PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: PRE Modesta, van ontspanning op weg naar aanspanning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:04

16horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:07

Ik vind je te lang, en dat in combinatie met je houding en een paard wat op de voorhand valt is het totaal geen fijn plaatje. Als je bereid bent om aan die houding te werken ga er dan voor, en als je er aan kunt komen probeer dan wat meer contact te houden. Sta je hier niet voor open of lukt het niet met je beperking dan zal het voor Modesta ook niet beter worden. Tenzij je haar door iemand anders laat trainen maar daar hoef ik niet eens over te beginnen geloof ik.

Ook vind ik je reacties in dit topic meer overkomen alsof jij een trauma hebt en niet zo zeer je paard. Jij durft er niemand anders op te laten en jij durft niet meer contact te houden. Zo zal het voor Modesta ook niet handig zijn om er vanaf te komen. Waarom kijk je niet wat verder dan je neus lang is? Er zijn genoeg opties die de situatie kunnen verbeteren, en ik denk als je op deze manier doorgaat dat die grote verbetering nog heel lang gaat duren.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:08

Joman schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel een beetje schrok na het zien van https://www.youtube.com/watch?v=r3y5umKDXXk. Je paard heeft echt moeite met je lengte en gewicht.

Puur uit nieuwsgierigheid, waar zie je dat aan dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:08

Robijntjah schreef:
Nee hoor, we hebben onze ups en downs wat ik al zei. Soms een dag dat het geweldig gaat, soms een dag dat het ruk gaat (voornamelijk als ik niet lekker in mijn vel zit, ongeduldig ben of wat dan ook) maar over de algemene linie gaat het vrij constant eigenlijk.

Ik besloot dat het tijd was om tips te krijgen waar ik wat mee kon van mensen die buiten mijn eigen cirkel denken zeg maar. Of mij helpen door de juiste vraagstelling (in dit topic ook een aantal keer gebeurd) weer eens een nieuw inzicht op te doen.
Daar kan ik oprecht van genieten en naar uitkijken om te proberen
.

Heb hier wel een beetje mn vraagtekens bij. Je lijkt het toch niet helemaal aan te willen nemen wat mensen hier zeggen. Of zie ik dat nu verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:13

Dat zie je verkeerd, ik heb genoeg tips opgedaan waar ik mee aan de slag ga en ben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:16

Zammie schreef:
Zal best ts dat je kunt janken om mijn opmerking, maar jij zou dus nooit op 1 van mijn paarden mogen rijden. Ik kan wel janken als ik zoiets als dit, wat dus bljjkbaar al jaren zo gaat, zie.. Iets met zachte heelmeesters....

Helaas hier ook. Robijntjah sorry, maar aan jouw topics en jouw foto's is duidelijk te zien dat jullie niet het beste in elkaar naar boven halen. Het wordt minder in plaats dat het beter wordt als ik al het materiaal zo terug lees. Daar kan ik niet blij van worden, integendeel. Ik ga dus niet zeggen, dat het allemaal wel goed zal komen (als dit al twee jaar zo duurt) Sorry -O-

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:18

Babootje schreef:
mala26 schreef:
@Maralyn

Je weet toch zelf wel hoe moeilijk goed leren zitten is? Een goede houding heb je niet 1 2 3 aangeleerd. Zeker niet als je daar ook nog een beperking bij hebt. Dus 2 jaar is niet lang, vind ik. Het is niet zo dat ze bvb alleen maar naar voren valt en alleen dat hoeft op te lossen. Het is een verzameling van dingen waardoor ze naar voren valt. Alleen het naar voren vallen aanpakken heeft geen zin. Je moet bij de kern beginnen. Alleen is haar kern zo dat het een serieus iets is wat niet zo makkelijk op te lossen is.
Mensen kunnen niet toveren, alles kost tijd.

Er zijn paarden die - als je een beperking hebt - daar prima tegen kunnen. Modesta is niet zo'n paard. Dus een gevalletje "je eigen grenzen kennen en toegeven dat de klik er niet is".

