Hopelijk vindt hij steigeren onder het zadel straks iets minder leuk om te doen

Of het moet op commando zijn dan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tita schreef:Hoe zag zijn leven er in Spanje uit eigenlijk komen ze daar maar weinig buiten?
Of wordt daar minder met de paarden gedaan?
Heb eigenlijk geen idee hoe de Spanjaarden hun dieren houden en trainen.
Hij is stoer ben ook benieuwd hoe ie gaat worden en uitzwaaien.
Dat steigeren hopelijk doet ie dat nu uit onzekerheid en zich geen houding weten te geven.
Ik vind bv niet stoer om te zien
jeetje77 schreef:Heel erg mooi. Maar euh, hij heeft duidelijk een ander idee bij schimmel zijn geloof ik.
Femke_Tweety schreef:Nou, die heeft zijn achterhand er al goed onder, zeg maar![]()
![]()
Schitterend paard.
Caresse07 schreef:Wat een kracht zeg![]()
![]()
Hopelijk vindt hij steigeren onder het zadel straks iets minder leuk om te doen![]()
Of het moet op commando zijn dan
tita schreef:Hoe zag zijn leven er in Spanje uit eigenlijk komen ze daar maar weinig buiten?
Of wordt daar minder met de paarden gedaan?
Heb eigenlijk geen idee hoe de Spanjaarden hun dieren houden en trainen.
Hij is stoer ben ook benieuwd hoe ie gaat worden en uitzwaaien.
Dat steigeren hopelijk doet ie dat nu uit onzekerheid en zich geen houding weten te geven.
Ik vind bv niet stoer om te zien
Duhelo schreef:In spanje krijgen de paarden vrij weinig vrijheid. Ts gaf al aan dat hij 24/7 op stal stond en er enkel uitkwam om er iets mee te doen. Op die aanbindfoto zie je ook dat hij vrij kort gebonden staat.
Paarden die van daar komen hebben hier vaak wat moeite met de "vrijheid". Ik zou dus zeker in het begin niet direct alles los gooien (zowel de kleine dingen als kort aangebonden staan als de ganse dag op de paddock) en het echt stap voor stap met beleid gaan opbouwen.
Het veel steigeren kan inderdaad een teken zijn van zich geen houding weten te geven, als je ziet dat die moeilijk rust kan krijgen kan het beter zijn om eerst te gaan opbouwen met een kleinere safere, prikkelarmere paddock, en zo stukje per beetje de ruimte gaan opbouwen en opbouwen naar meer prikkels ( uiteraard los van eens even te laten spelen in de piste of te longeren bv, dat die wel zijn beweging krijgt.
Wat je vaak hebt is dat ze gedrag laten zien (zoals dat steigeren) om zichzelf een houding te geven, maar bij te weinig rust dat die gaat escaleren in probleem gedrag. Het is duidelijk dat hij zijn stal als veilige ruimte ziet, dus ik zou persoonlijk, indien mogelijk, eerst gaan werken met een klein uitloopje aan de stal vast, en dit stukje per beetje gaan vergroten als je ziet dat hij ook op dat stukje zijn rust kan vinden.
Emperor schreef:Wat bizar eigenlijk dat de standaarden qua huisvesting in Spanje zo verschillend zijn. Wat een geluk voor hem dat hij dan naar Nederland is gekomen en nu de kans krijgt om lekker buiten te zijn. Mooi om te zien dat hij zich buiten vermaakt!
Duhelo schreef:een 3 - jarige op stal is idd niet iets dat je moet willen (op langere termijn), maar ik denk dat je er wel profijt zal van hebben om het nu een paar weekjes erg rustig aan te doen zodat die niet overprikkeld wordt, dan dat je hem nu teveel vrijheid wil gunnen en je straks met een bommetje stress zit. Zo een overgang is niet niks nl ...
Captain schreef:Duhelo schreef:een 3 - jarige op stal is idd niet iets dat je moet willen (op langere termijn), maar ik denk dat je er wel profijt zal van hebben om het nu een paar weekjes erg rustig aan te doen zodat die niet overprikkeld wordt, dan dat je hem nu teveel vrijheid wil gunnen en je straks met een bommetje stress zit. Zo een overgang is niet niks nl ...
Dat doe ik toch ook?Hij staat nu ook gewoon nog binnen. Maar heeft meer stress op stal dan buiten.
De paddock ligt wat achter de stal waar minder prikkels zijn dan in de stal waar iedereen steeds langs hem loopt.
Nogmaals, dit filmpje was van de eerste paar minuten. Daarna ging hij chill grasjes eten van de zijkant.
Ik sta op een stal waar ze ruim ervaring hebben met hengsten, en ook ik heb de nodige ervaring met zeer veel verschillende paarden. Ik doe wat goed is voor hem.
Captain schreef:Dat doe ik toch ook?Hij staat nu ook gewoon nog binnen. Maar heeft meer stress op stal dan buiten.
De paddock ligt wat achter de stal waar minder prikkels zijn dan in de stal waar iedereen steeds langs hem loopt.