Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:43

polly2 schreef:
En juist door een eigen paard te hebben kun je dit leren....toch? Dus als mensen zeggen dat je pas een eigen paard kunt hebben als je volledig in staat bent om in het laatste stadium te handelen....dan zouden er per direct heel wat paarden op marktplaats gezet kunnen worden... (ik zie voldoende voorbij komen in de praktijk).

Dat is zo ontzettend waar! Dan kan 99% van de paardenhouders er per direct wel mee stoppen denk ik...

Daarnaast, in paardenland weet bijna iedereen het natuurlijk het allerbeste. En toch gaat er ook wel eens iets mis bij al die mensen die alles het beste weten. En ik denk: We zijn bezig met paarden en zelf zijn we mensen. Dus misschien is dat wel gewoon heel logisch.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:45

KoudbloedKim schreef:
En dan ben ik nog maar op pagina 4, dus wat nou "Ik sla alles in de wind"?

Ok, niet alles, maar wel veel...
Heel veel mensen zeggen steeds maar: het paard is verwent dominant en doet wat ie wil..

En zodra jij dat ook ziet, en accepteert. Dan pas kan je er iets aan gaan doen. En hoe de post van jou overkomen, probeer je dat juist wat te ontkennen.

Nou tipje dan nog maar:
Te beginnen met dat ze uit jou persoonlijke ruimte moet. Komt zij der in, t maakt me niet uit hoe je t doet, maar zorg ervoor dat ze er per direct uitgaat, en daar na 5 min nog van staat te kijken, van wow what happend?
Nou dan heb je indruk gemaakt.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:49

Hoi Tineke,

Ik heb je topic meegelezen en ik wil je concrete hulp aan bieden door jou en Kim in real live een keer te bezoeken.
Zelf ben ik een level 3 Parelli student en vind het een uitdaging om te kijken of we samen een paar dingen kunnen uitvogelen die je weer verder kunnen helpen in je relatie met Kim.
Ik woon bij je staladres in de buurt en ik wil het gratis doen.
Laat me maar via de PB weten of je geinteresseerd bent.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:51

Perenboompje: ik ben het helemaal eens met je.

Mijn arabiertje werd erg verwend bij de vorige eigenaars, dus was erg schooierig/opdringerig, want almaar suikerklontjes/appels/wortelen en sinaasappelen.

Nu is hij weer na jaren terug in mijn bezit en ik geef geen lekkers alleen als hij iets heel erg goeds gedaan heeft als ie weer op stal staat een snoepje of een appel, meer niet.

ex eigenaar kwam op bezoek met 2 dochters, ze hadden niks mee ivm dat ik het verbood omdat hij ziek was (diaree) en op advies van dierenarts alleen maar hooi mag, 1 week lang, ging hij bijten bij 1 van de dochters aan de hand.

Mij deed hij niets, want hij weet waar hij aan toe is bij mij.

ooit voordat ik hem had verkocht was er een tijdelijke bijrijdster en die gaf hem ook almaar snoepjes, ik verbood dat ook maar ze deden het toch achter mijn rug om, nou ik zie zo wel dat ze het toch deden, want paarden liegen niet, manege eigenaar kwam ff praatje met me maken, paard werd bloedchagerijnig omdat hij niets kreeg en vloog hem aan en beet hem in zijn hand, en dat terwijl ik al een tijdje bij hem staat en deed hij mij niets, die arme man heel erg verschrikt kijken hahaha en begreep er niets van, je had zijn gezicht moeten zien, heel komisch en met een aan elkaar met pleister geplakte scheve bril, want die was stuk gegaan bij een ongelukje hihihi.

Dus overdreven gedoe met snoepjes maken paarden bijterig, boos, als je niets geeft wordt ie echt nijdig, gaat ie dominant doen om je over te bluffen, om toch nog gedaan te krijgen dat ie snoepje krijgt.

Bij mij weet hij dat gewoon anders kreeg hij gewoon voor zijn harses een mep en dat weet hij, hij weet dat hij dat moet verdienen om een beloning te krijgen en is altijd goed geheumeurd naar mij, of ik nou wel of niets geef, of hij vraagt heel lief en voorzichtig aan mij of er nog wat lekkers is (met bovenlip aan mij tikken en of kusjes geven) ik van nee, dan is het over en is het ok.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 16-08-10 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:51

KoudbloedKim schreef:
Zoals ik ook al eerder heb geschreven ga ik heel bewust om met mijn lichaamstaal. :)

Zou je willen uitleggen hoe bewust je hier mee omgaat en wat dat inhoudt?
Je kunt er wel bewust mee bezig zijn, maar misschien gaat het wel helemaal niet zo goed.

