[VOLG] Latino, mijn eerste eigen paard die ik kocht van een foto..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:28

Wat een kracht zeg <3 <3

Hopelijk vindt hij steigeren onder het zadel straks iets minder leuk om te doen :=
Of het moet op commando zijn dan :D

tita

Re: [VOLG] Latino, mijn eerste paard die ik kocht van een foto..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:55

Hoe zag zijn leven er in Spanje uit eigenlijk komen ze daar maar weinig buiten?
Of wordt daar minder met de paarden gedaan?

Heb eigenlijk geen idee hoe de Spanjaarden hun dieren houden en trainen.

Hij is stoer ben ook benieuwd hoe ie gaat worden en uitzwaaien.

Dat steigeren hopelijk doet ie dat nu uit onzekerheid en zich geen houding weten te geven.
Ik vind bv niet stoer om te zien :D

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:57

Hevonen schreef:
Ik kocht mijn paard ook als hengst, en bijten en slaan met voorbenen hoorde er echt bij. Dat is na de castratie helemaal overgegaan.

Ja Edward was goud waard. Ontzettend goede herinneringen aan. Al was het maar kort voor mij.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 10:00

tita schreef:

Dat steigeren hopelijk doet ie dat nu uit onzekerheid en zich geen houding weten te geven.

Steigeren is niet perse negatief lijkt mij? Het kan toch ook spelen of energie er uit laten zijn?

Zie filmpje in dit topic, steigeren kan toch ook leuk zijn? :+
[PP] Waarom ben jij vandaag blij met jouw paard?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 10:05

In spanje krijgen de paarden vrij weinig vrijheid. Ts gaf al aan dat hij 24/7 op stal stond en er enkel uitkwam om er iets mee te doen. Op die aanbindfoto zie je ook dat hij vrij kort gebonden staat.
Paarden die van daar komen hebben hier vaak wat moeite met de "vrijheid". Ik zou dus zeker in het begin niet direct alles los gooien (zowel de kleine dingen als kort aangebonden staan als de ganse dag op de paddock) en het echt stap voor stap met beleid gaan opbouwen.
Het veel steigeren kan inderdaad een teken zijn van zich geen houding weten te geven, als je ziet dat die moeilijk rust kan krijgen kan het beter zijn om eerst te gaan opbouwen met een kleinere safere, prikkelarmere paddock, en zo stukje per beetje de ruimte gaan opbouwen en opbouwen naar meer prikkels ( uiteraard los van eens even te laten spelen in de piste of te longeren bv, dat die wel zijn beweging krijgt.
Wat je vaak hebt is dat ze gedrag laten zien (zoals dat steigeren) om zichzelf een houding te geven, maar bij te weinig rust dat die gaat escaleren in probleem gedrag. Het is duidelijk dat hij zijn stal als veilige ruimte ziet, dus ik zou persoonlijk, indien mogelijk, eerst gaan werken met een klein uitloopje aan de stal vast, en dit stukje per beetje gaan vergroten als je ziet dat hij ook op dat stukje zijn rust kan vinden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 10:20

Hij is prachtig.

Maar ik krijg bij het zien van de video inderdaad vooral het gevoel dat hij niet gewend is aan 'vooruit' uit eigen beweging. En daarom omhoog als best oplossing heeft nu om zich te uiten. Inderdaad versterkt doordat hij hengst is. Maar zo te horen gaat hij nu alle kansen krijgen om een vrijer leven te ervaren.

Veel plezier met je paard ts.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 10:22

jeetje77 schreef:
Heel erg mooi. Maar euh, hij heeft duidelijk een ander idee bij schimmel zijn geloof ik.

Hahaha, dat mag ook hoor. :D Vind dat echt geen enkel probleem, juist fijn dat hij zich prettig genoeg voelt om te rollen. Heb ik ook wat te borstelen.

Femke_Tweety schreef:
Nou, die heeft zijn achterhand er al goed onder, zeg maar :') :D

Schitterend paard.

Echt verbazingwekkend, wat een evenwicht! Maar daar staan PRE's sowieso al wel bekend om, makkelijk ondertreden.

Caresse07 schreef:
Wat een kracht zeg <3 <3

Hopelijk vindt hij steigeren onder het zadel straks iets minder leuk om te doen :=
Of het moet op commando zijn dan :D

Uiteindelijk op commando wel maar ga het voorlopig nog niet aanleren, dat gaat veel te makkelijk. Eerst maar wat kleine dingen en helemaal inrijden. Als dat goed gaat dan mag hij met de beentjes van de vloer. :D

tita schreef:

Hij stond daar 23/7 binnen en werd een half uurtje in een bak rond 'gejaagd' voor beweging. Vervolgens afgespoeld en de stal weer in. Dus het enige wat hij kent als hij los mag is rennen.

