Vandaag de dierenpolitie bij mijn paarden gehad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Luziream

Re: Vandaag de dierenpolitie bij mijn paarden gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 05:24

Ik heb ook echt het idee dat Nederland voor wat betreft dierenwelzijn ook wel erg doorslaat in alles en dan heb ik het nog niet over alle bijgekomen regeltjes.
Ik heb er een hard hoofd in in het hele dierenpolitie verhaal. Op dat punt loopt Nederland gewoon ver achter. Ik denk niet dat de goede mensen nu die functies uitoefenen. Daar blijf ik bij.

Lopen ze te zeuren over wat modder in het land, terwijl er op diverse maneges door heel nederland, paarden gewoon nog in stands staan......
Dit zou ook al verboden zijn. Ik zie het nog niet terug in de huidige stalomstandigheden van een gemiddeld manege paard.

anske013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 05:55

weet je ook wie de politie heeft ingeschakeld ik denk dat daar het probleem ligt niet bij hoe je paarden behandeld worden.

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 07:20

anske013 schreef:
weet je ook wie de politie heeft ingeschakeld ik denk dat daar het probleem ligt niet bij hoe je paarden behandeld worden.

Natuurlijk gaat de politie niet zeggen waar de melding vandaan komt. :x

Ik denk dat dit hele verhaal ook te maken heeft door een gebrek aan ervaring. Ze beginnen natuurlijk nog maar net met deze werkzaamheden. In theorie moet een paard altijd een droge plek hebben om te kunnen liggen, echter de weersomstandigheden zijn nu zo extreem dat dit voor veel paarden die 24/7 buiten staan niet mogelijk is. Alhoewel ik wel van mening ben dat een schuilstal met dit weer dan ook echt wel noodzakelijk is.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 07:34

marijeD schreef:
Als je 144 belt dan bel je met de dierenpolietie maar die werkt samen met de politie en nieuwe Voedsel- en Warenautoriteit en Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming en Dierenbescherming en de Dierenambulance.

Dan zou ik die bellen voor info

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 07:37

Ik zou indd ook bellen.

Aangezien de dierenbeascherming toen de actie heeft gehad over dat paard buiten met andere paarden moeten staan.
Lijkt dit mij echt belachelijk. Ze staan lekker buiten en dan krijg je dit?
Nou dat word de helft van onze paarden ook in beslag genomen. Die staan op de zelfde manier ook gehuisvestigd.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 08:50

het verbaasd me dat niemand valt over deze foto
Afbeelding
ik zie 2 zeer schrale tot magere paardjes die wat mij betreft best wat zouden mogen aansterken door wat meer op stal te staan inplaats van in de regen in de blub
nu weet ik natuurlijk het verhaal er niet achter dus er kan een reden zijn , maar dit ziet er echt niet goed uit

je locatie is in mijn ogen helemaal niet slecht en overal is aangedacht dus wat dat betreft vind ik de opmerking dat alles dan maar op stal moet ook grote onzin

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 09:10

Ik had het wel gezien, maar ik zeg meestal niets in dit soort discussies. Ik weet wel dat als bij mijn pony's zo de ruggengraat te zien was, zelfs de wintervacht kan dit niet verdoezelen, ik me ernstig zorgen zou maken over hun gezondheid (ik zie trouwens drie magere paardjes). Verder hoor je het verhaal maar van één kant, wat naturlijk niet helpt om een objectief beeld te krijgen.

