Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:16

Haha wat een eigenwijs dametje. :)

Ruitje, in de catalogus van Finn Tack zag ik foto's waarbij de check aan een extra bitje leek vastgemaakt, is dat zo ? Dat ze een tweede dun bitje in hebben voor die check ? Daar hing dan verder wel niets van teugels aan ofzo.
En waarom heeft het bit vaak zo'n recht verticaal stukje onderaan de bitring ?

Edit; o kijk ik vond een foto, er zit dus idd een smal bitje aan de check.

Afbeelding

Westernfreak

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:35

Zo'n merrie-merrie heb ik dus ook! :j Erg leuk hoor, vooral als ze eenmaal het spelletje doorhebben en leuk vinden.

Vind Graas echt een prachtdier! Ziet er allemaal lekker soepel uit, hopelijk komt dat er straks voor de sulky ook uit.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 13:21

Bedankt voor alle complimenten :o

Jokari: Die poken in het bit zitten er aan om ervoor te zorgen dat je het bit beter op de plek houd, zo kun je nooit het bit door de mond trekken :) .

Vaak begin je met een kincheck maar als ze daar teveel in gaan hangen stap je over naar een check met een bit, dus dan krijgen ze het niet meer onder hun kin maar zo. Er zitten inderdaad geen lijnen aan, je stelt 'm zo in dat een paard in de ideale houding loopt( verschilt per paard) en daarna zit je er niet meer aan. Sommige paarden lopen veel beter als ze lang in het check staan, anderen kort. Ik zal twee foto's opzoeken, dan kun je dat verschil goed zien :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 13:33

Even foto's van Google gevonden, van mbfoto's en nakoersen:

Afbeelding

Afbeelding

Het ene paard loopt blijkbaar beter als hij wat meer lang/liggend in het check staat, de ander als hij hoger ingesteld staat. Is lastig om hier duidelijke foto's over te vinden maar hoop dat het goed te zien is :) ?

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 14:07

Ik snap je ruitje :j
Klinkt ook wel logisch. Ieder paard loopt in dressuur of springen ook anders, dus logisch dat het met koersen ook zo is :j

Leuk paardje/pony :+ om te zien! Gaaf om je verhaal zo te lezen. Volg het topic al ffjes maar vind het erg leerzaam. Zo kom je toch dingen te weten die ik anders nooit zou weten.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 14:16

Dank voor de uitleg !
Is dat hoger ingesteld zijn, niet slecht voor het ruggebruik ? Mijn pony tölt wel makkelijker als ze haar hoofd hoger draagt, maar dan drukt ze ook haar rug weg. Dus doen we het op de moeilijke manier. :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 14:28

Je doet het in principe alleen in de koers en bij de voorbereidende training, dus ze hebben het dan 1 keer per week( uitgaande van een gemiddelde, er zijn veel verschillende trainingsschema's :) ) 15 minuten ( again, gemiddelde) op. Er zijn ook paarden die beter lopen zonder check overigens.

Ik denk, dat het ruggebruik bij laag in het check staan best oke is. Bij hoog in het check staan lijkt het ruggebruik mij minder, aan de andere kant probeer ik mij te bedenken wat een paard op topsnelheid uit zichzelf in het land doet, of met een rengalop in het bos. Ik moet de eerste die het dan comfortabel vind om laag te lopen nog tegenkomen :+

Overigens werken we met snelrijden anders joor, zal even een foto zoeken van mijn oude merrie, die werd alleen in de koers opgezet( wat een woordkeuze haha) en dat was 1 keer in de twee weken o.i.d. :) . Ze liep graag laag maar dat is im de koers gewoon gevaarlijk :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 14:36

Haha nee, rengalop en laag lopen, dat heb ik nog niet gezien. :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 14:45

Afbeelding

Mijn merrie in de normale training, zonder check dus.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:34

oh dat ziet er gelijk al een fijner beeld uit ! Maar ik snap wel dat ze zo geen wedstrijd gaat winnen, in die ontspannen houding. :D

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 19:50

ruitje schreef:
Ik moet de eerste die het dan comfortabel vind om laag te lopen nog tegenkomen :+

Paar jaar geleden liep er een van Grift in de kwali, zonder check. Die liep op topsnelheid op het rechte eind en strekte dan lekker de hals :') Maar dat zie je niet zo vaak :+

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 20:11

Thanks voor de uitleg Cathy! Zo leren we weer wat :)!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 20:02

Gisteren is Graasje voor het eerst weer voor de kar geweest( sinds december en toen was ze er uiteindelijk in totaal maar 3 keer voor geweest) . Tussendoor wel een hoop andere dingen gedaan, zo hebben we de stapmolen gedaan( waar je blijkbaar ook best lang achteruit in kan lopen >;) ) en gewoon de rest van de basis bevestigd.

