De Spaanse Rijschool 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Re: De Spaanse Rijschool 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:38

Inderdaad Arabesk, zonder flits krijg je betere fotos :P Iso omhoog schroeven, dat is dan wel nodig :P

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:38

Ik vond het machtig, wat een geweldige dag! Eerst een super (niet alleen IMHO, hehe) piano uitvoering gegeven; voor wie het wat zegt, de Tarantelle van Chopin, niet een van zijn bekendere werken, simpelweg omdat a. het niet zo makkelijk 'luistert' als een walzje of polka, en b. omdat het een niveau is wat niet elke amateur pianist in zijn/haar leven haalt; de meeste mensen lessen nou eenmaal niet zo lang door. Helaas is de video opname mislukt, *zucht*

En daarna haasje repje naar Rotterdam, prima op tijd, geen enkel probleem met parkeren (sterker nog, hebben even gevraagd waar de uitgang zou zijn, en daar de auto neergezet, we waren dus ook weer vliegensvlug van het terrein af!). Ik ben, zoals je uit het piano verhaaltje waarschijnlijk al kon vermoeden, met veel klassieke muziek opgegroeid, dus al die heerlijke muziek bij het optreden van de Lippizaners beviel me prima. :-) En de trompettiste, nou, ik snap echt wel dat mensen die niets met klassieke muziek hebben misschien niet onder de indruk waren, maar ik ken dat stuk van Haydn, en petje af hoor, dat was echt klasse. Paste prima bij de Spaanse Rijschool stijl.

Ben verder alleen een amateur amazone, geen expert, dus mocht er commentaar te leveren zijn op de Friesen en/of de Lippizaners, dan zie ik dat echt niet. Was gewoon zwaar onder de indruk van alles wat ik vanmiddag te zien kreeg in de Ahoy. Het feit dat we geweldige plaatsen hadden (tribune noord, rij 3, net iets links van het midden) hielp ook wel mee, jeetje, alsof je de paarden kon aanraken zo dichtbij! Vond de start met al die Friese veulens ook geweldig, wat een heerlijk gezicht.

Over vijf (?) jaar gaan we absoluut weer!

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:08

Ik vond het ook een super show!!! Heb er enorm van genoten! Helaas pas over 5 jaar weer.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:27

Ik ben ook net een half uurtje thuis, dikke file op de parkeerplaats van Ahoy 8)7
We waren er mooi op tijd dus van file hadden we op de heenweg geen last :)

Ik vond de Spaanse Rijschool echt fantastisch! Zo gaaf hoe zij hun paarden mooi van de hand af rijden, zonder in de krul te trekken. Viel me ook op dat ze de bewegingen niet zo 'bombastisch' maken als bvb een Adelinde doet in de appuyementen. Het stuk aan de lange lijnen vond ik zó knap :wow: Hoeveel jaren aan training zit daar wel niet in.. De oefeningen boven de grond vond ik ook supergaaf, zonder stijgbeugels en dan zo keurig blijven zitten, petje af hoor! (dat petje afnemen deden ze zelf ook wel vaak trouwens, bij elk nummer weer opnieuw :P ). Vond het stuk waar levade en capriole e.d. getoond werden, wel wat rommelig. Alsof ze gewoon steeds even keken, 'oh nu is er niemand in het midden, dan kan ik nu'. Had wel wat strakker gemogen van mij. Het laatste nummer vond ik echt superstrak! Zo precies en mooi gereden.
Ja de Spaanse Rijschool was echt geweldig vond ik :D

Het voorprogramma met de Friezen daarintegen... :x Ohh heb me echt moeten inhouden. Kin op de borst bij het paard van die Esther, een onrustig huppeltje van een 'grand prix Fries' dat niet eens passage mag heten en changementen die nergens op lijken. Er zijn zooooveel goede Friezen in Nederland, waarom dan deze uitkiezen? %)
Vond het 8 tal van de Friese hengsten wel weer leuk, en natuurlijk de mini en maxi <3

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:43

De paarden van de spaanse rijschool hebben trouwens ook last van bakkabouters. :D Er was er één die bij elke bloembak even opzijkeek en een huppeltje maakte.

Paardetende bloembakjes :+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:43

Haha, ja dat was vrijdag ook :P De Bruine vond het vooral spannend :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:59

Arabesk schreef:
De paarden van de spaanse rijschool hebben trouwens ook last van bakkabouters. :D Er was er één die bij elke bloembak even opzijkeek en een huppeltje maakte.

Paardetende bloembakjes :+

Vond ik wel okee om te zien overigens. Niet van die sufgedraaide machines maar gewoon paarden.....die wel eens wat zien.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:01

Wij zijn vrijdag geweest.
Het was mooi, friezen vielen mij wel erg tegen :o Helemaal de Grand Prix kur op muziek... Maargoed :)
Ook de trompetdame vond ik een beetje nutteloos :Y) Kom voor de paarden niet voor een trompet :+

Maar de lipi's waren erg gaaf!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:44

Haha idd bij dat trompet dametje en bij die vuurdans dacht ik ook Hmm, moet dit, hier heb ik niet voor betaald :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:48

Afbeelding

spaanse rijschoolpaardjes poepen ook

Dus ook mestboy en kruiwagen :Y) :')

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:11

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:11

Inhoud is niet beschikbaar zegt Fb -O-

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:16

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 23:22

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 00:27

Ik ben gister geweest en ik vond het onwijs gaaf om gezien te hebben, de souplesse, de houding van de ruiters waar ik super super super jaloers op ben. zo stil zaten ze op hun paarden.. ik vond het zoo onwijs gaaf!!