Je hebt geen les gehad in lichaamstaal en grondwerk, begreep ik.
Dus hoe weet je wanneer jouw lichaamstaal juist is?
Het zou goed zijn dat er iemand naar jou kijkt wanneer je met je paard aan 't grondwerken bent. En jou terugkoppeling geeft over wat je doet en wat niet en welk effect dat heeft op je paard.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:55

Ja ook ik doe weleens fout met mijn lichaamshouding, maar er is altijd wel iemand die het ziet en me helpt van hoe het niet moet en hoe het wel moet, want je ziet alles meer en beter van een afstand dan wanneer je zelf bezig bent.

En ik leer nog steeds, je bent nooit uitgeleerd, interessant he paarden :o :D :o :D :o :D

Anoniem

Re: Ik herken mijn eigen paard niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:00

Polly2: Bedankt. :j
Ik denk dat het inderdaad wel te bereiken is, maar zoals je zegt zal dat ook heel veel tijd en heel veel uitproberen betekenen.
Het is wel heel interessant om over na te denken en ik heb dat allemaal nog niet helemaal op een rijtje.

CCCCorine: Op zich komen ze niet te hard over, maar ze komen wel op mij over alsof er totaal niks is gelezen, of enkel de eerste post.
Als je dan toch met zo'n reactie aan komt zetten, zorg dan dat je je een beetje hebt ingelezen.

MaaikeMo: Ik heb al meerdere keren aangegeven dat Kim erg dominant is.
Weer zo'n reactie die gebaseerd is op niet lezen.
Kim is ook wel wat verwend, maar ik weet dat dat niet heeft mee gespeeld op Dinsdag en Donderdag.
Daarvoor ken ik haar te goed en dat probeer ik duidelijk te maken, maar daar schijnen een paar mensen nogal maling aan te hebben.

Eiber: Ik zal je even een pb sturen. :j

Ragdollcat: Ik respecteer je reacties, alle reacties, maar dat vergelijken steeds..
Je kunt mijn paard wel constant met een ander paard vergelijken, maar baseer het dan op iets realistisch en niet op iets wat jij denkt.

JoviBan: Nee sorry, dat heb ik in verschillende posts uitgelegd en dat ga ik niet weer doen.
Mijn ervaringen op NH (en alles daar omheen) heb ik gehaald uit mijn twee geweldig lieve en confronterende andere paarden + alle boeken over lichaamstaal/NH/Parelli etc. etc. etc.
Dus praktijk en theorie.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:03

KoudbloedKim schreef:
MaaikeMo: Ik heb al meerdere keren aangegeven dat Kim erg dominant is.
Weer zo'n reactie die gebaseerd is op niet lezen.
Kim is ook wel wat verwend, maar ik weet dat dat niet heeft mee gespeeld op Dinsdag en Donderdag.
Daarvoor ken ik haar te goed en dat probeer ik duidelijk te maken, maar daar schijnen een paar mensen nogal maling aan te hebben.

Jawel dat verwende heeft wel te maken met wat er dinsdag en donderdag is gebeurd... Dit is het gevolg ervan.
Je mag je paard wel erg goed kennen, maar dat betekend niet dat je het gedrag altijd goed herkent..

Edit: en daarmee bedoel ik, ik heb in andere topics van jou, dit allang zien aankomen.. En voor jou is het een raadsel waarom ze zo doet..
En dat is niet raar, je kijkt altijd anders naar je eigen paard dan naar dat van een ander :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:07

Gaan we nou een welles nietus spelletje spelen? :?
De paniek die Kim dinsdag overviel had niks te maken met verwend gedrag, de onrust in Kim's lijf van donderdag, had ook niks te maken met verwend gedrag.
Misschien donderdag wel met uitproberen, strijd aan gaan, maar ik heb gister met mede-eigenaar van Kim de filmpjes bekeken en ook zij zag dat er iets totaal anders aan de hand was dan simpel verwend gedrag.