Oke, dan hier de foto's waarvan ik weet dat er discussie over komt. En het dan toch op Bokt zetten 8)7 . Ja, omdat ik dus juist wel wil zien hoe het allemaal gaat en jullie een inkijkje in de sport heb beloofd, dan het maar na komen ook he :D .

Eerst losgooien, omdat ze zo enorm enorm hoog aan het bokken is en we vandaag voor het eerst de baan op wilden hebben we voor de zekerheid vandaag een checkbit in gedaan i.p.v. kincheck, als ze zich gedraagt gaan we weer terug naar een kincheck maar de eerste keer de baan op is toch een kritiek puntje altijd.

Het bokken voordat ze voor de kar gaat( slechte kwaliteit i know )

Afbeelding

Gisteren zijn we alleen over het erf geweest, daar vandaag weer mee begonnen. Even 3 rondjes over het erf maar dat kent ze zo ondertussen wel.

Afbeelding

Omdat ze dat netjes deed voor het eerst de baan op gegaan, de baan is 1 km lang, hiervan hebben we 750 meter zo gestapt. Ze deed dit erg netjes, achteraan was ze zich even aan het oppompen omdat er schapen stonden maar ze liep uiteindelijk netjes verder.

Afbeelding

En dan de discussiefoto, lees eerst even goed mijn commentaar: Om uiteindelijk zonder begeleiders verder te kunnen moeten we een stukje draf getest hebben, vaak gaan ze bij de eerste keer draven een stukje aan het rennen( de hele boel rammelt, je gaat in eens een gang sneller, nouja, daar ga je dan :o ) . Dat stukje rennen wil nog wel eens heel erg hard gaan, als de begeleiders er dan naast lopen kun je niks anders dan het paard 'op de rem' trekken omdat je het zelf niet bij kan houden( als je het al bij kan houden en het paard niet direct kwijt bent trouwens := ) . Daarnaast is op de rem trekken vaak iets wat verkeerd gaat, er volgt dan meer verzet, ze worden scheef en kunnen onder de boom komen. Vandaar dat we de eerste keer draf altijd zo doen:

Afbeelding

Dit zorgt ervoor dat de begeleiders mee kunnen sturen en kunnen afremmen i.p.v. dat je het paard stil moet trekken. Op die manier kun je heel erg snel afbouwen, we hebben uiteindelijk 250 meter gedraaft en zijn toen weer afgestapt en naar stal gegaan.

Ze deed het enorm enorm netjes, ze heeft bij het draven niks verkeerd gedaan, geen kont ingetrokken of sprint getrokken, niks. Ik denk dat we nog 1 keer met twee begeleiders een stukje draven en dan afbouwen naar 1 begeleider. Ik hou jullie op de hoogte!

Zoals al eerder in mijn OP gemeld: vragen wil ik altijd beantwoorden, dus stel ze gerust! De planning is om haar deze week nog twee keer voor de kar te zetten zodat we even door kunnen pakken en dan vanaf volgend weekend sowieso met 1 begeleider of misschien wel zonder begeleider op pad kan. Alles afhankelijk van hoe ze zich gedraagd, want ik blijf mij er over verbazen dat ze buiten haar werk zo explosief is en voor de kar nog niks gedaan heeft( afkloppen ergens..... :') )

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:09

Fijn dat ze de baan op mocht. :)

Tja... Ik vind het idd geen fijn idee dat zo'n jong ding al 3 man moet trekken... Ik begrijp de redenen en snap dat dit veiliger is dan wanneer ze vol aan de kletter zou gaan. Maar pfff... Ze moet twee worden dit jaar, niet ?

