pien_2010 schreef:Mindim schreef:Als je er niet meer voor kan zorgen, zeker voor een oudje, dan moet je verantwoording nemen of zelf houden en niet een ander het paard in de maag splitsen. Met jongere paarden snap ik het nog, maar bij velen staat het oudje gewoon in de weg en is dat de reden dat ze weg moeten.
Een ouder paard kan meer verzorging en kwalen mee brengen, daar scheep je dan fijn een ander mee op, terwijl je dat gewoon zelf moet doen.
Wat een onzin. Mijn vriendin verzorgt liefdevol voor een prikkie per maand al jaren 25+ paarden. De paarden zijn niet van haar (op sommige na die door de dierenbescherming gebracht zijn) en het is gewoon fantastisch zo goed als zij voor hen zorgt.
De eigenaren zijn mensen die hun paarden graag een fijne oude dag gunnen in de open natuur. Zij heeft enorm veel ruimte en ze geniet van haar werk en de ouden paarden zien er fantastisch uit. Inderdaad vraagt het veel aan aandacht, dierenarts enz. maar dat wordt betaald door de eigenaren en zij beslist wat er gebeurd. De meeste eigenaren wonen in NL of in België dus kunnen echt niet paar keer per jaar komen kijken, maar dit gaat al jaren goed.
En ach, als dan zoals onlangs een paard dood gaat van 36 jaar is ze zo verdrietig want hij was nog zo goed...Kortom een gouden vrouw zoals er meer gouden vrouwen zijn, waar oude paarden die hard gewerkt hebben kunnen genieten in de kleine fijne kudde van het paard zijn. Zij zoekt net zo lang in kudde tot paarden ook daad werkelijk op hun gemak zijn en zich gelukkig voelen. Ze heeft ruimte zat dus geen een paard staat alleen.
Gelukkig voor die paarden die van een fijne oude dag mogen genieten Mindim denkt niet iedereen er over zoals jij.
Weet je, dat jij de hele handel in oude paarden wilt spiegelen aan je vriendin die het wel goed doet, dan heb je oogkleppen op. Ontzettend goed, dat er mensen zijn die het wel doen, heel blij dat er veel paarden zijn die aangemeld zijn bij een rusthuis voor oude paarden. Helaas zijn er heel veel paarden waarvan de eigenaar het niet zo nauw neemt, het dier uitgefokt is en eigenlijk weg mag, maar men er nog wel wat voor wil vangen. Zoveel oudjes hebben niet zoveel geluk om bij mensen als jouw vriendin terecht te komen. Het gros wordt opgekocht door een handelaar en dan weten we wel wat er mee gebeurt.
In bruikleen geven, vind ik ook iets anders dan betalen voor een oude dag voorziening trouwens en jouw voorbeeld schaar ik onder het laatste.
En paarden mogen van van hun oude dag genieten, daarom is mijn dame ook 28 jaar en staat ze bij mij al 12 jaar op pensioen. Als je je verantwoording kunt nemen voor je oudje, door zelf aan te houden of door te betalen voor een oude dag voorziening, geweldig, gelijk doen. Maar in bruikleen geven aan anderen, neuh, dat zou ik niet doen.