Ook een edit van mij;
MaaikeMo schreef:
Edit: en daarmee bedoel ik, ik heb in andere topics van jou, dit allang zien aankomen..
Voorbeeldje? Noem eens een topic?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:10

KoudbloedKim schreef:
Ragdollcat: Ik respecteer je reacties, alle reacties, maar dat vergelijken steeds..
Je kunt mijn paard wel constant met een ander paard vergelijken, maar baseer het dan op iets realistisch en niet op iets wat jij denkt.

Ik heb ongeveer alle reacties gelezen hier, en kan ook helemaal meegaan met PERENBOOMPJE.
Wat betreft bovenstaande, wat is er mis mee om Kim te vergelijken met een ander paard?
Paarden reageren behoorlijk uniform (dat is ook waarom ze elkaar in een kudde goed begrijpen).
Kim kun je dus prima vergelijken met een pony of een warmbloed, zeker als het om zaken als corrigeren e.d. gaat.
Dan maken die paar honderd kilo extra echt niks uit :n

Duidelijk en zeer consequent zijn is bij ieder paard noodzakelijk, groot of klein, koudbloed of warmbloed.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:12

Eiber super van ej, ik hoop dat KBK er iest aan heeft :))

Succes met je paard, komt vast wel weer goed ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:15

Ik heb het niet over het verschil qua kilo's/ras/hoogte..
Ik heb het over;"Doe je helemaal verkeerd. Ik gaf mijn paard vroeger ook 100 snoepjes per dag." of "Mijn paard kon ook niet alleen staan aan de stang." Gevolgd door een hele uitleg waardoor dat kwam.
Dat is allemaal mooi en aardig, maar ik geef mijn paard niet 100 snoepjes per dag en mijn paard kan wél alleen op de poetsplaats staan.
Als je niet zeker weet wat en hoe ik iets met mijn paard doe, moet je ook niet gaan vergelijken.
Als ik nou had gezegd;"Ik rij 5 keer per week 2 uur lang op Kim", en jij kent/hebt een paard die datzelfde heeft meegemaakt en daar nadelige gevolgen van heeft ondervonden, kun je dat onderbouwen door dezelfde ervaring, maar dat is tot nu toe nog niet het geval geweest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:17

Je kan anderen niet verwijten dat ze geen gebruik maken van informatie die jij niet geeft KBK. Ook mij valt op dat je Kim's gewicht een beetje als "uitvlucht" gebruikt. En ik heb ook al een paar keer gedacht van "en denk je serieus dat je 500kg wel kan houden als het er op aan komt?"

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:18

Tineke hoe is het weekend verlopen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:19

Ik verwijt niemand dat ze geen gebruik maken van info die ik niet geef, maar vráág dan eerst i.p.v conclusies te trekken.
Ik heb ook al meerdere keren aangegeven dat je een Shetlander net zo goed niet kunt houden als een groter paard.
Jammer dat je dat overslaat.

_Kimmm: Het weekend is prima verlopen. :)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:22

KoudbloedKim schreef:
Gaan we nou een welles nietus spelletje spelen? :?
De paniek die Kim dinsdag overviel had niks te maken met verwend gedrag, de onrust in Kim's lijf van donderdag, had ook niks te maken met verwend gedrag.
Misschien donderdag wel met uitproberen, strijd aan gaan, maar ik heb gister met mede-eigenaar van Kim de filmpjes bekeken en ook zij zag dat er iets totaal anders aan de hand was dan simpel verwend gedrag.

Ook een edit van mij;
MaaikeMo schreef:
Edit: en daarmee bedoel ik, ik heb in andere topics van jou, dit allang zien aankomen..
Voorbeeldje? Noem eens een topic?

Nou neem dat zwemtopic, ik wilde ger ook een ander topic laten zien als voorbeeld, maar jij post zoveel op een dag :+ ik kom niet door je eigen berichten heen :')

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:24

KoudbloedKim schreef:
Ik heb het niet over het verschil qua kilo's/ras/hoogte..
Ik heb het over;"Doe je helemaal verkeerd. Ik gaf mijn paard vroeger ook 100 snoepjes per dag." of "Mijn paard kon ook niet alleen staan aan de stang." Gevolgd door een hele uitleg waardoor dat kwam.
Dat is allemaal mooi en aardig, maar ik geef mijn paard niet 100 snoepjes per dag en mijn paard kan wél alleen op de poetsplaats staan.
Als je niet zeker weet wat en hoe ik iets met mijn paard doe, moet je ook niet gaan vergelijken.
Als ik nou had gezegd;"Ik rij 5 keer per week 2 uur lang op Kim", en jij kent/hebt een paard die datzelfde heeft meegemaakt en daar nadelige gevolgen van heeft ondervonden, kun je dat onderbouwen door dezelfde ervaring, maar dat is tot nu toe nog niet het geval geweest.