De plek die de paardjes hebben op deze foto's is uiteraard helemaal niets mis mee. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze daarom in beslag genomen kunnen worden. Die magere paardjes lijkt me wel de moeite waard om door de DP om in de gaten te worden gehouden. Maar dat is ook het enige wat we kunnen beoordelen: hoe ze op déze foto's staan en uitzien. En dan hebben we nog steeds geen idee wanneer deze foto's genomen zijn.
Laatst bijgewerkt door kanniet op 23-01-12 09:20, in het totaal 2 keer bewerkt

laif

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 09:14

ik vind ze niet schraal en al helemaal niet mager. en zou ze helemaal al niet overdag ook nog is op stal doen.
dieren horen gewoon lekker buiten te kunnen spelen. en van 1 foto kun je niet oordelen

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 09:31

t ging op die foto op 3 jonge paardjes als k me niet vergis
en sorry maar als die een groeispurtje krijgen valt lastig tegenaan te voeren

ik fok zelf ook en bij sommige jonge paarden kan je erin stoppen wat je wilt als ze aan het groeien zijn
zelfs mijn hengst van had laatst weer een groeispurtje gehad en daar zag je ook effen dat hij was ingevallen
zodra dat voorbij is komen ze meestal weer snel lekker bij hoor

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 09:39

Ik lees dit topic al vanaf het begin mee....
En we kunnen van alles aan nemen....Maar als ik naar de foto's kijk (beseffend dat die nooit een compleet beeld geven) vind ik het echt onzin dat TS de paarden binnen zou moeten houden. Zeker omdat ze er maar een paar uur staan, en ze niet enorm weg zakken. (die van mij hebben hun uitloop op veen....nou bedenk het zelf maar..)
Op die laatste foto denk ik wel: Is het echt nodig dat voer in de blubber te leggen? Zonde van het dure voer, en het word zo'n bende...
Maar goed nogmaals, ik ken de beweegredenen niet....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 09:47

spatter schreef:
het verbaasd me dat niemand valt over deze foto
Afbeelding
ik zie 2 zeer schrale tot magere paardjes die wat mij betreft best wat zouden mogen aansterken door wat meer op stal te staan inplaats van in de regen in de blub
nu weet ik natuurlijk het verhaal er niet achter dus er kan een reden zijn , maar dit ziet er echt niet goed uit

je locatie is in mijn ogen helemaal niet slecht en overal is aangedacht dus wat dat betreft vind ik de opmerking dat alles dan maar op stal moet ook grote onzin

Ik vind ze ook niet al te vet, maar ze zijn jong. Ons beeld in Nederland van een 'gezond' paard is toch ook wel compleet naar de verkeerde kant doorgeslagen hoor, moddervet vinden we heel gewoon, maar licht schraal is voor een paard echt wel wat gezonder.

Schraal op zich is geen reden tot zorg zolang de paardjes voldoende ruwvoer hebben, ontwormd worden en medische zorg krijgen. Dat kunnen we allemaal niet beoordelen, nee.

Maar het punt hier was, mogen paarden een dagdeel in zon paddock bij regen en dan is het antwoord natuurlijk, ja, dat is juist toe te juichen bóven 24 opgehokt staan.

Dat deze paardje zouden moeten 'aansterken' door ze continue binnen te houden lijkt me trouwens funest voor hun ontwikkeling, juist jonge paarden zouden dagelijks enkele uren beweging moeten kunnen krijgen.

Mijn jaarlinghengsten zijn ook niet vet, maar krijgen onbeperkt ruwvoer en best wat krachtvoer. Ze spelen echter uren per dag, mensen die uren sporten zijn ook afgetraind. ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 09:50

Ren@te schreef:
anske013 schreef:

Natuurlijk gaat de politie niet zeggen waar de melding vandaan komt. :x

Ik denk dat dit hele verhaal ook te maken heeft door een gebrek aan ervaring. Ze beginnen natuurlijk nog maar net met deze werkzaamheden. In theorie moet een paard altijd een droge plek hebben om te kunnen liggen, echter de weersomstandigheden zijn nu zo extreem dat dit voor veel paarden die 24/7 buiten staan niet mogelijk is. Alhoewel ik wel van mening ben dat een schuilstal met dit weer dan ook echt wel noodzakelijk is.

