Het bewijs en gevaar van bruikleen (Precious)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:59

pien_2010 schreef:
Mindim schreef:
Als je er niet meer voor kan zorgen, zeker voor een oudje, dan moet je verantwoording nemen of zelf houden en niet een ander het paard in de maag splitsen. Met jongere paarden snap ik het nog, maar bij velen staat het oudje gewoon in de weg en is dat de reden dat ze weg moeten.
Een ouder paard kan meer verzorging en kwalen mee brengen, daar scheep je dan fijn een ander mee op, terwijl je dat gewoon zelf moet doen.

Wat een onzin. Mijn vriendin verzorgt liefdevol voor een prikkie per maand al jaren 25+ paarden. De paarden zijn niet van haar (op sommige na die door de dierenbescherming gebracht zijn) en het is gewoon fantastisch zo goed als zij voor hen zorgt.
De eigenaren zijn mensen die hun paarden graag een fijne oude dag gunnen in de open natuur. Zij heeft enorm veel ruimte en ze geniet van haar werk en de ouden paarden zien er fantastisch uit. Inderdaad vraagt het veel aan aandacht, dierenarts enz. maar dat wordt betaald door de eigenaren en zij beslist wat er gebeurd. De meeste eigenaren wonen in NL of in België dus kunnen echt niet paar keer per jaar komen kijken, maar dit gaat al jaren goed.
En ach, als dan zoals onlangs een paard dood gaat van 36 jaar is ze zo verdrietig want hij was nog zo goed...Kortom een gouden vrouw zoals er meer gouden vrouwen zijn, waar oude paarden die hard gewerkt hebben kunnen genieten in de kleine fijne kudde van het paard zijn. Zij zoekt net zo lang in kudde tot paarden ook daad werkelijk op hun gemak zijn en zich gelukkig voelen. Ze heeft ruimte zat dus geen een paard staat alleen.
Gelukkig voor die paarden die van een fijne oude dag mogen genieten Mindim denkt niet iedereen er over zoals jij.

Weet je, dat jij de hele handel in oude paarden wilt spiegelen aan je vriendin die het wel goed doet, dan heb je oogkleppen op. Ontzettend goed, dat er mensen zijn die het wel doen, heel blij dat er veel paarden zijn die aangemeld zijn bij een rusthuis voor oude paarden. Helaas zijn er heel veel paarden waarvan de eigenaar het niet zo nauw neemt, het dier uitgefokt is en eigenlijk weg mag, maar men er nog wel wat voor wil vangen. Zoveel oudjes hebben niet zoveel geluk om bij mensen als jouw vriendin terecht te komen. Het gros wordt opgekocht door een handelaar en dan weten we wel wat er mee gebeurt.
In bruikleen geven, vind ik ook iets anders dan betalen voor een oude dag voorziening trouwens en jouw voorbeeld schaar ik onder het laatste.
En paarden mogen van van hun oude dag genieten, daarom is mijn dame ook 28 jaar en staat ze bij mij al 12 jaar op pensioen. Als je je verantwoording kunt nemen voor je oudje, door zelf aan te houden of door te betalen voor een oude dag voorziening, geweldig, gelijk doen. Maar in bruikleen geven aan anderen, neuh, dat zou ik niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:12

