Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Re: Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:32

Om hier een opmerking te maken over wat de TS met haar arabier heeft gedaan slaat nergens op, Pacha is nl niet van de TS, ze verteld alleen maar het verhaal over Pacha en heeft verder niks te maken met de keuze van zijn eigenaren. Dus in mijn ogen idd een tikje laag om iets over de TS te vermelden.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:35

O en waarom niet.> :? :?

Is een mensen leven in jouw ogen meer waard dan van een dier.?? 8)7[/quote]

Ja. Een mensenleven is véél meer waard dan een dierenleven.

Een mens kun je uitleggen waarom hij door zo'n hel moet, die kan zelf aangeven waar de pijn zit en ook of hij nog wel door wil. Bij een mens is er alleen nog een andere factor die een rol speelt bij brandwonden: Het Uiterlijk. Daar hebben paarden geen last van.

Dus mensen met dieren vergelijken is echt knudde.[/quote]

Volgens mij is het Nederland nog steeds niet toegestaan om er zelf een eind aan te maken door hulp van buiten af..
En ik vind een dierenleven net zo belangrijk als een mensenleven..Alleen het verschil is bij een mens met brandwonden wordt alles vergoed, en bij een dier komt het vaak neer op de eigenaar..

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 09:40

Snap niet goed wat mijn Arabische volbloed hier mee te maken heeft. Ik heb ook alles gedaan voor mijn arabier, hij kreeg last van zijn rug. Heb foto's laten nemen, osteopaten laten komen. En nadien was hij weer beter. Maar onze band was weg, We vertrouwde elkaar niet meer, en da vind ik persoonlijk. Dat een paard een eigenaar verdient die voor z'n paard klaar kan staan, en geen bang van heeft.

Tussen mij en mijn arabier was te veel gebeurd, om het verleden te vergeten. En zolang je daar niets over weet, hou je gewoon je mond.

En zoals Vala zegt, ik volg Pacha's verhaal van in het begin. Zelfs ik ben enorm bewonderd over zijn verhaal, ik heb Pacha al gezien en ga binnenkort weer op bezoek. Het is niet bij de deur voor mij, dus ik kan ook niet elke maand op bezoek gaan.

Algraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:57

@TS, Ik vind het tof dat je dit paard zo volgt! Hij ziet er top uit!!
Ik snap niet dat mensen jouw arabier erbij halen, dit is volledig jouw keuze en daar heeft de rest geen zak mee te maken! Ik snap ook overigens niet echt wat het probleem is.. Als de band weg is met je paard, dan kun je hem toch beter verkopen naar iemand die er nog heel gelukkig mee kan worden? Maar goed.. sommige bokkers snappen dit blijkbaar niet?
En om het te hebben over Pacha is al helemaal krom, het is niet eens jou paard!

Dus petje af voor jou, en laat je niet ontmoedigen door mensen die zo dom zijn om er van alles bij te halen.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:04

Ik heb niet alle bladzijden gelezen, dat moet ik wel bekennen.

Mocht dit mijn paard zijn geweest, had ik exact hetzelfde gedaan. Als het paard het niet opgaf, waarom zou ik dat dan doen.

Waarom zou het paard geen wedstrijden meer mogen rijden? Als hij het niet wilt of het zeer zou doen, zou je het wel merken. Of is het misschien voor het plaatje. Een verbrand paard is niet zo mooi...

Veel mensen hebben een mening over alles, maar mocht je ooit zelf in deze situatie zitten, dan doe je misschien iets totaal anders. Een mening vormen over iets of iemand is makelijk, maar zelf in zijn schoenen staan is een veel moeilijker.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 10:41

Het punt is dat als het paard moest kiezen dan zou hij blijven leven...dat is zijn instinct. En dit paard heeft gekozen..heel duidelijk..door te blijven eten, te blijven staan, te blijven vechten. In feite als een paard gewond is in het wild en het is niet dodelijk dan lopen ze gewoon door tot het geneest. Pijngrens van een paard is niet te vergelijken met die van een mens. En zijn wonden waren te genezen dus waarom hem laten inslapen? Als de eigenaar hem had laten inslapen dan waren ze ingegeaan tegen zijn instinct om te overleven en hadden ze dus de keuze van het paard niet gerespecteerd. Dat het paard pijn heeft gehad tijdens het genezingsproces is niet te voorkomen maar dat geldt voor andere blessures ook.
Ik heb er echt bewondering voor...het is een gigantische klus om zo'n paard te revalideren en als ik de foto's zie dan is het goed gelukt ook.
Misschien zou ik niet meteen hem op hoog niveau laten springen maar zomaar in de wei zetten is ook geen optie voor zo'n vechter.

