Challenge (Asca Z) nu een maand zadelmak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:47

Melanthe0396 schreef:
Ik zie toch ook duidelijk het opjagen, Of ik moet een ander soort paar ogen hebben, maar ik die hem duidelijk "ssj ssj" doen.
En lukt t opstappen niet, ga dan eerst maar eens een stapje terug met zadelmak maken, want dan is er daarvoor iets niet goed gegaan!
(spreek uit ervaring overgens)
Maar nee, verder absoluut niet paardvriendelijk.

Als je been geeft aan zon paard wat nog NIETS kan gaat ie heus niet zomaar naar voren. Voor de veiligheid laten ze de paarden naar voren gaan door aan te jagen. Dat kan best wel stressvol zijn, maar dat is het altijd met inrijden, ook als je het op een andere manier doet, want een mens op de rug van een paard is geen natuur. Net als opstappen dat snapt ie gewoon niet wat er gebeurd, moet je even een paar keer doen.

TS gaaf paard. HEb je alweer nieuwe fotos van jezelf?

Nessah

Re: Challenge (Asca Z) nu een maand zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:06

Dit zou ook niet mijn manier zijn.. Heb op heel wat handelstallen gelopen,ook beesten mee gemaakt die écht gek waren maar dit heb ik nog nooit gezien.

Bij sommige paarden moet je gewoon niet willen dat je er met een paar maanden al normaal op kan stappen en weg rijden.. Sommige paarden duurt het zadelmak maken zo een jaar. Gun ze dan ook die tijd inplaats dat je ze gaat dwingen. Want dit paard toont gewoon vlucht gedrag op de 1e foto, een man er achter en spoortje in zijn buik.. Sja, dan loopt hij wel. Maar ik kan mij niet voorstellen dat het echt een goede 1e ervaring is geweest voor het paard.

Rij foto's zien er wel goed uit, slof heb ik niets op tegen alleen maar veilig bij die jonge paarden.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:08

19 pagina´s meegelezen en nu toch maar even het filmpje gaan kijken. Heel wat verwacht, maar dit ziet er prima uit. Heb zelf ook veel zadelmak gemaakt en het ene paard is het andere niet. Zie hier gewoon een paar mensen die doorpakken, niet staan te klungelen, opstappen en gelijk weg rijden. Voorwaarts houden, zo heeft ie de minste kans om te gaan lopen kloten/panieken...en je ziet, het duurt maar even en hij is gewend aan die ruiter op zn rug en geen paniek meer voor het dier. Met een ruiter en iemand op de grond die allebei zo zeker zijn vind ik dit een prima methode om zadelmak te maken.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:10

Maar Nessah, op handelsstallen is echt geen tijd om een jaar uit te trekken om een dier zadelmak te maken. En dat is ook echt niet nodig. Even doorpakken met de rust in jezelf is imo echt ook prettiger voor het dier dan maar blijven aanmodderen.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:13

heh bah wat een vreselijk filmpje heb maar stop gezet,, wil dit echt niet zien wat een geruk en gepluk,, en omtrekken zodat ie niet gaat steigeren..
sorry maar dat paard staat eerder te kijken van goh wat gezellig ;(

verder vindt ik het wel netjes hoe jij hem rijdt,, geen directe voorkeur voor een slof,, maar hij hakt gelukkig niet in en voor veiligheid is het prima.

hopelijk ondanks de wat oneerlijke start toch een toppertje onder je billen.
wees er zuinig op en plaats maar lekker vaak foto's :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:20

waarom gelijk gaan 'schelden' als mensen een andere mening hebben (heb het niet tegen TS maar tegen de voorstanders van deze manier), waarom zijn tegenstanders van deze manier gelijk Penny's?
Dat vind ik erg jammer, iedereen heeft gewoon een eigen mening over deze manier maar die mening hoeft niets te zeggen over de omgang met paarden. Iemand die zijn paard op een andere manier beleerd dan deze, is dus geen penny maar gewoon geen aanhanger van deze manier/man.
Laat elkaar gewoon in waarde ipv jezelf te verlagen, dat maakt het er een stuk gezelliger op.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:21

Vind t ook allemaal wel mee vallen....
Pff wat een gezeur altijd hier zeg!!
Paard is helemaal niet bang, tuurlijk wat onzeker over wat er gaat gebeuren.
En de ruiter is zeker van zijn zaak en doet wat hij moet doen zo weet t paard meteen waar hij aan toe is en hoeft hij ook niet bang te zijn.
Als t aan jullie ligt, duurt het ongeveer drie jaar voor een paard mak is.
Als je dat zo wil prima, maar denk dat er meer paarden verziekt worden door onzekere ruiters die er jaren over doen als door deze man.