Duhelo schreef:
In spanje krijgen de paarden vrij weinig vrijheid. Ts gaf al aan dat hij 24/7 op stal stond en er enkel uitkwam om er iets mee te doen. Op die aanbindfoto zie je ook dat hij vrij kort gebonden staat.
Paarden die van daar komen hebben hier vaak wat moeite met de "vrijheid". Ik zou dus zeker in het begin niet direct alles los gooien (zowel de kleine dingen als kort aangebonden staan als de ganse dag op de paddock) en het echt stap voor stap met beleid gaan opbouwen.
Het veel steigeren kan inderdaad een teken zijn van zich geen houding weten te geven, als je ziet dat die moeilijk rust kan krijgen kan het beter zijn om eerst te gaan opbouwen met een kleinere safere, prikkelarmere paddock, en zo stukje per beetje de ruimte gaan opbouwen en opbouwen naar meer prikkels ( uiteraard los van eens even te laten spelen in de piste of te longeren bv, dat die wel zijn beweging krijgt.
Wat je vaak hebt is dat ze gedrag laten zien (zoals dat steigeren) om zichzelf een houding te geven, maar bij te weinig rust dat die gaat escaleren in probleem gedrag. Het is duidelijk dat hij zijn stal als veilige ruimte ziet, dus ik zou persoonlijk, indien mogelijk, eerst gaan werken met een klein uitloopje aan de stal vast, en dit stukje per beetje gaan vergroten als je ziet dat hij ook op dat stukje zijn rust kan vinden.

Dat doen we ook. :) Zijn stal ziet hij als het rustig is als zijn veilige ruimte, maar ook op stal is hij redelijk nerveus als er mensen rondlopen. Daarom heb ik hem liever buiten, dan kan hij z'n energie kwijt. Want een 3-jarige op stal is gewoon geen optie voor mij!

We zijn inderdaad heel rustig aan hem aan het laten wennen. Gisteren heb ik hem eerst aan de lijn gehad in de paddock. Rustig rondwandelen, overal snuffelen. Uiteindelijk aan de langere lijn mocht hij wat gek doen en toen dat goed ging heb ik hem losgelaten.

Het is een combinatie van niet goed weten wat hij met de vrijheid moet, maar ook blijheid. Want hij had echt wel dikke lol gisteren. <3

Vanavond ga ik het weer hetzelfde doen als gisteren, eerst aan de lijn, dan de wat langere lijn, en dan los.
En morgen ben ik de hele dag vrij en gaan we het buiten staan opbouwen. Eerst weer aan de lijn, en dan los. En dan ga ik er gewoon bij zitten met een boek en kijken hoe het gaat. Zelfde met zaterdag, en zondag. En hopelijk gaat dat allemaal goed en kan hij vanaf dan gewoon overdag naar buiten.

Ik verwacht het wel, wat ik filmde was echt even de eerste paar minuten los. Daarna werd hij chiller en ging grasjes eten van de zijkanten. :D

Edit: en vergeet niet, dit is pas zijn 4e dag in Nederland he. Ik vind dat hij het echt super goed doet en ben trots op hem! <3
Laatst bijgewerkt door Captain op 27-05-21 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 10:26

Wat is ie knap!!!

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 10:37

Wat bizar eigenlijk dat de standaarden qua huisvesting in Spanje zo verschillend zijn. Wat een geluk voor hem dat hij dan naar Nederland is gekomen en nu de kans krijgt om lekker buiten te zijn. Mooi om te zien dat hij zich buiten vermaakt! :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 10:45

Emperor schreef:
Wat bizar eigenlijk dat de standaarden qua huisvesting in Spanje zo verschillend zijn. Wat een geluk voor hem dat hij dan naar Nederland is gekomen en nu de kans krijgt om lekker buiten te zijn. Mooi om te zien dat hij zich buiten vermaakt! :D

Ja klopt, maar het is ook niet echt te vergelijken. Het is daar erg droog en warm, en de zon schijnt daar vrijwel altijd dus ze staan dan waarschijnlijk toch ook alleen in schuilstallen.