Maar je mag mensen ook niet verwijten dat ze conclusies trekken over de door jou geplaatste topics en filmpjes met/over Kim.
Die geven denk ik aardig weer hoe je met haar omgaat.
IMO ben je in de omgang met Kim heel zachtaardig en vriendelijk naar haar toe, en daar is niks mis mee +:)+
Maar wanneer ze 'misbruik' gaat maken van de situatie dan moet je toch echt consequent en 'harder' optreden.
Volgens mij is dat de boodschap van de meeste mensen hier.

Het filmpje in je begin post van dit topic is gewoon drammerig gedrag.
Eigenlijk is de reden niet intressant, ze mag dit gewoon niet doen...punt.

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:25

KoudbloedKim schreef:
Ik verwijt niemand dat ze geen gebruik maken van info die ik niet geef, maar vráág dan eerst i.p.v conclusies te trekken.
Ik heb ook al meerdere keren aangegeven dat je een Shetlander net zo goed niet kunt houden als een groter paard.
Jammer dat je dat overslaat.

_Kimmm: Het weekend is prima verlopen. :)

Dat is in ieder geval fijn!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:25

Zullen we nou allemaal eens stoppen met het afzeiken van de TS!
Ze geeft al meerdere keren aan dat ze zeker met tips aan de gang gaat, er worden in dit topic meerdere tips gegeven en je kan nou eenmaal niet alles tegelijk uitproberen.....
Als de eerste paar tips niet werken dan zal ze wel de volgende gaan proberen....
TS weet dat Kim een beetje verwend is (zeker na meer dan 50 berichten daarover :roll: ) en gaat daar aan werken, TS is ook maar een mens en kan niet van de ene op de andere dag alles 100 graden omgooien! Dat kan niemand!

Als iedereeen perfect was zou het een fijne wereld gaan worden nietwaar?
Laat TS in haar waarde, ze gaat eraan werken en ze ziet vanzelf of er verbetering in komt.....

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:27

justdiesel schreef:
Zullen we nou allemaal eens stoppen met het afzeiken van de TS!
Ze geeft al meerdere keren aan dat ze zeker met tips aan de gang gaat, er worden in dit topic meerdere tips gegeven en je kan nou eenmaal niet alles tegelijk uitproberen.....
Als de eerste paar tips niet werken dan zal ze wel de volgende gaan proberen....
TS weet dat Kim een beetje verwend is (zeker na meer dan 50 berichten daarover :roll: ) en gaat daar aan werken, TS is ook maar een mens en kan niet van de ene op de andere dag alles 100 graden omgooien! Dat kan niemand!

Als iedereeen perfect was zou het een fijne wereld gaan worden nietwaar?
Laat TS in haar waarde, ze gaat eraan werken en ze ziet vanzelf of er verbetering in komt.....

Ik geloof niet dat mensen hier 'afzeiken', dat is althans niet mijn bedoeling.

Maar dat 180 graden de andere kant op moet nu juist wel even, van de ene op de andere dag!
Juist om te voorkomen dat het van kwaad erger wordt....

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:29

Sanny_lief schreef:
Staat er misschien een hengst in de buurt? Het lijkt alsof ze dringend ergens heen moet, onrustig maar niet bang. Nee bang is niet het juiste woord denk ik, dan had ze echt die paal wel uit de grond getrokken.

Daar moest ik ook aan denken, dat ze hengstig is en een hengst ruikt? Ze lijkt inderdaad niet echt in paniek, meer haastig... of verveeld?

Misschien is het gewoon iets van voorbij gaande aard... dat het aan het weer ligt ofzo? :?

Maar ik kan me wel voorstellen dat je schrikt als anders zo rustige paard ineens zo onrustig doet! :s

Succes ermee! :)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:30

Dat gaat ze ook proberen en niemand kan dat in 1 dag......
En ik vind het inmiddels wel op afzeiken overkomen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:37

MaaikeMo: Dan zoek je toch even op Auteur?
Dat is niet zo moeilijk hoor. :)

Manie: Dat snap ik, maar zet dan ook gelijk de link naar zo'n topic neer + goed onderbouwde argumenten.