Een paard dat 24/7 buiten staat hoort een droge plek te hebben waar die kan staan en liggen, is er alleen blubber en nattigheid dan vind ik dat niet kunnen.
Paarden die snachts binnen staan en overdag een paar uur buiten en dan helaas in de modder, dan vind ik dat wel kunnen.
Deze paarden gaan immers voor de nacht naar een droog verblijf.
Het is nu allemaal verre van ideaal, maar dat is iedere winter wel.
Of te nat of zoals vorig jaar extreme sneeuw met sneeuwstormen.
Maar inderdaad een schuilstal en een goede droge plek voor paarden die dag en nacht buiten staan vind ik zeker een vereiste.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 09:58

TS echt een belachelijke reactie van die man aan de telefoon.
Ik zou alles op een rijtje formuleren, zelf foto's toevoegen, verwijzen naar de 'regel' 4 uur vrije beweging per dag, en dat mailen naar 144 / AID met de vraag hierop terug te komen. Als je dan antwoord hebt dat dit mag, de betreffende man opbellen, mailadres vragen en mail naar hem doorsturen, laat het hem maar uitvechten met zijn baas.

Is je paddock vanaf de weg zichtbaar? Dan de mail ophangen, uitleg uitprinten (dat ze droog kunnen staan, een paard vrije beweging moet hebben, dan ze goed gevoerd worden, gezond zijn en de rest van de tijd droog op stal staan. Zo wordt je hopelijk niet weer gebeld.

Wat betreft anonimiteit; in een ander topic laatst op bokt wou een meisje ook 144 bellen maar kreeg te horen dat de info over de beller wel opvraagbaar was, daarom durfde zij het destijds niet. Dus wie weet kun je het wel opvragen?
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 23-01-12 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 09:59

Ik heb niet alle pagina's doorgelezen.
Maar jeetje wat slaat Nederland weer door!
Ik vind het wel vreemd dat ze dit zomaar mogen doen.
En ze werken toch samen met de dierenbescherming?
Dit staat letterlijk op hun site:

Citaat:
Paarden moeten veel kunnen bewegen en fysiek sociaal contact met andere paarden kunnen hebben. Dat betekent dat ze veel buiten in de wei moeten kunnen komen, samen met andere paarden. Het opsluiten van paarden in boxen, ook al kunnen ze hun buurman zien of voelen is niet aan te bevelen. Vaak worden paarden die zo gehouden worden ook maar korte tijd uit de box gehaald, om mee te rijden. In deze omstandigheden gaan de dieren zich vervelen, en stereotiep gedrag vertonen. Dat is te zien als ze hun hoofd steeds maar heen en weer bewegen (weven), lucht gaan zuigen of steeds tegen de wanden van de box schoppen.

http://www.dierenbescherming.nl/huisvesting-paard

Dan spreken ze elkaar toch aardig tegen?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:00

Ik had het ook al gezien dat de jonkies wat schraal zijn, maar het zijn jonge paarden en ik weet er maar 1 kant van het verhaal. Ze hadden van mij dikker gemogen, maar te vet is ook niet alles. Ze staan overdag buiten & snachts binnen volgens de TS dus zo te lijden hebben ze ook niet met de kou & regen :n

laif

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:10

nederland slaat wat dat betreft helemaal door.
hier op bokt werd een keer een gereageerd op mijn shetje, die was perfect volgens sommige bokkers.
terwijl die toch echt te dik was.
De meeste willen de paarden moddervet hebben, maar dat is echt niet prettig voor een dier.
Ik ken de ts persoonlijk dus ik weet 100 % zeker dat ze de waarheid vertelt. en het voer word niet in de blubber gelegd. maar ja tegen de wind kun je weinig doen he.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:40

randalinpony schreef:
Ik vind ze ook niet al te vet, maar ze zijn jong. Ons beeld in Nederland van een 'gezond' paard is toch ook wel compleet naar de verkeerde kant doorgeslagen hoor, moddervet vinden we heel gewoon, maar licht schraal is voor een paard echt wel wat gezonder.

Schraal op zich is geen reden tot zorg zolang de paardjes voldoende ruwvoer hebben, ontwormd worden en medische zorg krijgen. Dat kunnen we allemaal niet beoordelen, nee.