Zulke paarden ken ik genoeg. Kan je nog beter vertellen een oud paard van mij loopt op een stichting paardrijden gehandicapten.En ik heb zelf ook een behoorlijke tijd lesgegeven aan mensen met een beperking, lichamelijk en geestelijk.
Maar dan bedoel jij karakter?? Want eerlijk is eerlijk, lichamelijk heeft elk paard er last van als een mens een erge beperking heeft. Enige manier om een paard dan te helpen is door goed longeren en laten rijden door een mens die geen beperking heeft en trainings technisch weet waar die mee bezig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:18

Dat mag jij van mij zeggen, dan kun je nog geen oordeel vellen over onze klik (buiten het rijden om).

Ik heb ook geen ambitie om andermans paarden te rijden :') dat scheelt.

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:19

Robijntjah schreef:
Marissa: dat is dus ook de bedoeling als je mijn posts leest, dat heb ik helaas niet binnen 2 tellen voor elkaar ;)
En om haar wat actiever te kunnen maken moet ik toch met mijn been eraan komen dus dan eerst Modesta zo rijden dat ze weer door ademt, komt ze aan mijn been en dat stukje moet ik zien te onderhouden. En dat is nou net het lastigste stuk waar ik niet altijd even handig en snel in ben.
So what, als ik nou de olympische spelen zou willen rijden, tjah. Maar ik ben een recreatie ruiter die gewoon op ons eigen niveau fijn wil rijden.

Ik heb geprobeerd om wat posts te lezen, maar ik ga niet zoveel bladzijden lezen. Ik reageer op wat ik zie en geef mijn mening.
En ik zet mijn vraagtekens bij de laatste zin. Wat heeft het willen rijden van de olympische spelen hiermee te maken? Langdurig op de voorhand lopen kán gewoon niet goed zijn voor de voorbenen. En ik neem aan dat je ook als recreatie ruiter het beste over hebt voor je paard. Ik denk dat wanneer je haar wat oppakt van voren( al is het maar iets, dat hoeft toch niet lang te duren?) en wat gedurfder gaat rijden het paard ook beter gaat lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:20

Dat doe ik ook, zie sommige foto's die ik tussendoor gepost heb ;)

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:22

Kun je zo zeggen op welke pagina's. Anders moet ik 18 blz doorspitten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:22

Klik even op 'Door topicstarter' :D

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:27

Die foto's vind ik er zeker beter uit zien. Ik zou lekker op die manier doorgaan. :) Er is zeker wel spanning te zien, maar ik zou dit af laten vloeien door veel te gaan doen zodat ze bezig blijft. Maar vind je zeker goed bezig op deze manier!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:25

cp112 schreef:
Dit is een eindeloze discussie jongens... Zolang TS niet inziet of iig nadenkt over de consequenties van het pad dat ze ingeslagen is, en het feit dat ze haar paard hoogst waarschijnlijk ontzettend verkeerd belast, kunnen we met zijn allen banketstaaf als brugman (inmiddels 17 pagina's vol en nog komt het niet door blijkbaar) maar het heeft totaal geen zin.

Reacties als, ooooh wat een leuk paard, Ja ik zie duidelijk verbetering hoor en wat een leuke foto's passen beter in haar straatje. Dus bij deze :) oooh wat een leuk paard

En het paard vindt het leuk om zo gereden te worden -O-

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 03:35

Moderatoropmerking:
Dit topic mag open blijven. Hierbij wel de vraag graag respectvol te blijven discussiëren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:45

Sorry, maar ben ik nou gek?!
Wat maakt deze ruiter nou zo anders dan alle andere ruiters in soortgelijke topics?
Natuurlijk zal ze de olympische spelen niet bereiken, en ik ook niet.... en dat geldt voor 9 uit 10 ruiters op Bokt.
Ik zie persoonlijk vaak veel heftiger foto's op Bokt, paarden met kleine bekkies met stang en trens, paarden wiens luchtpijp niet meer fatsoenlijk kan functioneren omdat ze zo opgekropt lopen, hele zware ruiters... allemaal zaken die niet perse fraai zijn, maar op 1 of andere manier is ts de banketstaaf.
Dat is toch gek? Zeker wanneer je ziet dat ze mensen uitnodigt langs te komen, open staat voor tips, continue geduldig en vriendelijk blijft.