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:05

Ik heb ook niet alle bladzijden meegelezen maar ik ga volledig mee in wat Sandavm zegt.
Ik heb echt heel veel respect voor je, dat je dit paard geholpen hebt!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:06

Elco schreef:
O en waarom niet.> :? :?

Is een mensen leven in jouw ogen meer waard dan van een dier.?? 8)7

Ja. Een mensenleven is véél meer waard dan een dierenleven.

Een mens kun je uitleggen waarom hij door zo'n hel moet, die kan zelf aangeven waar de pijn zit en ook of hij nog wel door wil. Bij een mens is er alleen nog een andere factor die een rol speelt bij brandwonden: Het Uiterlijk. Daar hebben paarden geen last van.

Dus mensen met dieren vergelijken is echt knudde.[/quote]

Volgens mij is het Nederland nog steeds niet toegestaan om er zelf een eind aan te maken door hulp van buiten af..
En ik vind een dierenleven net zo belangrijk als een mensenleven..Alleen het verschil is bij een mens met brandwonden wordt alles vergoed, en bij een dier komt het vaak neer op de eigenaar..[/quote]

Nouja, dan kun je jezelf ophangen/voor de trein springen whatever. Een paard heeft zelfs díe mogelijkheden niet. En als een mens zo erg verbrand, reken er maar op dat de stekker er dan wel uit mag hoor. Vraag is alleen of er dokters zijn die dit willen doen. Die zijn erg schaars namelijk.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:11

Ook ik kan alleen maar respect hebben voor de mensen die hier al hun liefde en zorg hebben in gestopt. Als ik die mogelijkheden zou hebben zou ik ook alles voor mijn paardje doen en als mijn paard in zijn jonge jaren niets lievers doet dan lekker springen in de ring en hij kan dit lichamelijk waarom zou ik hem dan hierin beperken? Je ziet aan sommige paarden hoe fijn ze het vinden om actief bezig te zijn. Die gaan zich anders ook echt vervelen.
Ik vind het intressant om te zien en ben blij dat hij de juiste zorg krijgt en dat overal rekening mee gehouden wordt. Want inderdaad heeft hij wel met een aantal beperkingen te maken. Goed dat hier uitgebreid naar gekeken is en dat het dier nog zeveel kansen heeft terug gekregen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:14

Fijn dat het dier weer kan springen, maar ik hoop wel dat bij de minste geringste van zonnelicht het dier met de grootste factor zonnebrand wordt ingesmeerd.

Ik zie het al aan mijn schimmel met zijn snepje, een beetje zon, zelfs nu in de winter en zijn snep is rood, dat wordt zeker dik insmeren in de zomer en dit paard heeft helemaal geen pigment meer...lijkt mij voor de eigenaar ook niet makkelijk...zweet, beetje verbrand door de zon en het dier heeft pijn, hoop dat de eigenaar zich dat bewust is.

Verder fijn voor jullie dat het paard het heeft gered.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 11:15

De eigenaar is daar zich meer van bewust, op een paar pagina's terug is er een filmpje. Als je dat bekijkt, dan weet je dat. :)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:28

Eigenlijk gewoon een pracht verhaal, wat een doorzetter die pacha.
Kan er alleen maar respect voor hebben dat hij zo'n goede zorg kreeg en krijgt.
Tuurlijk zijn er genoeg mensen die er een einde aan zullen gemaakt hebben die keuze is heel persoonlijk.
Maar wat mooi om te zien dat het toch met veel medische zorg, liefde en doorzettings vermogen zo mag zijn dat hij weer paard is.
Een speciaal paard, wel voor het leven getekend maar hij staat vollop in bloei zo te zien.

ChaosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:42

En jullie vinden niet dat omdat er zooooooo veel rekening gehouden moet worden met 1001 omstandigheden dat het niet paardwaardig leven meer is? Daar kan ik met mijn hoofd niet bij en hoop niet dat jullie als paardeneigenaar voor zulke keuzes komen. Dan maak je hele foute.

Dan wil ik trouwens nog even vermelden dat ik dit geval heb besproken met de kliniek hier in de buurt, heb foto's laten zien en wat dingen laten lezen. De kliniek had er NOOOOOOOOOOOOOOOOOOIT aan begonnen, en meer DA's en klinieken niet. Waarom niet? Omdat het simpelweg niet eerlijk is een dier zo lang te laten lijden alvoor het weer de springring in mag (nou, wat een geluk voor Pacha, na helse pijnen eindelijk weer springen, hiephoi). Snap niet dat mensen zulke oogkleppen op hebben!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:48

Chaos schreef:
En jullie vinden niet dat omdat er zooooooo veel rekening gehouden moet worden met 1001 omstandigheden dat het niet paardwaardig leven meer is? Daar kan ik met mijn hoofd niet bij en hoop niet dat jullie als paardeneigenaar voor zulke keuzes komen. Dan maak je hele foute.

Dan wil ik trouwens nog even vermelden dat ik dit geval heb besproken met de kliniek hier in de buurt, heb foto's laten zien en wat dingen laten lezen. De kliniek had er NOOOOOOOOOOOOOOOOOOIT aan begonnen, en meer DA's en klinieken niet. Waarom niet? Omdat het simpelweg niet eerlijk is een dier zo lang te laten lijden alvoor het weer de springring in mag (nou, wat een geluk voor Pacha, na helse pijnen eindelijk weer springen, hiephoi). Snap niet dat mensen zulke oogkleppen op hebben!

_/-\o_

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:06

Chaos schreef:

Amen _/-\o_ .

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:36

Chaos schreef:

Meen je dat nou echt? Dat je met dit verhaal naar een kliniek bent gegaan om 'verhaal' te halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:00

Ik dacht dat brandwonden van de huid altijd pijnlijk blijven omdat de rek er uit is en de zenuwuiteinden ook beschadigd zijn en dat die juist de pijnprikkel geven...kunnen ze dat meten bij paarden?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:03

Boras schreef:
MamboBeach schreef:
Weet je wat ik denk? Dat er veel mensen jaloers zijn.

Hoe kun je in godsnaam jaloers zijn op zo'n situatie????
Heb je de foto's uit het eerste topic wel goed bekeken?
Dat wenst toch niemand? Een hororscenario is het ;(

:roll: Sorry hoor, maar jij begrijpt de post denk ik niet helemaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:06

Ja wat is jaloers, zijn vast veel mensen met paarden die uit branden gered zijn en het niet zover hebben gered.

Ik ben het wel eens met de opmerkingen dat het dier helse pijnen heeft moeten lijden en dat zijn prijs de wedstrijdsport weer is....en ik vraag mij nog steeds af hoe het spiercorset er onder uit ziet en of er pijn is bij sporten en bewegen..want alleen met hele intensieve revalidatie kan je als mens weer redelijk functioneren na een 3e graads brandwond over zoveel lichaamsgebied.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:21

Ik bedoelde in de zin van jaloers dat deze mensen hem de kans hebben gegeven niet iedereen die kans heeft om zijn dier weer op te lappen.

Het lijkt mij dat als dit dier zulke pijnen zou hebben er toch niet op deze manier bij zou lopen en op zijn minst zou gaan staken. Maar net zoals in vele andere gevallen, wat weten wij nu of een dier pijn heeft, na een koliekoperatie of uberhaupt als we er op rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:18

Iedereen heeft kans om zijn dier op te knappen, als je tenminste bereid bent om er veel tijd in te steken, maar natuurlijk ook veel geld.

Maar ik snap je wel..