Dat deze paardje zouden moeten 'aansterken' door ze continue binnen te houden lijkt me trouwens funest voor hun ontwikkeling, juist jonge paarden zouden dagelijks enkele uren beweging moeten kunnen krijgen.

Mijn jaarlinghengsten zijn ook niet vet, maar krijgen onbeperkt ruwvoer en best wat krachtvoer. Ze spelen echter uren per dag, mensen die uren sporten zijn ook afgetraind. ;)

Had de foto ook al gezien en de ruggengraat hoort niet óp een paard te liggen. De overige paarden hebben dekens op....
Heb er niks van gezegd omdat ik het niet wilde gaan zuigen in het topic, maar waarom wordt er alleen over de modder gesproken?

Als deze jaarlingen (?) de hele dag zonder beschutting in de modder staan, met de buien die nu langskomen en ze hebben hun ruggengraat er bovenop liggen. Is dat wel ok allemaal dan? Ik ben blij dat er naar om gekeken wordt, je weet nooit het hoe en waarom. Van wat ondergewicht gaan ze echt niet dood en ik wil ook de TO ook zeker niet beschuldigen van wat dan ook. Ik vind het wel goed dat er naar gekeken wordt door de buurt en de DB of DP. Het zal niet de eerste keer zijn dat er een aantal dode paarden in een wei gevonden worden. Dan staat heel bokt weer op zijn kop waarom niemand is gaan kijken bij zo een wei.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:56

Citaat:
De dierenpolitie is door een tip bij mij op stal geweest en zonder dat er iemand was is hij overal wezen kijken.
Nou moest ik alle paarden 16 stuks op stal zetten en zolang er modder in de rijbak en paddocks is mogen ze de stal niet meer uit.
Hij komt weer controleren en alle paarden die dan buiten staan in een paddock met modder worden in beslag genomen.

Nou is mijn vraag kan dit zomaar?

Ik heb 3 maand geleden ook al iemand gehad van de inspectiedienst en hebben ze een rapport opgemaakt dat alles goed tot zeer goed was. Ik vermoed ook dat deze melding door dezelfde persoon is gemaakt.

Even een kort stukje over mijn paarden:
Mijn paarden komen in de winterperiode elke nacht op stal en een deel op vlas en een deel op stro.
Ik doe ze elke dag naar buiten en ze staan dan in kleine groepjes in ruime paddocks met een zelfdrinker en een aantal vierkante meter verhard waar het voer op komt en waar ze ook op kunnen staan zodat ze altijd droog kunnen staan.
Verder krijgen ze 3x op een dag hooi en 2 x brok.
En met dit weer is modder niet te voorkomen maar ik vind wel dat alle paarden elke dag wel even de benen moeten kunnen strekken en met dit weer dan maar even in de modder.

En weet misschien iemand waar ik de regelgeving kan vinden om paarden te houden.
En of daar in staat dat je een paard 24 uur per dag in je stal kan laten zonder ze er uit te halen.

ik quote de beginpost nog maar eens even. Daarin is duidelijk te lezen, dat er 3 mnd geleden al een controle op dit bedrijf geweest is en dat alles toen in orde bleek.

Nu is er weer controle, het probleem is daarbij dat er dus geen enkel paard in de modder mag lopen volgens de agent die is gaan kijken.

Dáár gaat het dus om: modder. Waar, volgens de woorden van de TS, de paarden ook niet permanent in lopen, alleen om de benen te strekken, dus wij kunnen verder ook niets zeggen over hoe lang die jonge ponys buiten staan lijkt me zo?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:07

Dat is wat TS zegt waar het om gaat. We horen maar één kant van het verhaal, en in dat geval weten we dus alleen maar wat TS verteld. Daar kunnen maar weinig conclusies aan verbonden worden. Wat we wél kunnen zien en beoordelen is de situatie op de foto's. Verder niets.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:09