Wanneer ze dit paard 3x pw VWNW rijdt op deze manier, en verder aan de hand werkt of longeert, zal ze het niet binnen korte tijd kapot rijden.

Ik herken er wel wat in. Ik heb een ruin die een onderhals had, die erg op de hand gereden was.
Hij hield de bovenlijn strak, kop in de lucht, en een dikke onderhals. Ik noemde hem liefkozend 'giraffe'.
Wanneer je na lange tijd zover bent dat hij wil zakken, de bovenlijn lang maakt, ontspannen kan draven.... dan moet je soms opletten dat je niet continue VWNW blijft rijden. Dat heb ik nu zelf ook. Je bent zo blij met de winst van die ontspanning, en die ontglipt je ook zomaar weer.... dan blijf je een beetje in dat stuk hangen.
Iets waar je idd wat mee moet doen, maar niet iets waar je paard binnen een half jaar voor naar de slager kan.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:00

Op bokt is alles wat met de neus er uit loopt en het liefst nog over de grond schuift goed, maar zodra iets achter de loodlijn komt is het slechte zaak. Ik heb het idee dat TS echt denkt het zo goed te doen, wat ik wel begrijp. Ze loopt immers met de neus over de grond. Wat hier geprobeerd is te zeggen dat het niet altijd juist is als een paard van voren zo onwijs uitschuift, zeker omdat het de voorbenen ontzettend belast. Dit is niet VWNW Ninx. Dit is het paard alleen neerwaarts rijden zonder verbinding met de motor, de achterkant. Achter de loodlijn hoeft niet per definitie slecht te zijn, dat hoeft ook niet gelijk 'kin op de borst' te betekenen, maar de hele visie is soms zo krom van veel mensen op bokt. Het verschil is een beetje dat TS van tevoren nogal zat rond te roepen dat haar paard een trauma heeft, dat alleen zij er op kan blabla. Over dat laatste is zelfs een apart topic geopend op bokt. Ik snap wel dat zij zoveel reacties krijgt, dat is namelijk onwijs.. tja, hoe zal ik het zeggen? Penny? om te zeggen. Tel daar nog eens bij op dat er eerst topics zijn waar het paard oh zo braaf is en er beter uit ziet, en nu is het opeens een trauma paard die er niet meer zo goed uit ziet, daarnaast werden de andere paarden van TS ook al onder de noemer traumapaard of lastig gezet. Kan me voorstellen dat bokkers daarom denken dat TS overdrijft. Hoe het echt is laat ik in het midden, ik ken TS en het paard niet dus om er nou heel uitgebreid over te oordelen vind ik ook nogal simpel. Heb wel een tip over de flexchair gegeven, daar heeft ze wel wat aan. Wat ik overigens wel kan zeggen en waar ik TS en paard niet voor hoef te kennen, is dat ik TS te groot en te zwaar vindt voor haar paard. Tel daarbij op dat ze scheef zit, dat is voor het paard heel vervelend. Wellicht als ze na oefeningen (flexchairs/zitlessen/andere paarden) weer recht kan zitten en haar paard ook beter onder het zadel ondersteunt wordt door een andere kundige ruiter, deze combinatie veel lekkerder kan rijden. Voor beide laatste punten staat TS helaas niet open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:05

Wat we niet moeten vergeten is dat die geen VWNW is! Maar alleen neerwaarts op de voorhand sloffen. Dat is echt een wezenlijk verschil. Een paard dat voorwaarts neerwaarts gereden wordt loopt op de achterhand en in verbinding.

Ik vrees dat het daar bij TS ook mis gaat. Hiermee bereik je weinig en train je ook die achterhand niet.

Edit: Precies wat essie zegt :=

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:10

Ze laat toch een tweetal mensen langs komen? Eerst maar eens afwachten wat daaruit komt.

