Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:23

Tja je leest anders niet wat ik schrijf...
Nu concludeer je opnieuw dat paarden die tot op hogere leeftijd in de sport lopen DUS gezond zijn. Dit ben ik niet met je eens. Daarnaast begin jij nu over paarden die kreupel lopen, al dan niet door de jury gezien. Maar ik heb het over paarden met pijn. Pijn is niet per definitie kreupel.

_maaike_D

Re: Paard met teugels vastgebonden om de benen?? ( foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:13

Ik constateer dat, de oudere paarden die hier in de sport lopen en/of thuis gewerkt worden en die getraind werden/worden met de schoenenmethode, gezond zijn.
Deze worden namelijk ieder voorjaar gecontroleerd door een chiropractor/ostheopaat, door de dierenarts bij enting en door de hoefsmid bij het beslaan.

Aangezien ze enkel voer van hoogwaardige kwaliteit krijgen en de paarden zeer correct verzorgd worden zie ik geen redenen waarom ze ongezond bevonden moeten worden.

Ik spreek in dit topic uitsluitend over paarden waar ik mee om ga, dan wel mijn eigen.
Niet over paarden in het algemeen.

Maar de intentie van deze discussie lijkt te veranderen in een heksenjacht om op welke manier dan ook aan te tonen hoe slecht schoenen zijn.
Daar pas ik voor

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 17:49

Nou onze laatste posts gingen nauwelijks nog over de schoenen :D
Ik neem van je aan dat de paarden waarmee je werkt gezond zijn, nu je het zo stelt. Eerder was het een algemene uitspraak waar ik het dus niet mee eens ben. Maar over jouw paarden kan ik absoluut niet oordelen. Dus dat neem ik van je aan.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 18:02

Fijn.
Dan laat ik deze discussie voor wat het is.
Fijne avond

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:20

Thesserd schreef:
Betekent het dan dat mindere paarden d.m.v. schoen training net zo goed kunnen worden als jouw van nature goede paard?

Ja dat denk ik wel, maar dan doel ik meer op de paarden die lichamelijk meer kunnen maar het niet laten zien, of denken dat ze het niet kunnen.
Een paard met een steil schouder kun je nooit zo laten lopen als een paard met een vlakke schouder. Schoenen dienen vooral ook om de schoudervrijheid te stimuleren en daardoor de knieën hoger te gooien. Niet elk paard is er ook geschikt voor, niet elk paard werkt er even fijn mee. En niet elk paard krijg je er beter mee.
Als een paard niet reageert op de ringen heeft het ook geen zin om hem in de schoenen te zetten bijvoorbeeld. Een paard dat voor een 7 draaft kun je er een 8 van maken, soms misschien een 8,5.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 13:39

M_i_R schreef:
Ik blijf erbij: bij een vluchtdier zijn benen aan elkaar vastbinden vind ik je reinste dierenmishandeling. En hoewel ik in principe sowieso van hulpteugels niet echt een voorstander ben, maakt dit voor mij dat er sprake is van een cruciaal verschil tussen het trainen in de schoenen vs welke andere 'hulpteugel' dan ook.

Maar waarom is het vastbinden erger dan het vastbinden van een ander lichaamsdeel? Zijn de voeten per definitie gevoeliger dan de rest van het paard? Omdat het je hem van zijn sokken kan trekken? Volgens mij komt er bij die schoenen igg geen enorme geconcentreerde druk op een riempje oid onder de voeten zoals je wel met de mond of neus doet en van de sokken trekken kan je ook aan het hoofd, achter de billen en misschien zelfs over de rug, is maar net hoe bont je het maakt, je hoeft er iig niet letterlijk voor bij de sokken te zitten. Volgens mij blijft het gewoon de gebruiker.

Sowieso zou je dit niet echt vastbinden kunnen noemen, je hebt het uiteinde immers gewoon vast en en kan dat touw gewoon laten vieren.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 13:42

Ik zie het als slofteugels voor de benen
Alleen bedoeld om het paard hoger op te laten tillen (voor meer (sport) prestaties.
Volkomen nutteloos dus..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 13:46

Want ja, gelukkig is de rest van de paardensport niet nutteloos.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 17:18

liedje89 schreef:
M_i_R schreef:
Ik blijf erbij: bij een vluchtdier zijn benen aan elkaar vastbinden vind ik je reinste dierenmishandeling. En hoewel ik in principe sowieso van hulpteugels niet echt een voorstander ben, maakt dit voor mij dat er sprake is van een cruciaal verschil tussen het trainen in de schoenen vs welke andere 'hulpteugel' dan ook.

Maar waarom is het vastbinden erger dan het vastbinden van een ander lichaamsdeel? Zijn de voeten per definitie gevoeliger dan de rest van het paard? Omdat het je hem van zijn sokken kan trekken? Volgens mij komt er bij die schoenen igg geen enorme geconcentreerde druk op een riempje oid onder de voeten zoals je wel met de mond of neus doet en van de sokken trekken kan je ook aan het hoofd, achter de billen en misschien zelfs over de rug, is maar net hoe bont je het maakt, je hoeft er iig niet letterlijk voor bij de sokken te zitten. Volgens mij blijft het gewoon de gebruiker.