femiaans schreef:
Kuggur, ik denk dat Russel bedoelt dat voor een heleboel mensen de waarde van een paard ophoud als het oud is en niet meer aan de verwachting van de eigenaar kan voldoen. Gelukkig, heel gelukkig zijn er ook mensen die een oud paard (of een paard met een blessure) nog steeds waardevol vinden en een goede oplossing zoeken en/of vinden om hun paard op een gelukkige manier van hun oude dag te laten genieten. Wat me een beetje verbaasd in het topic is dat oudere paarden gerelateerd worden aan mager worden. Wij hebben 28 paarden lopen van 3 tot 37 en niet één paard is mager. Natuurlijk krijgen de paarden die moeilijk eten een aangepast dieet, en bij de eerste tekenen van niet in orde zijn wordt direct de veearts gebeld en komt er een behandel plan. Dit allemaal in overleg met de eigenaar die ten alle tijden de eindverantwoording heeft.Ook hier zijn eigenaren die van ver komen, maar ik probeer ze zo veel mogelijk op de hoogte te houden via facebook of gewoon via een telefoontje of Whatsapp. De eigenaren zijn hier elke dag van de week zonder afspraak welkom, wij hebben niets te verbergen.
Verder deel ik je mening dat dit topic wel een keer gesloten mag worden. Iedereen heeft inmiddels zijn mening wel gegeven en er zijn duidelijk voor en tegenstanders. Ik geloof alleen dat niemand bewust een dier laat kwijnen en zal dit met onvermogen te maken hebben gehad. Blijf ik wel van mening dat de eigenaar echt op de hoogte moet blijven zonder daar elke keer voor langs te moeten komen. Maar goed, zo werken wij, en iedereen doet het weer op zijn of haar manier.

Oude paarden hoeven idd ook helemaal niet mager te zijn. Maar als het er door ziekte of wat ook toch wat te snel er af gaat, komt het er gewoon moeilijker weer aan. Oudjes herstellen gewoon iets minder snel.
Wij hebben hier bijvoorbeeld een paard van 29, gevoelig voor hoefbevangenheid. Hij heeft daar laatst last van gehad, dus verhuisd naar een schraal stuk. Veearts erbij gehad, maar meneer wilde maar slecht eten, pijnstilling erin, maar er is behoorlijk wat af gegaan. Staat nu schraal, we voeren bij met hooi en slobber, maar het gaat er toch niet zo snel weer op hoor. Vooral bij de flanken mag het wel iets gevulder.
Je hebt gelijk dat mager zijn bij oude paarden niet hoeft, vaak lijken ze magerder, omdat de kont wat anders wordt (wij noemen het hier dakjes), maar als ze schraal zijn, krijg je het er maar langzaam weer op.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:26

Dat klopt ook Mindin, je hebt er een hoop werk aan, en daarom kost het ook geld. Wij hebben er eentje bij gehad die geen voortanden meer had, en nog maar een paar kiezen. Paard was op een gegeven ogenblik echt op, maar was wel op gewicht. Mede door de slobber,seniorenvoer, maisolie en voldoende ruwvoer die hij in de winter te eten kreeg. De paarden zijn voor ons heel belangrijk en we verzorgen ze alsof het onze eigen dieren zijn. Een aai en een knuffel en een liefdevolle verzorging. Maar de echte bikkels zijn de baasjes die hun paard bij ons brengen en elke maand een hoop geld kwijt zijn voor een oud dier waar ze eigenlijk "niks meer aan hebben". (op de poets en knuffelbeurten na dan)
Ik moet er eigenlijk nog een kleine kanttekening bij zetten. Ons dierenartsenteam werkt ook met de paarden van de paardenkamp in Soest en zijn niet zo snel in paniek als er wat is. Ik merk dus echt als er een "vreemde"arts komt, er al snel wordt gezegd "ja, maar het is een oud paard, wat verwacht je nou". Terwijl onze artsen alles op alles zullen zetten om ze zo diervriendelijk en tevreden uit een dip te krijgen. Mocht het echt niet meer gaan wordt er natuurlijk ( vanzelfsprekend in overleg met de eigenaar) een humane beslissing genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:31

femiaans schreef:
Dat klopt ook Mindin, je hebt er een hoop werk aan, en daarom kost het ook geld. Wij hebben er eentje bij gehad die geen voortanden meer had, en nog maar een paar kiezen. Paard was op een gegeven ogenblik echt op, maar was wel op gewicht. Mede door de slobber,seniorenvoer, maisolie en voldoende ruwvoer die hij in de winter te eten kreeg. De paarden zijn voor ons heel belangrijk en we verzorgen ze alsof het onze eigen dieren zijn. Een aai en een knuffel en een liefdevolle verzorging. Maar de echte bikkels zijn de baasjes die hun paard bij ons brengen en elke maand een hoop geld kwijt zijn voor een oud dier waar ze eigenlijk "niks meer aan hebben". (op de poets en knuffelbeurten na dan)
Ik moet er eigenlijk nog een kleine kanttekening bij zetten. Ons dierenartsenteam werkt ook met de paarden van de paardenkamp in Soest en zijn niet zo snel in paniek als er wat is. Ik merk dus echt als er een "vreemde"arts komt, er al snel wordt gezegd "ja, maar het is een oud paard, wat verwacht je nou". Terwijl onze artsen alles op alles zullen zetten om ze zo diervriendelijk en tevreden uit een dip te krijgen. Mocht het echt niet meer gaan wordt er natuurlijk ( vanzelfsprekend in overleg met de eigenaar) een humane beslissing genomen.

Ik vind het ook helemaal top dat mensen dit hun oude paard bieden. Het seniorenvoer, de slobber, fijn hooi, supplementen, maisolie, dat kennen we hier ook. De seniores priores gaat elke dag in de week, de ander moet slobber. Niet al het hooi is geschikt, want grof hooi krijgen ze niet weg. We kijken altijd naar de vacht en dikte van het paard of een deken dit jaar wel of niet nodig is. Het is extra zorg en werk, maar we doen het graag. Ook het verharen geeft een dip, dus dan worden ze extra ondersteund. Ik herken je in het verhaal van de veearts. We hebben 2 veeartsen in de praktijk, bij de een wordt het gegooid op de oude dag of artrose en dan krijg je een kuurtje metacam en de ander behandeld het dier als gewoon een volwaardig paard, dus we hebben wel onze voorkeur bij deze praktijk. Top dat je dit werk doet +:)+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:35

StalBerguil schreef:
Wordt dit nu een principe discussie over wie het laatste woord heeft???? Hou er toch mee op de persoonlijke standpunten zijn nu wel genoeg genoemd niet!!!

Mee eens en dus ook besloten om voor mezelf dit topic te sluiten. Mijn mening waar gelukkig meerdere zo over denken is genoeg geventileerd idem de andere meningen die anders zijn.
Rest me TS geluk te wensen met haar paardje en de nieuwe keuze waar het gelukkig goed lijkt te gaan.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:41

Wij zijn enorme voorstanders van sowieso dekens. We merken met het kwijtraken van de bespiering ze zich prettiger voelen met een deken op. Ook dat brengt een hoop werk mee ( in het na en voor jaar deken op, deken af,deken op) en ook daarin zie ik bij een hoop adressen waar op voorhand wordt verteld dat een deken niet mag. Ik word daar zelf een beetje iebelig van, natuurlijk is het een hoop werk, maar ik vind als je dit werk doet, je alles moet doen om het de paarden zo fijn mogelijk te maken. Sommige paarden ( we hebben enkele manege paarden staan) hebben hun leven heel hard moeten werken, en dan is het heerlijk om het zo nog even voor de tijd die het ze gegund is nog zo heerlijk mogelijk te maken. Dank voor je pluim Mindin, maar we doen het met zoveel liefde voor de paarden..

Verder ga ik echt met de mensen mee die het topic willen sluiten. Alles is wel zo`n beetje gezegd en degene waar het over gaat houden ( al dan niet terecht) hun mond.

Anoniem

Re: Het bewijs en gevaar van bruikleen (Precious)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:54

Ik denk dat men te vaak principes voor jonge paarden bij oudjes hanteert. We zetten ze ook onder de dekens hoor. Mijn merrie vind ik iets te schraal momenteel, te zwaar mag ook niet vanwege artrose. Maar ik vind haar te schraal. Ze komt op gras gewoon niet goed aan, we voeren nu slobber bij. Maar bij haar gaat er van de winter denk ik wel de deken erover. Omdat ik liever heb dat ze haar energie gebruikt om haar lijf op peil te houden, dan om de kachel te stoken.

Om mij mag het topic ook dicht.

zonnebloem18

Re: Het bewijs en gevaar van bruikleen (Precious)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:58

Omdat in discussies als deze de waarheid altijd in het midden ligt en Bokt niet de plek is om dit uit te vechten wordt er een slotje geplaatst.