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 00:19

Marjoow schreef:
Nouja, dan kun je jezelf ophangen/voor de trein springen whatever. Een paard heeft zelfs díe mogelijkheden niet. En als een mens zo erg verbrand, reken er maar op dat de stekker er dan wel uit mag hoor. Vraag is alleen of er dokters zijn die dit willen doen. Die zijn erg schaars namelijk.

Denk je dat werkelijk? De zoon van mijn baas waar ik vroeger werkte, is toendertijd zeer ernstig verbrand. Zijn hele gezicht, armen, groot gedeelte van buik en benen waren helemaal verbrand. Hij heeft maanden in Beverwijk gelegen, waaronder een week of 4 in coma. Denk je nou werkelijk dat ze maar 1 moment hebben gedacht om de "stekker" eruit te trekken? Echt niet! Zolang ze merkten dat hij nog voor zijn leven vocht, hebben ze volgehouden. Die jongen is daar nu heel blij om. Hij WIL leven. Tuurlijk heeft hij veel pijn gehad, maar nadat zijn wonden herstelt waren (mét behulp van meerdere operaties), kan hij nu pijnvrij leven en alles weer doen.
Ook slachtoffers van de café-brand in Volendam waren zeer ernstig verbrand, gelukkig hadden zij mensen die om hen gaven en voor hen vochten. Maar volgens jou hadden ze de stekker er maar uit moeten trekken? Zéér respectloos!

Dat jouw grens, van wat je toelaatbaar vind om genezing te vinden, laag is, is jouw mening. Maar dat wil zeker niet zeggen dat t juist is!

Edit:
Een paardenhuid die 3e graads verbrand is, lijkt zich anders te gedragen als de huid van een mens die 3e graads verbrand is. Bij Pascha zijn namelijk die typische littekens van ernstig verbrande huid niet te zien. Wat je wel ziet is: kale plekken (geen haar) en pigmentatie van de huid. Jammer dat je zijn huid op de foto's niet kan voelen, maar ik denk dat t toch heul anders aanvoelt als bij een mens, meer elastisch, niet verdikt enz.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 00:33

Nou ben ik weer respectloos. Jongens LEES!

Je geeft me dit verhaal voor het eerst en dan oordeel je al dat ik vond dat de stekker eruit zou moeten? Dat zeg ik helemaal niet! Alleen als een mens zelf wil dan kan die dat zelf beslissen of die door wilt gaan of niet. Dat is een belangrijk verschil. Paarden kunnen niet voor zichzelf beslissen, het baasje beslist voor hen.

Paarden met mensen vergelijken is als appels met peren. Jongens, snap dat nou eens :=
Laatst bijgewerkt door Marjo op 17-11-11 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ChaosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 00:45

NienSCHaap schreef:
Chaos schreef:
.....

Meen je dat nou echt? Dat je met dit verhaal naar een kliniek bent gegaan om 'verhaal' te halen?

Om verhaal te halen??
Om een mening te vragen. Ik heb goed contact met enkele dierenartsen en ik vraag ze wel vaker naar bepaalde behandelingen. Het is algemeen bekend dat de ene DA operaties of behandelingen uitvoert waar de ander nooit aan zou beginnen.

Ik was nieuwsgierig naar een mening van een deskundige, die zei dat het paard nu met de nodige aanpassingen dus prima kan functioneren (zie filmpje) maar degene met wie ik gesproken heb vonden de weg naar 'genezen/gezond' te heftig. En ik ook.

Snap niet wat daar zo raar aan is, eerlijk gezegd.
Klant van mij heeft paard ook laten opereren in belgie omdat de operatie in nl niet gedaan wordt. Ik mag toch zeker wel vragen waaróm artsen iets wel of niet zouden doen?

Is puur interesse, heb verder toch niks in te brengen. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:17

Nou marjouw de stekker bij een mens mag er niet zo snel uit hoor...geen arts die daar aan mee werkt, maar als iemand in coma moet blijven omdat hij het niet meer zelf kan en die situatie duurt lang genoeg, dan kan er in overleg wel besloten worden tot euthanasie..maar zo even beslissen vlak na een brand, nee zo gaat dat niet....artsen zijn altijd pro-life..