Ik heb alle respect voor hoe jullie paarden trainen maar ik vind dit echt zo'n jong puppy nog...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 20:27

Heel antwoord getypt, is het weg :(

In het kort komt het er op neer: Ik begrijp het, dit is uit alle aspecten van alles wat ik ooit met Graasje ga doen het geen wat ik zelf ook het 'moeilijkste' vind. Ik wilde alleen niet over een week een foto posten waarbij ze ineens voor de kar staat, omdat ik dat niet eerlijk vind. Ik heb beloofd te laten zien hoe dravers beleerd worden, dus dan doe ik dat :)

Ik wil ook de minder mooie kanten laten zien, ookal zou het beter zijn voor mijn reputatie omdat niet te doen :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:32

Ik ben vooral geschokt door het lange achterwaarts lopen in die stapmolen %) O:) :D

Nee, zonder gekheid...dametje met een flink karaktertje dus }>
Van 250m 3 man te trekken gaat een 2-jarige niet omvallen denk ik, dus van mijn kant geen discussie nodig hieromtrent :+

Blijft leuk om te zien hoe het er aan toe gaat met een jonkie in de drafsport !

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:34

Als een kar eenmaal rolt, vergt het niet veel meer van een paard om extra lading te trekken :)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:37

Ruitje: in mijn ogen verdien je alleen maar tonnen respect om alles zo open en bloot op het net te gooien :j en die oortjes op de laatste foto verraden dat ze het zelf geweldig vond! :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:38

Wat een proces om te volgen zeg, wat fijn dat je dit met ons deelt incl. al het beeldmateriaal.

De manier waarop jullie tijdelijk werken met 3 mensen over deze korte afstand lijkt mij vriendelijker en veiliger dan het alternatief. Dat verandert niets aan de leeftijd, maar ook ik geloof niet dat ze hier direct van zullen neervallen. Scheelt dat het rechttoe-rechtaan is.
Selecteren jullie de 'bijrijders' dan nog enigszins op gewicht? Ik bedoel: neem aan dat -als het even kan- het vermeden zal worden om 2 man van 100 kg mee te nemen?

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:42

Hier hoor je ook echt geen mopperen hoor!
Zou juist alleen veel slechter af kunnen lopen als ze wel aan de kletter gaat, voor haar en voor jullie.
En die kar rolt toch al en zo zwaar is de baan niet voor zover ik kan zien.

Ik snap het best :j
Moet gewoon gebeuren en zie het het grote probleem ervan gezien redenen waarom enz. :j

Ben ook wel benieuwd eigenlijk wanneer haar bom een keer afgaat :')
Je zou denken dat hij echt toch een keer af moet gaan...... Toch?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:34

Als zo'n kar goed achter het paard ligt met het zwaartepunt op het juiste punt maakt het niet zo gek veel uit hoeveel mensen erop zitten. Ik maak me daar niet zo druk om en zo te zien Graasje ook niet en zometeen is ze die twee man extra ook weer kwijt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:54

Mag ik vragen wat voor zand je op de baan hebt liggen? :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:13

ruitje schreef:
Alles afhankelijk van hoe ze zich gedraagd, want ik blijf mij er over verbazen dat ze buiten haar werk zo explosief is en voor de kar nog niks gedaan heeft( afkloppen ergens..... :') )

Wees niet bang, dat komt vanzelf. Juist nieuwe dingen vindt een LBE zoals Graasje machtig interessant. Maar als ze dit een keer of wat gedaan heeft, dan gaat ze vanzelf haar/de grenzen verkennen, reken daar maar op :D

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:46

Volgens mij ga ik heel erg met Wendy mee...dat moment komt vanzelf een keer als de nieuwigheid er wel vanaf is en ze haar grenzen kan gaan verkennen. :=

Ik had trouwens iets veel verschrikkelijkers verwacht dan met 3 man een 250 meter op de sulky zitten. Als je ernaast staat en ze gaat aan de kletter ben je echt nergens met mogelijke traumatische ervaringen tot gevolg...

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:39

Ik had al een foto op FB voorbij zien komen. Tsjonge, wat maken mensen zich druk om tijdelijk 3 man op de kar. Ze zitten niet op de rug van het paard, hoor. De karretjes waar mee wordt beleerd zijn vrij licht, als er iemand op zit kun je ze met 1 hand verplaatsen. Met 3 man er op krijg je hem als persoon ook zonder moeite weg.