_Kimmm: Daar ben ik zelf ook erg blij mee. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:37

Ik ga wat dingen quoten, en dat is dan ook de laatste energie die ik erin stop.
Mocht iemand echt iets willen toevoegen, lees dan alsjeblieft eerst de quotes.

Donderdag 12 Augustus;
Citaat:
Panisch zag ze er vandaag inderdaad niet uit, dinsdag wél.
Ik heb haar eigenlijk de hele ochtend al flink aangepakt, vanaf de eerste ontsnapping en dat hielp vrij weinig.
Vandaag was ik niet in gedachten bij mijn vorige paard.. dat kan het niet zijn.
Ik heb ook extra gelet op mijn lichaamstaal, maar ook dat heeft niet gebaat.

Citaat:
Ze verwacht iets engs, terwijl je normaal een bom af kunt laten gaan bij haar.
Zoals die grote deuren, die waaien regelmatig hard dicht, maar ze kijkt niet op of om.. en dan zie je dit.
Het is geen pijn, dat weet ik zeker..
Citaat:
Nee, er is geen nieuw paard bij en ze toont inderdaad geen respect voor mij, wat ze voorheen wel had.
Ik heb vandaag met 'veel' geweld opgetreden.. ik heb haar echt aangepakt, maar dit heeft weinig geholpen.
Kim is inderdaad te groot en te sterk om dit toe te laten.
Citaat:
Ze staat al 3 jaar met ongeveer 30 andere paarden en pony's in de wei.. soms komt er één bij of gaat er één weg, maar Kim's rang blijft hetzelfde.. daar is ook geen verandering in gekomen.
Citaat:
Een Shetlander kan inderdaad ook mensen verwonden.
Maar Kim is mijn verantwoordelijkheid en als zij iemand of iets 'beschadigd', ben (en voel!!) ik daar verantwoordelijk voor.
Citaat:
Ik was niet bang, maar vond het ook niet verantwoord om op haar rug te blijven zitten.
Ik ben dan ook afgestapt op het moment dat zij netjes stil stond.
Citaat:
Ik ga met grondwerk ook echt verder.
Heb al besloten dat ik morgen met haar bezig ga.
Kim heeft wel vaker geprobeerd mij de baas te worden.. maar er is nóg iets aan de hand waar ik mijn vinger niet op kan leggen.

Inderdaad, ik stap bijna nooit af, maar ik kon gewoon niet anders.
Was vast wel blijven zitten, maar met risico dat we onder/op een auto of vrachtwagen kwamen.
Citaat:
Haar gedrag is inderdaad van de één op de andere dag veranderd en er was zowiezo de eerste keer écht iets waar zij bang voor was.
Citaat:
Nou is het natuurlijk wel zo dat vanaf één simpel filmpje niet alles te zien is, en het kan zeker wel overkomen alsof ze 'alleen een beetje druk' is, maar vergeleken met normaal, is ze echt hysterisch aan het doen.
Hengstigheid heb ik bij Kim nog nooit gezien.. en ik neem aan dat ze dat wel is, maar dan gewoon niet zichtbaar.
Maar dan had ze in die 3 jaar dit gedrag al eerder moeten vertonen.
Kim snurkt en snuift inderdaad ook redelijk veel nu.
Citaat:
Ik sprak haar toe met een geruststellende stem, aangezien ik niet denk dat ze rustig zou worden als ik schreeuwend op haar af zou lopen.
Ik heb helemaal geen tijd om bang te zijn, ik probeer met al mijn kracht het touw vast te houden.
Citaat:
Ik heb inderdaad een paar goede tips gekregen (grondwerk, ogen/oren controleren etc) die ik straks op ga schrijven.
Helaas zitten er ook heel veel reacties tussen met conclusies die helemaal niet kloppen en dat vind ik erg jammer.
Ik had liever gehad dat er dan eerst werd gevraagd naar dingen..
Citaat:
Wij reden dus op het gras en waren bijna aan het eind, daar stond hoog onkruid en ik kreeg net per pb een optie dat daar wel eens een dood dier in kon hebben gelegen.
Nouja, daar was dus echt bang en normaal gesproken kan ik bij iets 'engs' met bemoedigende woorden en een beetje beendruk gewoon erlangs, maar dat kon deze keer niet.
Er was wel íets, maar ik zag/rook het niet..
Citaat:
Het is geen ongeduld en ook geen verwend gedrag.
Zoals aan het einde, die hinnik.. Kim hinnikt nooit!
Alleen van die zachte knorretjes als ik aan kom lopen.
Als Kim fris is, is ze bij lange na niet zo druk als vandaag.
We staan ook niet bij boerderijen in de buurt.. ene kant is een woonwijk, de andere zijn akkers.
Citaat:
Even een kleine update; Ik ben vanavond nog mee gereden naar de manege, heb Kim (tegelijk met een lease-paard) naar de poetsplaats gebracht, waar nog 2 andere paarden stonden, heb haar kort gepoetst, even naar de longeercirkel gelopen, erin gezet en even later touwhalster gehaald.
Die heb ik om gedaan en zo zijn we weer terug naar de paddock gelopen.
Dit ging vrij goed.. ik merkte wel spanning in Kim's lichaam, maar dit heb ik bewust genegeerd door iets voor haar te blijven lopen.
Vlak voor de longeercirkel probeerde ze nog de rijbak in te rennen, maar dit heb ik kunnen voorkomen.
Dus al met al nog lang niet waar we waren, maar al wel een heel stuk beter dan vanmiddag.
Citaat:
Ik ben van plan om dit, wat ik vanavond heb gedaan, een tijd vol te houden.
Dus raar gedrag negeren en bij goed gedrag wat meer contact zoeken.
Zelf gewoon 'stoer' blijven als ik spanning merk bij Kim.
Net zolang tot ze zelf weer wat bij trekt.
Ik neem het met hele kleine stapjes, zoals even naar de longeercirkel en 5 minuten later weer terug naar de paddock.
En dan bijv. morgen zelfde; even poetsen (ietsje langer), naar de longeercirkel, daarna even in de bak en dan weer terug.
Niet in één keer weer over het terrein, maar gewoon kleine stapjes.
Citaat:
Ik ben het met je eens dat je angst niet moet afstraffen, maar ik laat het ook niet toe dat ze, letterlijk, op me springt.