Sowieso zou je dit niet echt vastbinden kunnen noemen, je hebt het uiteinde immers gewoon vast en en kan dat touw gewoon laten vieren.

... Serieus? Lopen doet een paard met zijn..... Inderdaad: benen! Dus wat heeft een paard Altijd nodig als hij zou willen vluchten? Juist: zijn benen. En wat bind je vast? Ik heb het wel genoeg voorgekauwd neem ik aan?

Dat wij weten dat we het lijntje ook zouden kunnen laten vieren is iets waar dat paard niks aan heeft. Zodra die snapt dat de druk direct wegvalt als hij niet doet wat er gevraagd wordt is het immers geen effectief trainingsmiddel meer omdat hij dan ook wel weer hoe hij er 'onderuit' moet komen, dus dat moet hij zich vooral niet beseffen...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 17:27

Zoals ik al zei, als je de kop vast bind of een eender ander deel van het paard naar keuze kan je hem ook altijd zo uit balans brengen dat hij niet meer (normaal) kan lopen, het is onzin dat je dat alleen doet als je de benen belemmert.
Ik neem aan dat een trainer net als iemand die de leidsels in handen heeft wel op een trainings technisch correct moment de druk kan laten komen en vieren, je kan ook met verschillende druk werken ed, vastbinden is imo echt vast.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 20:39

Dat een paard niets meer doet als hij weet dat het los is is natuurlijk onzin. De meeste paarden hebben nog altijd "the will to please". Anders zou paardrijden alleen met dwang kunnen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:51

Waarin verbetert het paard fysiek voor zichzelf door deze methode?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:55

Nikass schreef:
Waarin verbetert het paard fysiek voor zichzelf door deze methode?

Een paard verbeterd meestal niet fysiek voor zichzelf door bereden of getraind te worden, over het algemeen verbeteren ze alleen als rijpaard of menpaard niet als paard opzich als ze alleen in de wei hoefde te staan was die training immers niet nodig, muv van paarden die beweging nodig hebben vanwege een bepaald gebrek misschien.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 13:53

Wet niet of ik een heel erge uitzondering ben, maar mijn paard heeft heel veel baat bij regelmatige training. Zij heeft niet zo'n sterk skelet namelijk en heeft sterke spieren dus heel hard nodig. Zonder training veel meer kans op blessures. Ik rij haar dan ook voornamelijk om haar gezond te houden en gelukkig vinden we dat ook nog eens allebei leuk :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 18:32

Zulke paarden zouden in de natuur niet volwassen worden ;)
Een gezond, normaal gebouwd paard blijft gezond (of meestal gezonder) zonder ruiter.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 14:24

Dat zou zomaar kunnen, maar ze is, net als de overige paarden die ik ken, niet in het wild geboren. :D
Er wordt gefokt met paarden en de mens selecteert, niet de natuur. Met de consequenties daarvan hebben we nu te dealen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:32

Dus kies je een paard dat je MOET dwingen om onder jou te lopen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 19:19

Nee hoor, allereerst dwing ik mijn paard nergens toe :n
Wat de keuze betreft: ik heb mijn bijrijdpaard gekocht op verzoek van de eigenaresse toen zij stervende was
Er was geen briefje bij met hoe haar gezondheid in elkaar zit, dat zijn van die dingen waar je gaandeweg achter komt. Mijn paard kan prima gezond leven. De juiste training kan daar bij helpen. Ik ben niet zo'n type die haar paard om elk wissewasje afschrijft. Als ik haar niet meer zou kunnen rijden blijft ze ook gewoon bij me. Maar gelukkig kan ik nu genieten van rijden en heeft het ook nog een positieve functie. Twee vliegen in één klap :D
Haar benen aan elkaar binden zou ik dan weer nooit doen -O-

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:21

terpentijn schreef:
Waar is het voordeel voor het paard zelf dan eigenlijk, met deze touwen-toestand? Dat ie zo "verbeterd" wordt dat-ie mooi op shows kan lopen en niet naar de slager hoeft?

Kleine inhaak, veel te laat, maar triggerde mij wel:

Bij welke trainingsmethode heeft een paard uberhaupt voordeel? We trainen paarden omdat we dat zelf leuk vinden, niet om voordeel te behalen voor het paard. Waar overigens niks mis mee is, maar wat een hoop mensen hier een beetje moeilijk vinden om te accepteren.

Een hoop hard en snel geoordeel hier op basis van een paar foto's.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:06

Nee, als we op een paard gaan zitten bijv. trainen we -als het goed is! - het paard fysiek zodanig dat het zonder schade op te lopen ons ook kan dragen , met de rug bijvoorbeeld, door bepaalde gymnastiserings- en sterker makende oefeningen toe te passen. Dat soort training is dus voor het behoud van het paard, dat er immers niet van nature voor gemaakt is om een hobbelend mens op z'n rug te dragen. Van een dergelijke training heeft een paard wel degelijk voordeel.