Mocht TS willen weten wie de melding heeft gemaakt, dan kan ze dit schriftelijk opvragen bij de politie via de privacy officer. De politie mag die informatie gewoon geven, mits schriftelijk opgevraagd.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:09

ik zelf heb nu ook 2 jaarlingen,onze eigen gefokteziet goed uit.het veulen dat aangekocht is was al schraal/mager toen hij kwam.ze krijgen onbeperkt ruwvoer,maar krijg haar niet dikker,zelf vind ik dat ze duner lijkt,maar ze groeit ook.ik vind als de ruggengraat er op ligt dus ook niet oke.ik ga daaom bloed trekken,misschien dat ze bloed worm of wat anders heeft.misschien heeft ts haar paarden al laten na kijken en zijn ze gezond.zelf zie ik ze ook liever iets dikker,maar dat moet iedereen zelf weten.ik vind ze wel een net buiten verblijf hebben,daar kan ik niks over zeggen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:12

Oei, dan ben ik ook de sjaak! In mijn geval zullen ze me toch moeten helpen. Onze 4-voeters hebben zaterdag zelf besloten dat ze níet naar binnen willen. En wij hebben notabene een nieuwe schuur gezet met alles er op en er aan. De heren staan liever buiten! Een deel van ons weiland is heel modderig, maar ze kunnen naar een vrij mals grasveld er achter en dat is nog redelijk droog.

Ik zou absoluut bezwaar maken. Nog even en je moet paarden op kunstvelden gaan houden! Het moet niet gekker worden! :(

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:17

kanniet schreef:
Dat is wat TS zegt waar het om gaat. We horen maar één kant van het verhaal, en in dat geval weten we dus alleen maar wat TS verteld. Daar kunnen maar weinig conclusies aan verbonden worden. Wat we wél kunnen zien en beoordelen is de situatie op de foto's. Verder niets.

TS lijkt dit topic toch voornamelijk geopend te hebben, om om raad te vragen om de in haar onwenselijke situatie van paarden 24 ophokken te voorkomen?
Zij lijkt mij te goeder trouw, ze houdt het netjes, geeft alleen informatie zonder te agent te veroordelen.

Haar vraag is enkel, in deze situatie (die zij ondersteunt met fotos), mag deze agent mij dit opleggen?

TS, had de agent nog meer bemerkingen, of alleen over de modder?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:19

Ik heb niet heel het topic doorgelezen, maar ik zou er denk ik op staan (en misschien doe je dat wel al) dat een DA dan maar constateert of de wijze waarop de paarden gehouden worden en hun conditie niet voldoet. En zeker bezwaar maken. En ze gewoon lekker naar buiten doen als jij dat verantwoord vindt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:25

het punt is dat wij niet weten hoeveel hooi ze krijgen
dit beetje is goed voor een half uurtje en met een beetje pech ligt er zo nog minder omdat ze een gedeelte de drek in trekken
hooinetten of een bak zou al veel beter zijn

verder zijn deze dieren dus al langer mager want het duurt even voordat je paardje de ruggegraad eruit heeft staan
2 maanden terug zullen ze er beter uit hebben gezien omdat ze toen de weide periode nog aan hun lijf hebben gehad
er moet echt behoorlijk wat extra voer in deze beestjes
ik ben echt geen voorstander van dikke paarden en zeker niet bij jong spul maar te schraal heeft ook een groot effect op hun groei en ontwikkeling van organen
vaak is er bij dit soort dieren echt meer aan de hand als alleen een groeispurt
(ik heb zelf ook jaren jonge veulens gehad en hier laten opgroeien maar heb er echt nog nooit eentje gehad waar zo de rug uit kwam)

wat ik dus bedoel aan te geven is dat als TS dit normaal vind , het toch niet verkeerd is dat er eens iemand komt kijken
ik ken meer mensen die zeggen dat hun paardjes het super hebben maar waar ik toch mijn vraagtekens bij heb
soms met schitterende locaties maar waar toch iets grondig mis is met het voer en stalbeleid
ik weet niet of dat hier zo is, maar daar is die controle ook voor
verder meldt TS alleen de klacht over de modder maar is dat ook de hele klacht of alleen een detail?