Ik wist vanochtend nog niet dat ze zo zou gaan flippen.. hoorde haar hoefgetrappel pas toen ik wat water aan het drinken was.
Anders had ik haar in de bak gezet en was ik haar daar gaan poetsen.
Ik wilde nog kijken of ze aan de andere kant van de poetsplaats (weg van de deur) rustiger was, maar die kans kreeg ik niet eens.

Mijn gedrag vandaag (en dinsdag) was niet verkeerd.. ik heb haar aangepakt op de momenten dat dat nodig was en ook beloond wanneer ze dat verdiend had.

Zondag 15 Augustus;
Citaat:
Vanochtend kennis gemaakt met een jongen die Kim bij gaat rijden.
Voordat hij kwam, heb ik haar aan het hoofdstel van de paddock naar de binnenbak begeleidt.
Ging prima.. 2 keer even geprobeerd of ze weg kon rennen, maar na een rukje aan de teugel was dat snel over.
Poetsen ging ook prima, ze bleef netjes stil staan en rijden was ook erg mooi om te zien.
Die jongen heeft haar terug naar de paddock gebracht en hij hoefde alleen aan het eind even te corrigeren.
Fijn om te zien dat ik niet de enige ben die dat doet/kan doen.

Dus al met al ging alles een stuk beter dan dinsdag en donderdag en ik heb er weer vertrouwen in dat alles goed gaat komen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:25

CCCCorine schreef:
polly2 schreef:
En juist door een eigen paard te hebben kun je dit leren....toch? Dus als mensen zeggen dat je pas een eigen paard kunt hebben als je volledig in staat bent om in het laatste stadium te handelen....dan zouden er per direct heel wat paarden op marktplaats gezet kunnen worden... (ik zie voldoende voorbij komen in de praktijk).

Dat is zo ontzettend waar! Dan kan 99% van de paardenhouders er per direct wel mee stoppen denk ik...

Daarnaast, in paardenland weet bijna iedereen het natuurlijk het allerbeste. En toch gaat er ook wel eens iets mis bij al die mensen die alles het beste weten. En ik denk: We zijn bezig met paarden en zelf zijn we mensen. Dus misschien is dat wel gewoon heel logisch.

Heel actueel: kijk maar op de voorpagina bij het bericht over Cor Loeffen. Ik ken Cor persoonlijk en ook vrij goed. Als er iemand is met veel ervaring met paarden is hij het wel. En toch ging het bij hem bijna fataal mis!