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 08:56

Ook gisteren geweest. Wat was dat mooi om te zien.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:29

Ik ben gisteren geweest. Helaas een groot gedeelte van het voorprogramma gemist door file, maar gelukkig niets van de Spaanse Rijschool zelf!
Ik was ook erg onder de indruk, nee niet alles ging perfect maar dat hoeft van mij ook niet.
Zelf vind ik het prettiger kijken naar iets wat niet helemaal perfect gaat, maar wel harmonieus, dan naar iets wat perfect (lijkt) te gaan maar waar dwang aan te pas komt/is gekomen.
De paarden kunnen daar niet voor niets tot in hun twintigste doorgereden worden op hoog niveau, lijkt mij dat dat niet kan als er in de opleiding dingen geforceerd worden.
Las net dat iemand weggegaan was vóór de quadrille... Dat snap ik niet want dat was HET klapstuk. Hier was ik eigenljik ook het meest van onder de indruk, echt heel mooi! Zou hier elke dag wel een uur voor in de file willen staan!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:40

Aranel schreef:
Ik ben ook net een half uurtje thuis, dikke file op de parkeerplaats van Ahoy 8)7
We waren er mooi op tijd dus van file hadden we op de heenweg geen last :)

Ik vond de Spaanse Rijschool echt fantastisch! Zo gaaf hoe zij hun paarden mooi van de hand af rijden, zonder in de krul te trekken. Viel me ook op dat ze de bewegingen niet zo 'bombastisch' maken als bvb een Adelinde doet in de appuyementen. Het stuk aan de lange lijnen vond ik zó knap :wow: Hoeveel jaren aan training zit daar wel niet in.. De oefeningen boven de grond vond ik ook supergaaf, zonder stijgbeugels en dan zo keurig blijven zitten, petje af hoor! (dat petje afnemen deden ze zelf ook wel vaak trouwens, bij elk nummer weer opnieuw :P ). Vond het stuk waar levade en capriole e.d. getoond werden, wel wat rommelig. Alsof ze gewoon steeds even keken, 'oh nu is er niemand in het midden, dan kan ik nu'. Had wel wat strakker gemogen van mij. Het laatste nummer vond ik echt superstrak! Zo precies en mooi gereden.
Ja de Spaanse Rijschool was echt geweldig vond ik :D

Het voorprogramma met de Friezen daarintegen... :x Ohh heb me echt moeten inhouden. Kin op de borst bij het paard van die Esther, een onrustig huppeltje van een 'grand prix Fries' dat niet eens passage mag heten en changementen die nergens op lijken. Er zijn zooooveel goede Friezen in Nederland, waarom dan deze uitkiezen? %)
Vond het 8 tal van de Friese hengsten wel weer leuk, en natuurlijk de mini en maxi <3

Ik kan me hier helemaal bij aan sluiten, ik dacht exact hetzelfde over de friezen _/-\o_ Wij waren er overigens zaterdagavond!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:49

Ben vrijdag geweest en ik vond het prachtig.
Ik vond van het voorprogramma de veulens het mooist zoals die echt als pluisjes de bak doorgingen, echt prachtig. Ik vond de Friese hengsten ook erg mooi, leuk om te zien dat er hele verschillende types zijn.

De lippizaners zelf. Nou ik vond het heel indrukwekkend maar eigenlijk het mooiste vond ik de rust waarmee alles werd gedaan. Sommige paarden schrokken van iets...nou ja niets aan de hand...gaan we toch gewoon weer verder. En ook de rust van ruiters...echt geweldig! Ik neem aan dat ze vrijwel alles op zit doen maar ik vond het erg paardvriendelijk en kalm eruit zien. Wat een enorm verschil met de gewoonlijke dressuurwedstrijden en springwedstrijden die je normaal te zien krijgt. Ik vond het erg inspirerend...niet dat ik zo kan rijden maar toch...
Ik vond de presentatie van de bruine hengst het mooist, die werd met 1 hand gereden. Echt heel mooi.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:34

Ik heb de show vrijdagavond gezien en heb genoten. Er werd zo netjes gereden, wauw.
Het voorprogramma vond ik qua niveau echt tegenvallen. Dat hadden ze beter over kunnen slaan.
Die soloproef met het bruine paard vond ik ook erg mooi.

Wat mij wel opviel was dat de Lipizzaners over het algemeen een behoorlijke overconditie hadden. Het is natuurlijk wel een stukje bouw, maar ik vond ze echt behoorlijk zwaar.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:45

Marsu, ik denk dat voornamelijk bouw is. Anders kunnen ze dit werk op dit niveau nooit volhouden.
De Quadrille duurde toch vrij lang en ze hielden dat allemaal prima vol, terwijl meerderen al een keer in de ring waren geweest.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:59

Ik vond het ook super mooi, was er met mijn 13 jarige dochter op zaterdag avond. Hoewel natuurlijk alles met klassieke muziek is vond mijn dochter het ook erg mooi! Ik begon al beetje aan mezelf te twijfelen (recreatieruiter) over kin op de borst van die Fries. Het mooie aan de spaanse rijschool vind ik toch wel de band tussen paard en ruiter die toch, voor mij, wel zichtbaar was. Ik vind het ook eigenlijk niet te vergelijken appasionata of spaanse rijschool. Voor mij toch echt 2 totaal verschillende dingen....
Wij hebben in ieder geval genoten :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:41

Hier mijn foto's en filmpjes, aan het eind zitten de highspeed opnamen :wow:

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:30

Mooi filmpje Arabesk! :D

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:37

Gaaf filmpje arabesk! Ben je vast wel even mee bezig geweest, mooi hoor.

Wat vond jij trouwens van het voorprogramma?