ook het advies er niet meer zelf op te stappen.

Oke, bedankt voor je uitleg! Dit kon ik er namelijk niet uit halen en vandaar dat ik het mij afvroeg.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:08

Nynke1 schreef:
unicorn_kiss schreef:

Gelukkig geen aanleiding gemist en dat heb ik inmiddels via een advocaat kunnen bewijzen. Zou je nog antwoord kunnen geven op mijn vraag of wil je daar niet op in gaan?

Kun je de vraag opnieuw stellen?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:10

overigens vind ik dat iedereen steeds feller op elkaar gaat reageren en dat het steeds persoonlijker wordt. Zou zonde zijn als dit topic hierdoor gesloten moet worden. Misschien proberen om meer open te staan voor de mening van een ander en niet zo snel aangevallen voelen?

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:11

Nu ja.. Ik ga hier niet heel mijn verhaal neer zetten want ik denk niet dat mensen daar behoefte aan hebben, maar er is zeker geen aanleiding geweest voor dat paard om zich achterover te laten klappen. Er was een zogeheten "getuige" bij en een advocaat heeft daar wel degelijk iets mee te maken unicorn_kiss, want je moet kunnen aantonen dat het paard uit "eigen energie" omhoog is gegaan en zich achterover liet vallen. Had ik het paard zelf zodanig gepusht/getreiterd/noem maar op, dan had ik namelijk geen recht op een schadevergoeding.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:12

Vooral openstaan voor de keuzes van anderen. Het lijkt me soms zo verstikkend om aan ieders wensen te voldoen.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:15

unicorn_kiss schreef:
Cassidy schreef:

De cowboys vinden helmen en bodyprotectors doorgaans voor watjes :x

Nee hoor, paard hoeft niet ver heen te zijn. Inschattingsfoutje is voldoende. Ben op zoek naar een filmpje van een na een steiger achterover klappend paard die daarbij zijn rug zodanig blesseerde dat het einde oefening was. Kan het even niet vinden, sorry.

Ik had het volgens mij op dezelfde pagina gepost Unicorn_kiss dus beetje kinderachtig..Maar goed. Ik ben benieuwd waarom jij vind dat het een wanhoopsdaad is als paarden zichzelf in gevaar hebben? En hoe paarden dat kunnen inschatten? Wat was dan, denk jij, in mijn geval zo ernstig/angstig voor het paard dat hij uit wanhoop zichzelf achterover liet vallen? Als je er vanuit gaat dat het om een 6 jarig paard ging, goed doorgereden, ik rustig opgestapt ben en rustig ben gaan zitten, de tijd nam om mijn teugels op maat te pakken, er geen verkeer/geschreeuw/rennende kinderen of wat je maar kan bedenken aanwezig was.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:18

Nynke1 schreef:
Maar goed. Ik ben benieuwd waarom jij vind dat het een wanhoopsdaad is als paarden zichzelf in gevaar hebben? En hoe paarden dat kunnen inschatten? Wat was dan, denk jij, in mijn geval zo ernstig/angstig voor het paard dat hij uit wanhoop zichzelf achterover liet vallen? Als je er vanuit gaat dat het om een 6 jarig paard ging, goed doorgereden, ik rustig opgestapt ben en rustig ben gaan zitten, de tijd nam om mijn teugels op maat te pakken, er geen verkeer/geschreeuw/rennende kinderen of wat je maar kan bedenken aanwezig was.

Toch moet er een aanleiding zijn geweest. Vraag is allen of dat een aanleiding is die jij veroorzaakt hebt, het verleden, de omgeving, whatever. Maar een paard laat zich niet zomaar achterover klappen. Maar goed, tis een beetje offtopic