Of je moet meegaan met de onzinnige lobby van figuren de vinden dat niemand ooit op een paardenrug moet gaan zitten.... tsja, als we dat allemaal NIET deden verliezen zeer vele paarden hun bestaansdoel in de huidige maatschappij.

We trainen dus niet voor "mooiloperij", hoewel daar vele uitzonderingen op zijn, zoals te vroeg beginnen, in de krul raggen, etc. etc. zoals ook deze benenhijserij NIET in het voordeel van het welzijn van het. paard is, maar uitsluitend voor en door de mens bedacht is.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 23-07-14 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:10

terpentijn schreef:
Nee, als we op een paard gaan zitten bijv. trainen we -als het goed is! - het paard fysiek zodanig dat het zonder schade op te lopen ons ook kan dragen , met de rug bijvoorbeeld, door bepaalde gymnastiserings- en sterker makende oefeningen toe te passen. Dat soort training is dus voor het behod van het paard, dat er immers niet van nature voor gemaakt is om een hobbelend mens op z'n rug te dragen. Van een dergelijke training heeft een paar wel degelijk voordeel.

Of je moet meegaan met de onzinnige lobby van figure de vindt dat niemand ooit op een paardenrug moet gaan zitten.... tsja, als we dat allemaal NIET deden zeer vele paarden hun bestaansdoel in de huidige maatschappij.

We trainen dus niet voor "mooiloperij", hoewel daar vele uitzonderingen op zijn, zoals te vroeg beginnen, in de krul raggen, etc. etc. zoals ook deze benenhijserij NIET in het voordeel van het welzijn van het. paard is, maar uitsluitend voor en door de mens bedacht is.

Mee eens! :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:49

Dat is het ideaalbeeld. In de praktijk ondervind gewoon zeker 90% schade daarvan.
Het paard heeft geen bewustzijn van bestaansrecht.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 13:55

Die 90% is een inschatting van jou, neem ik aan? Mijn paard hoort daar iig niet bij. En omdat het vaak niet zonder schade gebeurd moet je alles maar acceptabel vinden ofzo??
Ik ben dan graag de uitzondering.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:44

terpentijn schreef:
Nee, als we op een paard gaan zitten bijv. trainen we -als het goed is! - het paard fysiek zodanig dat het zonder schade op te lopen ons ook kan dragen , met de rug bijvoorbeeld, door bepaalde gymnastiserings- en sterker makende oefeningen toe te passen. Dat soort training is dus voor het behoud van het paard, dat er immers niet van nature voor gemaakt is om een hobbelend mens op z'n rug te dragen. Van een dergelijke training heeft een paard wel degelijk voordeel.

Of je moet meegaan met de onzinnige lobby van figuren de vinden dat niemand ooit op een paardenrug moet gaan zitten.... tsja, als we dat allemaal NIET deden verliezen zeer vele paarden hun bestaansdoel in de huidige maatschappij.

De basis hiervan is absoluut waar, een correct lopend, dragend paard kan een ruiter beter dragen, dus als we er toch op gaan zitten, heeft het paard er baat bij om correct getraind te worden. Dit is echter de basis, alle hogere dressuur, tuigsport, endurance doen we vooral voor ons eigen plezier. Waar overigens helemaal niks mis mee is.
Denken dat je je paard alleen traint voor zijn welzijn klopt dus niet echt, jij wil er immers opzitten. En jij vind het denk ik ook leuk als je paard fijn, los en ontspannen onder je loopt, en jullie samen steeds verder komen in het door jou gestelde doel (en dat hoeft echt niet per se dressuurmatig te zijn).

Niet trainen voor mooiloperij is denk ik niet zo waar. Iedereen in dressuur of tuigsport traint hier denk ik een beetje voor - niet voor niets zijn paarden met ruime, elastische gangen zo populair, en ja - ook die zijn door de mens "bedacht", of in ieder geval op door ons gewenste eigenschappen gefokt.

Terug naar de trainingsmethode - ik geloof echt niet dat er zoveel schade onstaat, of dat het zulke verschrikkelijke dierenmishandeling is als hier wordt beweerd door velen. Wat bijzonder is is dat trainers hierop worden aangesproken. Imho eigenlijk jury's zouden moeten zijn. Die belonen immers paarden die op zeer onnatuurlijke manier lopen, waardoor het voor trainers veel "aantrekkelijker" wordt zulke methodieken te gebruiken voor het gewenste resultaat. De jury's zien de paarden dus graag zo lopen. Dat vind ik raar.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 23:24

Ja dat vind ik ook raar tmr001
Maar dat iedereen wel een beetje voor de mooiigheid traint daar ben ik het toch niet mee eens