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:26

He dames, wat maken jullie je allemaal druk? Dit is ook gewoon een manier van zadelmak maken hoor!

Jullie denken tegenwoordig dat die beesten allemaal van suiker zijn en er maar lief op los gefluisterd moet worden.

Zo is mijn paard ook zadelmak gemaakt en die stond echt niet de volgende dag rillend in zn stal hoor. Die functioneerde de rest van zn leven als een gewoon paard.

Niks engs of gemeens zie je hier! Ze weten gewoon waar ze mee bezig zijn.

Niet zo piepen allemaal ;)

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:27

Leuk paard, en in je profiel dat zwarte paard, pffff wat een bloedje mooi paard! ik vind dat je vriendelijk rijdt (niet alleen bij dit paard maar bij de paarden in je profiel ook!), het slofje lekker los laat hangen, top hoor! Het inrijden is je eigen keuze, daar is hier al genoeg over gezegd..

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:30

heb het filmpje helemaal afgekeken ik heb al menig paard ingereden,deze manier hou ik dus echt niet van,
en al zeker dat springen eerste keer op het paard en meteen springen?
voor afleiding sorry maar dit is mijn manier niet,
ik wens je verder heel veel succes met je pracht paard.

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:30

Ey Laura..
Wat een leuke nieuwe topper heb je!! Ziet er goed uit :).
Ik heb niet het hele topic gelezen. Heb nm totaal GEEN problemen met deze manier van zadelmak maken!!

Heel veel plezier verders nog :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:31

Zwerfkei schreef:
He dames, wat maken jullie je allemaal druk? Dit is ook gewoon een manier van zadelmak maken hoor!

Jullie denken tegenwoordig dat die beesten allemaal van suiker zijn en er maar lief op los gefluisterd moet worden.

Zo is mijn paard ook zadelmak gemaakt en die stond echt niet de volgende dag rillend in zn stal hoor. Die functioneerde de rest van zn leven als een gewoon paard.

Niks engs of gemeens zie je hier! Ze weten gewoon waar ze mee bezig zijn.

Niet zo piepen allemaal ;)

omdat wij het niet eens zijn met deze manier piepen we maar ? :)
en mijn paard is zeker niet van suiker hoor maar dit zou nooit mijn manier zijn om mijn paard zover te krijgen voor me te gaan werken dat kan gerust wat "liever" in mijn ogen :j mijn mening,, jij de jouwe prima toch ? :)

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:32

Born2BCrazy schreef:
Kajanus schreef:
*heerlijk topic* pakt chips en cola en gaat er eens lekker voor zitten :D

Heeft het feestje duidelijk gemist.. -O-
Gaan we morgen nog verder? :D

Broodje met vlokken, bakkie koffie erbij, Bokt maakt het leven zoveel leuker :P

Dit is wel het topic van de maand denk ik..

Eekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:33

wat een mooi dier!
Inderdaad geen kleintje zo te zien,maar wel een hele stoere!

Over de manier van zadelmak maken..het is maar
net met welke blik je kijkt. Ik vind het super dat ze hem met
een gewoon halster rijden en hoor de hele tijd,zo ja,braaf,goed zo..
en ik neem aan dat ze dat niet alleen maar tegen de ruiter zeggen :D
Ik heb wel ergere manieren gezien,en als ik zie hoe het dier zich tóch ontspant
boven de sprong zal het trauma wel meevallen ;)
Heel veel plezier met hem!!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:38

Ik versta waarom ze hem direct vooruit rijden, maar ik versta helemaal niet waarom dat paard daar zo direct omgetrokken wordt. En waarom jagen ze hem zo op? het lijkt mij verstandiger het paard 1st aan de longe aan de stem en bevelen te laten wennen, dan moet je ze niet zo opjagen. Ook de sporen vind ik erg vreemd! Ik begrijp wat ze willen bereiken, maar ik vind het echt niet goed uitgevoerd. Ik zou nooit mijn jonge bij zo iemand brengen. Maar dat is maar mijn mening.
Verder vind ik hem wel een erg knap paard en ik hoop dat je veel plezier aan hem beleefd!

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:40

Heel mooi paard!!

