Ik ga wat dingen quoten, en dat is dan ook de laatste energie die ik erin stop.
Mocht iemand echt iets willen toevoegen, lees dan alsjeblieft eerst de quotes.
Donderdag 12 Augustus;
Citaat:
Panisch zag ze er vandaag inderdaad niet uit, dinsdag wél.
Ik heb haar eigenlijk de hele ochtend al flink aangepakt, vanaf de eerste ontsnapping en dat hielp vrij weinig.
Vandaag was ik niet in gedachten bij mijn vorige paard.. dat kan het niet zijn.
Ik heb ook extra gelet op mijn lichaamstaal, maar ook dat heeft niet gebaat.
Citaat:
Ze verwacht iets engs, terwijl je normaal een bom af kunt laten gaan bij haar.
Zoals die grote deuren, die waaien regelmatig hard dicht, maar ze kijkt niet op of om.. en dan zie je dit.
Het is geen pijn, dat weet ik zeker..
Citaat:
Nee, er is geen nieuw paard bij en ze toont inderdaad geen respect voor mij, wat ze voorheen wel had.
Ik heb vandaag met 'veel' geweld opgetreden.. ik heb haar echt aangepakt, maar dit heeft weinig geholpen.
Kim is inderdaad te groot en te sterk om dit toe te laten.
Citaat:
Ze staat al 3 jaar met ongeveer 30 andere paarden en pony's in de wei.. soms komt er één bij of gaat er één weg, maar Kim's rang blijft hetzelfde.. daar is ook geen verandering in gekomen.
Citaat:
Een Shetlander kan inderdaad ook mensen verwonden.
Maar Kim is mijn verantwoordelijkheid en als zij iemand of iets 'beschadigd', ben (en voel!!) ik daar verantwoordelijk voor.
Citaat:
Ik was niet bang, maar vond het ook niet verantwoord om op haar rug te blijven zitten.
Ik ben dan ook afgestapt op het moment dat zij netjes stil stond.
Citaat:
Ik ga met grondwerk ook echt verder.
Heb al besloten dat ik morgen met haar bezig ga.
Kim heeft wel vaker geprobeerd mij de baas te worden.. maar er is nóg iets aan de hand waar ik mijn vinger niet op kan leggen.
Inderdaad, ik stap bijna nooit af, maar ik kon gewoon niet anders.
Was vast wel blijven zitten, maar met risico dat we onder/op een auto of vrachtwagen kwamen.
Citaat:
Haar gedrag is inderdaad van de één op de andere dag veranderd en er was zowiezo de eerste keer écht iets waar zij bang voor was.
Citaat:
Nou is het natuurlijk wel zo dat vanaf één simpel filmpje niet alles te zien is, en het kan zeker wel overkomen alsof ze 'alleen een beetje druk' is, maar vergeleken met normaal, is ze echt hysterisch aan het doen.
Hengstigheid heb ik bij Kim nog nooit gezien.. en ik neem aan dat ze dat wel is, maar dan gewoon niet zichtbaar.
Maar dan had ze in die 3 jaar dit gedrag al eerder moeten vertonen.
Kim snurkt en snuift inderdaad ook redelijk veel nu.
Citaat:
Ik sprak haar toe met een geruststellende stem, aangezien ik niet denk dat ze rustig zou worden als ik schreeuwend op haar af zou lopen.
Ik heb helemaal geen tijd om bang te zijn, ik probeer met al mijn kracht het touw vast te houden.
Citaat:
Ik heb inderdaad een paar goede tips gekregen (grondwerk, ogen/oren controleren etc) die ik straks op ga schrijven.
Helaas zitten er ook heel veel reacties tussen met conclusies die helemaal niet kloppen en dat vind ik erg jammer.
Ik had liever gehad dat er dan eerst werd gevraagd naar dingen..
Citaat:
Wij reden dus op het gras en waren bijna aan het eind, daar stond hoog onkruid en ik kreeg net per pb een optie dat daar wel eens een dood dier in kon hebben gelegen.
Nouja, daar was dus echt bang en normaal gesproken kan ik bij iets 'engs' met bemoedigende woorden en een beetje beendruk gewoon erlangs, maar dat kon deze keer niet.
Er was wel íets, maar ik zag/rook het niet..
Citaat:
Het is geen ongeduld en ook geen verwend gedrag.
Zoals aan het einde, die hinnik.. Kim hinnikt nooit!
Alleen van die zachte knorretjes als ik aan kom lopen.
Als Kim fris is, is ze bij lange na niet zo druk als vandaag.
We staan ook niet bij boerderijen in de buurt.. ene kant is een woonwijk, de andere zijn akkers.
Citaat:
Even een kleine update; Ik ben vanavond nog mee gereden naar de manege, heb Kim (tegelijk met een lease-paard) naar de poetsplaats gebracht, waar nog 2 andere paarden stonden, heb haar kort gepoetst, even naar de longeercirkel gelopen, erin gezet en even later touwhalster gehaald.
Die heb ik om gedaan en zo zijn we weer terug naar de paddock gelopen.
Dit ging vrij goed.. ik merkte wel spanning in Kim's lichaam, maar dit heb ik bewust genegeerd door iets voor haar te blijven lopen.
Vlak voor de longeercirkel probeerde ze nog de rijbak in te rennen, maar dit heb ik kunnen voorkomen.
Dus al met al nog lang niet waar we waren, maar al wel een heel stuk beter dan vanmiddag.
Citaat:
Ik ben van plan om dit, wat ik vanavond heb gedaan, een tijd vol te houden.
Dus raar gedrag negeren en bij goed gedrag wat meer contact zoeken.
Zelf gewoon 'stoer' blijven als ik spanning merk bij Kim.
Net zolang tot ze zelf weer wat bij trekt.
Ik neem het met hele kleine stapjes, zoals even naar de longeercirkel en 5 minuten later weer terug naar de paddock.
En dan bijv. morgen zelfde; even poetsen (ietsje langer), naar de longeercirkel, daarna even in de bak en dan weer terug.
Niet in één keer weer over het terrein, maar gewoon kleine stapjes.
Citaat:
Ik ben het met je eens dat je angst niet moet afstraffen, maar ik laat het ook niet toe dat ze, letterlijk, op me springt.
Ik wist vanochtend nog niet dat ze zo zou gaan flippen.. hoorde haar hoefgetrappel pas toen ik wat water aan het drinken was.
Anders had ik haar in de bak gezet en was ik haar daar gaan poetsen.
Ik wilde nog kijken of ze aan de andere kant van de poetsplaats (weg van de deur) rustiger was, maar die kans kreeg ik niet eens.
Mijn gedrag vandaag (en dinsdag) was niet verkeerd.. ik heb haar aangepakt op de momenten dat dat nodig was en ook beloond wanneer ze dat verdiend had.
Zondag 15 Augustus;
Citaat:
Vanochtend kennis gemaakt met een jongen die Kim bij gaat rijden.
Voordat hij kwam, heb ik haar aan het hoofdstel van de paddock naar de binnenbak begeleidt.
Ging prima.. 2 keer even geprobeerd of ze weg kon rennen, maar na een rukje aan de teugel was dat snel over.
Poetsen ging ook prima, ze bleef netjes stil staan en rijden was ook erg mooi om te zien.
Die jongen heeft haar terug naar de paddock gebracht en hij hoefde alleen aan het eind even te corrigeren.
Fijn om te zien dat ik niet de enige ben die dat doet/kan doen.
Dus al met al ging alles een stuk beter dan dinsdag en donderdag en ik heb er weer vertrouwen in dat alles goed gaat komen.