En wat VWNW betreft.... soms is dat lastig te voelen, wanneer staat de motor echt aan?
Ik probeer dat voor elkaar te krijgen door veel te schakelen, maar veel schakelen en de ontspanning vasthouden is lastig als een paard snel teruggrijpt naar wat hij kent: spanning.
Toch heb ik godzijdank een gouden troef te pakken gekregen.... ik heb het bit uitgedaan, in het geval van mijn paard heeft dat echt enorm geholpen.
(een gouden juf helpt ook ;-) )

Hoe dan ook: ik vind dat men gewoon wat te ver gaat. Je mag ideeen en tips aandragen. En er zijn mensen die dat blijkbaar op een dusdanige manier hebben gedaan dat ts hen laat langskomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:12

Ze kan er 10 man bij halen maar dat zal er nog niet voor zorgen dat de ts ineens kleiner wordt en het paard groter, wat imo nog het grootste probleem is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:15

Joolien schreef:
Ze kan er 10 man bij halen maar dat zal er nog niet voor zorgen dat de ts ineens kleiner wordt en het paard groter, wat imo nog het grootste probleem is.

Dat is een lastig punt...
In die zin.... ik rijd IJslanders, en ben naar verhouding dus ook groot.
Nu weeg ik geen reet, dus dat zal schelen... maar toch.

Nu is dit een iets minder compact en vierkant type paard, maar evengoed zou ik niet direct willen zeggen dat dit niet past wanneer het paard iets meer bij elkaar loopt en de ruiter iets meer in balans zit.
Dat zijn 2 zaken die redelijkerwijs best haalbaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:17

IJslanders zijn imo niet te vergelijken met een iele anda. Ook omdat ts al niet gunstig kan zitten. Dat is nog een keer een extra probleem.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:22

Mij stoort inderdaad dat penny-achtige dat er echt niemand anders op kan enz. Dat er 2 mensen zijn afgevallen betekent niets voor mij. Ik heb ook meerdere ruiters gehad die niet met mijn paard konden rijden, dat waren onervaren ruiters. Maakt mijn paard niet onberijdbaar. Met een goede ruiter gaat het prima en met een professional gaat het zelfs beter dan als ik erop zit :P
Daarnaast bewijst het strandfilmpje wel hoe braaf dit paard eigenlijk is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:23

Joolien schreef:
IJslanders zijn imo niet te vergelijken met een iele anda. Ook omdat ts al niet gunstig kan zitten. Dat is nog een keer een extra probleem.

Kunnen zitten is een voorwaarde.... ik had ook bijna mijn zadel aan de wilgen gehangen.
Jannet van Wijk (http://www.ruiterfysio.nl) heeft me recht gekregen.
Ik heb ooit een erg ongeluk gehad te paard, en sinds die tijd 10 jaar met pijn gelopen.
Ik was ook extreem SCHEEF.
Ik KON niet eens zitten..... toch kan dit goed komen. Er zijn echte maar heel weinig behandelaren die dit kunnen.

Deze tip heb ik ook al een aantal malen gegeven, en kan em niet vaak genoeg geven.
Ik heb zeker 10 behandelaren en behandelmethoden gehad voor ik bij haar terecht kwam. Ik had het al opgegeven en zat bij een reumatoloog die me medicatie wilde voorschrijven.
Mijn tip is dus dat je nooit moet opgeven, maar zoeken naar betere voorwaarden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:24

Caatje87 schreef:
Mij stoort inderdaad dat penny-achtige dat er echt niemand anders op kan enz. Dat er 2 mensen zijn afgevallen betekent niets voor mij. Ik heb ook meerdere ruiters gehad die niet met mijn paard konden rijden, dat waren onervaren ruiters. Maakt mijn paard niet onberijdbaar. Met een goede ruiter gaat het prima en met een professional gaat het zelfs beter dan als ik erop zit :P
Daarnaast bewijst het strandfilmpje wel hoe braaf dit paard eigenlijk is.

Dat mag je storen. Maar wanneer een ander van jouw paard valt en zijn nek breekt, heb je een enorm probleem.
Voor ts is dat een reële dreiging, en als dat zo is.... dan geloof ik dat graag.... wat dat ook maar veroorzaakt.