Ik vind het geen onaardig filmpje!
In het begin dacht ik wel na het opstappen dat omtrekken moet dat zo.
Maar nu ik jou uitleg heb gelezen waarom ze dat doen vind ik het een hele goede oplossing paard heeft gewoon een halster om geen bit dus wat kan dat nu kwaad!!

Heel veel succes met je paardje ben benieuwd hoe die er over een paar jaar uit ziet echt een kanjer!!!

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:52

Iedereen zijn eigen keus. Ik zou het nooit zo doen maarja, ik vind het nogal overhaast en overrompelend voor het paard. Mentaal is dit een behoorlijk klao voor zo'n beestje.... maar het is niet mijn paard. Ik zou meer met vertrouwen werken maar goed deze profs zullen het wel weten... Gelukkig heb ik me eigen paardje ingereden zonder problemen.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:59

Als je eens op youtube zoekt naar gert, filmpjes van hem hij heeft ook clinic en in veel filmpjes van in Ermelo word alles uit gelegd.
wat, waar en waarom...
Iedereen heeft een eigen manier van beleren je hoeft het er niet mee eens te zijn.
Maar sommige reacties zijn best appart, om te gillen _O-..

Kajanus schreef:
Kajanus schreef:
*heerlijk topic* pakt chips en cola en gaat er eens lekker voor zitten :D

Broodje met vlokken, bakkie koffie erbij, Bokt maakt het leven zoveel leuker :P

Dit is wel het topic van de maand denk ik..

Bakkie cornflakes en een kop koffie, ik doe gezellig met je mee!
Laatst bijgewerkt door NienSCHaap op 29-10-10 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:01

olijf schreef:
Als je dat zo wil prima, maar denk dat er meer paarden verziekt worden door onzekere ruiters die er jaren over doen als door deze man.

dus het is of 1 dag of 3 jaar; daar zit niets tussen in?
wat kortzichtig.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:02

Wat een gaaf dier, ik vind 'm helemaal super!

Ik vind de manier van zadelmak maken wel meevallen, ik snap wel waarom ze het zo aanpakken, zelf maak ik ook veel zadelmak en daar is het in principe ook opstappen en meteen vooruit, ze kunnen minder snel onverwachtse ongelukken gebeuren. Dat rondjes draaien was wel nieuw voor mij, die manier kende ik nog niet. Maar ik snap wel waarom het gedaan word.

Ik denk dat dit een super fijne knol word en dat je er nog heel veel plezier aan hebt!

Succes!

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:04

opisop_shop schreef:
olijf schreef:

wat kortzichtig.

Jep.. 1,5 jaar zit er tussen in.. _O-

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:11

opisop_shop schreef:
olijf schreef:

wat kortzichtig.

Heb mijn bril niet op dus zou kunnen :+
Maar denk dat dit gewoon een duidelijke manier is.
Hij zal heus het paard wel aankijken hoor en heel bang dier gaat vast op een andere manier, maar aan het verhaal van de TS was deze eerder dominant als bang en ze heeft t eerst wel geprobeerd op een andere manier.
Niets kortzichtigs aan , dat heet gewoon lezen.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:11

Bomba schreef:
opisop_shop schreef:

wat kortzichtig.

Jep.. 1,5 jaar zit er tussen in.. _O-

:') _O-

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:15

Dacht dit topic mag ik niet missen :Y)

Ik zag het filmpje en dacht, ooo vandaar :D Vind het ook echt niet mijn manier en als ik al commentaar krijg bij het dragen van een spoortje (die ik niet gebruik) bij een netjes aangereden 3 jarige gaan hier natuurlijk de remmen los.
Toch snap ik niet helemaal de reden van een spoortje. Als het paard blokkeerd krijg je hem er echt niet uit door te prikken, neem dan een zweep. Ook rent er al iemand achteraan om het paard voorwaarts te houden, dus lijkt het mij echt niet noodzakelijk. Het opstappen en dat draaien ken ik, is om de ergste spanning eruit te halen zonder dat ze direct testen hoe hoog de hal is :+

Vind het verder een leuk paard. Heb niks tegen op de slof, maar gaat hij omhoog ofzo dat je hem eraan hebt? Mijn angst bij jonge paarden is namelijk eerder dat ze in paniek raken van de slof dan dat ik er iets aan zou hebben :o

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:18

Jeetje wat een reactie's zeg :oo Ik ga niet opnieuw in op de manier van inrijden, maar ben wel benieuwd naar nieuwe foto's van TS :) Vind dat je een leuk paardje hebt en netjes rijdt (en heb ook niks tegen het gebruik van je slof op de eerste foto's).