Weet ook niet hoe particulieren dat doen. Maar bij zulke trainingsstallen begrijp ik het ergens wel, ben het er alleen niet mee eens. Daarom ben ik ook blij dat ik hem dit kan geven! Hij kan nu eindelijk echt paard worden. <3

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 11:02

Hij is zo knap <3

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 11:23

Wat een ontzettend gaaf dier! Ik volg. :D <3

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 11:25

een 3 - jarige op stal is idd niet iets dat je moet willen (op langere termijn), maar ik denk dat je er wel profijt zal van hebben om het nu een paar weekjes erg rustig aan te doen zodat die niet overprikkeld wordt, dan dat je hem nu teveel vrijheid wil gunnen en je straks met een bommetje stress zit. Zo een overgang is niet niks nl ...
Als je natuurlijk ziet dat die in de paddock ook echt wel tot rust komt, dan is er helemaal geen probleem uiteraard. Maar let er wel op dat veel spanjaarden binnenvetters zijn, je ziet er uiterlijk niks aan tot ze plots ontploffen. Kan een puntje zijn om mee te nemen :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 11:26

Duhelo schreef:
een 3 - jarige op stal is idd niet iets dat je moet willen (op langere termijn), maar ik denk dat je er wel profijt zal van hebben om het nu een paar weekjes erg rustig aan te doen zodat die niet overprikkeld wordt, dan dat je hem nu teveel vrijheid wil gunnen en je straks met een bommetje stress zit. Zo een overgang is niet niks nl ...

Dat doe ik toch ook? :) Hij staat nu ook gewoon nog binnen. Maar heeft meer stress op stal dan buiten.
De paddock ligt wat achter de stal waar minder prikkels zijn dan in de stal waar iedereen steeds langs hem loopt.

Nogmaals, dit filmpje was van de eerste paar minuten. Daarna ging hij chill grasjes eten van de zijkant.
Ik sta op een stal waar ze ruim ervaring hebben met hengsten, en ook ik heb de nodige ervaring met zeer veel verschillende paarden. Ik doe wat goed is voor hem.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 11:57

Captain schreef:
Duhelo schreef:

Dat doe ik toch ook? :) Hij staat nu ook gewoon nog binnen. Maar heeft meer stress op stal dan buiten.
De paddock ligt wat achter de stal waar minder prikkels zijn dan in de stal waar iedereen steeds langs hem loopt.

Nogmaals, dit filmpje was van de eerste paar minuten. Daarna ging hij chill grasjes eten van de zijkant.
Ik sta op een stal waar ze ruim ervaring hebben met hengsten, en ook ik heb de nodige ervaring met zeer veel verschillende paarden. Ik doe wat goed is voor hem.

Het zijn maar tips / bedenkingen dat ik opper hoor. Je doet er natuurlijk mee wat en hoe je het wil, jij ziet hem ten slotte elke dag en kan het beter inschatten in welke situatie die er het best mee kan omgaan.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:42

Super gaaf dier zeg! En je hebt super staleigenaren! Ik ken de vrouw van de stal eigenaar. Daar heb je een gouden plekje. Ik blijf lekker volgen.

BugsFunnyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:27

Captain schreef:

Kan hij om stress te verminderen niet een andere stal krijgen waar er minder mensen passeren?

Verder gaaf dier echt een plaatje.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 19:18

Nee, is maar 1 gangpad. Hij staat al in de rustigste hoek.

Maar, as we speak zit ik in de paddock. Hij is super chill. Staat rustig rond te kijken, wat rond te scharrelen en vooral veel aan het rollen. :D

Even paniek bij aanraken schrikdraad maar nu weer kalm.. <3 Doet me erg goed hem zo te zien!!
Afbeelding
Afbeelding

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 19:24

Omg wat een heerlijke smeerdeer. _O- Ik vind zijn voorpluk echt heerlijk :D

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 19:38

Ooooh jij hebt in ieder geval genoeg te poetsen. _O-

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 19:44

Succes met poetsen hahaha

NL6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 19:45

Ohh wat fijn om te horen en super leuk om te lezen!!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 19:55

Oh my, jij kunt je lol op met poetsen _/-\o_
Wat een knap dier! En fijn dat het zo goed gaat. Ik blijf je volgen, dus plaats vooral veel foto's en filmpjes :D

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 20:07

Schimmel who? :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 20:41

Haha ik vind het echt geen enkel probleem! Scheelt ook dat als het opgedroogd is je het vrijwel niet meer ziet omdat hij al wat bruinig is. :)) en hij heeft een extreem korte vacht dus is ook binnen een half uurtje weer droog en dan veeg je het er zo weer af. :D