Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
anske013 schreef:weet je ook wie de politie heeft ingeschakeld ik denk dat daar het probleem ligt niet bij hoe je paarden behandeld worden.
spatter schreef:het verbaasd me dat niemand valt over deze foto
ik zie 2 zeer schrale tot magere paardjes die wat mij betreft best wat zouden mogen aansterken door wat meer op stal te staan inplaats van in de regen in de blub
nu weet ik natuurlijk het verhaal er niet achter dus er kan een reden zijn , maar dit ziet er echt niet goed uit
je locatie is in mijn ogen helemaal niet slecht en overal is aangedacht dus wat dat betreft vind ik de opmerking dat alles dan maar op stal moet ook grote onzin
Ren@te schreef:anske013 schreef:weet je ook wie de politie heeft ingeschakeld ik denk dat daar het probleem ligt niet bij hoe je paarden behandeld worden.
Natuurlijk gaat de politie niet zeggen waar de melding vandaan komt.
Ik denk dat dit hele verhaal ook te maken heeft door een gebrek aan ervaring. Ze beginnen natuurlijk nog maar net met deze werkzaamheden. In theorie moet een paard altijd een droge plek hebben om te kunnen liggen, echter de weersomstandigheden zijn nu zo extreem dat dit voor veel paarden die 24/7 buiten staan niet mogelijk is. Alhoewel ik wel van mening ben dat een schuilstal met dit weer dan ook echt wel noodzakelijk is.
Citaat:Paarden moeten veel kunnen bewegen en fysiek sociaal contact met andere paarden kunnen hebben. Dat betekent dat ze veel buiten in de wei moeten kunnen komen, samen met andere paarden. Het opsluiten van paarden in boxen, ook al kunnen ze hun buurman zien of voelen is niet aan te bevelen. Vaak worden paarden die zo gehouden worden ook maar korte tijd uit de box gehaald, om mee te rijden. In deze omstandigheden gaan de dieren zich vervelen, en stereotiep gedrag vertonen. Dat is te zien als ze hun hoofd steeds maar heen en weer bewegen (weven), lucht gaan zuigen of steeds tegen de wanden van de box schoppen.
randalinpony schreef:Ik vind ze ook niet al te vet, maar ze zijn jong. Ons beeld in Nederland van een 'gezond' paard is toch ook wel compleet naar de verkeerde kant doorgeslagen hoor, moddervet vinden we heel gewoon, maar licht schraal is voor een paard echt wel wat gezonder.
Schraal op zich is geen reden tot zorg zolang de paardjes voldoende ruwvoer hebben, ontwormd worden en medische zorg krijgen. Dat kunnen we allemaal niet beoordelen, nee.
Dat deze paardje zouden moeten 'aansterken' door ze continue binnen te houden lijkt me trouwens funest voor hun ontwikkeling, juist jonge paarden zouden dagelijks enkele uren beweging moeten kunnen krijgen.
Mijn jaarlinghengsten zijn ook niet vet, maar krijgen onbeperkt ruwvoer en best wat krachtvoer. Ze spelen echter uren per dag, mensen die uren sporten zijn ook afgetraind.
Citaat:De dierenpolitie is door een tip bij mij op stal geweest en zonder dat er iemand was is hij overal wezen kijken.
Nou moest ik alle paarden 16 stuks op stal zetten en zolang er modder in de rijbak en paddocks is mogen ze de stal niet meer uit.
Hij komt weer controleren en alle paarden die dan buiten staan in een paddock met modder worden in beslag genomen.
Nou is mijn vraag kan dit zomaar?
Ik heb 3 maand geleden ook al iemand gehad van de inspectiedienst en hebben ze een rapport opgemaakt dat alles goed tot zeer goed was. Ik vermoed ook dat deze melding door dezelfde persoon is gemaakt.
Even een kort stukje over mijn paarden:
Mijn paarden komen in de winterperiode elke nacht op stal en een deel op vlas en een deel op stro.
Ik doe ze elke dag naar buiten en ze staan dan in kleine groepjes in ruime paddocks met een zelfdrinker en een aantal vierkante meter verhard waar het voer op komt en waar ze ook op kunnen staan zodat ze altijd droog kunnen staan.
Verder krijgen ze 3x op een dag hooi en 2 x brok.
En met dit weer is modder niet te voorkomen maar ik vind wel dat alle paarden elke dag wel even de benen moeten kunnen strekken en met dit weer dan maar even in de modder.
En weet misschien iemand waar ik de regelgeving kan vinden om paarden te houden.
En of daar in staat dat je een paard 24 uur per dag in je stal kan laten zonder ze er uit te halen.
kanniet schreef:Dat is wat TS zegt waar het om gaat. We horen maar één kant van het verhaal, en in dat geval weten we dus alleen maar wat TS verteld. Daar kunnen maar weinig conclusies aan verbonden worden. Wat we wél kunnen zien en beoordelen is de situatie op de foto's. Verder niets.